ik heb op het moment al mijn grootouders nog... maar met een gaat het nu hard achteruit...
3 weken geleden werd hij opgenomen in het ziekenhuis... vlot werd duidelijk dat hij aan delier (dementie) leed, hij herkende zijn kinderen (en verder niemand) meer...
De enigste die hij nog een beetje herinnerde waren mijn vader en zijn vrouw, (oma dus) omdat die nog vrijwel dagelijks langkwamen... contact was er ook nauwelijks....
momelend in een oude streektaal...
nu kwam er het telefoontje dat het een aflopende zaak is... met een beetje mazzel beleefd hij 2002 nog, maar wat dan? dement als een kamerplantje? hoe moet je omgaan met zulk soort mensen?
. =
Herkent niks meer, en is gewoon stil op een stoel, en ja zit daar maar gewoon.
Et is echt erg om te zien, hoe zo`n vrouw verandert is.
quote:En dan vraag je je toch af of dat leven is
Op zondag 30 december 2001 13:26 schreef drLiter het volgende:
..Et is echt erg om te zien, hoe zo`n vrouw verandert is.
quote:Erg veel sterkte Nietz, je vraagt hoe je met die mensen omgaat?
Op zondag 30 december 2001 13:11 schreef nietzman het volgende:
Met een beetje mazzelnu kwam er het telefoontje dat het een aflopende zaak is... met een beetje mazzel beleefd hij 2002 nog, maar wat dan? dement als een kamerplantje? hoe moet je omgaan met zulk soort mensen?
. =
Heel veel sterkte hoor!
Als je wilt praten ben ik er voor je, zoals je weet werk ik met dementen ouderen.
Sterkte in ieder geval.
quote:En als je oma niet meer aanspreekbaar is en in d'r bed plast en kwijlt?
Op zondag 30 december 2001 13:45 schreef Ellen het volgende:[..]
Erg veel sterkte Nietz, je vraagt hoe je met die mensen omgaat?
Ik denk dat dat heel verschillend is, ik weet niet goed uit je verhaal op te maken of hij nog goed aanspreekbaar is.
Als dat zo is ga bij hem op bezoek en behandel hem zoals je dat altijd al hebt gedaan. Wees jezelf. Praat met hem. Het zal best heel moeilijk voor je zijn, want in jouw ogen is het je opa niet meer. Misschien zal hij jou ook niet meer herkennen als zijn kleinzoon, maar vertel het hem wel, soms komen er best nog wel dingen boven drijven.Heel veel sterkte hoor!
Als je wilt praten ben ik er voor je, zoals je weet werk ik met dementen ouderen.
Sterkte allemaal hiermee, en blijf niet weg bij die opa's en oma's !
Tis echt heel kut.. mijn oma heeft er ook last van.. het wordt steeds erger.. ze was met de kerstdagen bij ons thuis en toen ik binnen kwam lopen vroeg ze telkens aan m'n ouders "wie is dat ook alweer".. en toen werd ze 's ochtends wakker in ons huis helemaal in paniek en huilen omdat ze geen idee meer had waar ze was en bij wie ze was..
tis echt heel triest maar je kan er nix tegen doen
Tword een aflopende zaak, zijn situatie is kritiek, in de zin van: we kunnen elk moment een telefoontje krijgen dat het over is...
zit er dik in dat ik de tips niet eens 'uit kan oefenen'
quote:Sterkte, de komende uren/dagen...
Op zondag 30 december 2001 23:54 schreef nietzman het volgende:
tnx all...Tword een aflopende zaak, zijn situatie is kritiek, in de zin van: we kunnen elk moment een telefoontje krijgen dat het over is...
Het klinkt misschien hard... maar het is denk ik ook wel beter voor hemzelf. En jullie zullen zelf niet langer meer met de pijn hoeven leven hem zo te zien lijden...
Probeer er te zijn als je denkt dat hij je nodig heeft... en deel het verdriet met de rest van je familie...
Kamerplantjes zijn best levensvatbaar, als je ze maar genoeg water en zonlicht geeft. Pas wel op dat insecten ze niet aanvreten.
[ringeldingel]
Always look on the briiiiiiiiiight side of death
[/rindeldingel]
quote:Hecht daar niet te veel waarde aan, mijn opa is 3x terminaal verklaard en pas de derde keer werd hem fataal. D'r zat 5 jaar tussen de eerste en z'n dood. De eerste was notabene een flink kankergezwel op z'n nek, maar die overleefde hij vrijwel probleemloos.
Op zondag 30 december 2001 23:54 schreef nietzman het volgende:
tnx all...Tword een aflopende zaak, zijn situatie is kritiek, in de zin van: we kunnen elk moment een telefoontje krijgen dat het over is...
quote:Het grappige is dat mensen in die situatie vaak wel reageren als je kinderliedjes (uit hun jeugd) gaat zingen.
Op zondag 30 december 2001 13:58 schreef zodiakk het volgende:[..]
En als je oma niet meer aanspreekbaar is en in d'r bed plast en kwijlt?
Onthoud 1 ding, je weet me te vinden op internet, je weet hoe me te bereiken en weerhoud je daar ook niet van!
Mijn oma is er gelukkig nog, maar denkt b.v. dat haar broer nog leeft, en nog wat andere familieleden die al een aantal jaren dood zijn, herhaalt heel veel, en kijkt alleen nog uit naar bezoek.
Geen besef meer van tijd, plaats, omgeving... Het is echt heel moeilijk. Zelfs op visite gaan vind ik moeilijk, omdat je ook een keer naar huis moet, en je haar dan alleen moet laten.
KUTZOOI! Waarom zo...
quote:Valt wel mee. Je eindigt alleen bij het begin, behoorlijk debiel.
Op maandag 31 december 2001 16:54 schreef superrat het volgende:
Life sucks.. bigtime
Helaas zal ik de tips niet meer in praktijk kunnen brengen...
Vanmorgen heeft opa da strijd opgegeven.... ![]()
Topictitel kan veranderd worden in 'Opa is overleden' ![]()
. =
Het is een ouderdomsziekte het valt niet te voorkomen en er valt niet veel aan te doen.
Je moet veel geduld hebben met je opa. Als hij er om vraagt, leg dingen dan zo vaak mogelijk uit, tot hij het zich herrinert. Niet boos worden als hij het nog 20 keer vraagt, gewoon geduld hebben....
Voor de rest kun je niks doen om het hem prettiger te maken.
Wees extra lief voor je oma, ze heeft het nu echt nodig.
liefs ![]()
en veel sterkte..
quote:Heb topictitel voor je aangepast.
Op woensdag 02 januari 2002 10:15 schreef nietzman het volgende:
Tnx dudes....Helaas zal ik de tips niet meer in praktijk kunnen brengen...
Vanmorgen heeft opa da strijd opgegeven....
Topictitel kan veranderd worden in 'Opa is overleden'
. =
Heel veel sterkte ermee!
Ik heb je van de week er nog over gesproken, als het nodig is moet je zeker contact opnemen, je weet me te vinden, ik ben er voor je!
Heel veel sterkte de komende tijd toegewenst en doe geen gekke dingen!
![]()
[Dit bericht is gewijzigd door thaduck op 02-01-2002 14:08]
Sterkte!
gecondoleerd
het is vreselijk om iemand die je dierbaar is te verliezen.... geef hem maar een mooi plekje in je hart
Gecondoleerd nietz, veel sterkte met het verwerkingsproces. Ik ben er voor je als je steun nodig hebt.
quote:Eerst de receptie. Net pakkie aan, veel koekjes vreten.
Op woensdag 02 januari 2002 22:44 schreef nietzman het volgende:
TnX all BeeBsMaar nu zit ik met een begravenis... hoe gaat zoiets?
Mun eerste![]()
Dan de dag van de begrafenis/crematie. Net pakkie an, je verveling in de kerk niet laten blijken, dan naar de put/oven, nog ff vervelen, afscheid nemen, en naar de MacDonalds om de dodenlucht uit je keel te krijgen.
Ik hoop dat mijn toekomstige echtgenoot eerder dood gaat als mij (hoe cru het ook moge klinken)
Hoe vreselijk om je oma zo te zien... dan is ja man weg... de man waarmee je meer dan 50 jaar liev&leed hebt gedeeld... dat gun ik mijn ergste vijand niet... lijkt me toch een van de meest pijnlijke dingen die er zijn.... ik wil niet dat mijn vrouwtje dat mee zou moeten maken ![]()
maarja
keb um vandaag gezien... in de kist.. was een beetje een geel-achtig wassen beeld...
zaterdag is de begravenis... oma wou eigenlijk maandag... maar ivm de medicijnen (gaat luchtjes geven
) is dat zaterdag al...
Weet iemand hier hoe je een stropdas moet strikken?
sterkte man.. ik kan niet zeggen dat ik weet hoe je je moet voelen, maar ik kan het me wel enigzinds indenken..
Hou je taai !
quote:Gecondoleerd en veel sterkte.
Op woensdag 02 januari 2002 22:44 schreef nietzman het volgende:
TnX all BeeBsMaar nu zit ik met een begravenis... hoe gaat zoiets?
Mun eerste![]()
quote:damm heb medelijden met je kan me trouwens heel goed voorstellen hoe je je nu moet voelen. Mijn oma was er ook erg slecht aan toe. Alleen dat was al een paar jaar zo. konhet toen niet opbrengen om er nog na toe te gaan. Omdat het mijn teveel pijn deed om d`r zo te moeten zien. Alleen u is het te laat daarvoor om nog na haar toe te gaan. Ik kreeg namelijk op oudjaarsnact te horen dat ze was overleden.
Op woensdag 02 januari 2002 10:15 schreef nietzman het volgende:
Tnx dudes....Helaas zal ik de tips niet meer in praktijk kunnen brengen...
Vanmorgen heeft opa da strijd opgegeven....
Topictitel kan veranderd worden in 'Opa is overleden'
. =
Ik wens jou en je familie veel sterkte toe de komende tijd
[Dit bericht is gewijzigd door Slayher op 04-01-2002 00:25]
En morgen veel sterkte op de begrafenis, ook voor je familie.
quote:En het maakt me treurig dat dit soort disrespectvolle posts worden toegestaan
Op donderdag 03 januari 2002 02:58 schreef MacBeth het volgende:[..]
Eerst de receptie. Net pakkie aan, veel koekjes vreten.
Dan de dag van de begrafenis/crematie. Net pakkie an, je verveling in de kerk niet laten blijken, dan naar de put/oven, nog ff vervelen, afscheid nemen, en naar de MacDonalds om de dodenlucht uit je keel te krijgen.
quote:En het maakt me treurig dat dit soort disrespectvolle posts worden toegestaan
Op vrijdag 04 januari 2002 19:28 schreef CartWOman het volgende:
En het maakt me treurig dat dit soort disrespectvolle posts worden toegestaan
Wat de uitvaart betreft, dat is altijd vrij gezellig hoor, verre familie-leden die elkaar na jaren weer terugzien. Een waar familie-feest.
quote:Ik vind hem eerlijk gezegd zo erg nog niet hoor
Op vrijdag 04 januari 2002 19:28 schreef CartWOman het volgende:[..]
En het maakt me treurig dat dit soort disrespectvolle posts worden toegestaan
quote:'t hoeft ook niet te netjes hoor.
Op vrijdag 04 januari 2002 20:41 schreef nietzman het volgende:
En tnks yall'moet me nog ff voorbereiden enzow... netjese kleren heb ik eig. niet
Pak 'n nette broek, schoon, liefst zwart (iig niet fel), bij voorkeur geen spijkerbroek.
Een blouse met knopen erboven staat netjes. Draag er een t-shirt onder tegen de kou.
Je normale jas, je mooiste schoenen, en geen rare 'jeugdige' dingen (opvallende kettingen, piercings). Wees wakker (op tijd naar bed), net kapsel - maar wederom niet te enthousiast.
Maar verlies je er niet te veel in. Iemand die jou erop aanspreekt omdat jij een ettiquete-fout maakt, heeft zelf de essentie van ettiquete niet begrepen.
Heb mijn opa van super actief naar super passief zien gaan.
Heb oude mensen zien verdwijnen als het ware ![]()
Dat de tijd zo'n hoge tol eist van mensen, dat tijd mensen dood maakt enzo. Dat vind ik nou zo oneerlijk altijd.
Dat de tijd mij over 70 jaar kan vermoorden ![]()
Over 70 jaar zit ik misschien ook met allemaal mankementen ![]()
En dat is dan de schuld van de tijd die mij ouder maakt.
Toen mijn opa en oom stierf vond ik dat ook oneerlijk. Ze werden weggenomen door het kwaad. Ze verdienden meer tijd. Toch heeft de tijd mij en nog meer mensen pijn gedaan en kwaad verricht.
Tijd en ziektes verrichten al het kwaad
Daardoor is mijn opa ook gestorven. Daardoor heeft mijn oom zelfmoord gepleegd.
Door de continue druk.
Sterven hoort erbij dan maar
Maar mijn opa's en oma's hebben mij wel allemaal gekend, alleen andersom niet
, één opa is overleden toen ie terug naar huis ging na op kraambezoek te zijn geweest voor mij
(hij scheen heeeeeel erg blij te zijn geweest met mij aangezien ik stamhouder oid ben
, alssie me nu kende....
)
Ik heb nu alles gehad enzow....
1 ding wat me opviel... die rouwdienst was echt on-ge-lo-ve-lijk druk...... die kerk zat echt ook best wel vol... wel paar 100 man geloofik zo...
Opa zat in de oorlog bij de NBS, had veel 'strijdmakkers' die laatste dienst kwamen bijwijzen, enkele nog uit het buitenland.... en na de oorlog zat hij bij de politie... was bekend en berucht in lemmer.... (men vraag mij nog of ik familie van hem ben....)
Een van de teksten die voorgelezen werd: vond hem best wel passend eigenlijk....
quote:maar neway.... als ik maar een half zo succesvol leven heb als hem, ben ik al dik tevreden
Heeft geleefd, met huid en haar, met hart en ziel geleefd.
Kan rustig sterven.
Is mens geweest.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |