abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 maart 2007 @ 10:43:30 #251
139460 -Sandstorm-
Ongenuanceerde lulhannes
pi_47605935
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 10:38 schreef TheVulture het volgende:
Zo ik begin over een kleine anderhalf uur aan mijn eerste echte officiele singlepotje van het seizoen op de clubkampioenschappen, het is bewolkt maar droog en relatief weinig wind... goeie omstandigheden, al had een paar graden warmer niet erg geweest...
Welke vereniging organiseert er nu in Maart de Clubkampioenschappen
Dat hoor je te organiseren als het 20+ graden is en je je knetter kan zuipen op het terras van de kantine.
*** Heeft zin in een trio met 2 neger lesbiennes ***
pi_47606017
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 10:43 schreef -Sandstorm- het volgende:

[..]

Welke vereniging organiseert er nu in Maart de Clubkampioenschappen
Dat hoor je te organiseren als het 20+ graden is en je je knetter kan zuipen op het terras van de kantine.
De mijne, clubkampioenschappen enkel en mix in maart en de heren/damesdubbel in september.... in de zomer is er nog wel een KNLTB-toernooi.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_47610233
Ik ga nu de Head Flexpoint Radical uittesten. Ze hadden geen andere rackets van de paar waar ik in geinteresseerd was.

Heeft iemand ervaring met dit racket, en hoe het in verhouding staat tot de Wilson N-six Team, of de andere Heads?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_47610347
Zo ik ben weer terug... toch wel wat gefrustreerd... 1-6 3-6 verloren.

Blijf het irritant vinden dat je in de 8 echt van alles tegenover je kunt krijgen. Bij de clubkampioenschappen bij ons is de 8 onderverdeeld in een -40 en +40 categorie. Dit keer was het een +40'er die al flink wat jaren tennist die er bewust voor had gekozen om in de -40 mee te doen omdat ie wist dat ie met zijn spel makkelijker van de relatieve nieuwelingen zoals ik kon winnen... niet bepaald fairplay zeg maar maar goed. Hij heeft ook alleen maar een 8 op zijn pasje staan omdat ie nooit officiele wedstrijden speelt.

van de zestien games gingen er denk ik 11 over deuce... maar ik was elke keer net niet constant genoeg... probeerde hem op zijn zwakkere backhand te pakken maar hij wist op de belangrijke momenten te voorkomen dat ie die moest gebruiken.... had meer in gezeten
  zaterdag 24 maart 2007 @ 14:53:52 #255
153940 Corelli
1653 - 1713
pi_47610968
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 14:20 schreef Norrage het volgende:
Ik ga nu de Head Flexpoint Radical uittesten. Ze hadden geen andere rackets van de paar waar ik in geinteresseerd was.

Heeft iemand ervaring met dit racket, en hoe het in verhouding staat tot de Wilson N-six Team, of de andere Heads?
Als het om rackets ga vergelijk ik altijd gewicht en bladoppervlak. Ik heb zelf de prestige en die heeft een goed gewicht 320 gram, zwaar genoeg om je het idee te geven dat je een racket in je hand hebt. niet zodanig zwaar dat je een mokerhamer meezeult de hele tij/ Bladoppervlak is 630 cm2. Ook ideaal mijn inziens. Geen oppervlak voor bejaarden maar wel groot genoeg dat je makkelijk de sweatspot raakt.
pi_47611686
Ik heb een beetje een dilemma omdat ik wel wat meer keuzes wil kunnen maken maar het gewoonweg niet mogelijk is alles uit te testen. Als ik kijk naar de specificaties van de Wilson N-six One 95 dan lijkt me dat perfect. Ietsje zwaar misschien met 333 gram maar een redelijk evenwichtige balans en een bladgrootte van 610....

Als ik nu kijk naar mijn testracket, die is wat topzwaarder en heeft een aanzienlijk grotere bladgrootte (ben dat niet gewend dus in dat opzicht uiteraard handig om uit te testen) van 645! (Alhoewel ik het nauwelijks zie als ik het naast mijn oude (95/610) leg).

Moet maar eens met de flexpoint spelen en daar eens omheen gaan rekenen. Ik ben niet de meest technisch begaafde speler en heb niet een hele lange swing maar wil wel graag een beetje power hebben (daarom wil ik sowieso een zwaarder racket dan ik had, want ik had de wilson triad van 300 gram...)

Maar aangezien het uiteindelijk vooral om het "gevoel" gaat vind ik het lastig om een racket uit te kiezen waar ik nog niet mee gespeeld heb!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zaterdag 24 maart 2007 @ 18:44:38 #257
117813 Mr-Sander
Check m'n signature
pi_47616769
Eerste officiële wedstrijd van het seizoen gewonnen . Het niveau was om te huilen, maar ik ben door. 6-3 6-1. Volgende wedstrijd hoogstwaarschijnlijk tegen een 6'je, ben zelf 7. Ben benieuwd
-link verwijderd, niet terugplaatsen-
pi_47616923
Hoelang tennist iedereen hier eigenlijk, ikzelf dus 1,5 jaar.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 19:17:51 #259
117813 Mr-Sander
Check m'n signature
pi_47617701
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 18:49 schreef TheVulture het volgende:
Hoelang tennist iedereen hier eigenlijk, ikzelf dus 1,5 jaar.
Zes of zeven jaar, ik zou het eigenlijk niet precies weten

Ik speel pas sinds vorig jaar competitie/toernooien. Daarvoor wel clubkampioenschappen gespeeld.
-link verwijderd, niet terugplaatsen-
  zaterdag 24 maart 2007 @ 19:38:54 #260
139460 -Sandstorm-
Ongenuanceerde lulhannes
pi_47618335
ik denk nu 9 jaar
  zaterdag 24 maart 2007 @ 19:41:37 #261
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_47618442
Ik ga mijn derde seizoen in.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_47627264
Ik tennis nu 13 jaar denk ik..(vanaf mijn 8e)..
Maar pas vanaf toen ik een jaar of 15 was begon ik wat serieuzer te spelen en ook te geven om beter te worden etc..
Daarvoor was het eens per week training en heel af en toe met wat vriendjes spelen.
  zondag 25 maart 2007 @ 03:21:34 #263
75556 erkel
back from Dagestan
pi_47631833
Ik zit op tennis vanaf mijn 11e, dus dat betekend dat ik het nu 10 jaar training heb. Maar daarvoor speelde ik op zich ook al op pleintjes, maar ja dat is natuurlijk niet echt mee te tellen.

Al gelijk vanaf het eerste jaar speel ik al competitief, zoals het PIP-toernooi Maar er zat pas progressie in mijn ranking vanaf mijn 15e/16e geloof ik.

@Norrage: Je hebt 3 verschillende Wilson N-Six rackets. Als je de 95 te zwaar vind, heb je ook nog de Tour, die is 310 gram of iets dergelijks. Speel zelf met de Team en die is maar 289 gr, omdat ik zelf fijner vind om met een lichter racket te spelen.
Weisst
pi_47634538
quote:
Op zondag 25 maart 2007 03:21 schreef erkel het volgende:
Ik zit op tennis vanaf mijn 11e, dus dat betekend dat ik het nu 10 jaar training heb. Maar daarvoor speelde ik op zich ook al op pleintjes, maar ja dat is natuurlijk niet echt mee te tellen.

Al gelijk vanaf het eerste jaar speel ik al competitief, zoals het PIP-toernooi Maar er zat pas progressie in mijn ranking vanaf mijn 15e/16e geloof ik.

@Norrage: Je hebt 3 verschillende Wilson N-Six rackets. Als je de 95 te zwaar vind, heb je ook nog de Tour, die is 310 gram of iets dergelijks. Speel zelf met de Team en die is maar 289 gr, omdat ik zelf fijner vind om met een lichter racket te spelen.
De One-Tour heeft weer een kleiner blad dus dat lijkt me niet helemaal geschikt voor mij. En als ik zo kijk is hij helemaal niet lichter hoor? One Tour en 95 zijn ongeveer even zwaar...Ik speelde dus met een Wilson Triad (300 g) en ik wil eigenlijk iets meer power hebben dus vandaar dat ik een iets zwaarder racket wil...Iets lichter lijkt me dan sowieso out of the question. 310 gram lijkt me dan perfect, maar je, de stap van 300g naar hoger is hier meteen 33....

[ Bericht 2% gewijzigd door Norrage op 25-03-2007 11:30:15 ]
pi_47638073
Toch vind ik na wat extra research die Team ook nog wel een optie..Zeker omdat ik wel wat blessuregevoelig ben. En wat van de N-Blade 98?

Zou iemand de voor/nadelen van zware tegen lichte rackets (en andersom) misschien eens kunnen benadrukken? Ik speelde dus met een behoorlijk licht racket en dat is me altijd goed bevallen. Ik miste voornamelijk een beetje power dus vandaar mijn neigen naar een zwaarder racket...

[ Bericht 1% gewijzigd door Norrage op 25-03-2007 13:56:04 ]
pi_47654505
De banen zijn hier (LTVB) weer open, nieuwe toplaag (smashcourt oranje) waar voorheen nog tennisgroen lag. Heb er echt zin in, dit wordt mij 11de seizoen trouwens, speel vanaf mijn zesde.
Geen referral hier.
  maandag 26 maart 2007 @ 18:02:56 #267
139460 -Sandstorm-
Ongenuanceerde lulhannes
pi_47679972
Ik ga nu met mijn team tennissen. Heerlijk weer
pi_47697966
Norrage,

Als je naar meer power zoekt, is een zwaarder racket vaak niet de oplossing. Veel zwaardere rackets zijn zogenaamde "control"-rackets. Dat wil zeggen dat ze minder power hebben, maar meer controle. Omdat je minder power hebt kun je je slagen beter controleren met de snelheid van je slag. Je kunt de bal wel veel snelheid meegeven, maar dat doe je door hard te slaan met een zwaarder racket.

De eerste oplossing voor een gebrek aan power is het spelen met een minder strakke bespanning. Soms kan een vermindering van een paar kilo al veel verschil uitmaken. Je kunt dan met je oude racket blijven spelen, zonder een langdurige zoektocht te hoeven starten naar een ander racket.

Mocht dit niet bevallen, dan kun je kijken naar een racket met meer power. Dat betekent dat je met een kleinere slag de bal toch veel snelheid kunt meegeven. Bij de Head rackets staat op het racket een zogenaamd L-nummer. Dit slaat op de swingstyle rating.
Bij het racket met de minste power, de prestige is dit L6. Hier moet je flink uithalen om de bal snelheid mee te geven.
Bij de Radical is dit meen ik L4.
Bij de Instinct is dit L3.

Hoe lager het L - getal, des te meer power.

Ik heb nu een jaar met de prestige gespeeld, L6, en ik moet zeggen dat dit toch wel erg veel arbeid is. Bovendien gaat het gewicht flink tellen na een kwartier service-training of een uurtje spelen.
Verder is de sweetspot niet zo groot dus als je de bal niet goed raakt, mislukt je slag vrij snel.

Daarom ben ik sinds een paar weken overgestapt op de Head LM Instinct. Een stuk lichter dan de Head LM Prestige. Ik speel naar mijn gevoel nu een klasse beter. Ik word niet moe en kan ballen met kracht uit de hoek terugslaan waar ik dit met de Prestige niet kon omdat ik niet goed genoeg kon uithalen.
Ondanks het lagere gewicht is de Instinct toch behoorlijk stabiel en houdt je toch veel controle over je slagen.
Het gemak van de Instinct kan er wel toe leiden dat je minder op je techniek gaat letten, dus speel ik nog wel met de Prestige, maar meer om mijn techniek te blijven trainen. Als ik wil winnen, switch ik naar de Instinct.

Dus als je bij Head naar een racket met behoorlijke power zoekt, kan ik de Instinct aanraden.

N.B. Ook de winnaar van Rotterdam Youzhny en het Kroatische serveerkanon Karlovic spelen met dit racket.
pi_47702897
Wat ik overigens vreemd vond, ik speelde voorheen met een Wilson Hammer 7.5. Hiermee serveerde ik rond de 180 km/u. Nu speel ik met een Head Radical, aangezien mijn oude racket is gesneuveld, en serveer ik een stuk minder hard, ik denk rond de 170. Kan komen door de bespanning, maar ik heb mijn bespanningen altijd rond de 28 kg gehad omdat ik extra controle prefereer over kracht aangezien ik die zelf voldoende kan inbrengen. Zal die L3 swingstyle rating dan het punt zijn waar ik het moet zoeken? Ik merk wel duidelijk dat het blad kleiner is dan bij mijn Wilson, misschien dat daardoor de lengte van mijn slag verkort is?
Geen referral hier.
pi_47710586
Bij rackets zijn er zeer veel variabelen die een rol spelen.
Lengte is een factor, maar de meeste rackets zijn even lang 27 inch meen ik. Soms heb je XL versies die zijn dan nog een halve inch langer. (ongeveer een centimeter).

Belangrijker zijn de factoren gewicht en gewichtsverdeling.
Als het grootste deel van het gewicht meer in de richting van het handvat zit, zal je minder gewicht achter de bal kunnen krijgen. Deze rackets zijn "Headlight" Om dit gewichtsverlies achter de bal te compenseren zijn ze vaak wat zwaarder.
Als veel van het gewicht in de hoepel zit, dan kun je er toch behoorlijke meppen mee uitdelen, ook al is het gewicht van het racket zelf vrij laag. Zj zijn "Headheavy". De Hammers zijn "Headheavy". Ook de Aldi en Lidl rackets vallen in deze categorie. Veel oudere recreanten vinden ze fijn omdat je er zonder veel moeite toch flink mee kunt slaan.
Het nadeel van headheavy rackets is dat zij eerder in blessures kunnen resulteren. Tevens zijn zij vaak minder manoeuvreerbaar aan het net. Maar als je toch al nooit aan het net komt, dan is dat niet zo'n probleem.

Het feit dat je met je Hammer harder kunt serveren dan met je Radical ligt dan ook aan de gewichtsverdeling.

De combinatie van de factoren lengte, gewicht en gewichtsverdeling resulteert in de zogenaamde "swingweight". Dit is een berekend getal. Hoe hoger de swingweight, des te meer gewicht achter de bal. Echte tennisjunkies proberen de gewichtskarakteristieken van hun racket te manipuleren door op sommige plaatsen extra lood aan te brengen.

Een andere factor die van invloed is op de snelheid waarmee je ballen kunt slaan is de energieabsorbtie: de hoeveelheid energie die geabsorbeerd wordt door het racket. Hoe meer energie van de bal er wordt geabsorbeerd, des te minder er wordt meegegeven aan de bal.
Als je met een stijf racket speelt met een stijve bespanning, dan absorbeer je meer energie dan als je met een flexibel racket speelt met een lossere bespanning.

Met een stijver racket met een stijve bespanning moet je meer energie zelf toevoegen.
De stijfheid van een racket wordt uitgedruk in de indexgetal. Hoe hoger dit getal des te stijver.
De stijfheid heeft ook veel invloed op het comfort van het racket. Een stijf racket geeft weinig energie over aan de bal, maar wel veel energie aan je lichaam (polsen).

De specificaties voor een Head LM Radical MP:

Lengte 69 cm
Bladoppervlak 632 cm2
Bespannengewicht: 318 gram
Balans: 4 punten headlight (1 punt = 1/8 inch)
Swingweight: 325
Stijfheid: 64
Aanbevolen bespanning: 52-62 lbs = 23,64 kg - 28,18 kg
Powerlevel: Low
Swingspeed: Fast

Zoals je ziet, zit je met je 28 kg wel helemaal boven in het spectrum. Als je meer power zoekt zou ik toch overwegen om er een paar kilo af te halen. Dat speelt ook een stuk soepeler.

Helaas heb ik geen gegevens over je Hammer 7.5 kunnen vinden.

Bij de Head LM Instinct
Swingweight 329
Stijfheid: 63
Powerlevel: Low-Medium
Swingspeed: Fast

Dus iets meer swingweight en minder stijf dan de Radical, daardoor is het powerlevel ook iets hoger.

Over de gezondheidsaspecten t.a.v. de racketkeuze:

http://www.racquetresearch.com/complete_idiot.htm

Je kunt ook veel informatie over rackets vinden bij Tennis Warehouse
http://www.tennis-warehouse.com
pi_47711807
N.B.

Ik ben nog wat vergeten bij de bovenstaande uiteenzetting.
Ik was vergeten een belangrijke factor, n.l. Technologie.
In de constructie van het racket wordt veel technologie gestapt, zoals zichzelfherstellende materialen, (Liquidmetal, Nanotechnolgie, Flexpoint etc) deze hebben ook hun invloed op de karakteristieken van een racket die zich niet zo eenvoudig in cijfers laten uitdrukken.
Ook de snaren maken veel uit. Hier heb ik niet zoveel verstand van, maar Poly en Kevlar snaren zijn weer stijver dan andere en worden over het algemeen lager bespannen.
Genoeg mogelijkheden om te experimenteren dus.

Ik zelf kreeg door mijn overstap van de Prestige naar de Instinct meer power en comfort, maar iets minder controle over mijn volleys. Daar moet ik dus meer op oefenen.

Uiteindelijk gaat het toch meer om de speler dan om het materiaal.
pi_47712721
Kijk daar kan ik wat mee, super bedankt. Denk dat ik wat loodtape ga kopen, en iets meer gewicht ga geven aan de top. Qua snaren zit ik wil goed denk ik, speel met twee verschillende snaren in het racket. In de lengte zit een monofiele snaar zodat de bespanning wat langer meegaat, in de breedte een snaar die bestaat uit meerdere bundels. Wat voor materiaal het is weet ik niet, maar daar zorgt mijn bespanner Jan van Veen wel voor.
Geen referral hier.
pi_47716594
Nuttige informatie Het is inderdaad die overweging tussen gewicht/headweight etc die het belangrijk maakt. En de stijfheid.
Vooral stijfheid is iets wat ik volgens mij heel belangrijk vind. Stijve rackets vind ik echt enorm irritant spelen en ik heb het gevoel dat ik echt een perfecte swing moet maken eer ik de bal een beetje relaxed over het net krijg...

Ik heb nu gister de Head Radical Tour uitgeprobeerd en het speelde aardig (niet stijf) maar ik vind het zeker weten te zwaar.
Nu ga ik nog een Prince van 280 gram proberen om het tegenovergesteld eens uit te testen...
Toch denk ik ondertussen wel zeker te weten dat ik op de Wilson N-Blade 98 ga uitkomen. Al de specificaties zitten er heerlijk tussenin (en ik weet uit ervaring dat ik té zwaar niet lekker vind en té licht ook niet dus dan is 304g perfect) Verder is hij enigszins topzwaar dus ik krijg er wel iets van kracht bij...Lijkt mij goed! Verder zijn Wilsons volgens mij per definitie al vaak minder stijf (ik heb nu 6 jaar met een Wilson gespeeld en die was zeker niet stijf ) en ik zal zeker de tip van de iets minder strakke bespanning proberen. (ik speelde altijd met 27kg (wel in een racket wat als adviesbespanning volgens mij dat als maximum had...)

Maar nu straks nog even het lichte racket uittesten (en sowieso een Prince, waar ik ook nog nooit mee gespeeld heb)

Verder lees ik in die link van je dat vooral lichte, stijve en topzware rackets tennisarm-opwekkend zijn. Wat denk je daar zelf over (ik vond die site nogal ongeloofwaardig en amateuristisch overkomen, ondanks dat het vast wel waar is wat er staat) Zelf had ik vorig jaar een tennisarm en heb eigenlijk nooit de connectie daarvan gelegd met een te licht racket. Zou je dan al snel een zwaarder racket adviseren of wat? (niet dat ik het doe, want ik vind het gewoon niet lekker spelen )

[ Bericht 12% gewijzigd door Norrage op 27-03-2007 16:51:22 ]
  dinsdag 27 maart 2007 @ 17:23:00 #274
75556 erkel
back from Dagestan
pi_47718059
N-Blade, het racket van Djokovic en Matthieu Lijkt me geen verkeerde keus.

Wat betreft de zwaardere rackets, die zijn denk ik meer geschikt voor de zeer gevorderde speler 4 t/m 1. Als je goed met zo'n racket overweg wilt kunnen dan moet je toch wel een goede techniek hebben en wat kracht in de arm opgebouwd hebben.

De N-Blade is 304 gr, dat is een prima gewicht voor een modale, competitieve speler.

Weet niet precies wat een tennisarm is, maar heb als ik zeer veel speel, bijvoorbeeld tijdens een toernooitje, op een gegeven moment veel last van mijn bovenarmspieren en peesaanhechtingen en daar valt dan zonder pijnstillers niet mee te spelen Maar dat heeft ook deels met de spanning van een partij te maken, dat ik dan te hard in het racket knijp geloof ik. Maar speel dus ook met een redelijk licht racket, wat ook nog de oorzaak kan zijn lees ik hierboven
Weisst
pi_47718887
In mijn omgeving merk ik wel dat mensen zich snel over laten halen tot de aankoop van een (te) duur racket omdat er een prof mee speelt. Volgens mij zijn de gevolgen van de nieuwste technieken echt niet te merken voor de gemiddelde compettiespeler, of wel?
Geen referral hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')