DAMASCUS - Ammar en Sara, de kinderen die in de Nederlandse ambassade in Syrië bivakkeren, willen volgens hun Syrische vader Hisham Hafez het liefst in Damascus blijven. Hafez zei dat in een interview met '4 in het Land', dat RTL4 donderdagavond heeft uitgezonden.
De Nederlandse kinderen Ammar (13) en Sara (11) zochten ruim twee maanden geleden hun toevlucht in de ambassade in Damascus. Hun vader nam hen twee jaar geleden mee naar zijn geboorteland zonder toestemming van hun moeder Janneke Schoonhoven. Vader en moeder zijn verwikkeld in een felle strijd om het ouderschap. Volgens de Syrische wet horen de kinderen bij hun vader en volgens de Nederlandse wet bij hun moeder.
Hafez ontkent dat Ammar en Sara uit zichzelf naar de ambassade zijn gegaan. "De ambassade is betrokken bij de ontvoering van mijn kinderen", is zijn overtuiging.
Manipuleren
In het interview beschuldigde Hafez het ambassadepersoneel ervan zijn kinderen te manipuleren, zodat het lijkt alsof ze naar Nederland willen. "Ik had mijn dochter aan de telefoon. Iemand zei tegen haar: "Zeg tegen papa: 'wij willen terug naar Nederland'.
Toen heeft mijn dochter dat uit angst gezegd", aldus Sara's vader, die eraan toevoegde dat hij het gesprek heeft opgenomen en de opname nog heeft.
Volgens Hafez hebben de Nederlandse media alleen aandacht voor zijn ex-vrouw en wordt hij ten onrechte zwartgemaakt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Janneke Schoonhoven aangeraden niet op de uitspraken van haar ex-man te reageren.
Beschermen
Inmiddels is met wederzijds goedvinden een bemiddelaar aangesteld om tot een oplossing te komen. Die wordt vrijdag in Damascus verwacht. Hafez zei er vertrouwen in te hebben dat de bemiddelaar zal inzien dat hij in Syrië Ammar en Sara een beter leven kan bieden dan hun moeder in Oude Pekela. Hij zou de kinderen hebben meegenomen om hen te beschermen, omdat hij in zijn Groningse voormalige woonplaats werd bedreigd.
Bron:Nu.nl
---------------------------------------------------------------------------
Laat, dit gewoon een keer een waarschuwing zijn, voor andere zaken