abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41309317
Ik werk al een tijdje en wil misschien toch weer een opleiding erbij oppakken. Heeft de open universiteit een goede naam? Als dat op je CV staat wordt dat dan hetzelfde bezien als bv de erasmus uni (of welke andere uni dan ook)?

Learn on
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
pi_41310430
Neen, heel makkelijk.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:12:32 #3
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41310576
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 23:09 schreef Hendrik_ het volgende:
Neen, heel makkelijk.
En waarom, dan? Leg uit

[ Bericht 13% gewijzigd door Litso op 29-08-2006 23:26:10 ]
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_41311985
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 23:12 schreef Litso het volgende:

[..]

En waarom, dan? Leg uit
Tja, omdat het bij de overvloed aan titels tegenoordig steeds belangrijker wordt aan welk instituut je gestudeerd hebt. En de OU staat daar nu niet bepaald bovenaan de lijst... Valt verder niet veel aan uit te leggen.
pi_41312552
Even Google gebruiken:

Bron: http://www.ou.nl/eCache/DEF/23/792.html

Gearchiveerd persbericht 25 mei 2005
quote:
Open Universiteit grootste stijger in Keuzegids

De bacheloropleiding Informatica van de Open Universiteit Nederland (OUNL) staat in de Keuzegids Hoger Onderwijs 2005-2006 op een gedeelde eerste plaats en de bacheloropleiding Nederlands recht op de tweede plaats. Daarmee scoren deze opleidingen naar oordeel van de studenten hoger dan opleidingen van traditionele universiteiten, zoals de rechtenopleidingen van de Universiteit Maastricht en de Rijksuniversiteit Groningen en de informatica-opleidingen van de Technische Universiteit Eindhoven en de TU Delft.

Over de informatica-opleiding zegt de Keuzegids in haar advies: ‘Alle universitaire informatica-opleidingen leveren een behoorlijke kwaliteit, maar Utrecht en de Open Universiteit steken echt boven de rest uit.’ De opleiding Psychologie staat in een vergelijking met vergelijkbare bacheloropleidingen op de derde positie en wordt door de Keuzegids ‘een verrassende nieuwkomer’ genoemd. Alle opleidingen van de Open Universiteit worden als beste gewaardeerd op de punten inhoud van de opleiding, studeerbaarheid en communicatie.

In de nieuwe Keuzegids Hoger Onderwijs staan de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête 2004 per opleiding. In de gids worden alle bacheloropleidingen in het hoger onderwijs vergeleken. De gids ontleent zijn gegevens aan de database Studiekeuze-Informatie (SKI). Zowel de gids als de database worden in opdracht van het ministerie van OCW samengesteld door Choice, het Centrum voor Hoger Onderwijs Informatie voor Consument en Expert.

De Open Universiteit Nederland is dit jaar voor het eerst meegenomen in de Keuzegids Hoger Onderwijs met drie van haar zes bacheloropleidingen. Enkele weken geleden werd al bekend dat de Open Universiteit in de gemiddelde studentenoordelen per universiteit als nieuwkomer op de tweede plaats staat. Nu blijkt dus dat ook drie bacheloropleidingen van de OUNL zeer hoog eindigen in de ranglijsten per opleiding.

De Open Universiteit verzorgt als enige universitaire instelling hoger afstandsonderwijs. Het concept van begeleide zelfstudie, met een onderwijsprogramma dat modulair is opgebouwd en volledig in het bachelor-master systeem wordt aangeboden, blijkt bij studenten goed te scoren. Het onderwijsmateriaal van de universiteit wordt als beste gewaardeerd, zowel op inhoud als op studeerbaarheid.

Informatie over de Nationale Studenten Enquête 2005 staat op de website van CHOICE, het Centrum Hoger Onderwijs Informatie voor Consument en Expert.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 00:42:40 #6
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41313816
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 23:45 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Tja, omdat het bij de overvloed aan titels tegenoordig steeds belangrijker wordt aan welk instituut je gestudeerd hebt. En de OU staat daar nu niet bepaald bovenaan de lijst... Valt verder niet veel aan uit te leggen.
En ik vraag me af waarom de OU dan niet bovenaan die lijst staat, en waar je dat vandaan haalt.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_41314969
Rutger05 heeft een stuk over het "studentenoordeel" en dat is nog wat anders dan hoe een werkgever een diploma van de OU beoordeelt.
pi_41364636
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 23:45 schreef Zpottr het volgende:

[..]

De OU is voor afstandsonderwijs, dus niet te vergelijken met een reguliere uni.
pi_41364766
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 01:34 schreef Singa het volgende:
Rutger05 heeft een stuk over het "studentenoordeel" en dat is nog wat anders dan hoe een werkgever een diploma van de OU beoordeelt.
Vergeet niet dat het meerendeel van de OU-studenten studeert naast zijn of haar baan.
Daarnaast heb ik nog nooit van een werknemer danwel wergever gehoord dat werkgevers selecteren op basis van de universiteit waar iemand gestudeerd heeft. Veelal hangt het wel of niet aangenomen worden van de eerste indruk tijdens het sollicitatiegesprek af (al dan niet gevolgd door een assessment/selectieprocedure).
pi_41371243
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 01:34 schreef Singa het volgende:
Eens met dawg. Voor een werkgever is de instelling vaak echt niet het belangrijkste.
Wat denk je van werkervaring en employability.
pi_41377078
Ontken ik dat dan? Ik wees slechts op het feit dat het werkgeversoordeel niet is verwerkt in dat onderzoek.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 22:55:47 #12
142125 Joeks79
Beyond the Velvet Rope
pi_41377230
Wanneer je als student een diploma van de Open Universiteit kunt overleggen, toon je in ieder geval aan dat je doorzettingsvermogen hebt en dat je zelfstandig kunt werken.
Life belongs to those who are alive
pi_41394558
Maar: Als een werkgever de keuze heeft tussen een sollicitant die studie X heeft gevolgd aan de OU of een sollicitant die studie X heeft gevolgd aan een reguliere universiteit, aan wie geeft 'ie dan de voorkeur?

(ervanuit gaande dat de sollicitanten verder precies hetzelfde zijn)
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41401045
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:02 schreef Patsy_Stone het volgende:
Maar: Als een werkgever de keuze heeft tussen een sollicitant die studie X heeft gevolgd aan de OU of een sollicitant die studie X heeft gevolgd aan een reguliere universiteit, aan wie geeft 'ie dan de voorkeur?

(ervanuit gaande dat de sollicitanten verder precies hetzelfde zijn)
Onzinnige hypothese. Een universitaire graad is een universitaire graad, met voor- en nadelen mbt de instelling waar hij behaald is.
Daarbij komt dat ten eerste is niemand precies hetzelfde, ten tweede ligt het maar net aan de eerste indruk die de personeelsfunctionaris van je heeft.

Maar eigenlijk wilde je horen dat hij de sollicitant aanneemt die op een reguliere uni heeft gestudeerd, toch?
pi_41401714
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 18:34 schreef dawg het volgende:

[..]

Onzinnige hypothese. Een universitaire graad is een universitaire graad, met voor- en nadelen mbt de instelling waar hij behaald is.
Daarbij komt dat ten eerste is niemand precies hetzelfde, ten tweede ligt het maar net aan de eerste indruk die de personeelsfunctionaris van je heeft.

Maar eigenlijk wilde je horen dat hij de sollicitant aanneemt die op een reguliere uni heeft gestudeerd, toch?
Ik formuleer geen hypothese, ik vraag me gewoon iets af. (In een hypothese stel je dat iets (waarschijnlijk) zo is, ik stel alleen een vraag.)

Er is in mijn voorbeeld sprake van een denkbeeldige situatie, met twee exact gelijke kandidaten (afgezien van hun opleidingsinstituut). Dat dat in de praktijk niet voorkomt, lijkt me nogal wiedes. Maar om te bepalen of een werkgever kiest voor een kandidaat met een OU of reguliere WO-opleiding, moet dat de enige variabele zijn.

Ik wil niet horen of het de ene kandidaat of de andere wordt, ik vraag me gewoon af hoe een werkgever oordeelt over de OU. Waar leid je uit af dat ik wil horen dat een werkgever de voorkeur geeft aan iemand die gestudeerd heeft aan een reguliere universiteit?

Ik ben geen werkgever en ik heb dan ook geen idee hoe men tegen een opleiding van de OU aankijkt. Er zitten ook positieve kanten aan een OU-studie: als je die afrond, ben je kennelijk in staat zeer zelfstandig te werken en jezelf te motiveren. Dus misschien geeft een werkgever daar juist wel de voorkeur aan.
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41401983
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:02 schreef Patsy_Stone het volgende:
Niet te bepalen. Het zou bijvoorbeeld zo maar eens kunnen dat de werkgever een voorkeur heeft voor iemand van de OU omdat die studie hoogstwaarschijnlijk in de vrije tijd is gedaan en dat de werknemers dus een doorzetter is. Het kan natuurlijk ook een lambal zijn die vroeger gesjeesd is.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_41402455
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 19:07 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Niet te bepalen. Het zou bijvoorbeeld zo maar eens kunnen dat de werkgever een voorkeur heeft voor iemand van de OU omdat die studie hoogstwaarschijnlijk in de vrije tijd is gedaan en dat de werknemers dus een doorzetter is. Het kan natuurlijk ook een lambal zijn die vroeger gesjeesd is.
Mja, misschien maakt het niet zoveel uit waar je gestudeerd hebt, maar waarom je voor een bepaald instituut gekozen hebt.

Maar of het niet te bepalen is, weet ik niet zo zeker. Je zou een representatieve steekproef van werkgevers mijn situatieschets kunnen voorleggen en ze vragen voor wie ze zouden kiezen. Misschien blijkt er dan wel een sterke voorkeur voor de een of de ander te zijn.
Eddy - 'Madonna, darling
  vrijdag 1 september 2006 @ 19:23:57 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_41402511
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 22:55 schreef Joeks79 het volgende:
Wanneer je als student een diploma van de Open Universiteit kunt overleggen, toon je in ieder geval aan dat je doorzettingsvermogen hebt en dat je zelfstandig kunt werken.
En niet te onderschatten punt wat veel werkgevers prettig zullen vinden.

Ik heb zo ook diep respect voor mensen die naast hun 40-urige werkweek en gezinsleven nog even een opleiding ernaast doen, duaal bijvoorbeeld.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_41402700
Dit had ik nog ff gevonden
quote:
Werkervaring en motivatie het belangrijkste

Werkgevers vinden werkervaring en motivatie belangrijker dan een relevant diploma, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Hertfordshire onder Britse werkgevers.

Bijna de helft van alle werkgevers noemt relevante werkervaring als een van de belangrijkste selectiecriteria. Een bijna even hoog percentage (43 procent) zoekt naar bewezen motivatie. Een relevante opleiding komt pas op de derde plaats. 41 procent van de managers noemt dit in zijn top-3 van cruciale selectiecriteria.
Slechts een kwart van de werkgevers is geïnteresseerd in het opleidingsniveau en nog minder (veertien procent) maakt zich druk om de reputatie van de betreffende school of universiteit.
(...)
Het hele artikel: intermediair
pi_41402791
De OU is 1 van de betere universiteiten, het is ook geen LOI o.i.d. Er zijn diverse mensen in de top van het bedrijfsleven die hun titel bij de OU gehaald hebben. Timmer van Philips b.v.
pi_51642575
tvp
Life sucks
  maandag 23 augustus 2010 @ 00:03:39 #22
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_85591381
Sta op het punt een paar modules te volgen. Ze vragen wel een HBO/WO toeslag van 53 euro per module. Lekker is dat.

Misschien dat het een idee is als er een centraal Open Universiteit topic komt. Andere uni's hebben dat tenslotte ook.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_85593558
Toeslag ?
  maandag 23 augustus 2010 @ 01:17:02 #24
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_85593704
Ja, omdat je blijkbaar al hoger onderwijs genoten hebt.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  maandag 2 januari 2012 @ 21:03:18 #25
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_106328323
Kick, want ik overweeg ook om modules te gaan kopen. Wanneer je net als ik al een hbo diploma hebt, moet je inderdaad een boete betalen. Maar wanneer je drie modules in één keer neemt krijg je een korting. Ik wil het gaan combineren naast mijn baan.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')