Dat is spelling.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 06:11 schreef Megumi het volgende:
Het witte boekje.
Ik kan je niks aanraden, want ik weet hier niks van afquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 00:10 schreef m021 het volgende:
Wie kan mij een goede Nederlandse grammatica aanbevelen?
(grammatica hier natuurlijk in betekenis 2.: boek over grammatica)
Van de basisregels ben ik goed op de hoogte, dus ik heb het niet over de vele 'hoe schrijf ik foutloos'-boekjes die uitgegeven worden door bijvoorbeeld Prisma. Ik ben op zoek naar een boek dat, als ik het helemaal door zou lezen, me op het niveau brengt van de gemiddelde neerlandicus. (Het makkelijkst zou natuurlijk zijn om gewoon Nederlands te gaan studeren, maar dat valt praktisch niet te regelen.) Disclaimer: ik realiseer me dat een studie Nederlands meer inhoudt dan grammatica alleen.
Uiteraard ben ik zelf al eens op zoek gegaan, maar de tips die her en der worden gegeven leiden altijd naar de twee belangrijkste werken: Nederlandse grammatica (Van den Toorn) en de ANS - beiden "out of print" en nergens meer verkrijgbaar. Bovendien ontstijgt de ANS wellicht mijn doel - er zullen maar weinig neerlandici zijn die alle regels uit dat boekwerk kennen.
Kan iemand me iets aanraden?
Kun je nagaan. In mijn tijd werd die basiskennis dus nog wel verondersteld, maar was kennelijk ook al niet meer zo vanzelfsprekend gezien die toets.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 15:47 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb wel een vak grammatica gehad in mijn propedeusejaar, Lienekien, en daarin werd héél weinig basiskennis verondersteld. We gebruikten daar, naast een syllabus, In verband met de zin bij.
Edit: Als ik in mijn boekenkast kijk wat ik zoal voor mijn studie Taalkunde heb moeten lezen, dan zie ik vooral theorieen over grammatica's staan: Functionele Grammatica, Generatieve Grammatica, Montague Grammar, etc. Wat je al gauw leert, is dat er niet één 'goede' grammatica is waar iedereen het over eens is.
Dat heb ik er toch bijgezet? Het zijn vooral theorieen over wat een grammatica zou moeten beschrijven, en hoe.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 18:59 schreef Lienekien het volgende:
Die andere grammatica's die je noemt, dat zijn toch geen grammatica's in de zin van beschrijvingen van de (Nederlandse) spraakkunst? Dat laatste is wel waar TS op doelt, gezien zijn OP.
Inmiddels opgevolgd door Opperlans! Taal- & letterkunde. (De d spreekt niemand uit immers.quote:
Serieus ?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 19:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Inmiddels opgevolgd door Opperlans! Taal- & letterkunde. (De d spreekt niemand uit immers.)
Ik vond je beschrijving voor een leek niet helder. Als je nog nooit zo'n theorie hebt gelezen, kun je je er volgens mij weinig bij voorstellen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 19:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat heb ik er toch bijgezet? Het zijn vooral theorieen over wat een grammatica zou moeten beschrijven, en hoe.
Morfologie en syntaxis zijn toch, behalve taalkundige vakken, ook gewoon onderdelen van (traditionele) grammatica?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 06:10 schreef Lienekien het volgende:
Grammatica moet je rekenen tot de taalkunde. Maar goede basiskennis van de grammatica werd dus in mijn studie Nederlands bekend verondersteld. Typische taalkundevakken in een universitaire studie Nederlands zijn bijv. fonologie/morfologie, syntaxis, semantiek, logica.
Ja, maar ik denk eigenlijk dat je je vooral moet concentreren op het onderscheid tussen "prescriptieve" en "descriptieve" grammatica's.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 21:45 schreef m021 het volgende:
Morfologie en syntaxis zijn toch, behalve taalkundige vakken, ook gewoon onderdelen van (traditionele) grammatica?
Nee. Maar als ik Nederlands zou willen studeren zou ik toch beslist een ander onderwerp pakken dan grammatica.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 22:35 schreef Lienekien het volgende:
Het is mij nog steeds niet duidelijk of TS nou vooral zijn eigen praktische beheersing van de Nederlandse grammatica wil uitbreiden of dat hij verdieping zoekt omdat hij eigenlijk wel Nederlands had willen studeren.
Dan traditionele grammatica, ja.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Maar als ik Nederlands zou willen studeren zou ik toch beslist een ander onderwerp pakken dan grammatica.![]()
O werkelijk!quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 22:38 schreef LXIV het volgende:
Aanstaande donderdag examen Nederlands bij de OU! Zit nu ook met Renkema op schoot.
Multiple-choice vragen over van alles. Niet zo heel erg moeilijk, wel veel.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 22:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
O werkelijk!![]()
Wat voor vragen krijg je op dat examen?
Alvast succes.![]()
Het gaat me om de verdieping. Met mijn alledaagse grammaticabeheersing is niks mis. Ik ben momenteel met een andere studie bezig en een studie Nederlands / Taalkunde valt er niet mee te combineren. Vandaar dat ik me met zelfstudie er wat in wil verdiepen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 22:35 schreef Lienekien het volgende:
Het is mij nog steeds niet duidelijk of TS nou vooral zijn eigen praktische beheersing van de Nederlandse grammatica wil uitbreiden of dat hij verdieping zoekt omdat hij eigenlijk wel Nederlands had willen studeren.
Zo had ik er nog niet eens over nagedacht, maar nu je het zegt. Ik heb altijd gedacht dat het grammaticale onderwijs op mijn middelbare school van uitzonderlijk hoog niveau was, maar misschien waren ze daar wel gewoon heel ouderwets.quote:Op zaterdag 2 september 2006 00:03 schreef Lienekien het volgende:
Je kunt je afvragen of het een goed teken of een slecht teken is dat jij wel en ik niet een vak met veel aandacht voor traditionele grammatica voor de kiezen kreeg. Wellicht konden ze 'in mijn tijd' nog vertrouwen op een gedegen basis die was gelegd in lager en middelbaar onderwijs?
Laat dat dan maar wel mooi ff aan mij weten, ik ben heel discreet als mensen daarom vragen.quote:Op zaterdag 2 september 2006 00:27 schreef zhe-devilll het volgende:
Tegenwoordig hebben ze een vreemde grammatica op school zeg, ik snap het niet eens laat staan mijn kiddo!
Wat daar straks toch uit voort moet komen , misschien dat ze dan iets uitvreten met wetten oid dat men eroverheenleest net als dat men nu niet goed kan hoofdrekenen, mijn kiddo is er een ster in..maar inzake de euro kwam dit de regering toch wel heel goed uit dat mensen van nu slechte hoofdrekenaars zijn!
Ach tis maar een kleine fantasy van mij hoor...conspiracy enzoben nu bezig met mijn eerste boek , ik schrijf over de toekomst enzo...
maar helaas als het boek uitkomt zal ik dit nooit op fok vermelden dat is dan wel weer heel erg jammer
Ow de juf legde mij eens uit hoe ze dus les kregen, niks geen lieve elfjes meer die rondvlogen, geen lientjes en de kabouters meer of ot en sien...welnee!quote:Op zaterdag 2 september 2006 00:51 schreef Ringo het volgende:
Maar ontopic, vertel eens over die vreemde grammatica van je kiddo?
Op dat laatste doel ik dus. We moesten echt alle het's voorlezen als "ut".quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:33 schreef Iblis het volgende:
Nee, onbeklemtoond is het vaak wel 't, en ze mogen inderdaad best leren dat je niet alles zo letterlijk moet uitspreken, met name de slot-n van meervoudsvormen en werkwoorden niet, vaak ook 'ze' zeggen ook al staat er 'zij', omdat het zo voorgelezen natuurlijk klinkt.
Alleen – veel docenten hebben dat klaarblijkelijk niet helemaal door, zodat je heel overdreven 'ut'-klanken krijgt, wat nog minder is of grappen als "Dat is je van ut" en wat dies meer zij. Ach!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |