Ja, daar doe je verder weinig aan. Je blijft altijd mensen houden die een andere kijk op iets hebben en dat graag toe willen voegen.quote:Op vrijdag 1 september 2006 12:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en dus moeten we maar desinformatie toelaten.
Dat zeg ik helemaal niet, dat ik dat vind.quote:Op vrijdag 1 september 2006 09:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Alsof het creationisme dezelfde waarde heeft als empirisch wetenschappelijk onderzoek.
Wmb ook ja.quote:Maar van mij mogen ze best wel bij controversiele onderwerpen een klein kopje neerzetten met de standpunten van creationisten als het er maar duidelijk bij staat.
Inderdaad is desinformatie van alle tijden, maar sinds de opkomst van internet heeft het nog nooit zo'n hoge vlucht genomen.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:41 schreef 1299 het volgende:
Ik blijf het een vervelende ontwikkeling vinden dat iedereen zomaar desinformatie kan spuien.
Maar bij een serieuze encyclopedie (wat Wikipedia wil worden) krijgt de wetenschappelijke uitleg de meeste aandacht en de bijbel is geen serieuze bron voor een encyclopedie. Als mensen zulke onzin toevoegen dan wordt het ook terecht door anderen verwijderd.quote:Op vrijdag 1 september 2006 12:23 schreef PICHT het volgende:
[..]
Ja, daar doe je verder weinig aan. Je blijft altijd mensen houden die een andere kijk op iets hebben en dat graag toe willen voegen.
Jij vind het onzin, die mensen niet.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:44 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar bij een serieuze encyclopedie (wat Wikipedia wil worden) krijgt de wetenschappelijke uitleg de meeste aandacht en de bijbel is geen serieuze bron voor een encyclopedie. Als mensen zulke onzin toevoegen dan wordt het ook terecht door anderen verwijderd.
Maar naar die mensen wordt niet geluisterd door een serieuze Encyclopedie en bij Wikipedia wordt alles wat ze doen gewist. Ze mogen best de bijbel serieus aannemen, net als er mensen mogen denken dat Bush achter 9/11 zit of dat de mens niet op de maan is geweest, maar zolang er geen harde bewijzen zijn hoeven we het niet serieus te nemen.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:53 schreef PICHT het volgende:
[..]
Jij vind het onzin, die mensen niet.
Goed voorstel van dat SGPedia, ga het uitwerken.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar naar die mensen wordt niet geluisterd door een serieuze Encyclopedie en bij Wikipedia wordt alles wat ze doen gewist. Ze mogen best de bijbel serieus aannemen, net als er mensen mogen denken dat Bush achter 9/11 zit of dat de mens niet op de maan is geweest, maar zolang er geen harde bewijzen zijn hoeven we het niet serieus te nemen.
En zoals ik al zei, ze mogen gerust een SGPedia oprichten![]()
Ik gebruik zelf wel Wikipedia voor mijn papers, maar je moet vooral goed bekijken welke informatie wel en welke niet betrouwbaar is. Zo heb ik gisteren een paper over het Israëlische rechtssysteem ingeleverd, waarbij ik een aantal keer naar Wikipedia heb verwezen. Er staan echter ook dingen in Wikipedia waarnaar ik nooit rechtstreeks zou verwijzen. Met name subjectieve termen moet je met een korreltje zout nemen.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 22:34 schreef Knipoogje het volgende:
Ik word hier niet vrolijk van...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fossiel
Wikipedia is steeds meer een bron die mensen gebruiken voor allerhande onderzoek, werkstukken en scripties. Maar hoe betrouwbaar is deze informatie eigenlijk? Door al het vrije editen ontaardt het mijns insziens al gauw in een propagandastrijd waarin alles geoorloofd is...
Is objectieve kennis eigenlijk nog wel gewaarborgd op internet?
Terechte constatering, maar zelfs als een Brittanica dat roept kun je je nog afvragen, progressief, ten opzichte van wie of wat, op welk gebied of in welk aspect etc? Dat soort beweringen in tegenstelling tot harde feiten, zoals data, zijn in essentie al subjectiefquote:Op vrijdag 1 september 2006 15:14 schreef Pool het volgende:
Op Wikipedia staat echter ook dat A. Barak een progressieve rechter is en dat hij de leiding had in de progressieve koers van het Hooggerechtshof. Dat is dan weer gevaarlijke informatie om direct over te nemen. Wie bepaalt wat 'progressief' is?
Ja, daar heb je wel een goed punt. Ik wilde uiteraard wel in mijn paper kunnen melden of Barak en het hof progressief of conservatief zijn. Het gaat me er meer om dat je een dergelijke conclusie niet mag trekken, alleen omdat het op Wikipedia staat. In dat geval heb je meerdere bronnen en ook graag gezaghebbende bronnen nodig.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:18 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Terechte constatering, maar zelfs als een Brittanica dat roept kun je je nog afvragen, progressief, ten opzichte van wie of wat, op welk gebied of in welk aspect etc? Dat soort beweringen in tegenstelling tot harde feiten, zoals data, zijn in essentie al subjectief
Jij kan dan net zo goed zelf beoordelen dat jouw insziens die persoon progressief is vergeleken met de geldende normen en waarden, aldaar... ofzotoch?
Helemaal waar. Het zou Wikipedia sieren als daar meer rekening mee gehouden werd, geven van feiten, ipv toestaan dat er subjectief gewauwel in terecht komtquote:Op vrijdag 1 september 2006 15:27 schreef Pool het volgende:
Mijn punt is dus vooral: harde feiten, jaartallen en historische overzichten kun je prima van Wikipedia halen, maar subjectieve kwalificaties kun je beter ook ergens anders nog even checken.
Waarom zou je in godsnaam serieus aan een Nederlandse versie gaan werken als er al een Engelse versie bestaat?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:48 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De Engelse versie is een stuk beter dan de Nederlandse versie, de Nederlandse versie moet zich nog aardig ontwikkelen. De Engelse versie kun je zien als een kijkje in de toekomst voor de Nederlandse versie![]()
Last time I checked spreken we nog steeds Nederlands in ons kikkerlandjequote:Op vrijdag 1 september 2006 16:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam serieus aan een Nederlandse versie gaan werken als er al een Engelse versie bestaat?
Omdat veel zijn mensen die geen engels kunnen maar wel goede info willen, zoals de bange oudjes en de verstokte vreemdelingquote:Op vrijdag 1 september 2006 16:37 schreef thabit het volgende:
Waarom zou je in godsnaam serieus aan een Nederlandse versie gaan werken als er al een Engelse versie bestaat?
Omdat er misschien nog steeds mensen zijn die geen of minder goed Engels kunnen? Daarnaast is het doel van Wikipedia om in elke taal een neutrale encyclopedie te krijgen, dus ook in het Nederlands.quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:37 schreef thabit het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 1 september 2006 18:12 schreef Parafernalia het volgende:
ik snap het probleem niet
quote:Hobbies/interesses: Feesteee!![]()
omdat het kan, duhquote:Op vrijdag 1 september 2006 16:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, hij was wel erg gemakkelijk, bedenk ik me nuquote:
geeft niet, alles voor de wetenschap!quote:Op vrijdag 1 september 2006 19:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, hij was wel erg gemakkelijk, bedenk ik me nu
Zij lezen ook Fokquote:Op vrijdag 1 september 2006 18:50 schreef HenkieVdV het volgende:
Toevallig was er net bij Editie NL op rtl4 een item over Wikipedia en z'n betrouwbaarheid.Was wel leuk om te zien.
Was het niet zo dat Brittanica meer fouten had dan wikipedia?quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:18 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Terechte constatering, maar zelfs als een Brittanica dat roept kun je je nog afvragen, progressief, ten opzichte van wie of wat, op welk gebied of in welk aspect etc? Dat soort beweringen in tegenstelling tot harde feiten, zoals data, zijn in essentie al subjectief
Jij kan dan net zo goed zelf beoordelen dat jouw insziens die persoon progressief is vergeleken met de geldende normen en waarden, aldaar... ofzotoch?
Nee, nee. Wikipedia had er wel meer, maar niet aanmerkelijk veel meer in de artikelen over wetenschappelijke onderwerpen die Nature onderzocht had. Er waren er 42 onderzocht, Wikipedia had 162 fouten, Britannica 123. Zie b.v. Wikipedia.quote:Op maandag 4 september 2006 15:53 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Was het niet zo dat Brittanica meer fouten had dan wikipedia?
Voor een 'omstreden' onderwerp als evolutie, fossielen etc wel.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 22:37 schreef NorthernStar het volgende:
Ik vind wikipedia een waardeloze bron eigenlijk.
Neem dan eens een oude encyclopedie uit 1976... dan praten we verderquote:Op vrijdag 1 september 2006 00:26 schreef onemangang het volgende:
[..]
Een encyclopedie is geen sprookjesboek.
Het voordeel van die omstreden onderwerpen is echter dat er vaak een uitvoerige bronvermelding bijzit, wat je bij Britannica niet lukt. Juist die onderwerpen geven je meer dan voldoende verwijzingen om zelf de materie in te duiken.quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:18 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Voor een 'omstreden' onderwerp als evolutie, fossielen etc wel.
Voor andere dingen vind ik het vaak best nuttig hoor
Goh, volgens mij heeft dat iets met kennistoename te maken. Wetenschappelijke kennis is altijd onderheven aan ontwikkeling, zodat men aanpassingen moet maken. Dat is heel wat anders dan bewust de zaken verdraaien (zie evolutie op Wiki), terwijl de feiten iets anders zeggen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 13:16 schreef Masta-t het volgende:
[..]
Neem dan eens een oude encyclopedie uit 1976... dan praten we verder
Hmm, een fout van een breezer zal wellicht groter zijn dan een fout van een wetenschapper. Al zullen de consequenties anders doen denken.quote:Op dinsdag 5 september 2006 13:01 schreef fallrite het volgende:
Wat ik wel denk is dat je, omdat je het principe achter Wikipedia kent, meer geneigd bent om te twijfelen aan de inhoud van bijvoorbeeld die omstreden onderwerpen terwijl bij een bekende encyclopedie, zoals Brittanica, datzelfde proces achter gesloten deuren gebeurd. Maar daar kunnen dus ook fouten in zitten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |