Hallo!
Uitgangspunten 100 mensen, van 20:00 tot 0:30. (4,5 uur)
Wat IK dan in zou kopen volgt hieronder. Het gaat meer dat je mijn denktrant volgt dan dat de getallen echt zouden kloppen. (dat doen ze toch niet
![]()
)
*60 mensen drinken bier. eerste uur 3, daarna 2 per uur = 10 glazen pp x 60 = 600 glazen = 120 liter = 3 fusten bier (=150 liter (= toevalligerwijs die
2,5 liter p.p van Martijn). Koop eventueel 1 x 50 in en 3 x 30. Dan blijft er evt. meer onaangebroken
*20 mensen drinken wijn = 20 x 6 glazen (wijn drinkt men minder snel) = 20 flessen wijn. 10 x rood, 10 x droge witte en 3 x zoete witte. (ja, klopt, dat is meer dan 20)
*20 mensen drinken fris. gaat ook niet zo hard, ik zou rekenen op 6 glazen pp, dus in totaal 20 flessen. Helaas weet je de verhoudingen niet exact, dus ik zou in totaal meer inkopen. Ik zou cola (6), sinas (3), jus(6 pakken) en spa rood (4) inslaan. Eventueel nog een of twee fles(sen) cassis, sevenup en bitterlemon.
Ik zou deze getallen veiligerheidshalve nog x 1,5 of 2,0 doen. Beter teveel dan sorry. Je moet dus ook een deal maken dat één en ander terugkan. Wellicht kan de slijter je ook adviseren!
Dan de hapjes. Ga uit van 3 x koud, 2 x warm. In totaal dus 5 x hapjes. Vergeet je niet na te denken over hoe je 200 hapjes warm krijgt? Ik zou zeggen: koop bij de slager en/of horecagroothandel kant en klare hapjes bittergarnituur in. Vooral koude hapjes zijn erg bewerkelijk als je iets meer wil dan een blokje kaas en een stukje worst.
Doe je nog koffie na die tijd of aan het begin? Dat wordt dan ongeveer een kilo koffie per keer. Ik zou het niet doen: veel werk, servies, melk en suiker en apparatuur nodig.
Bruidstaart: gewoon bestellen bij de bakker voor 100 pax
Voordeel van privécatering is dat men wat vergevingsgezinder is als er wat te weinig is en als het allemaal niet klopt. Zelfbediening (dranken halen vanaf de bar) scheelt ook in de consumptie. Mensen zijn nou eenmaal lui. Als je
hulp laat rondlopen, gewoon laten hobbelen met receptieplateaus (4 glazen RW, 4 glazen WW, 8 glazen jus en 4 glazen SR)
Glaswerk: ga uit van het aantal personen maal twee à drie. Afhankelijk van hoe goed en snel glazen teruggaan naar de bar, uitgifte of schenkerij. Kan je natuurlijk huren; hoef je het ook niet meer af te wassen...(Vergeef me de link; bij het geven van zoveel expertise moest het kunnen dacht ik zo...)
Over personeel gesproken: Voor 100 gasten zou ik drie à vier (ervaren!)kelners/serveersters inzetten. Ook hier geldt weer: Met eentje meer kan het net wat "affer". Glazen weg, schone asbakken, strakke bar etc. etc.
Het is in juni. Het kan dus warm zijn. Zorg evt. voor ijs. Geschaafd ijs waar je het drinken in kan leggen, kan je waarschijnlijk wel halen bij de visboer.
Wordt vervolgd...
[ Bericht 10% gewijzigd door tim2308 op 03-01-2005 10:55:18 (wijzigingen toegevoegd in cursief!) ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan