De situatie:
- Ouderlijkhuis met ADSL verbinding.
- Een broer die recentelelijk 24/7 thuis zit en graag films download
Het 2de puntje is opzich al een klacht waard.
Hier volgt het verhaal.
Omdat mijn ouders redelijk diginoob zijn beheer ik een beetje het internet + pc's van hun. Vanaf m'n eigen plekje hou ik alles een beetje in de gaten. Als hun internet bijvoorbeeld uitvalt, bel ik hun meestal ook om te checken of de stroom nog wel werkt daar. Nooit echte problemen iig.
Sinds kort schijnt m'n broer weer thuis zitten. Die is een zeer fanatieke film downloader en denkt alles heel goed te weten. Omdat z'n laptop WiFi heeft, wou ie graag draadloos internetten op z'n iBoek. Hiervoor heeft ie een of ander bagger SiteCom WiFi geval gekocht.
Ik wist nog eens niet dat ie zo'n ding gekocht had en gebruikte, dus krijg ik opeens een SMSje dat hij
eiste dat ik het internet terug aan zette voor hem. Ik logde in op de linux server daar en was geheel niets aan de hand. Uiteindelijk bleek z'n WiFi geval gewoon vroegtijdig overleden te zijn.
In de tijd vanaf dat hij thuis zat, merkte ik dat het internet daar steeds slomer ging werken (heftig bittorrent gebruik, zonder ook maar soort van limieten bij de software in te stellen). Hiervoor had ik een bandwidth limiter ingesteld die enkel en alleen voor p2p-zutzooi werkt. (3mbit voor gewoon internet, 256kbit voor p2p)
Dus een half uur geleden (3 uur 's nachts ja) belt ie me en eist ie wederom dat ik z'n internet terug aanzet, want niets werkte!
Na pogingen om te trouble shooten bleek dat het internet eigenlijk wel werkte, maar dat z'n downloads o-zo-langzaam gingen. Ik legde alles uit, maar alles ontkennen en mij niet geloven en stug blijven zeggen dat het internet niet werkt.
Mijn klacht is dat ik met de schuld word opgezadeld voor de onkunde van iemand zelf