abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41143595
Ok; een wat rare vraag, maar we zijn bezig deze vloer weg te halen. Hij zit er al jaren en zit stevig vastgeplakt, er moet zelfs een beitel aan te pas komen.

Alleen zei iemand dat er wel eens asbest in verwerkt zou kunnen zitten.

Omdat ik dit type vloer wel vaker tegen ben gekomen in gebouwen dacht ik dat heel misschien iemand het spul herkent? En hoe zou je anders te weten kunnen komen of ergens asbest in zit?
pi_41143638
Da's gewoon rubber
pi_41143648
Waarschijnlijk niet.
pi_41143651
flink eraan snuiven, als je neervalt zit er asbest in
pi_41143820
das vinyl oftewel zeil!!
lees deze link maar even:

http://www.fibrecount.com/nl_site/toepassingen4.html
pi_41143850
Vroeger had je van die opplaktegels die asbest bevatten, nu dacht ik dat bij het verwijderen hiervan geen vezels vrij konden komen, je moet die tegels alleen niet in de vuilnisbak gooien maar netjes afleveren bij het overslagstation van de gemeente waar je woonachtig bent.
Asbest zit vooral in golfvormige dakbedekking en isolatie rond verwarmingspijpen.
pi_41143853
das best geen asbest
pi_41143913
Ik verwacht inderdaad dat het een rubber of vinylsoort is, maar op de site van vrom ( http://www.vrom.nl/pagina.html?id=8329 ) kun je meer info vinden.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 22:00:56 #9
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_41144067
In vloeren zit niet vaak asbest, hooguit in de eventuele onderlaag (die hier niet is).
Ga doorrrrrr!
pi_41144103
Zijn rubbertegels als ik het zo zie. Bij asbest is vaak een duidelijke vezelstructuur te zien. Alhoewel het gevaar hem niet zit in de grote vezels, maar juist de miniscule kleine vezeltjes.
Je komt asbest vaak tegen in deze vorm:

Werden vroeger gebruikt in platen. Ook bij oude open haarden werden de buizen hiermee geisoleerd en is dan te zien in een grijzige wol.
pi_41144578
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:55 schreef Schonedal het volgende:
Vroeger had je van die opplaktegels die asbest bevatten, nu dacht ik dat bij het verwijderen hiervan geen vezels vrij konden komen, je moet die tegels alleen niet in de vuilnisbak gooien maar netjes afleveren bij het overslagstation van de gemeente waar je woonachtig bent.
Asbest zit vooral in golfvormige dakbedekking en isolatie rond verwarmingspijpen.

EN heeeeel veeeeel mensen herkennen die niet als asbest. De schrijver van dit bericht incluis. Veelal gelijmt met een zwarte kit. Bij het weghalen blijft er dus een zwarte vloer over.
pi_41144770
Bij de site van het VROM staat wel dat er in sommige oude venyl soorten asbest kan voorkomen...
Nou ja.. de helft hebben we nu toch al weggehaald (gister al), met stofkapje op al betwijfel ik of dat wat helpt mocht het asbest zijn geweest...

hier nog twee foto's
klik 1
klik 2

[ Bericht 32% gewijzigd door menesis op 24-08-2006 22:30:39 ]
pi_41145102
als de onderkant brokkelig is met kleine vezels , of net haartjes is het asbest houdend
pi_41145637
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 22:31 schreef sybsyb het volgende:
als de onderkant brokkelig is met kleine vezels , of net haartjes is het asbest houdend
Ook dit is niet waar. Het is voor een 'leek' haast niet te zeggen of iets asbesthoudend is. Het enige dat een indicatie kan geven is het productiejaar en als je merk en type hebt en dus de leverancier kunt benaderen.

Verder bestaat er op VROM een lijst met materialen waar het mogelijkerwijs in verwerkt is, neem bij deze materialen dus voorzorgsmaatregelen alsof er asbest inzit!

Aan TS: Ik vermoed geen asbest. Maar voor het zekere kun je aan aantal maatregelen nemen ter voorkoming van inademing van de vezels.
- Sproei overvloedig met water, hiermee voorkom je opdwarrelen van stof en asbest deeltjes.
- Gebruik alle mogelijke beschermmiddelen, en verpak het spul deugdelijk
- Na het werk de beschermmiddelen weggooien (verpakken!), goed en lang ventileren en zelf heel goed douchen.

Maar het is nog steeds geen garantie dat je geen asbest vezels binnen krijgt.
pi_41145819
Enkele asbest vezel binnen krijg is niet direct dodelijk, maar als het er veel worden neemt de long capacitiet af en kun je ander verschijnselen krijgen. Maar wat Marsepein zegt zou ik voor de zekerheid wel doen. Met water sproeien tijdens sloop werkzaamheden is zo ie zo al aan te bevelen, scheelt enorm veel stof ook naar andere ruimtes toe.
pi_41145952
De rubber/vinyl tegel/vloerbedekkings die je daar hebt liggen kunnen een onderlaag van abest hebben. Je kunt dit gratis laten testen, ik geloof bij TNO.
pi_41146103

Het gaat bij asbesthoudende vloerbedekking in principe om twee soorten: een bepaald type vinyltegels dat tot 1985 werd verkocht, en vinylvloerbedekking (in de volksmond: zeil) met een asbesthoudende onderlaag, zoals dat voor 1980 werd gefabriceerd; de verkoop van asbesthoudend vinylzeil werd in september 1983 op grond van de Warenwet verboden. De tegels bestaan voor een gering percentage uit asbest. Bij het zeil daarentegen bestaat de onderlaag van asbestpapier uit zo'n 75% asbest.

Herkenning asbestverdachte vloerbedekking

In Nederland gaat het bij asbesthoudende vinylvloerbedekking vrijwel steeds om bepaalde soorten vinyl. Tussen ca, 1968 en 1980 is door een aantal fabrikanten zogenaamd vinylvloerbedekking op de markt gebracht, met als onderlaag het zogenaamde Aquanon, een vocht- en schimmelwerende onderlaag van asbestpapier die voor 75% bestaat uit chrysotiel (wit asbest). De belangrijkste producent van asbesthoudend vinylzeil was Forbo Krommenie, met als merknaam Novilon, maar ook andere merken hebben in de periode 1968 - 1980 gewerkt met asbesthoudende Aquanon-onderlaag. Merken die tenminste gedurende enige tijd zijn voorzien van deze onderlaag zijn:

Conchita en Toledo (beide van Forbo)
Quadrofloor, Balafome (beide van Balamundi)

Supertred, Cosytred, Nairn en Armstrong (Engels fabrikaat, 183 cm breed)

Febolit, Pegulan en DLW (Duits fabrikaat)

Silvalon en Vendolon (V&D)

Het herkennen van asbesthoudende vloerbedekking is vaak niet eenvouding. Al het bovengenoemde vinylzeil is aan de onderzijde enigszins te herkennen aan de lichtgrijze tot lichtbeige (soms lichtgroene) kleur en niet-glimmend oppervlak dat enigszins doet denken aan grof papier of karton (zoals van een schoenendoos). Bij verbuiging van dit zeil (met de onderzijde buiten) barst de onderlaag zoals een schoenendoos barst. De onderlaag is ongevoelig voor water en is daarom vaak toegepast in keukens en badkamers, maar kan ook in andere ruimten worden aangetroffen.

Vinylvloertegels

Naast vinylzeil met een asbesthoudende onderlaag zijn er tussen 1950 en 1985 ook vinyltegels (o.a. Colovinyl) op de markt gebracht die een klein percentage asbest bevatten. Dit zijn stijve, breekbare kunstoftegels, die vrijwel nooit door particulieren zelf zijn gelegd, maar wel bij de bouw van woningen in gangen, badkamers, toiletten en keukens, en bijvoorbeeld in gemeenschappelijke ruimten van flatgebouwen zijn gelegd. Ook in scholen en bedrijfsruimten is dit type tegel vaak toegepast. Vinylvloertegels lijken een beetje op het asbestvrije linoleum, maar zijn harder. Bovendien heeft linoleum een jute onderlaag en hebben vinylvloertegels die niet. Vinylvloertegels zijn hard en een beetje glanzend, vaak met een wit 'gevlamde' decoratie.

[Bron: Min. van V.R.O.M. :informatiebundel voor handhavers en andere betrokken "Asbest in het milieu"]
pi_41146522
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 22:59 schreef klipper het volgende:
--snip snap --
Klipper: voor de info! Duidelijk is te lezen dat het herkennen erg lastig is. Wat ik dus al eerder schreef.
pi_41146598
Als ik jou was zou ik meteen ff de asbest opruimings dienst bellen dat is HEEL GEVAARLIJK spul wat jij daar hebt liggen
pi_41146986
Bij deze bedrijven kun je het laten testen, voor het geval je zekerheid wilt hebben.

Kosten 50 euro ex. btw.
http://www.oesterbaai.nl/(...)qh-YYCFUglQgodLF9vaA

Kosten 42,50 euro ex. btw
http://asbestanalyse.hulstmilieuadvies.nl/

kosten 37,50 euro ex. btw
http://www.aquatest.nl/as(...)Ci-YYCFRByQwodUEyAdA

En indien het asbest betreft, uit de voorschriften van vrom:

8. Mag ik asbesthoudende materialen zelf verwijderen?
Soms. Sommige asbesthoudende producten mag u zelf verwijderen, zoals geschroefde asbesthoudende platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn, asbesthoudende vloertegels en niet gelijmde asbesthoudende vloerbedekking. Hierbij moet u wel voldoen aan een aantal voorschriften. Deze voorschriften hebben zowel betrekking op de verwijdering van het asbest(houdend product) als op het afvoeren van het asbest(houdende product). Nadere informatie over deze voorwaarden kunt u vinden in de brochure Asbest in en om het huis (zie Publicaties).

9. Wat moet ik doen als ik asbest wil (laten) verwijderen?
In de meeste gevallen dient u toestemming aan de gemeente te vragen. In de Bouwverordening van de gemeente staat wanneer een sloopvergunning en wanneer een melding verplicht is. Als een sloopvergunning verplicht is, moet u een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf inschakelen.
pi_41151774
.
dit ziet eruit (gewoon) uit als de rubber noptegels waar héel Hoog Catharijne in Utrecht mee is volgelegd eind jaren zeventig. én de vloer van onze badkamer tot een jaar geleden.
Die kwamen bij Intercodam - Amsterdam- vandaan.

Asbest? neuh
.
pi_41153354
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 23:17 schreef suicide1 het volgende:
Als ik jou was zou ik meteen ff de asbest opruimings dienst bellen dat is HEEL GEVAARLIJK spul wat jij daar hebt liggen

(hippe username ook.)

Aan de andere mensen: bedankt voor de info! Het lijkt idd gewoon rubber dat goed zit vastgelijmd. De onderkant is in principe hetzelfde als de bovenkant qua materiaal alleen zit het onder de lijmresten. Van vezels is geen spoor te bekennen. Maar we blijven er voorzichtig mee...

En verder: de helft hadden we toch al weggehaald
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 08:03:16 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_41153610
Effe een tvp ivm info over de asbest. Thnx Klipper!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_41155081
Ik zeg altijd maar zo:

oost west, asbest.

EIgenlijk gewoon een ordinaire TVP, ga volgende week bij een vriend helpen om nieuwe dakplaten op een varkensstal te leggen, vanaf morgen worden de asbesthoudende golfplaten verwijderd
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 15:49:15 #25
152409 broodje_poep
het stinkt hier...
pi_41166560
dat vinyl heb ik in een keuken gehad
pi_41166851
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 22:59 schreef klipper het volgende:
Bij verbuiging van dit zeil (met de onderzijde buiten) barst de onderlaag zoals een schoenendoos barst.
Dat lijkt me vrij eenvoudig te testen .

Er wordt altijd wel érg panisch gedaan over asbest. Oké, om er nu met een drilboor en zonder beschermkapje in gaan hakken gaat me ook een beetje ver, maar als je het gewoon opruimt is er geen enkel probleem. Die paar keer in je leven dat je nog in contact komt...

Die golfplaatjes deden het trouwens wel erg goed in de huttenbouw vroeger, .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_41167003
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:00 schreef Frezer het volgende:

Er wordt altijd wel érg panisch gedaan over asbest. Oké, om er nu met een drilboor en zonder beschermkapje in gaan hakken gaat me ook een beetje ver, maar als je het gewoon opruimt is er geen enkel probleem. Die paar keer in je leven dat je nog in contact komt...

Die golfplaatjes deden het trouwens wel erg goed in de huttenbouw vroeger, .
Dat van dat panische ben ik helemaal met je eens, volgens mij is het opruimen van asbest net zo schadelijk voor je als twee uur in de file op de snelweg uitlaatgassen inademt
pi_41167335
Tja, ik vind ook dat er panisch wordt gedaan, maar jouw stelling is niet helemaal waar Gurb. 1 Asbestvezel kan voldoende zijn om geruime tijd later ernstig ziek te worden. Dat veel mensen het niet relateren aan het feit dat ze bloot zijn gesteld aan asbestvezels betekent niet dat er geen relatie is tussen ziekte en veroorzaker.

Het kan tot 30 (!) jaar duren eer het zich openbaart. Dus voorzichtigheid is wel degelijk gewenst.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:43:14 #29
152409 broodje_poep
het stinkt hier...
pi_41309273
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:06 schreef Gurb het volgende:
Dat van dat panische ben ik helemaal met je eens, volgens mij is het opruimen van asbest net zo schadelijk voor je als twee uur in de file op de snelweg uitlaatgassen inademt
ach, ik heb weleens in asbest geboord en het in mijn oog gekregen en ik leef nog
pi_41309735
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:22 schreef Marsepein het volgende:
Het kan tot 30 (!) jaar duren eer het zich openbaart. Dus voorzichtigheid is wel degelijk gewenst.
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:43 schreef broodje_poep het volgende:
ach, ik heb weleens in asbest geboord en het in mijn oog gekregen en ik leef nog
Bovendien moet jet het werkelijk inademen, het nestelt zich in je longen. Dus in je oog zul je buiten een wondje geen langdurige effecten merken.
pi_41315236
Ik wil Marsepein bijtreden in de gevaren van asbest.
Ik dacht dat het ondertussen wel algemaan geweten was wat de gevaren zijn van asbest. Vanaf dat je asbest bevattende dingen begint af te breken bestaat de kans erin dat er asbestvezels vrij komen. De effecten daarvan zijn nooit onmiddelijk merkbaar maar pas vele jaren later. Kijk maar naar de recente uitspraak van het italiaanse gerecht ivm een belgisch bedrijf dat in italië arbeiders zonder bescherming deed werken in asbestrijke omgevingen. De eerste verdachte ziektegevallen zijn pas zo'n twintig jaar later vastgesteld en dit dan bij mensen die dagelijks in het asbeststof moesten werken.
pi_41316213
Het gaat dan wel altijd om arbeiders die jarenlang en onbeschermd in een asbest omgeving hebben gewerkt. Denk b.v. aan de Eternit gevallen. Een vrolijk spulletje blijkt het niet te zijn, maar dan wel pas schadelijk na overvloedig en langduriginademen van de fijne vezels.
Een simpel opruimingskarweitje, ook al zit er asbest in, zal de pret beslist niet drukken. Dan was ik al lang dood en begraven geweest.
Dan moet je b.v. ook niet over een wat ouder en in het verleden verhard fietspad fietsen. Je wilt niet weten hoeveel asbest de diverse lokale overheden daar in de grond gestopt hebben bijvoorbeeld.
Iedereen krijgt dus al heel wat meer vezeltjes binnen dan men zo in de gaten heeft.
pi_41319738
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:22 schreef Marsepein het volgende:
Dat veel mensen het niet relateren aan het feit dat ze bloot zijn gesteld aan asbestvezels betekent niet dat er geen relatie is tussen ziekte en veroorzaker.
Ja, da's logisch... er is ALTIJD een relatie tussen ziekte en veroorzaker; anders was de veroorzaker niet de veroorzaker en dus niet gerelateerd aan de ziekte (of zoiets )
Hoe dan ook, je zin is van een Johan Cruijff-niveau
pi_41320334
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 10:56 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Ja, da's logisch... er is ALTIJD een relatie tussen ziekte en veroorzaker; anders was de veroorzaker niet de veroorzaker en dus niet gerelateerd aan de ziekte (of zoiets )
Hoe dan ook, je zin is van een Johan Cruijff-niveau
Een beetje gelijk heb je wel over mijn statement, maar waar het mij omgaat is dat veel mensen hier er erg laconiek overdoen omdat het een ver van hun bed show is. Als je geen relatie ziet, betekent niet dat die er niet is. Dat is de strekking van mijn verhaal
pi_41320336
Ter info: 1 vezeltje asbest diep in de longen kan al leiden tot het ontwikkelen van een mesothelioom. De diagnose mesothelioom heeft een mediane levensverwachting van 1 jaar.

Uiteraard is het zo dat meer blootstelling leidt tot meer kans, en is het inderdaad zo dat het gemiddeld 30 jaar duurt voor een mesthelioom uit een asbestvezel ontwikkelt. Maar of je dat wilt baggetaliseren??? Het gaat tenslotte om gezondheid.

Wat vaak onderschat wordt is indirecte blootstelling: Echtgenotes van mensen die in de Eternitfabriek werkten werden ook ziek. Waarschijnlijk omdat zij degenen waren die de overalls van hun echtgenoten wasten, en dus indirect met vezels op kleding in aanraking kwamen.

Over je vloer: Geen idee, maar het ziet eruit als een kunststof vloer op het eerste gezicht. Als je het laat testen en het blijkt asbest te zijn ben je volgens mij wettelijk verplicht dat je het door professionele asbestverwijderaars laat saneren. En dat kost klauwen met geld.
pi_41321356
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:14 schreef Coelho het volgende:
Ter info: 1 vezeltje asbest diep in de longen kan al leiden tot het ontwikkelen van een mesothelioom. De diagnose mesothelioom heeft een mediane levensverwachting van 1 jaar.

Uiteraard is het zo dat meer blootstelling leidt tot meer kans, en is het inderdaad zo dat het gemiddeld 30 jaar duurt voor een mesthelioom uit een asbestvezel ontwikkelt. Maar of je dat wilt baggetaliseren??? Het gaat tenslotte om gezondheid.

Wat vaak onderschat wordt is indirecte blootstelling: Echtgenotes van mensen die in de Eternitfabriek werkten werden ook ziek. Waarschijnlijk omdat zij degenen waren die de overalls van hun echtgenoten wasten, en dus indirect met vezels op kleding in aanraking kwamen.

Over je vloer: Geen idee, maar het ziet eruit als een kunststof vloer op het eerste gezicht. Als je het laat testen en het blijkt asbest te zijn ben je volgens mij wettelijk verplicht dat je het door professionele asbestverwijderaars laat saneren. En dat kost klauwen met geld.
In dat geval kan je het dus het beste door je opa laten verwijderen....dikke kans dat die toch geen 30 jaar meer te gaan heeft
pi_41321455
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:14 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Een beetje gelijk heb je wel over mijn statement, maar waar het mij omgaat is dat veel mensen hier er erg laconiek overdoen omdat het een ver van hun bed show is. Als je geen relatie ziet, betekent niet dat die er niet is. Dat is de strekking van mijn verhaal
Ik had je de eerste keer al wel begrepen, maar t stond zo krom geschreven
Maar je hebt wel gelijk wat dat betreft ja Alhoewel ze tegenwoordig het wel erg gek maken hoor... Tijdje geleden was er een bedrijf bij mij in de buurt waar een plaat (dus niet in gezaagd oid) asbest gevonden was.... De hele ruimte moest worden afgeplakt en was niet toegangkelijk... een "professioneel" bedrijf zou het komen verwijderen. Na een paar dagen komt er een bestelwagentje aangereden, man stapt uit (met peukie nog in zn mondhoek ) loopt zonder bescherming of wat dan ook naar binnen, pakt het plaatje onder zn arm, gooit het achterin en rijd weg..... de totale kosten: ¤3500,- + een bedrijfsruimte die 3 dagen lang niet toegangkelijk was

dan voel je je best wel genaaid
pi_41321719
ha ha ha
pi_41332430
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:43 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

In dat geval kan je het dus het beste door je opa laten verwijderen....dikke kans dat die toch geen 30 jaar meer te gaan heeft
Juist, en alle doven rondom Schiphol laten wonen en alle blinden weren van zichtlokaties. Jij snapt het
pi_41333346
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:46 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Maar je hebt wel gelijk wat dat betreft ja Alhoewel ze tegenwoordig het wel erg gek maken hoor... Tijdje geleden was er een bedrijf bij mij in de buurt waar een plaat (dus niet in gezaagd oid) asbest gevonden was.... De hele ruimte moest worden afgeplakt en was niet toegangkelijk... een "professioneel" bedrijf zou het komen verwijderen. Na een paar dagen komt er een bestelwagentje aangereden, man stapt uit (met peukie nog in zn mondhoek ) loopt zonder bescherming of wat dan ook naar binnen, pakt het plaatje onder zn arm, gooit het achterin en rijd weg..... de totale kosten: ¤3500,- + een bedrijfsruimte die 3 dagen lang niet toegangkelijk was

steengoed!
pi_41347633
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:46 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

He ik had dat peukje toch weggegooid.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 03:59:48 #42
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_41351562
Beetje offtopic:

Een paar jaar terug had ik onderweg honger en besloot een kroketje bij een pompstation te halen. Toen het smakelijke kroketje verorberd was, besloot ik het kartonnetje netjes in een kliko op de parkeerplaats te deponeren, ik trok de klep van de kliko open en deze zat bomvol met doorgebroken asbestplaten terwijl ik er fijn met m'n hoofd boven hing...

Ik vraag me af of ik enige risico heb opgelopen? (de klep heeft iets van 3 seconden opengestaan)

Je kan raden dat ik mijn afval buitenshuis voortaan gewoon op de straat dump ipv. het netjes weg te gooien...
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_41351735
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 03:59 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Beetje offtopic:

Een paar jaar terug had ik onderweg honger en besloot een kroketje bij een pompstation te halen. Toen het smakelijke kroketje verorberd was, besloot ik het kartonnetje netjes in een kliko op de parkeerplaats te deponeren, ik trok de klep van de kliko open en deze zat bomvol met doorgebroken asbestplaten terwijl ik er fijn met m'n hoofd boven hing...

Ik vraag me af of ik enige risico heb opgelopen? (de klep heeft iets van 3 seconden opengestaan)

Je kan raden dat ik mijn afval buitenshuis voortaan gewoon op de straat dump ipv. het netjes weg te gooien...
je hebt risico gelopen, ja...
dat je er bang voor zou moeten wezen, nee.
je loopt in het dagelijks leven nog veel meer risico om dingen op te lopen of zelfs te overkomen.
dus flikker in de toekomst je troep maar weer netjes in de vuilnisbak en stel je niet zo aan.
je oma's en opa's en ouders zijn ook hoogstwaarschijnlijk niet doodgegaan door asbest, terwijl ze hoogstwaarschijnlijk jarenlang onbewust hebben blootgestaan aan dat spul.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')