abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41340665
Mijn vriend en ik organiseren binnenkort een feestje omdat we net verhuisd zijn. Stuk of 60 mensen uitgenodigd (dat is inclusief neefjes en nichtjes en ander klein grut), maar natuurlijk laat niemand vantevoren weten of ze zullen komen - hoewel we wel om zo'n bevestiging gevraagd hadden.

Dat is dus het eerste probleem: ik weet niet hoeveel mensen er komen. Dan het tweede probleem: zelfs al wist ik hoeveel mensen kwamen, dan nog zou ik niet kunnen inschatten hoeveel die mensen eten en drinken! Het bezoek is 's middags al welkom, en mag dan vervolgens blijven hangen tot diep in de nacht, dus we moeten ook een beetje een vullende avondmaaltijd kunnen aanbieden.

We weten wel wát we (ongeveer) moeten inslaan, maar niet hoeveel. Dit is ons voorlopige lijstje, kunnen jullie helpen inschatten hoeveel we moeten kopen?

- drankjes: bier, wijn (wit + rood + rosé), frisdranken, sap, koffie, thee
- BBQ vlees (niet om iedereen van te voeden, maar meer voor die paar mannen die stoer willen doen bij de BBQ)
- koekjes voor bij de koffie
- chips + zoutjes
- toastjes + beleg
- een aantal andere kleine hapjes (blokjes kaas, worst, dat soort burgerlijk gedoe)
- (maaltijd)salades met stokbrood
- ingrediënten voor door de gasten zelf in elkaar te draaien broodjes gezond
- bittergarnituur
- etc...... (wat missen we nog??)

Ik weet trouwens best dat dit allemaal geen haute cuisine is, maar het gaat er vooral om dat de gasten niet na een uur alweer vertrekken met knorrende magen en een droge keel
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 30 augustus 2006 @ 21:24:20 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_41340758
Ik zou het daar bij laten als ik jou was...
Wanneer je dat voor ongeveer 50 man moet inslaan ben je aardig wat geld kwijt...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_41340847
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:24 schreef Netsplitter het volgende:
Ik zou het daar bij laten als ik jou was...
Ik heb ook niet echt aanvullingen nodig nog, maar hoeveelheden! Hoeveel drinkt een gemiddeld persoon op een feest? Moet ik 2 of 20 kratten bier hebben?
pi_41343784
Met 2 kratten ga je het waarschijnlijk niet redden
Ik kan je wel een tip geven: ga eens langs bij een goede drankhandel. Met een beetje geluk kun je afspraken maken over het retour geven van teveel gekochte drank.
Vrienden van ons hebben dit ook gedaan toen ze een tuinfeest gaven ter ere van hun huwelijk. Ook geen idee hoeveel ze in moesten kopen en da's toch lastig.
Ze hebben toen een flinke hoeveelheid drank gehaald bij de drankhandel en mochten alle onaangebroken flessen drank de volgende dag terugbrengen en ze kregen hiervoor hun geld terug.
Bij een paar flessen cola is dit natuurlijk niet interessant, maar als het om grote hoeveelheden gaat (of dranksoorten die je normaal niet in huis hebt) dan is het toch het overwegen waard

Voor de hoeveelheid eten denk ik dat je het beste even terug kunt gaan rekenen naar een aantal per persoon. Of bijv. een "gemiddeld verbruik" wanneer je 10 personen te gast hebt. Dan gaan vermenigvuldigen met het aantal gasten dat je verwacht.

Alvast veel succes met je project
  donderdag 31 augustus 2006 @ 19:23:37 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41371322
Met 60 man loont het soms om een tap te huren. Ik weet niet hoeveel bierdrinkers er bij zitten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 31 augustus 2006 @ 19:42:15 #6
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_41372057
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
Met 60 man loont het soms om een tap te huren. Ik weet niet hoeveel bierdrinkers er bij zitten
true
en de meeste mannen vinden het érg stoer om zelf hun bier te tappen
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_41376156
En hapjes enzo? Kom op, er zitten hier vast mensen die wel eens een feestje georganiseerd hebben en hapjes en drankjes hebben moeten inkopen, help me eens!
pi_41381378
Ja, wel eens feestjes georganiseerd, maar nog nooit voor 60 man
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_41393260
Ik vind het nogal lastig om getallen te roepen, als je zelf ook niet weet hoeveel mensen er komen.

Heb je een diepvries? Zo ja, dan zou ik een grote pan macaroni maken of iets anders dat je in kan vriezen als het overblijft. Je zou ook soep met stokbroodjes knnen doen. Lekker makkelijk en goedkoop. (bovendien kan je soep nog wel aanlengen met water als het te weinig blijkt. Wel stiekum doen hè). Soep en brood is ook relatief makkelijk uit te rekenen qua hoeveelheden. Iedereen gemiddeld anderhalve kop. Da's ongeveer 0.4 liter per persoon. Als je afbakbroodjes neemt, ben je wel wat tijd kwijt met telkens afbakken, maar kan je niet gebruikt brood later in de week voor jezelf afbakken.

En wat hapjes betreft: Ik zou zoveel mogelijk kant en klaar zelfpakspul op tafel zetten. Chips, nootjes, snoep (voor de kinderen). Voor 60 man bitterballen bakken is niet leuk op je eigen feestje. Je maakt er dan zelf niks van mee.
Onthoud dat mensen het vaak al geweldig vinden als je uberhaupt hebt nagedacht over eten. Ze verwachten echt geen 5 gangendinder als ze met z'n zestigen zijn.

Als iedereen de hele dag blijft zou ik 6 hapjes per persoon rekenen, en een berg chips.
Qua drank heb ik geen idee. Ik ken het drinkgedrag van jouw omgeving niet. Misschien is een tap huren wel leuk idd.
  vrijdag 1 september 2006 @ 23:33:02 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41410283
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 21:10 schreef imago het volgende:
En hapjes enzo? Kom op, er zitten hier vast mensen die wel eens een feestje georganiseerd hebben en hapjes en drankjes hebben moeten inkopen, help me eens!
Voor hapjes zou ik voor al veel koud spul nemen want is in die hoeveelheden wel het makelijkste. Misschien kun je een lokale cateraar een koud buffetje in elkaar laten draaien?

Je kunt dat natuurlijk ook zelf doen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41417071
Lastig hè? We gaan vandaag maar eens beginnen met wat inkopen, inderdaad dan maar een hoop houdbare dingen. Feest geven is leuk, maar die organisatie...
pi_41417155
Probeer qua organisatie altijd na te denken over hoeveel tijd en moeite het je kost. Idd liever koud eten, dan spul dat je een half uur lang moet opwarmen. Misschien kan je iemand (je zus, vriendin oid) verantwoordelijk maken voor het opdienen van het eten? Zo maak jij nog iets van je feest mee.
pi_41417192
Je moet rekening houden met 4 a 5 hapjes per persoon. Natuurlijk zijn er mensen die meer of minder eten dus dat komt mooi uit. Ik denk dat als je 60 personen op je feest hebt, je niet genoeg hebt aan 2 kratten bier. Ook al zitten er niet zoveel bier drinkers tussen, als die er wel tussen zitten en je hebt te weinig bier is het natuurlijk vervelend.

Ga ook voorjezelf na hoeveel jij zou eten en drinken op iemand anders zijn feest ? Dat helpt meestal ook al een beetje denk ik
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  † In Memoriam † zaterdag 2 september 2006 @ 10:30:07 #14
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41417815
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:22 schreef imago het volgende:
maar natuurlijk laat niemand vantevoren weten of ze zullen komen - hoewel we wel om zo'n bevestiging gevraagd hadden.
je hoort dit weekend van me of ik alleen kom of dat E. meekomt!!

bij AH zijn de kratten Grolsch in de aanbieding

[ Bericht 9% gewijzigd door just me op 02-09-2006 10:35:21 ]
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_41595842
Zie de eerder gegeven tips in Advies nodig bij Trouwerij
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  donderdag 7 september 2006 @ 21:22:55 #16
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_41596138
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:24 schreef boem-dikkie het volgende:

Ga ook voorjezelf na hoeveel jij zou eten en drinken op iemand anders zijn feest ? Dat helpt meestal ook al een beetje denk ik
Dat is inderdaad een hele goeie... welke ik ook altijd gebruik maar dan zo:

Laat haar tellen voor de damesdrankjes, hem voor de herendrankjes, dus ga voor haar na wat ze normaal zou drinken op zo'n feest maal het aantal verwachte dames, en voor hem hetzelfde. Tel daar zo'n 30/40% bij op en het kan niet fout gaan... (da's dan de alcohol), zooi fris erbij is meestal makkelijker/goedkoper...

Verder, mensen overeten zich altijd graag aan stokbrood met salades, ik maak me sterk dat je zelfs een bbq zonder vlees kan geven als er maar genoeg stokbrood en salade is.
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  † In Memoriam † vrijdag 8 september 2006 @ 08:52:26 #17
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41608506
Vergeet niet dat veel mensen met de auto komen dus weinig tot geen alcohol (mogen) drinken
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_41677675
We hadden precies genoeg Het was echt gokken en we dachten dat we echt veel te veel hadden ingeslagen, maar qua eten en alcohol zaten we helemaal goed. Er is alleen veel frisdrank over, maar dat komt vanzelf wel op Bedankt voor het meedenken!
pi_41678279
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
Onzin, per liter zijn kratten ALTIJD goedkoper.
  † In Memoriam † zondag 10 september 2006 @ 16:29:09 #20
43556 miss_dynastie
pi_41678310
Mag ik vragen hoeveel je had gehaald? Niet precies natuurlijk , maar zo ongeveer, gewoon voor mijn beeldvorming want ik heb nog steeds niet echt een idee
pi_41682588
Nou, ik weet het eigenlijk niet zo goed meer eerlijk gezegd.. 11 kratten bier dacht ik (maar er zaten een hoop stevige drinkers tussen), 12 flessen rose, 2 flessen rood en 2 flessen wit. Frisdrank 12 flessen cola, 6 sinas, 6 cassis, 6 citroenspul, 2 pakken appelsap, 2 pakken sinaasappelsap.

Hapjes vond ik het allermoeilijkste, we hadden 4 grote schotels BBQ-vlees en dat was eigenlijk net iets te weinig, maar er was genoeg vegetarisch spul. Veel toastjes met kaasjes enzo, 2 salades, 1 quiche, en er was nasi met satesaus. Daarna ging het bittergarnituur eraan, 2 grote pakken gemixt spul, wat patat, bitterballen, ik weet het niet eens want op een gegeven moment werd gewoon alles wat in m'n vriezer lag gepakt, het werd self-service En verder nog wat kleine hapjes tussendoor, chips, nootjes, dat soort dingetjes.

Maargoed, aan die info heb je niets als je niet weet hoeveel mensen er waren... En ik zou het écht niet weten Mensen die opeens op de stoep stonden die ik niet verwacht had (véél!), en mensen die ik wel verwachtte maar niet kwamen. Ik zou het echt niet kunnen schatten.
pi_41705547
Je moet maar geen partycateraar worden. Nacalculatie is zo'n beetje de basis van een gezonde bedrijfsvoering
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_41705867
Ik vind het wel jammer dat je niet weet hoeveel mensen er zijn geweest. Kan je ook niet een lijstje maken voor jezelf met namen van mensen die zijn geweest? Vaak schiet je dan nog van alles te binnen, en kom je tot een reeel aantal.
  † In Memoriam † donderdag 14 september 2006 @ 19:47:10 #24
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41810702
Ik kom op 40 en 45 mensen die ik gezien heb
Godmother of Radio 49
How fragile we are
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: