Mijn vriend en ik organiseren binnenkort een feestje omdat we net verhuisd zijn. Stuk of 60 mensen uitgenodigd (dat is inclusief neefjes en nichtjes en ander klein grut), maar natuurlijk laat niemand vantevoren weten of ze zullen komen - hoewel we wel om zo'n bevestiging gevraagd hadden.
Dat is dus het eerste probleem: ik weet niet hoeveel mensen er komen. Dan het tweede probleem: zelfs al wist ik hoeveel mensen kwamen, dan nog zou ik niet kunnen inschatten hoeveel die mensen eten en drinken! Het bezoek is 's middags al welkom, en mag dan vervolgens blijven hangen tot diep in de nacht, dus we moeten ook een beetje een vullende avondmaaltijd kunnen aanbieden.
We weten wel wát we (ongeveer) moeten inslaan, maar niet hoeveel. Dit is ons voorlopige lijstje, kunnen jullie helpen inschatten hoeveel we moeten kopen?
- drankjes: bier, wijn (wit + rood + rosé), frisdranken, sap, koffie, thee
- BBQ vlees (niet om iedereen van te voeden, maar meer voor die paar mannen die stoer willen doen bij de BBQ)
- koekjes voor bij de koffie
- chips + zoutjes
- toastjes + beleg
- een aantal andere kleine hapjes (blokjes kaas, worst, dat soort burgerlijk gedoe)
- (maaltijd)salades met stokbrood
- ingrediënten voor door de gasten zelf in elkaar te draaien broodjes gezond
- bittergarnituur
- etc...... (wat missen we nog??)
Ik weet trouwens best dat dit allemaal geen haute cuisine is, maar het gaat er vooral om dat de gasten niet na een uur alweer vertrekken met knorrende magen en een droge keel