overgetypt van rtl txtquote:De d66-kandidatenlijst voor de komende verkiezingen lijkt een afrekening met de huidige fractie. De meest zittende kamerleden die graag door wilden, staan op onverkiesbare plekken.
Dat blijkt uit de conceptlijst die in handen is van RTL nieuws. Na lijsttrekker pechtold voglen twee topambtenaren van Economsiche Zaken, Ageeth Telleman en Kasja Ollongren.
Mark Sanders, researcher bij het Max Planck Instituut, staat op plek vier. Kamerleden Bakker en Van Der Ham staan op vijf en zes, onverkiesbare plekken volgens de huidige peilingen.
Ik dacht nu precies het zelfde, grote kans dat alles beneden plaats 3 niet in de kamer komt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:52 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ze hebben ook behoorlijk veel onverkiesbare plekken, dus zulk nieuws is dat niet.
Idd dus alleen Pechtold zien we misschien terugquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:54 schreef Strolie75 het volgende:
Alles vanaf plaats 2 is binnen D66 toch een onverkiesbare plek?
Ongelooflijk.quote:Alexander Pechtold verlaat de politiek
Alexander Pechtold, beoogd lijsttrekker voor D66 bij de komende landelijke verkiezingen verlaat de politiek. Dat heeft hij via zijn woordvoerder bekend laten maken.
Pechtold zou ontstemd zijn over zijn positie op de kieslijst. Een teleurgestelde Pechtold: "Ik had verwacht dat ik als lijsttrekker op een verkiesbare plaats zou komen"
Het andere D66-lid was niet bereikbaar voor commentaar.
Bron: ANP
Drie woorden maar.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:35 schreef I.R.Baboon het volgende:
Funny, maar je mist een hele zin, SK.
Leg eens uit als je wil, wat vind je raar aan de lijstenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:20 schreef Yildiz het volgende:
Ik heb die lijsten sowieso altijd al raar gevonden, raar systeem...
Ik heb me er eerlijk gezegd nooit in verdiept, maar is het zo dat nummer 1 op de lijst, ook als die niet de meeste stemmen krijgt op de lijst, en er maar 1 zetel is, hij toch plaats neemt?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Leg eens uit als je wil, wat vind je raar aan de lijsten?
Ja.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:52 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik heb me er eerlijk gezegd nooit in verdiept, maar is het zo dat nummer 1 op de lijst, ook als die niet de meeste stemmen krijgt op de lijst, en er maar 1 zetel is, hij toch plaats neemt?
http://teletekst.nos.nl/tekst/105-01.htmlquote:Nieuwkomers hoog op advieslijst D66
` Op de advieskandidatenlijst van D66
staan achter partijleider Pechtold drie
nieuwkomers.De zittende Kamerleden
Bakker en Van der Ham staan daardoor op
de plaatsen vijf en zes.
Op plaats twee staat Ageeth Telleman,de
voorzitter van de Amsterdamse afdeling
van D66.Op drie staat Kajsa Ollongren,
een topambtenaar van het ministerie van
Economische Zaken.Op plaats vier heeft
het bestuur Mark Sanders gezet.Hij zit
in het hoofdbestuur van de partij.
De lijst is een advies aan alle leden
van D66.Die bepalen de komende weken de
volgorde.De Kamerleden Bakker en Van
der Ham zouden dan nog kunnen stijgen.
quote:
Dan vind ik het een heel vreemd systeem.quote:
Ik geloof niet dat het in de praktijk al eens is voorgekomen dat de lijsttrekker van een partij niet de meeste stemmen had.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 21:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dan vind ik het een heel vreemd systeem.
Nouja, je lijsttrekker is natuurlijk wel degene die het beeld bepaald wat een partij wil uitdragen, dus als je je al niet in zijn of haar standpunten kunt vinden... Verder kunnen de leden natuurlijk vaak direct of indirect wel mede beslissen wie er op 1 komt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 21:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dan vind ik het een heel vreemd systeem.
Ik denk dat Rutte en Verdonk toch wel heel verschillend zijn, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 21:15 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Nouja, je lijsttrekker is natuurlijk wel degene die het beeld bepaald wat een partij wil uitdragen, dus als je je al niet in zijn of haar standpunten kunt vinden... Verder kunnen de leden natuurlijk vaak direct of indirect wel mede beslissen wie er op 1 komt.
Nee, niet perse. Als er iemand, lager op de lijst, voldoende voorkeurszetels haalt, krijgt deze de zetel, ongeacht de lijstvolgorde.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:52 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik heb me er eerlijk gezegd nooit in verdiept, maar is het zo dat nummer 1 op de lijst, ook als die niet de meeste stemmen krijgt op de lijst, en er maar 1 zetel is, hij toch plaats neemt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |