Opletten tijdens de les, en in boeken snuffelen.quote:Op maandag 6 november 2006 19:58 schreef wp160366 het volgende:
Iemand die me met deze oefening kan helpen? Zie er echt geen beginnen aan, en is redelijk dringend!
Alvast bedankt!
[huiswerkopdracht counter.cgi]
Kan ook gewoon in de OP (wat er impliciet al staat met alle verwijzingen naar de oude topics (linux) en de verschillende linux distro's..quote:Op maandag 6 november 2006 20:15 schreef whoops het volgende:
[..]
Dit topic is (mijn inziens) speciaal voor (nieuwe) Linux-gebruikers, ik heb al gevraagd of de topic titel niet aangepast kan worden...
Ja dat zal ik zeker moeten gaan doen.quote:Op maandag 6 november 2006 19:53 schreef slakkie het volgende:
userdel -r test
Verder zou ik als een gek je logs nakijken, en je hole fixen (al zou ik een reinstall doen, aangezien je systeem min of meer is overgenomen en niet makkelijk kan nakijken wat er veranderd is).
1 |
Je kan een 'find / -user test' doen, of als je de user al weggegooid hebt, kan je ook ipv de username de uid nemen (al denk ik dat als je de user al verwijderd hebt, dat je niet meer de uid hebt).quote:Op maandag 6 november 2006 20:51 schreef HenkdeTank het volgende:
Kan ik een listing making van alle files om te zien of er nog iets raars opstaat?
De user heb ik al gedelete, ik zal dus de uid ergens anders vandaan moeten halen. Ik ben je link aan het lezen. Kan ik de uid nog uit een etc/passwd halen? Kan je mij vertellen hoe ik dat kan doen?quote:Op maandag 6 november 2006 21:27 schreef slakkie het volgende:
[..]
Je kan een 'find / -user test' doen, of als je de user al weggegooid hebt, kan je ook ipv de username de uid nemen (al denk ik dat als je de user al verwijderd hebt, dat je niet meer de uid hebt).
Verder.. of er wat raars opstaat... je ne se pas. Dat is veel files nakijken, op inhoud en permissies.
Als je de inhoud van /etc/passwd wil bekijken kan je hem bijvoorbeeld met 'cat' laten zien. Dus:quote:Op maandag 6 november 2006 21:48 schreef HenkdeTank het volgende:
[..]
De user heb ik al gedelete, ik zal dus de uid ergens anders vandaan moeten halen. Ik ben je link aan het lezen. Kan ik de uid nog uit een etc/passwd halen? Kan je mij vertellen hoe ik dat kan doen?
Ik probeerde:# /etc/passwd
-bash: /etc/passwd: Permission denied
Maar dat mag dus niet?
thx.
Je moet ook even dubbel checken of je de volumes wel geunmount hebt, voordat je met partitioneren/formatteren begint, anders kan je dit soort gedrag krijgen. Vooral externe disks hebben nog wel eens de neiging zichzelf automagisch te mounten...quote:Op woensdag 8 november 2006 14:58 schreef wdn het volgende:
Is er iemand met een how to voor het formatteren van externe schijven?
Ik heb met fdisk -l gezien welke devices het zijn (uit mijn hoofd waren het sda1 en sdc1).
Met fdisk /dev/sda1 kan ik de gewenste schijf partitioneren.
Ik kan ze met mkfs.ext3 'formatteren' maar en dan gaat er een tellertje lopen.
Maar als alles klaar is laat fdisk -l nog steeds zien dat het NTFS is.
(vanavond zal ik nagaan wat ik precies te zien krijg)
Dat is zeker het probleem nietquote:Op woensdag 8 november 2006 15:53 schreef whoops het volgende:
[..]
Je moet ook even dubbel checken of je de volumes wel geunmount hebt, voordat je met partitioneren/formatteren begint, anders kan je dit soort gedrag krijgen. Vooral externe disks hebben nog wel eens de neiging zichzelf automagisch te mounten...
Dit is'm. De andere heb ik wijselijk even van het systeem gehaaldquote:rinzwind@discworld:~$ fdisk -l
Disk /dev/sdb: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 1 30401 244196001 7 HPFS/NTFS
rinzwind@discworld:~$
Ik heb '83' gekozen als filesystem (Linux). Is dat goed? Want ik zag geen ext3 erbij staan :quote:rinzwind@discworld:~$ sudo mkfs.ext3 /dev/sdb1
Password:
mke2fs 1.39 (29-May-2006)
Filesystem label=
OS type: Linux
Block size=4096 (log=2)
Fragment size=4096 (log=2)
30539776 inodes, 61049000 blocks
3052450 blocks (5.00%) reserved for the super user
First data block=0
Maximum filesystem blocks=62914560
1864 block groups
32768 blocks per group, 32768 fragments per group
16384 inodes per group
Superblock backups stored on blocks:
32768, 98304, 163840, 229376, 294912, 819200, 884736, 1605632, 2654208,
4096000, 7962624, 11239424, 20480000, 23887872
Writing inode tables: done
Creating journal (32768 blocks): done
Writing superblocks and filesystem accounting information: done
This filesystem will be automatically checked every 34 mounts or
180 days, whichever comes first. Use tune2fs -c or -i to override.
Yep, 83 klopt...quote:Op woensdag 8 november 2006 19:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Dit is'm. De andere heb ik wijselijk even van het systeem gehaald
enne cfdisk zit er een stuk vriendelijker uit.
[..]
Ik heb '83' gekozen als filesystem (Linux). Is dat goed? Want ik zag geen ext3 erbij staan :
Nee nu istie nog unformatted (ben even wat dingetjes aan het downloaden).quote:Op woensdag 8 november 2006 19:13 schreef whoops het volgende:
[..]
Yep, 83 klopt...
En het is inderdaad altijd slim om dit soort dingen meerdere malen te checken (of je wel de goeie disk hebt dus... )
Werkt 'ie nu wel?
Naast dat gstreamer de standaard is (dus 'supported') zie ik geen probleem in het gebruik van xine... Wat wel vreemd is is dat je mpeg niet met gstreamer kan afspelen. Heb je wel alle plugins van gstreamer geinstalleerd?quote:Op donderdag 9 november 2006 08:17 schreef rashudo het volgende:
Even over ubuntu nog, in mijn noobish manier om mpeg e.d. aan de praat te krijgen ben ik overgestapt van gstreamer naar xine, zitten hier nog nadelen aan die ik moet kennen?
quote:Automatix is a graphical interface for automating the installation of the most commonly requested applications in Debian based linux operating systems.
Met rsyncquote:Op maandag 20 november 2006 18:15 schreef Roönaän het volgende:
Ik wil vanuit huis een backup maken van een live website naar de backup server op kantoor. Hoe doe ik dat?
Als ik met ssh ingelogd ben op de backup server (redhat), en ik doe ftp inloggen en dan mget *.* dan moet ik elke file bevestigen. Er is vast een betere manier...
Dan zal je aan iets als MRTG moeten denken, maar of je of het verbruik per programma kan zien met een tooltje weet ik niet. Als je trouwens alleen je dataverbruik wil zien kan je ook vnstat installeren.quote:Op maandag 20 november 2006 20:20 schreef Tijn het volgende:
Hoe kan ik vanaf de commandline zien hoeveel bandbreedte er van m'n netwerkkaart wordt gebruikt en welke programma's dat innemen?
Het verkeer met m'n Ubuntu-server is opeens nogal traag en ik wil graag weten wat 'ie aan het doen is.
rsync is hem toch niet geworden. Werd me iets te ingewikkeld. Via omwegen kwam ik uit bij wget -m -nH ftp://user:ww@domeinquote:
rsync is wel erg krachtig!quote:Op maandag 20 november 2006 22:09 schreef Roönaän het volgende:
[..]
rsync is hem toch niet geworden. Werd me iets te ingewikkeld. Via omwegen kwam ik uit bij wget -m -nH ftp://user:ww@domein
wget werkte ook nietquote:Op maandag 20 november 2006 22:38 schreef devzero het volgende:
[..]
rsync is wel erg krachtig!
Kun je niet iets als "ssh -l user host tar zcvf - /pad/ > backup.tar.gz" doen? Je voert de tar uit op de remote machine en de uitvoer gaat naar stdout die je dmv de redirect op de lokale host in een file zet.
met ftp heb je het commando "prompt" om die bevestiging uit te zetten bij mget/mput.quote:Op maandag 20 november 2006 22:39 schreef Roönaän het volgende:
[..]
wget werkte ook niethij ging dood op wat sym links.
Ik heb geen ssh login op de remote server. Alleen ftp. {
Misschien wat laat, maar imo zijn de meeste vragen hier toch redelijk algemeen unix en niet alleen maar linux. Bv voor specifieke ubuntu vragen is er een specifiek ubuntu topic. Deze reeks is ook ooit eens opgezet voor 'algemene' unix vragen. Bijna iedereen hier gebruikt linux, maar daarom blijven het nog wel unix vragenquote:Op maandag 6 november 2006 20:15 schreef whoops het volgende:
[..]
Dit topic is (mijn inziens) speciaal voor (nieuwe) Linux-gebruikers, ik heb al gevraagd of de topic titel niet aangepast kan worden...
--retr-symlinks biedt geen hulp. Volgens mij heb ik net po de .listing files weggekeildquote:Op maandag 20 november 2006 22:41 schreef devzero het volgende:
[..]
met ftp heb je het commando "prompt" om die bevestiging uit te zetten bij mget/mput.
edit: en wget heeft de optie --retr-symlinks, maakt dat verschil?
En zo is het maar netquote:Op maandag 20 november 2006 22:54 schreef devzero het volgende:
[..]
Misschien wat laat, maar imo zijn de meeste vragen hier toch redelijk algemeen unix en niet alleen maar linux. Bv voor specifieke ubuntu vragen is er een specifiek ubuntu topic. Deze reeks is ook ooit eens opgezet voor 'algemene' unix vragen. Bijna iedereen hier gebruikt linux, maar daarom blijven het nog wel unix vragen
Gebruik ncftp. Das een veel beter ftp client waarmee je ook recursief directories kan leechen.quote:Op maandag 20 november 2006 22:39 schreef Roönaän het volgende:
[..]
wget werkte ook niethij ging dood op wat sym links.
Ik heb geen ssh login op de remote server. Alleen ftp. {
Misschien is het wat om het topic gewoon:quote:Op maandag 20 november 2006 22:54 schreef devzero het volgende:
[..]
Misschien wat laat, maar imo zijn de meeste vragen hier toch redelijk algemeen unix en niet alleen maar linux. Bv voor specifieke ubuntu vragen is er een specifiek ubuntu topic. Deze reeks is ook ooit eens opgezet voor 'algemene' unix vragen. Bijna iedereen hier gebruikt linux, maar daarom blijven het nog wel unix vragen![]()
Dat een of andere lapzwans van een mod (zeker godlike) de TT zomaar heeft aangepast, toont maar weer aan dat we alleen maar windows mods hebben op dig
Waarschijnlijk staat in je Desktop Environment je toetsenbord layout op US-International i.p.v. US (of omgekeerd). Dit zou je dus ergens in Gnome of KDE in moeten kunnen stellen.quote:Op zaterdag 18 november 2006 19:28 schreef rickmans het volgende:
Na een verse install van edgy eft zit ik met een probleem met mijn toetsenbord. De ' en de " verschijnen pas nadat ik deze heb ingedrukt en op de spatiebalk heb gedrukt. Als ik twee keer op de toetsendruk krijg respectievelijk ´ en ¨. Iemand een idee om het op te lossen?
Dat betekent dat dat apparaat zich niet netjes als USB-storage device presenteert. Want in principe trekt Linux het USB-storage device concept wel.quote:Op dinsdag 21 november 2006 14:11 schreef slakkie het volgende:
Mocht iemand zich geroepen voelen: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=303357
Short summary:
Philips GoGear hdd6320/00
Ubuntu
Unable to get device working
Compiled from sources (not apt)
Frustrating
Hij herkent hem wel, als zijnde een USB device. Het enige probleem is dat het geen storage device is, maar een MTP device. Nu kan ik met mtp-detect en gphoto2 -L wel het device zien. De grap is dat banshee, die libgphoto2 gebruikt, ook het device ziet, maar dat libgphoto2 niet mee wilt werken. Terwijl gphoto2 ook met libgphoto2 werkt...quote:Op dinsdag 21 november 2006 14:43 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dat betekent dat dat apparaat zich niet netjes als USB-storage device presenteert. Want in principe trekt Linux het USB-storage device concept wel.
Dat gaat ook gebeuren als ik het donderdag niet aan de praat krijg. Heb al met Philips gesproken telefonisch, maar die "kunnen" niks voor me doen. Ze supporten alleen Windows (XP - ja.. lekker crap als je 2 2k machines hebt, waarvan 1 vmware).quote:Persoonlijk zou ik het ding inleveren met de mededeling dat-ie het niet doet.
Vooral omdat er tientallen MP3 spelers zijn die je gewoon in een Linuxmachine kunt duwen en die direct automatisch gemount worden. En dat wil je toch eigenlijk?
Dat 'kunnen' ze wel. Ze 'kunnen' hun software gewoon zo schrijven dat het apparaat zichzelf aanbiedt als normaal storage device. Ze willen het alleen niet.quote:Op dinsdag 21 november 2006 14:53 schreef slakkie het volgende:
Dat gaat ook gebeuren als ik het donderdag niet aan de praat krijg. Heb al met Philips gesproken telefonisch, maar die "kunnen" niks voor me doen. Ze supporten alleen Windows (XP - ja.. lekker crap als je 2 2k machines hebt, waarvan 1 vmware).
MTP zit niet vol DRM, maar je kan er wel DRM bestanden mee overzetten. Protocol wordt ook gebruikt voor digitale camera's als ik de wiki's goed gelezen heb.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:57 schreef mgerben het volgende:
Het Media Transfer ProtocolZit dat niet helemaal vol met DRM enzo?
De frontend van die Philips is gebaseerd op MS Mediaplayer, vandaar dat ze het alleen voor Windows maken. Kan dat op zich nog wel begrijpen, maar het limiteert mij hoe ik het apparaat kan gebruiken (en aangezien ik een ouder broertje heb van de gogear ging ik ervanuit dat ik het normaal kon mounten enzo..). Maar goed. Tis hun beslissing niet de mijne.quote:Dat 'kunnen' ze wel. Ze 'kunnen' hun software gewoon zo schrijven dat het apparaat zichzelf aanbiedt als normaal storage device. Ze willen het alleen niet.
Noem het gewoon "Het grote POSIX topic"quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:42 schreef whoops het volgende:
[..]
Misschien is het wat om het topic gewoon:
Het grote Unix/Linux/BSD/OSX-Command Line vragen-en-antwoorden-topic [deel zoveel]
te noemen, of iets wat daar op lijkt. Dan dek je de lading. Alleen Unix in de TT schept bij newbies nogal eens verwarring, is in het verleden gebleken.
Oh oh... als je dat niet op papier hebt staan zou ik hem vanavond nog inruilen... ok, morgen dan.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:19 schreef slakkie het volgende:
Heb iig een deal gemaakt met Dynabyte dat ik mijn player een weekje langer kan uitproberen voordat ik hem hoef te ruilen (ga ook met vakantie dus dat helpt).
Je zou Samba met een mountscriptje kunnen proberen.quote:Op donderdag 30 november 2006 09:24 schreef Lod het volgende:
Even een vraag opnieuw stellen.
Ik heb ooit iets gevraagd over Samba vs NFS en welke ik het beste kon kiezen voor mijn thuisnetwerk. Het antwoord daarop was dat er problemen waren voor NFS, met name op het gebied van security.
Ik heb thuis ondertussen alleen nog maar linux draaien en zit achter een Linksys hardware firewall. Heeft het voordelen voor mij om over te stappen op NFS? Ik heb de laatste tijd het probleem dat mijn sambashares niet meer automatisch worden gemount bij het rebooten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |