quote:Om nou te zeggen dat de trainers van de topclubs zich in alle rust hebben kunnen voorbereiden; nee. Ronald Koeman verloor twee vaste krachten, Erwin Koeman verloor zijn boegbeeld en Henk ten Cate verloor van FC Kopenhagen. Als laatste van de drie laat de nieuwe trainer van Ajax zijn licht schijnen over een nieuwe missie en het nieuwe voetballand waar hij, na de gulden jaren in Barcelona, terecht is gekomen. Een monoloog.
Afrekenen met de angst
Henk ten Cate: „Het klinkt gek, maar ik ben heel tevreden”
AMSTERDAM, zaterdag
,, We hebben een unieke kans laten liggen om op het grootste podium onze kunsten te vertonen. We hadden een droomstart kunnen hebben. Dan ben je in elk geval verzekerd van een half jaar rust, nu stond ik me direct na afloop al te verdedigen.
Maar we zijn bezig met een groepsproces en dat laat ik door niemand verstoren. Hoe raar het nu misschien ook klinkt, ik ben heel tevreden. Er begint een team te ontstaan. Dat zag ik eerder aan de beleving, en donderdag aan het collectieve verdriet. Hoe dit seizoen eindigt, weet niemand. Wat ik wel weet, is dat we tot het eind mee zullen strijden om het kampioenschap.
De balans in de selectie is nog niet perfect, maar wel al een stuk beter. Technisch en tactisch moeten we stappen gaan maken om iets van het oude Ajax terug te zien. Vergeet niet dat we ook kwaliteit zijn kwijtgeraakt. De Jong had ik er nog graag bij willen hebben. Trabelsi en Escudé ook. Die doet het uitstekend in Spanje. Maar in fysiek opzicht hebben we winst geboekt. Je speelt ook een aantal vechtwedstrijden per seizoen. Daarin red je het niet met allemaal lichtgewichten.
Ik heb me prettig verbaasd over het enthousiasme van het publiek na de wedstrijden tegen PSV en RKC, zeker omdat ik zondag niet helemaal tevreden was over het vertoonde spel. Het voetbal kan nog veel beter, maar ik hoorde veel mensen zeggen: dit hebben we jaren niet gezien. Daar kan ik me op dit moment dus helemaal niets bij voorstellen. Dit is Ajax, denk ik dan, en daar hoort een bepaalde speelstijl bij. Maar ik heb gemerkt dat er angst is. Angst om te voetballen, om fouten te maken. Als ik een arm op de schouder van sommige spelers leg, voel ik hoe die jongens verstijven. Ze waren hoofdzakelijk gewend om te horen wat er aan hun spel mankeerde.
Ik probeer het nu op een andere manier, die toch wat meer bij Ajax past. Met een stukje Amsterdamse bluf, al moet ik vreselijk oppassen met dit woord. Het wordt zo snel negatief uitgelegd. Misschien is flair een betere omschrijving. In de eerste plaats wil ik de druk zoveel mogelijk van het team halen. En ik wil dat de jonge garde zich in alle vrijheid kan ontwikkelen. Die ontwikkeling was gestagneerd.
Jonge spelers zijn veel te snel op een voetstuk gezet en hadden er moeite mee dat verwachtingspatroon waar te maken. Omdat er geen ondersteuning was. Je ziet het nu aan de reacties van die jongens. Ze zijn blij dat Stam en Gabri er zijn, dat de aandacht verlegd wordt naar volwassen kerels met internationale ervaring en uitstraling.
Een Nederlandse speler wordt na een paar aardige wedstrijden groot gemaakt, maar ook weer net zo snel neergesabeld. Er zit niks tussen, terwijl er juist veel tussen hoort te zitten. Misschien heeft het te maken met de hunkering naar een nieuw idool ā la Cruyff, Van Basten of Bergkamp, maar daarin schieten ze door.
Van der Vaart werd meteen de nieuwe Bergkamp genoemd, Maduro de nieuwe Rijkaard. Mensen die zo geforceerd idolen lanceren, kunnen het onderscheid tussen topkwaliteit en een talent niet meer maken. Vroeger produceerde Ajax talenten voor de absolute top. Nu gaan ze naar HSV. Dat zegt dus heel veel.
Frank en ik dachten in Barcelona drie jaar geleden na over de vraag: welke Nederlander zouden we graag willen hebben? We kwamen allebei bij Van Persie uit. Omdat hij kwaliteiten bezit die zeldzaam zijn. In het hedendaagse topvoetbal worden hoge eisen gesteld. Atletisch vermogen, snelheid en kracht zijn heel belangrijk. Van Persie heeft het, plus een fantastische techniek. Hij voldoet aan bijna alle voorwaarden. Bovendien heeft hij zich op het mentale vlak sterk verbeterd. In mijn ogen is Van Persie op dit moment het enige toptalent dat Nederland heeft.
In het algemeen vind ik dat de mensen hier slecht op de hoogte zijn van de kracht van het internationale voetbal. In verhouding tot het Nederlandse voetbal wordt daar vaak wat geringschattend over gedaan.
Met Barcelona kwamen we niet verder dan 0-0 bij Bröndby. En bij FC Kopenhagen lopen spelers als Grönkjaer en Allbäck. Grönkjaer heeft in Spanje, Duitsland en Engeland gespeeld, is 28 en dus nog niet op zijn retour, maar gaat nu al terug naar Denemarken.
Niet omdat hij minder gaat verdienen. Voor Allbäck geldt hetzelfde. Een paar jaar geleden heb ik me verbaasd over het niveau van FC Basel in de Champions League. Austria Wien is ook geen eenvoudige tegenstander meer. In al die landen zijn de clubs tegenwoordig ook in staat om veel geld te betalen. Overal lopen goede voetballers.
Voor het WK ben ik een van de weinigen geweest die zei dat Nederland misschien de eerste ronde niet zou overleven. Iedereen was erg optimistisch, maar eigenlijk had Ivoorkust gewoon moeten winnen. Nederland had twee aardige momenten, een geweldige Van der Sar, maar had verder weinig in te brengen.
Het komt vooral door de erfenis van het verleden. Nederlandse clubs telden mee en kwamen vrij ver in de Europese toernooien. Maar zet je de Nederlandse topclubs nu in de Spaanse competitie, dan spelen ze mee om UEFA-Cupvoetbal en niet om het kampioenschap. Ik denk dat er, mede door onwetendheid, te makkelijk over de internationale verhoudingen dingen wordt ge,, dacht.
Mooi en goed verhaal. Heb vertrouwen in die manquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 05:34 schreef BliksemSchigt het volgende:
Prachtige prestaties neergezet met kleine clubs, de Champions League gewonnen als assistent bij Barcelona en nu bij zijn geliefde Ajax. Tijd voor een eigen topic en een goede monoloog in de Telegraaf.
[afbeelding]
[..]
Barcelona gisteren, maar dat kwam omdat het brein achter het succes, Henk ten Cate, is vertrokkenquote:
Maar hij zegt wel hoe het echt is.. en gaat niet als Blind de scheidsrechter de schuld geven of bijvoorbeeld het publiekquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:44 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Domme man. Na de wedstrijd schuift hij de 2 doelpunten meteen in de schoenen van Emanuelson. De dag erop zegt hij dat spelers zich niet individueel schuldig moeten voelen, omdat het collectief heeft gefaald![]()
Nou, in 1e instantie deed ie dat misschien ja, maar de dag erop zei ie precies het tegenovergestelde.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:49 schreef denthemen het volgende:
[..]
Maar hij zegt wel hoe het echt is.. en gaat niet als Blind de scheidsrechter de schuld geven of bijvoorbeeld het publiek
Het was mooie televisiequote:Op zaterdag 26 augustus 2006 18:43 schreef tong80 het volgende:
Jammer dat ie de dag na de nederlaag zo tegen de pers te keer ging. Zonde, had ik niet verwacht.
Da's Henk. Heb hem een keer bezig gezien op een traning bij Vitesse, nou, dat was niet fraai.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 18:43 schreef tong80 het volgende:
Jammer dat ie de dag na de nederlaag zo tegen de pers te keer ging. Zonde, had ik niet verwacht.
Juist dat vond ik prachtig.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 18:43 schreef tong80 het volgende:
Hij zit bij een topclub. Dan zijn er na zo'n nederlaag gewoon meer journalisten.quote:
Ik vind het nu wel erg jammer worden hoevaak Ten Cate de schuld bij anderen zoekt wanneer Ajax slecht speelt. Toch wel een beetje jammer.quote:Henk ten Cate legt schuld bij arbiter Bossen
Uitgegeven: 26 november 2006 16:14
Laatst gewijzigd: 26 november 2006 16:16
ROTTERDAM - Trainer Henk ten Cate van Ajax legde zondagmiddag de schuld van de zware nederlaag bij Sparta (3-0) vooral bij scheidsrechter Ruud Bossen. "Ik kan mijn spelers weinig verwijten", sprak hij na de vierde wedstrijd op rij zonder zege.
"De arbiter heeft deze wedstrijd nadelig beīnvloed. Heel triest allemaal. Kunnen scheidsrechters ook worden geschorst?" Ten Cate doelde op de rode kaart die Bossen in de dertiende minuut aan Wesley Sneijder gaf. De middenvelder van Ajax was even daarvoor door Jeffrey Vlug naar de grond gewerkt. Sneijder haalde verhaal bij de Spartaan en kreeg daarvoor eerst de gele kaart.
"Daarna keek Sneijder mij recht in de ogen", legde scheidsrechter Bossen na de wedstrijd uit. "Hij noemde mij tyfushond. Dat kan ik niet accepteren. Ik heb hem toen weggestuurd.
Kwetsend
Ik hoefde daar niet lang over na te denken." Sneijder ontkent dat hij Bossen heeft uitgescholden. "Ik heb dat tegen die speler van Sparta geroepen. Dat kunnen veel mensen bevestigen. Het is misschien geen net woord maar ik heb ook wel eens dingen gehoord die wel heel erg kwetsend zijn. Ik ga deze rode kaart aanvechten."
Ten Cate wilde het gedrag van Sneijder niet goedpraten. "Ik ben een man van normen en waarden. Maar ik weet ook dat sommige scheldwoorden in de grote steden gewoon straattaal zijn geworden. Dingen als tyfushond worden heel vaak in het veld geroepen.
Scheidsrechters trekken daar nooit meer een rode kaart voor. Doen ze dat consequent wel, dan eindigt iedere wedstrijd met vijf spelers tegen vijf spelers."
Liegt
Ten Cate: "Scheidsrechter Bossen liegt wanneer hij zegt dat Sneijder hem heeft uitgescholden. Dat weet hij ook. Bossen heeft aan mij en Jaap Stam verteld waarom hij de rode kaart trok. Hij vond dat er deze week al te veel was gebeurd. Hij doelde op het gedrag van Kenneth Perez vorige week tijdens de wedstrijd tegen FC Twente."
Perez schold tijdens die wedstrijd een grensrechter uit voor "kankerneger." "Dat is ontoelaatbaar", vindt Ten Cate.
"Kenneth heeft daarvoor een boete gekregen. Hij heeft ook zijn excuses gemaakt. Scheidsrechter Bossen ziet het gedrag van Sneijder niet los van de opmerking van Perez. Dat is slecht. Al vind ik het wel jammer dat twee spelers van ons in opspraak raken vanwege scheldwoorden. Dat is niet goed voor Ajax."
Tribune
Ten Cate werd zelf in de rust naar de tribune verwezen. "Weet je waarom?", aldus de trainer van Ajax. "Ik heb hem tot twee keer toe moraalridder genoemd. Is dat nu zo'n erg scheldwoord? Volgens mij hebben onze supporters de scheidsrechter erger uitgescholden.
Voor die spreekkoren had hij de wedstrijd moeten staken. Hij had ook Heitinga voor het veroorzaken van die strafschop een tweede gele kaart moeten geven. Scheidsrechter Bossen was alleen maar aan het marchanderen. Ik vind dat heel kwalijk. Ik kan mijn spelers weinig verwijten. Ze moesten weer met tien man voetballen. Ze waren doodmoe."
Ik vind dit stuk ronduit genant. Ik maak er ook uit op dat je kankerneger niet mag zeggen, maar dat tyfushond best ok isquote:Op zondag 26 november 2006 17:19 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Ik vind het nu wel erg jammer worden hoevaak Ten Cate de schuld bij anderen zoekt wanneer Ajax slecht speelt. Toch wel een beetje jammer.
Verder is het de laatste paar weken niet geheel gelukkig qua formatie en wissels, met als dieptepunt de wedstrijd tegen Praag.
Jij hebt echt by far de meest irritante, nietszeggende en nietstoevoegende posts op heel VBL volgens mijquote:
Nou ja; het hoort allebeide sowieso niet. Verschil is alleen dat het niet consequent wordt aangepakt, hoeveel andere spelers hadden dit weekend nog meer rood kunnen hebben voor schelden op de scheidsrechter of tegenstanders? Genoeg.. Tyfushond vind ik minder hard dan kankerneger persoonlijk.quote:Op zondag 26 november 2006 17:23 schreef XL het volgende:
[..]
Ik vind dit stuk ronduit genant. Ik maak er ook uit op dat je kankerneger niet mag zeggen, maar dat tyfushond best ok is![]()
Dat wil ik juist zeggen. De ene week een rel omdat kankerneger niet mag, enkele dagen later tyfushond roepen en verontwaardigd zijn op een rode kaart. Dat is toch niet consequent, zo groot is het verschil tussen beiden niet. Daarnaast weet ik niet of het zovaak met dit soort woorden gebeurd hoor, je ziet Perez schrikken van de reactie van Sneijder.quote:Op zondag 26 november 2006 17:24 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Nou ja; het hoort allebeide sowieso niet. Verschil is alleen dat het niet consequent wordt aangepakt, hoeveel andere spelers hadden dit weekend nog meer rood kunnen hebben voor schelden op de scheidsrechter of tegenstanders? Genoeg.. Tyfushond vind ik minder hard dan kankerneger persoonlijk.
Ten Cate is uiteraard niet helemaal achterlijk ... die doet zijn huiswerk wel.quote:Op zondag 26 november 2006 18:38 schreef Erwtensoep het volgende:
Nee dat hebben we kunnen zien hoe goed die confrontatietechniek van Koeman werkt.
Huiswerk? Om te slagen voor een examen is dat toch helemaal niet nodig ?quote:Op zondag 26 november 2006 18:44 schreef okee6 het volgende:
[..]
Ten Cate is uiteraard niet helemaal achterlijk ... die doet zijn huiswerk wel.
Hij past idd beter bij PSV dan die blaaskaak.quote:Op zondag 26 november 2006 20:08 schreef Erwtensoep het volgende:
Wees maar blij met Koetjeboe inderdaad![]()
Hoeveel punten is het inmiddels? 7?quote:Op zondag 26 november 2006 20:08 schreef Erwtensoep het volgende:
Wees maar blij met Koetjeboe inderdaad![]()
Heb ik je gevoelige snaar geraakt?quote:Op zondag 26 november 2006 20:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hoeveel punten is het inmiddels? 7?
Hoe ging het deze week in de CL?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |