abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41748406
Gezien alle positieve reacties die ik al heb voorbij zien gaan, is dat wel een goede keuze
pi_41760048
Ja, Ubuntu.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 13 september 2006 @ 23:13:41 #28
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_41787383
Begint al lekker...
Geprobeert Ubuntu te installeren naast XP. Twee aparte parties voor aangemaakt (/ en swap), installatie ging prima. Echter voordat Ubuntu ook maar over Grub kon beginnen, was de installatie klaar voor de herstart: Gevolg: mooie boot in windows en Ubuntu staat vast nog ergens op een partitie...
Tips om de dualboot werkend te krijgen?
  maandag 18 september 2006 @ 21:37:55 #29
146729 muhammad_ali
The world's greatest
pi_41933035
uhmm ff een linux vraagje. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een ubuntu pc op een windows netwerk (gewoon simpel windows XP netwerk) krijg. Met gedeelde mappen enzo
Float like a butterfly, sting like a bee
  maandag 18 september 2006 @ 22:00:02 #31
146729 muhammad_ali
The world's greatest
pi_41933918
quote:
Op maandag 18 september 2006 21:56 schreef devzero het volgende:
Samba
ik ga het morgen proberen! bedankt
  dinsdag 19 september 2006 @ 17:58:37 #32
146729 muhammad_ali
The world's greatest
pi_41956902
Hmmm, wat is de apt get voor samba want ik zie niet echt in hoe ik het op ubuntu zou moeten installeren...
pi_41970524
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 17:58 schreef muhammad_ali het volgende:
Hmmm, wat is de apt get voor samba want ik zie niet echt in hoe ik het op ubuntu zou moeten installeren...
ik denk apt-get install ....

Al zou ik aptitude gebruiken, die is wat beter mbt dependencies.
pi_42028306
Als Linux newbie wil ik Ubuntu installeren op een van mijn machines, maar ik krijg deze (vanaf de LiveCD) alleen in Safe Graphics mode aan de praat. Als ik in gewone Graphics mode opstart, dan is mijn desktop volledig verwoest (allemaal blokjes op het scherm).

Nou las ik dat er problemen waren met nVidia kaarten (ik heb een GForce 6800), maar een oplossing heb ik (nog) niet kunnen vinden op het net.

Hoe kan ik dit probleem oplossen, zodat ik Ubuntu normaal op mijn machine kan installeren?
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_42032762
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:35 schreef sasquatsch het volgende:
Als Linux newbie wil ik Ubuntu installeren op een van mijn machines, maar ik krijg deze (vanaf de LiveCD) alleen in Safe Graphics mode aan de praat. Als ik in gewone Graphics mode opstart, dan is mijn desktop volledig verwoest (allemaal blokjes op het scherm).

Nou las ik dat er problemen waren met nVidia kaarten (ik heb een GForce 6800), maar een oplossing heb ik (nog) niet kunnen vinden op het net.

Hoe kan ik dit probleem oplossen, zodat ik Ubuntu normaal op mijn machine kan installeren?
Op een ubuntu pagina lees ik
quote:
The NVIDIA drivers are in the "restricted" section of the Ubuntu package repository, so before you will be able to install the drivers, you must enable this section on your system.
Als niet ubuntu gebruik concludeer ik daaruit dat je dus eerst in die safe graphics mode moet installeren en dat je pas daarna die nvidia drivers kunt gaan gebruiken.

Er is ook een 'gewone' driver in de xorg server voor nvidia kaarten die gewoon zou moeten werken, maar de drivers van nvidia zelf zijn iets beter (maar binary only). Maar misschien dat een Ubuntu gebruiker met een nVidia kaart wat meer kan vertellen
  maandag 25 september 2006 @ 13:32:41 #37
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_42111077
/etc/init.d/tvp start
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zaterdag 30 september 2006 @ 15:06:48 #38
13250 Lod
Sapere aude!
pi_42258248
Ik heb nog een 'probleem' waar ik niet uit kom. Dit gaat over streaming video via Internet zoals uitzendinggemist.nl of de live uitzendingen van De wereld draait door of Paul de Leeuw. Als ik deze op mijn computer bekijk met mplayer (en mplayer-plugin in FF) in Ubuntu dan ziet het er een stuk slechter uit vergeleken met in Windows afspelen op dezelfde computer. Ook lijkt de continuiteit van de connectie een stuk slechter te zijn. Gewoon films (avi, mpeg etc) of DVD's afspelen gaat wel goed. Is daar nog een reden/oplossing voor?
GNU Terry Pratchett
pi_42259384
Heb je dat met zowel realplayer als windows media streams? (uitzendinggemist is deze maand gestopt met realplayer streams, dus je zult een oude uitzending moeten proberen). Ik heb het vermoeden dat het aan de win32codecs ligt.

Als je uit de web-pagina de stream url pakt en die direct aan mplayer geeft in een shell, heb je dan het zelfde probleem? Heb je het probleem ook als je vlc/videolan gebruikt of totem (als je gnome gebruikt).
  zaterdag 30 september 2006 @ 20:23:40 #40
13250 Lod
Sapere aude!
pi_42264726
Ik weet niet of het aan mij ligt maar op dit moment wil geen enkele stream op omroep.nl meer starten. Ook niet in Windows.
GNU Terry Pratchett
pi_42275951
Hier ook niet.
pi_42310726
Short story: Weet iemand hoe je een proces moet starten waar alle gebruikers gebruik van kunnen maken?

Long story: Ik heb een shell script wat gestart word bij het booten van xubuntu. Daarin start ik het proces wpa_supplicant. Echter, als deze gestart word bij het booten, dan kan ik er als gewone user geen gebruik van maken. Als root kan ik het proces wel zien draaien, maar verder kan ik er niets mee doen. Als ik ps x | grep wpa_supplicant start zie ik deze regel:
13302 ?        Ss     0:00 wpa_supplicant -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf -B

Hoe draai ik dit proces zodat ik er als gewone user wel gebruik van kan maken? Als ik het met de hand start (als root) dan kan ik er als gewone user wel bij.

Oke, zo lang was die long story ook weer niet
  maandag 2 oktober 2006 @ 16:53:18 #43
148275 prof.bierbekje
Mijn toetsenbord.....
pi_42313867
Een newbie nOOb vraag:
Ik draai op een 2de harde schijf momenteel X-OS.
Weet iemand een compatible mp3 speler voor me?
iets met juke-box was het geloof ik......
[quote]Op vrijdag 13 juli 2007 19:34 schreef Sebasser het volgende:
Argh, zoek eens op google op wat netstumbler is aap.[/quote]
pi_42317584
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:24 schreef Hmail het volgende:
Short story: Weet iemand hoe je een proces moet starten waar alle gebruikers gebruik van kunnen maken?
Hoe bedoel je "gebruik" maken? Als dat proces bijvoorbeeld een device aanmaakt in /dev dan kun je er aan denken om een speciaal account+speciale groep aan te maken voor dat programma met iedereen die dat device nodig heeft lid te maken van die groep. Vanuit je opstart script gebruik je dan iets als su speciale-user -c "programma argumenten" (sudo kan ook, maar maakt niet uit omdat het script toch al als root draait).

Als het programma perse door root moet worden gestart dan kun je het set group exec id zetten (chmod 2755 programma).
quote:
Echter, als deze gestart word bij het booten, dan kan ik er als gewone user geen gebruik van maken.

Als ik het met de hand start (als root) dan kan ik er als gewone user wel bij.
Wat gaat er dan mis?

[ Bericht 0% gewijzigd door devzero op 02-10-2006 20:07:10 ]
pi_42317677
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef prof.bierbekje het volgende:
Ik draai op een 2de harde schijf momenteel X-OS.
Bedoel je OS X (dus macintosh) of X-OS?
quote:
Weet iemand een compatible mp3 speler voor me?
Bijna alle spelers met flash geheugen worden gezien als flash disk, dus daar kun je gewoon naar lezen/schrijven. Voor harddisk spelers zou ik het zo niet weten. Ik heb zelf een creative zen touch en voor mijn mac gebruik ik xnjb en gnomad2 voor linux. Werken allebei redelijk, hoewel gnomad2 niet echt stabiele software is. Geen idee hoe de support voor ipod is, maar onder os x zal die ws prima werken
pi_42320662
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 19:59 schreef devzero het volgende:

[..]

Hoe bedoel je "gebruik" maken? Als dat proces bijvoorbeeld een device aanmaakt in /dev dan kun je er aan denken om een speciaal account+speciale groep aan te maken voor dat programma met iedereen die dat device nodig heeft lid te maken van die groep. Vanuit je opstart script gebruik je dan iets als su speciale-user -c "programma argumenten" (sudo kan ook, maar maakt niet uit omdat het script toch al als root draait).
Met "gebruik maken" bedoel ik:
wpa_supplicant is een stukje software dat wpa in met je wireless netwerkkaart mogelijk maakt. Omdat alleen maar wireless netwerk op mijn laptop heb is het dus uitermate belangrijk dat dit altijd draait. Nu moet ik nog iedere keer handmatig nadat m'n laptop opgestart is wpa_supplicant starten.
Als ik met sudo wpa_supplicant aanroep, moet ik dan niet mijn wachtwoord invoeren? Dat is namelijk wel zo als ik in een terminal sudo (commando) uitvoer moet dat namelijk wel. En met su root -c, dan moet ik toch wel een root-wachtwoord invoeren? Of is dat in dit geval anders omdat deze scripts als een system user gestart worden? (Ik weet eigenlijk helemaal niet welke user deze scripts uitvoert).
quote:
Als het programma perse door root moet worden gestart dan kun je het set group exec id zetten (chmod 2755 programma).
Dat ga ik even proberen, bedankt
quote:
Wat gaat er dan mis?
Ik kan geen verbinding met mijn wireless router maken, en dus krijg ik geen dhcp-adres, geen internet-verbinding, kortom, het werkt niet
  maandag 2 oktober 2006 @ 22:14:50 #47
12221 Tijn