abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44020971
quote:
Op donderdag 30 november 2006 09:24 schreef Lod het volgende:
Even een vraag opnieuw stellen.
Ik heb ooit iets gevraagd over Samba vs NFS en welke ik het beste kon kiezen voor mijn thuisnetwerk. Het antwoord daarop was dat er problemen waren voor NFS, met name op het gebied van security.
Ik heb thuis ondertussen alleen nog maar linux draaien en zit achter een Linksys hardware firewall. Heeft het voordelen voor mij om over te stappen op NFS? Ik heb de laatste tijd het probleem dat mijn sambashares niet meer automatisch worden gemount bij het rebooten.
Je zou Samba met een mountscriptje kunnen proberen.
Of anders gebruik maken van de browser (konquerer) functionaliteit; die werkt bij mij perfect.

NFS zou idd beter moeten werken bij het opstarten maar Samba is weer meer clickable en windows compatiebel.
pi_44024929
Samba is meer clickable? Wat bedoel je daarmee? Verder heeft Lod geen windows machines meer, dus die compatibiliteit is ook niet echt van belang.

Een probleem waar je met NFS tegen aan kan lopen, is dat NFS aanneemt dat de uid/gid's op zowel de nfs-server als op de client bij de zelfde user horen. Bij samba wordt de naam van de user gebruikt. Als je al een aantal bestaande installaties hebt, dan is de kans groot dat users verschillende uid's hebben.

Qua configuratie gemak en snelheid zit er imo weinig verschil tussen NFS en SMBFS.
  donderdag 30 november 2006 @ 15:44:11 #153
13250 Lod
Sapere aude!
pi_44025531
Ik heb inderdaad alleen nog linux machines, ik draai alleen nog Windows via vmware vanwege Civilization 2 . En daarvoor kan ik nog wel iets verzinnen met local shares methode van vmware zelf.
Hoe kan ik achterhalen welke uid of gid ik heb? Als server draai ik Clarkconnect en daar heb ik volgens mij een uid en gid van 500. Als werkstation gebruik ik Ubuntu.
GNU Terry Pratchett
pi_44027835
Met het commando id of je kijkt even in de passwd file.
  donderdag 30 november 2006 @ 17:58:25 #155
13250 Lod
Sapere aude!
pi_44029838
mmm. De idcodes komen niet overeen . Mezelf dan maar eens een beetje verder inlezen in dat nfs.
GNU Terry Pratchett
pi_44036161
Welke LINUX VERSIE ?

Hallo hallo. Momenteel heb ik Windows XP, maar ik wil Linux gaan draaien. Wat is een recente en redelijk goed te installeren distributie? Ooit heb ik kort SuSe gehad en dat beviel goed.

Wie o wie kan mij wat aanraden en waar kan ik dat vinden?

Thanks all
pi_44037176
Veel mensen hier zijn tevreden met ubuntu.

Zelf gebruik ik gentoo voor mijn linux bakken, maar dat is misschien nog iets te hoog gegrepen om direct mee te beginnen.
pi_44037340
quote:
Op donderdag 30 november 2006 21:05 schreef draaijer het volgende:
Welke LINUX VERSIE ?

Hallo hallo. Momenteel heb ik Windows XP, maar ik wil Linux gaan draaien. Wat is een recente en redelijk goed te installeren distributie? Ooit heb ik kort SuSe gehad en dat beviel goed.

Wie o wie kan mij wat aanraden en waar kan ik dat vinden?

Thanks all
Neem hier eens een kijkje http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Ik prefereer zelf Ubuntu, prima distro gebaseerd op Debian. Zeer grote community die veel support kan bieden. Buiten dat heb ik verder niets met RPM gebaseerde distro's, maargoed dat is mijn mening.
Powered by JanetjeŽ
pi_44102520
Wat zijn nou handig plugins voor je linux OS. Ik heb een IM client en mail programma, Open Office, maar wat gebruiken jullie nog meer?
pi_44108029
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:20 schreef draaijer het volgende:
Wat zijn nou handig plugins voor je linux OS. Ik heb een IM client en mail programma, Open Office, maar wat gebruiken jullie nog meer?
Define handige plugins. Dit ligt geheel aan wat je wilt met je Linux bak.

Zelf vind ik makkelijk om te hebben:
* ssh server (remote access tot je machine)
* Apache
* phpsysinfo
* cacti
* torrentflux (webbased bittorrent client)
* xpdf (pdf viewer)
* perl
* Samba (window file sharing)
* postfix (mailafhandeling)
* Spamassasin (antispam)
* clamav (antivirus)

Dit zijn alleen geen plugins, maar applicaties.
Zoals gezegd, wat wil je met je machine doen, aan de hand daarvan kan je applicaties gaan installen die je nodig hebt.
pi_44108115
quote:
Op woensdag 22 november 2006 21:10 schreef mgerben het volgende:

[..]

Oh oh... als je dat niet op papier hebt staan zou ik hem vanavond nog inruilen... ok, morgen dan.
Het staat op papier Mr. Negative.

Tis me overigens nog niet gelukt om het werkende te krijgen, maar ja, vriendin heeft inmiddels een XP machine, dus dan werken we tijdelijk daarmee. Heb geen haast meer..
  zondag 3 december 2006 @ 17:28:33 #162
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_44108212
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:20 schreef draaijer het volgende:
Wat ik veel gebruik?

Firefox voor het webben
VLC voor video. Rhythmbox voor muziek. Streamtuner voor webcast radio. Streamripper om dit op te slaan. Bittornado voor het downloaden van torrents. Ik gebruik mijn bluetooth headset voor als in onderweg ben. music123 voor het spelen van muziek vanaf command-line (reuuuuuuuuuuze handig).

KRename voor het massaal renamen van downloads.

Daarnaast codeer ik voor mezelf in Python en heb dus ook BoaConstructor als editor ingesteld.

Verder is Gparted een uitstekende tool voor schijfonderhoud.

Ik heb geen emailclient. Alles gebeurd on-line waar het email betreft.

Oh en ik gebruik Gnome
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  zondag 3 december 2006 @ 17:33:03 #163
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_44108326
Oh en deze website staat standaard gebookmarked. http://www.linuxlinks.com/
pi_44119882
Ik ga binnenkort ook Ubuntu naast Vista draaien.
Als echte Linux-n00b gaan jullie me vast veel terug zien

Anyway, voorlopig ben ik me vooral nog ff aan het afvragen hoe ik het handigste kan regelen met bootloaders e.d, tenslotte zet ik binnenkort Linux (probally Ubuntu) er al op terwijl Vista pas over twee maanden komt. Herinstalleren doe ik dan liever niet.
pi_44121413
quote:
Op zondag 3 december 2006 23:46 schreef Autoreply het volgende:
Ik ga binnenkort ook Ubuntu naast Vista draaien.
Als echte Linux-n00b gaan jullie me vast veel terug zien

Anyway, voorlopig ben ik me vooral nog ff aan het afvragen hoe ik het handigste kan regelen met bootloaders e.d, tenslotte zet ik binnenkort Linux (probally Ubuntu) er al op terwijl Vista pas over twee maanden komt. Herinstalleren doe ik dan liever niet.
Gewoon even met je ubuntu cd/dvd booten daarna en je bootloader een schop geven dat ie zichzelf weer in het MBR neer moet zetten, niks aan de hand
pi_44126299
Juist, gewoon een nieuwe bootloader installatie doen (dus geen complete herinstallatie). Tegen de tijd dat je hem uit moet voeren, kom dan nog even terug
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
  maandag 4 december 2006 @ 23:49:06 #167
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44150860
Kort vraagje, voor jullie vast erg simpel. Ik heb een Linux testservertje hier staan, waar ik vanaf mijn werkcomputer (een Mac, in feite dus BSD) heen wil ssh-en. SSH op ip-adres werkt goed, maar ik wil graag op hostname kunnen werken. De computer heeft namelijk een dynamisch IP. Nu vond ik op internet dat ik met hostname your_desired_computer_name de hostname kon aanpassen, maar dan kan hij de host niet vinden. Hij reageert ook niet op ping op deze naam. Het lijkt er dus op alsof de hostname alsnog niet over het hele netwerk 'bekend' is; hoe doe ik dit? Zoeken op google hielp niet echt, omdat 'hostname' of 'system name' of 'computer name' erg veel voorkomende begrippen zijn..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 5 december 2006 @ 10:24:05 #168
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_44156459
Ik sta voor een raadsel. Meestal weet ik via het web wel eea te vinden mbt een probleem maar deze is erg vreemd en ik weet niet echt wat ik moet zoeken.

Vanmorgen bootte ik my PC en mijn 2 gesharde (samba) externe harde schijven waren van naam verwisseld. Ik heb in fstab /dev/sda1 met /media/Anime en /dev/sdb1 met /media/Movies maar de disc met Anime werd geopend als ik Movies opende en andersom.

Via filesystem ben ik naar /media gegaan en beide discs stonden als 'share NFS' ipv Samba en geen enkele wijziging van deze instelling werd bewaard (zelfs niet na de schijven te ontkoppelen en een cold reboot).

En ik weet 100% zeker dat ik niets aan het systeem gewijzigd heb

Heeft iemand dit eerder meegemaakt !?

Worden de rechten en de manier van sharen voor een share ergens in een txt file vastgelegd?

De_Hertog: het aanroepen van de hostname zou in /etc/rc.d/rc.inet1 of /etc/init.d/boot moeten staan. Meestal wordt daar /etc/hostname aangeroepen Dus daar zou je even kunnen kijken
Aanpassen en een reboot zou dan voldoende moeten zijn.
pi_44156617
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 10:24 schreef wdn het volgende:
De_Hertog: het aanroepen van de hostname zou in /etc/rc.d/rc.inet1 of /etc/init.d/boot moeten staan. Meestal wordt daar /etc/hostname aangeroepen Dus daar zou je even kunnen kijken
Aanpassen en een reboot zou dan voldoende moeten zijn.
Zo set je je hostname inderdaad, maar dat wil nog niet zeggen dat je andere PC (de Mac toch?) hem kan vinden. Hij kan namelijk dat naampje niet omzetten naar een IP adres volgens mij. Ergens moet namelijk worden bijgehouden welke naam er bij welk IP hoort.

Ik heb geen verstand van Mac OS, maar als je daar een /etc/hosts hebt kan je daar een entry in maken:

ip_van_linux_pc volledige_hostname_van_je_linux_pc korte_naam_linux_pc

Dus bijvoorbeeld
Linux IP = 192.168.0.12
FQDN = linux.mijndomein.nl
Hostname = linux

Zou worden in /etc/hosts

192.168.0.12 linux.mijndomein.nl linux

Als je dan op je Mac SSH doet naar "linux" of "linux.mijndomein.nl" weet je Mac dat daar een IP bij hoort, en gaat naar die machine toe.
  dinsdag 5 december 2006 @ 11:12:53 #170
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44157384
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 10:33 schreef Cid het volgende:

[..]

Zo set je je hostname inderdaad, maar dat wil nog niet zeggen dat je andere PC (de Mac toch?) hem kan vinden. Hij kan namelijk dat naampje niet omzetten naar een IP adres volgens mij. Ergens moet namelijk worden bijgehouden welke naam er bij welk IP hoort.

Ik heb geen verstand van Mac OS, maar als je daar een /etc/hosts hebt kan je daar een entry in maken:

ip_van_linux_pc volledige_hostname_van_je_linux_pc korte_naam_linux_pc

Dus bijvoorbeeld
Linux IP = 192.168.0.12
FQDN = linux.mijndomein.nl
Hostname = linux

Zou worden in /etc/hosts

192.168.0.12 linux.mijndomein.nl linux

Als je dan op je Mac SSH doet naar "linux" of "linux.mijndomein.nl" weet je Mac dat daar een IP bij hoort, en gaat naar die machine toe.
De hostname instellen is me inderdaad gelukt. De uitvoer van het commando 'hostname' is ook de juiste uitvoer. Maar als ik op deze manier de host aan het IP koppel, dan krijg ik een soort snelkoppeling die alleen op de Mac werkt. Kan die Linux pc niet zijn hostname 'bekend maken' aan andere pc's? Mijn Windows pc (Ja, ik ben van alle markten thuis ) is gewoon bereikbaar voor ping en andere zaken via de pc-naam, zonder dat ik hiervoor iets in /etc/hosts heb aangepast. Idem voor mijn Mac vanaf mijn Linux pc, trouwens: ik kan gewoon 'ping mac' intikken op die linux pc, en dat werkt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_44157632
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 11:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

De hostname instellen is me inderdaad gelukt. De uitvoer van het commando 'hostname' is ook de juiste uitvoer. Maar als ik op deze manier de host aan het IP koppel, dan krijg ik een soort snelkoppeling die alleen op de Mac werkt. Kan die Linux pc niet zijn hostname 'bekend maken' aan andere pc's? Mijn Windows pc (Ja, ik ben van alle markten thuis ) is gewoon bereikbaar voor ping en andere zaken via de pc-naam, zonder dat ik hiervoor iets in /etc/hosts heb aangepast. Idem voor mijn Mac vanaf mijn Linux pc, trouwens: ik kan gewoon 'ping mac' intikken op die linux pc, en dat werkt.
Hier laat mijn netwerk kennis me een beetje in de steek.... ik zou verwachten dat dan die administratie van welk IP bij welk naampje hoort (DNS) ergens anders gedaan word. Maar wellicht werkt het anders hoor, zoveel verstand van netwerken heb ik niet...
pi_44166128
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 11:23 schreef Cid het volgende:

[..]

Hier laat mijn netwerk kennis me een beetje in de steek.... ik zou verwachten dat dan die administratie van welk IP bij welk naampje hoort (DNS) ergens anders gedaan word. Maar wellicht werkt het anders hoor, zoveel verstand van netwerken heb ik niet...
Dan zou je inderdaad een DNS service moeten draaien om dit te doen.
  dinsdag 5 december 2006 @ 16:44:05 #173
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44166480
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 16:32 schreef slakkie het volgende:

[..]

Dan zou je inderdaad een DNS service moeten draaien om dit te doen.
Hoe komt het dan dat van Linux naar Mac of Windows pingen wel gewoon werkt op naam, en van Mac naar Windows ook? Oftewel: misschien draait die service al wel op de windows pc (die in feite de server is); hoe zorg ik dat dat Linux zichzelf daar aanmeld?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_44167120
Misschien omdat op je windows bak een WINS service draait en je je linux/mac bak als WINS client hebt geconfigureerd.
Unox, the worst operating system.
pi_44167525
Maar daar trekt linux ping zich weinig van aan. Die kijkt alleen maar naar de host file of naar dns (afhankelijk wat er in /etc/nsswitch.conf staat)

edit:
je kunt idd wins in je /etc/nsswitch.conf hebben staan en dan kijkt ping daar wel naar. Dat zou het dus idd kunnen zijn. Dan zou je ook zo iets op je mac moeten kunnen instellen.

[ Bericht 31% gewijzigd door devzero op 05-12-2006 17:22:02 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')