abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 september 2006 @ 17:27:03 #126
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41711739
Nope, dat had ik begrepen, maar het was blijkbaar erg naief van mij om dat te denken...

Dat is alleen 'noodzakelijk' als je lichamelijk moet revalideren. Dat je je in de supermarkt niet verstaanbaar kan maken is van minder belang...

Het is waarschijnlijk gewoon te duur...

Sorry, maar ik ben boos.
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_41712288
* Bluezz kruipt uit lurkstand,
wat verschrikkelijk Laura

Om je moeder zo te zien, je zo machteloos staat, echt vreselijk, ik wens jullie heel veel geduld, begrip en sterkte toe
Ze is nog jong, dat is haar voordeel, er kan nog veel herstellen in de loop van de tijd!

En blijf dit topic volgen.
Ik ben nu 47 en ik moet er niet aan denken dat mij dat overkomt.
Door mijn heftige migraine-aanvallen ( de verschijnselen lijken op een CVA ) ben ik er altijd bang voor.
  maandag 11 september 2006 @ 17:50:03 #128
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41712426
Hoor net dat de assistent-revalidatiearts die net heeft besloten dat m'n moeder maar vier keer per week revalidatie nodig heeft, dit alleen maar heeft gedaan op basis van een korte kennismaking met m'n moeder. Ze heeft niet eens haar medisch dossier bekeken en heeft ook geen contact gehad met de linguiste van het EMC die eerder deze week een hoop logopedische testen met haar heeft gedaan!

"Goedemiddag mevrouw! Wat zegt u? O, u kunt niet praten? Vier keer per week een half uurtje lijkt me voldoende.
Dag mevrouw!"
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_41712460
Pfff
Als familie mag je best lastig zijn he, aan de bel trekken als er iets niet bevalt, je moeder kan het nu niet!!
pi_41713457
quote:
Op maandag 11 september 2006 17:15 schreef Lllaura het volgende:

Ga morgen de Afasie Vereniging bellen en vragen of zij vinden dat dit volstaat.
Go girl! Hoewel veel artsen het je willen doen geloven, is het niet per se zo dat je je hoeft neer te leggen bij de beslissing van de arts. Als de Afasievereniging 4x een half uur te weinig vindt: gewoon aandringen om meer! Dreig desnoods met de tuchtcommissie als het niet anders kan.

Beter in de clinch met het ziekenhuis dan een moeder die nooit meer kan praten zou ik zeggen!
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  maandag 11 september 2006 @ 18:45:01 #131
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_41714154
quote:
Op maandag 11 september 2006 17:27 schreef Lllaura het volgende:
Nope, dat had ik begrepen, maar het was blijkbaar erg naief van mij om dat te denken...

Dat is alleen 'noodzakelijk' als je lichamelijk moet revalideren. Dat je je in de supermarkt niet verstaanbaar kan maken is van minder belang...

Het is waarschijnlijk gewoon te duur...

Sorry, maar ik ben boos.
En terecht zeg! Revalidatie, zowel lichamelijk als m.b.t. spraakvermogen, is echt van cruciaal belang in de eerste periode!
Ik zou er idd achteraan gaan hoor, laat je vooral niet afschepen.

I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
  maandag 11 september 2006 @ 20:10:38 #132
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41716907
Ze is vandaag voor het eerst uit bed geweest, heeft d'r infuus gepakt en is zelfstandig naar de wc gegaan! Dit betekent dus dat ze geen last heeft van coordinatieproblemen!
Heb 'r net even gebeld en ze wist me duidelijk te maken dat ze een mooie bos rozen heeft gekregen, in allerlei kleuren.

Opvallend is dat ze als ze gefrustreerd is omdat het praten haar niet lukt, ze er af en toe opeens een paar goede woorden achter elkaar uitfloept. "Laat maar zitten", bijvoorbeeld. Als ze er niet over nadenkt, lijkt het dus beter te gaan.

pi_41717330
quote:
Op maandag 11 september 2006 20:10 schreef Lllaura het volgende:
Ze is vandaag voor het eerst uit bed geweest, heeft d'r infuus gepakt en is zelfstandig naar de wc gegaan! Dit betekent dus dat ze geen last heeft van coordinatieproblemen!
Heb 'r net even gebeld en ze wist me duidelijk te maken dat ze een mooie bos rozen heeft gekregen, in allerlei kleuren.

Opvallend is dat ze als ze gefrustreerd is omdat het praten haar niet lukt, ze er af en toe opeens een paar goede woorden achter elkaar uitfloept. "Laat maar zitten", bijvoorbeeld. Als ze er niet over nadenkt, lijkt het dus beter te gaan.

Dat herken ik wel. Ik heb een patiente behandeld die ook een afasie had. Zij had woordvindingsproblemen. Als je haar vroeg wat de naam van haar zoon was, dan kon ze daar niet op komen. Als ze hem echter tegen kwam in de gang riep ze wel gewoon zijn naam.
Voor zover ik weet heeft dat ermee te maken dat de 'spontane' spraak vaak niet aangedaan is, maar zodra je er over na moet denken, wordt het wel moeilijker. Maar goed, ik ben geen logopediste

Wel goed dat het wel steeds beter lukt!
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
  maandag 11 september 2006 @ 20:47:49 #134
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41718333
quote:
Op maandag 11 september 2006 20:21 schreef meami het volgende:

[..]

Dat herken ik wel. Ik heb een patiente behandeld die ook een afasie had. Zij had woordvindingsproblemen. Als je haar vroeg wat de naam van haar zoon was, dan kon ze daar niet op komen. Als ze hem echter tegen kwam in de gang riep ze wel gewoon zijn naam.
Voor zover ik weet heeft dat ermee te maken dat de 'spontane' spraak vaak niet aangedaan is, maar zodra je er over na moet denken, wordt het wel moeilijker. Maar goed, ik ben geen logopediste

Wel goed dat het wel steeds beter lukt!
Dat heb ik ook gehoord. Zo zijn er zelfs afasiepatienten die hele liederen kunnen zingen. Die zijn dan niet opgeslagen in het spraakgedeelte.
  maandag 11 september 2006 @ 20:50:29 #135
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_41718398
Goed nieuws Laura!
  vrijdag 15 september 2006 @ 17:30:57 #136
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41839259
Hallo,

Weer een update:
We hebben het voor elkaar gekregen dat ze toch intern behandeld wordt! Helaas is er een wachttijd van twee weken voor de kliniek. Tot die tijd zou ze elke dag een half uur in het ziekenhuis logopedie krijgen. Leek een mooie consensus, tot we gisteren te horen kregen dat de logopedist maar twee keer een half uur per week beschikbaar is... We zijn dus nu driftig op zoek naar een logopediste die in zijn of haar vrije tijd wat bij wil verdienen.

Maar, ze mag dit weekend naar huis! D'r vriend heeft 'r net opgehaald. (M'n ouders zijn sinds twee jaar gescheiden, maar hebben nog heel goed contact. En op het moment dat m'n moeder d'r bloeding kreeg zat d'r vriend in Zuid-Afrika. Hij is natuurlijk meteen teruggekomen.)

D'r spraak verbetert ook met de dag. Het lukt af en toe zelfs al om d'r aan de telefoon te begrijpen!

[ Bericht 1% gewijzigd door Lllaura op 15-09-2006 18:47:27 ]
  vrijdag 15 september 2006 @ 18:12:37 #137
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_41840463
goednieuws hopen dat ze redelijk volledig hersteld
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_41840467
wat fijn om te horen dat beter gaat
  vrijdag 15 september 2006 @ 23:15:50 #139
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_41849441
Weer een stap in de goede richting
  woensdag 20 september 2006 @ 20:49:21 #140
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41994586
Ze is naar huis!
Gisteren ben ik samen met haar het ziekenhuis uitgelopen. Wat een gek moment was dat, zeg. Terwijl ik het ziekenhuis twee dikke middelvingers gaf en de belofte deed om nooit meer terug te komen, voelde het tegelijkertijd ook heel onwerkelijk. Nu moet ze het zelf doen.

Nou ja, even. Over anderhalve week wordt ze opgenomen in Rijndam om te revalideren. Drie a vier weken krijgt ze daar intensieve logopedie. Lichamelijk is ze helemaal hersteld en d'r spraak lijkt langzaamaan steeds een beetje beter te worden. Soms zegt ze zomaar opeens een halve zin. Maar de ene dag gaat het beter dan de andere.

Gek om nu het topic terug te lezen. De werkelijkheid van toen is nu nog maar een herinnering. En vanaf nu kan het alleen nog maar beter gaan!

[ Bericht 2% gewijzigd door Lllaura op 20-09-2006 22:26:53 ]
  woensdag 20 september 2006 @ 21:03:13 #141
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_41995117
Mooi dat het zo goed gaat!!!
pi_42001734
Jeetje Llaura, wat een impact heeft het gehad he, zon hersenbloeding. Ik wens jullie een voorspoedig herstel toe, het ziekenhuis gelukkig achter je, een lange weg nog voor je. Het is zo lastig dat haar sterkte kracht, het communiceren zo'n opdonder heeft gehad. Dezelfde zal ze nooit meer worden, en dat is knap lastig om te verwerken voor jullie allemaal. Sterkte de komende tijd!
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 21 september 2006 @ 10:44:04 #143
151110 Malahide
Interne amplitude
pi_42009032
Hee Llaura, wat fijn dat je moeder zulke vooruitgang boekt. Ik werd echt pissig toen ik las dat die ziekenhuisarts het niet nodig vond om je moeder op te laten nemen in een revalidatiecentrum.

Toen mijn moeder een herseninfarct kreeg lag ze op een kamer met een vrouw die een hersenbloeding had gehad. Terwijl mijn moeder verlamd was, was deze vrouw lichamelijk helemaal in orde maar geestelijk helemaal de weg kwijt. Ook had ze behoorlijke afasie. Ze zijn tegelijkertijd naar hetzelfde revalidatiecentrum gegaan en er ook ongeveer evenlang gebleven! Uiteraard kregen ze hele andere therapieën, want een revalidatiecentrum voor mensen met een hersenbeschadiging is er niet alleen voor lichamelijk herstel.

Belachelijk gewoon. Gelukkig dat jullie toch nog iets hebben kunnen regelen. Het is echt ontzettend klote dat je - terwijl je al veel stress en verdriet hebt om de ziekte van je moeder - ruzie moet maken met doktoren en instellingen. Nogmaals heel veel sterkte en ik weet zeker dat je nog heel veel verbeteringen zult zien bij je moeder.
You cheated on me with choreography.
pi_42009260
Wat fijn dat je moeder naar huis mag en ik hoop dat ze haar in het revalidatiecentrum goe dkunnen helpen (die mensen zijn erg goed, dat is mijn ervaring).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 30 september 2006 @ 20:39:28 #145
84328 Lllaura
painting pictures
pi_42265142
Sinds woensdag zit ze in de revalidatiekliniek in Rotterdam. Echt een motiverende omgeving is het niet. Voornamelijk oude mensen in een rolstoel die de hele dag in de gezamenlijke ruimte zitten te punniken. Daarom zijn we gisteren even ontsnapt! Eigenlijk mag ze niet weg uit de kliniek, maar met de smoes dat we even buiten in het zonnetje gingen zitten, zijn we de stad in gegaan om ongegeneerd te shoppen. Het was echt weer als vanouds en het deed haar zichtbaar goed om weer eens gewoon onder de mensen te zijn.

Met tassen vol kleren waren we net op tijd voor het eten terug in de kliniek. De tassen hebben we maar snel verstopt in de auto…

D’r spraak verbetert nog steeds met de dag. Ze klinkt als een Slavische Marokkaan die nog moet inburgeren, maar ik kan bijna alles verstaan wat ze zegt!
  zaterdag 30 september 2006 @ 20:46:14 #146
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_42265312
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:39 schreef Lllaura het volgende:
D’r spraak verbetert nog steeds met de dag. Ze klinkt als een Slavische Marokkaan die nog moet inburgeren, maar ik kan bijna alles verstaan wat ze zegt!
Heb na de OP gelezen te hebben meteen naar de laatste post door geklikt, was blij dit te lezen.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_42268028
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:39 schreef Lllaura het volgende:
Sinds woensdag zit ze in de revalidatiekliniek in Rotterdam. Echt een motiverende omgeving is het niet. Voornamelijk oude mensen in een rolstoel die de hele dag in de gezamenlijke ruimte zitten te punniken. Daarom zijn we gisteren even ontsnapt! Eigenlijk mag ze niet weg uit de kliniek, maar met de smoes dat we even buiten in het zonnetje gingen zitten, zijn we de stad in gegaan om ongegeneerd te shoppen. Het was echt weer als vanouds en het deed haar zichtbaar goed om weer eens gewoon onder de mensen te zijn.

Met tassen vol kleren waren we net op tijd voor het eten terug in de kliniek. De tassen hebben we maar snel verstopt in de auto…

Wat stom dat je daar een smoes voor 'moet' verzinnen en niet gewoon haar mee mag nemen! Als het haar blijkbaar zo zichtbaar goed doet, vind ik het belachelijk dat ze van de verpleging niet een middagje weg mag als ze het blijkbaar gewoon kan..
Of is er een risico van een acute nieuwe terugslag/bloeding of zo?
  zondag 1 oktober 2006 @ 00:10:14 #148
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_42270259
Mooi dat ze zo vooruit gaat!
Vast leuk om weer es "ouderwets" met je moeder te shoppen

Nu kun je al die kleine dingetjes weer gaan waarderen!

zondag 1 oktober 2006 @ 03:14:19 #149
84328 Lllaura
painting pictures
pi_42273797
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 22:37 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Wat stom dat je daar een smoes voor 'moet' verzinnen en niet gewoon haar mee mag nemen! Als het haar blijkbaar zo zichtbaar goed doet, vind ik het belachelijk dat ze van de verpleging niet een middagje weg mag als ze het blijkbaar gewoon kan..
Of is er een risico van een acute nieuwe terugslag/bloeding of zo?
Veel patienten die een hersenbloeding hebben gehad, hebben zodanige coordinatieproblemen, dat ze niet meer veilig de straat opkunnen. Omdat ze pas een paar dagen in de kliniek zit, hebben ze daar nog niet voldoende zicht op en zijn ze bang dat ze zomaar zonder te kijken de straat oversteekt of iets dergelijks. Aanstaande maandag gaat ze bijvoorbeeld met een begeleider winkelen in de AH om te kijken of ze de juiste artikelen kan vinden.

M'n moeder en ik weten allang dat ze behalve haar spraak geen letsel aan haar bloeding heeft overgehouden. Maar de kliniek is op dit moment verantwoordelijk voor haar en wil de juiste diagnose stellen...
Ik schat dus in dat ze er over een paar dagen wel achter zijn dat ze zich zonder begeleiding best kan redden!
  zondag 1 oktober 2006 @ 03:17:25 #150
84328 Lllaura
painting pictures
pi_42273831
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 00:10 schreef Ingetje79 het volgende:
Mooi dat ze zo vooruit gaat!
Vast leuk om weer es "ouderwets" met je moeder te shoppen

Nu kun je al die kleine dingetjes weer gaan waarderen!

Ik waardeer inderdaad meer dan ooit alle kleine dingetjes die eerst zo vanzelfsprekend waren. Samen een terrasje pakken, kletsen over onbelangrijke dingen... Ik geniet echt van elk moment dat ik samen met haar heb!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')