De Telegraaf hedenochtend:
quote:
Ambitie en realisme gaan hand in hand bij nieuwe Spyker MF1-baas Mol
LAT LIGT HOOG
SJANGHAI, donderdag
De aanloop duurde zo lang dat het er even op leek alsof de sprong in het diepe nooit meer gemaakt zou worden. Maar uiteindelijk werd de droom van Michiel Mol na ruim zes maanden van onderhandelen toch werkelijkheid. Hij werd directeur-eigenaar van het Midland Formule 1-team, dat hij samen met Victor Muller, directeur van Spyker Cars, direct in Spyker MF1 omdoopte. Een voor Nederlandse begrippen unieke aankoop, want nooit eerder in de geschiedenis kende het F1-startveld een onder Nederlandse vlag racend team. „Op de dag dat de verkoop ’s avonds beklonken werd, heb ik ’s ochtends nog gedacht dat het definitief niet door zou gaan”, aldus Mol, die direct ondervond dat letterlijk alles in de Formule 1 heel snel kan gaan.
Over het waarom van zijn nieuwste aankoop is Mol duidelijk. „Ik ben een ondernemer. Ik wil bouwen, creëren, en het liefst in een vakgebied waarvoor ik passie heb.” En met de passie voor autosport zit het wel goed bij de man die als klein jongetje aan de hand van zijn vader al genoot van de races op Zandvoort („juichen voor die prachtige John Player Special-bolides”) en een klein decennium geleden een niet al te succesvolle poging ondernam de beroemde Dakar-rally te bedwingen. „Gestrand in de woestijn van Libië. We konden kiezen: de auto achterlaten en door de organisatie worden meegenomen, of op eigen houtje – inclusief onze auto – de terugtocht door de woestijn regelen. Wij kozen voor de laatste optie; een keuze die we de dagen daarna vele malen hebben vervloekt…”
Het ’Project Spyker’ moet, daar laat Mol geen twijfel over bestaan, een succesvoller verloop krijgen dan zijn Dakaravontuur. „Onze ambities zijn hoog, al is het maar omdat ik heb geleerd dat je in ieder geval nooit méér bereikt dan je ambities. Tegelijkertijd ben ik realistisch in de doelstellingen. Het zou al geweldig zijn als we in 2007 een enkele keer in de punten (plaats bij de eerste acht, red.) zouden finishen. We streven ernaar binnen drie jaar op het podium te belanden.”
Met het verklappen van dit meerjarenplan haalt Mol zijn criticasters meteen flink wat wind uit de zeilen. De multimiljonair zou, zo vrezen de cynici, snel uitgekeken zijn op de Formule 1 en, gesteund door zijn financiële onafhankelijkheid, binnen de kortste keren op zoek gaan naar een nieuw speeltje. Dat was immers ook de handelwijze van zijn voorganger, Alex Shnaider. Deze puisant rijke Rus kocht met veel poeha en grote beloften het toenmalige Jordan-team, om de boel vervolgens alweer te verkopen voordat iedereen goed en wel aan de nieuwe teamnaam (Midland) was gewend.
Helemaal onbegrijpelijk is de vrees van Mols criticasters dus niet. „Ik ken de geluiden, maar verzeker dat dit beslist niet gaat gebeuren. Ik zie de Formule 1 niet als een speeltje, dat ik straks zo maar weer aan de kant schuif; dat zal ik de komende jaren aantonen. Verder lig ik niet wakker van de kritiek, hoor. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Ik laat me er zeker niet door afleiden. Mijn focus is om Spyker F1 de komende jaren beter te maken, dat is het belangrijkste.”
Mol weet dat het bereiken van de gestelde doelen in de komende maanden en jaren heel wat
noeste arbeid gaat vergen. „En daar ga ik zelf voor een belangrijk deel aan meewerken”, aldus de man die zijn miljoenen vooral vergaarde met zijn ’nieuwe-mediabedrijven’ Lost Boys en Media Republic. „Ik ben alleen nog als commissaris bij beide bedrijven betrokken, omdat ik vanaf nu alle tijd wil hebben voor Spyker F1. Zo zal ik minstens twee dagen per week zelf op de fabriek in Engeland aanwezig zijn, ik wil geen ’vreemde’ voor de werknemers blijven.”
Mols directe taken binnen het Nederlandse F1-team liggen voornamelijk op het terrein van sponsorwerving, marketing en alles wat verder met pr te maken heeft. „En dan niet alleen nieuwe sponsors binnenhalen, maar ook zorgen dat zij tevreden blijven”, aldus de 37-jarige Amsterdammer, die zich bij die wervende taak vooral richt op wat hij zelf zo fraai ’triple Amerken’ noemt. „We leggen de lat hoog, dat maakt de uitdaging alleen maar mooier.” Met het aantrekken van Ferrari als motorenleverancier en het vastleggen van de in de Formule 1 als ’technisch genie’ bekendstaande Mike Gascoyne, lijkt Mol te willen aantonen dat inderdaad alleen het beste goed genoeg is voor ’zijn’ team.