Ik denk dat Simons en Alex samen de achterhoede gaan leiden, met Salcido en Kromkamp ernaast. Wel zonde van Simons, want hij is belangrijk op het middenveld. Maar met Cocu, Mendez en Afellay/ Aissati zal het ook wel lopen. Meest vervelende vind ik dat Koné me zwaar tegenvalt; hij is enorm sterk,snel en ook wel technisch, maar ik zie het vreemd genoeg niet in hem zitten. Hij is totaal niet effectief. Maar goed, met Kluivert en Farfan komt dat misschien wel goed.
Voor wat betreft het oubollige gelul over 'eens ajacied, altijd ajacied' of 'eens psv'er, altijd psv'er': kijk er de geschiedenis eens op na, er zullen altijd spelers van de ene naar de andere club gaan. Soms direct, en soms met een paar jaren ertussen. Ik vind het geen probleem dat Stam nu bij Ajax speelt, hij was bij PSV niet nodig en ik heb liever dat hij dan op een andere manier wat voor het nederlandse voetbal doet, dan dat hij op de bank bij een topclub zit. Dat hijzelf nu van die uitspraken over PSV doet is behoorlijk triest en dom, omdat dan de onderlinge strijd weer wordt aangewakkerd. Dat zal hij wel in Italië hebben geleerd.
Voor Kluivert geldt hetzelfde, hij was bij Ajax niet nodig, maar wil wel weer in Nederland laten zien dat hij nog steeds kan voetballen. Het Nederlands voetbal doet het de laatste jaren ook europees weer goed (jammer dat Kopenhagen van Ajax won), en dat wordt met de terugkeer van deze grote spelers alleen maar beter. Kluivert als voetballer is sowieso precies wat PSV nu nodig heeft; een balsterke speler, die andere aanvallers beter laat spelen.
De Nederlandse clubs doen behoorlijk goede transfers (behalve Feyenoord, maar wat wil je met een voorzitter die met zo'n achterban/ merchandise/ stadion nog steeds moeite heeft om winst te maken), en de enige die het nederlandse voetbal goed aan het verkloten is, is onze bondscoach. Hij denkt dat hij met een beleid gericht op de jeugd later goede zaken kan doen, maar vergeet daarmee dat Oranje geen club is, maar vertegenwoordiger van een land. Een land waar op dit moment genoeg goede voetballers rondlopen die er meteen staan. Als je Theo Janssen nu gaat oproepen omdat je denkt dat hij van toegevoegde waarde is, en je laat ondertussen Seedorf, Davids en Van Bommel thuis, dan heb je het gewoonweg niet begrepen. Evenals spelers als Meerdink, Babel, Jaliens, Heitinga, De Zeeuw en De Jong hier (nog) niet thuishoren.
Dus laten we blij zijn dat de clubs het goed doen, terwijl onze bondscoach alles verneukt.
Forza Kluivert, forza Stam! (forza boussaboun?)