abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41097006
Wat is goed en kwaad? Wat is de mens? Wat is de aard van de werkelijkheid? Welk (niet)-godsdienstig levens- en/of wereldbeeld geeft volgens jouw het beste antwoord op deze vragen. Kortom waar kun jij je volkomen in vinden ... ben benieuwd hoeveel atheïsten Fok! kent. PS: ik weet dat sommige keuze opties twijfelachtig zijn.

[ Bericht 91% gewijzigd door Alicey op 23-08-2006 22:03:52 ]
pi_41097050
Tsja, bestaan Smurfen? Je weet het niet he...
pi_41097121
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:05 schreef Evil_Jur het volgende:

Tsja, bestaan Smurfen? Je weet het niet he...
Niet iedere filosofie beweert dat smurfen bestaan.
pi_41097148
Hetzelfde geldt voor god.
pi_41097430
Hier schets je precies het probleem van de moderne mens: teveel keuzemogelijkheden.
Abdoel Kofski, de man die er een sadistisch genoegen in schept om zijn meest interessante opmerkingen te maken als hij alleen is.
pi_41097699
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:08 schreef Evil_Jur het volgende:

Hetzelfde geldt voor god.
Dat is gemakkelijk gezegd maar het is jammer voor jouw dat er geen serieus alternatief is voor de traditionele godsdienstige ethiek. Het is gemakkelijk om te zeggen wat goed of fout is, alleen jammer genoeg is het onmogelijk om te bewijzen dat dit waar is. Dus dit idee dat God dood is, is belachelijk moderne wetenschappen en filosofie is geen alternatief. Het vertelt ons niet wat de rede is om te streven naar kennis en vertelt ons niet hoe we ons leven moeten leiden.

Kortom de traditionele religie is enigste middel om als moreel gezag voor de maatschappij, het versterkt de gemeenschap en familie waarden, en het predikt zelfbedwang, zelfoffer, etc.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:27:12 #7
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_41097785
Moeilijke poll! Ik ken namelijk niet alle geloven/filosofiën... Maar mijn mening is dat er geen hogere macht is.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_41097820
Waarom moet alles van buitenaf komen? Je kunt ook je eigen bewustzijn ontwikkelen zonder de antwoorden op moeilijke vragen geheel van iemand anders over te nemen. De meeste mensen zijn prima in staat om een redelijke inschatting van goed en kwaad te maken zonder religie daarbij te betrekken.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:28:08 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_41097821
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:24 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Dat is gemakkelijk gezegd maar het is jammer voor jouw dat er geen serieus alternatief is voor de traditionele godsdienstige ethiek. Het is gemakkelijk om te zeggen wat goed of fout is, alleen jammer genoeg is het onmogelijk om te bewijzen dat dit waar is. Dus dit idee dat God dood is, is belachelijk moderne wetenschappen en filosofie is geen alternatief. Het vertelt ons niet wat de rede is om te streven naar kennis en vertelt ons niet hoe we ons leven moeten leiden.

Kortom de traditionele religie is enigste middel om als moreel gezag voor de maatschappij, het versterkt de gemeenschap en familie waarden, en het predikt zelfbedwang, zelfoffer, etc.
Wat een onzin. Het zou juist beter zijn als we eens van die oude religieuze ethiek afstapten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_41098028
god bestaat. PUNT
pi_41098048
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:28 schreef Fir3fly het volgende:

Wat een onzin. Het zou juist beter zijn als we eens van die oude religieuze ethiek afstapten.
Waar is die gedachten gang op gebasseerd? Op het roepen er is geen God ... schamel aangezien je er weinig tegenover kunt zetten. De traditionele religies hebben een verhaal dat vele malen geloofwaardiger en verfijnder is dan want de andere levensbeschouwingen bieden. Een uitstekend middel om waarden te leren ... met een perfect rolmodel Jezus. Iets wat niet bereikt kan worden, maar in het streven dit toch te doen is het een uitstekend middel in het controleren en vooruitstreven van de samenleving.
pi_41098259
Geloofwaardiger? Hoe dat dan? Omdat ze er een mooi sprookje omheen binden, zeker... Nou dan ben je toch wel een beetje simpel.
pi_41098270
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:24 schreef -Angelus- het volgende:

[..]
Het vertelt ons niet wat de rede is om te streven naar kennis en vertelt ons niet hoe we ons leven moeten leiden.

Moeilijk he, voor jezelf nadenken?
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:42:58 #14
86063 prolsd
Time and tide wait for no man.
pi_41098297
Ik ben van mening dat wij zulke metafysische vraagstukken niet kunnen kennen door de materiele aard van het universum waar wij in bestaan. Daarom ben ik ook voor agnosticisme gegaan. Wetenschappelijk gezien kan ik niet zeggen dat god wel bestaat, maar dat zelfde argument kan ik gebruiken om te zeggen dat ik ook niet weet dat hij niet bestaat.

Wetenschappelijk gezien is dit de enige conclusie waarop ik kan komen, wij kunnen iets immaterieels/metafysisch niet bewijzen of ontkrachten door de beperkingen die wij hebben in dit systeem.

Zo.
Na vrh brda vrba mrda.
pi_41098356
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:34 schreef schatjeeeh het volgende:
god bestaat. PUNT
Oh oké je hebt me overtuigd!
pi_41098359
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:34 schreef schatjeeeh het volgende:
god bestaat. PUNT
bedankt voor je zinvolle bijdrage
pi_41098454
Het is wetenschappelijk niet bewezen dat er een god bestaat... Dus bestaat god niet... Dinosaurussen bijvoorbeeld hebben bestaan omdat ze daar skeletten van hebben gevonden... Van god geen enkel spoor tot nu toe...
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:49:58 #18
86063 prolsd
Time and tide wait for no man.
pi_41098522
Metallicelmo: Mijn hele punt was, dat dat ook niet mogelijk zou zijn beide kanten op. Om te zeggen dat hij wel of niet bestaat is wetenschappelijk onverantwoord. Het is klote, maar dit is een onderwerp waar we wetenschappelijk gewoon niet bij kunnen.

Trouwens, dinosaurussen hebben niet bestaan omdat wij daar sekeletten van hebben gevonden. Wij kunnen hun bestaan, voor ons, alleen bevestigen door die voorwerpen. Er zullen gerust dieren zijn die hebben bestaan, of nog bestaan, waarvan wij niets weten en nooit te weten zullen komen. Zegt nog niet dat ze er niet zijn geweest of nog zijn.

Persoonlijk ben ik meer van mening dat als God bestaat, het hem niet zo veel uitmaakt of je nu wel of niet zegt dat je in hem gelooft. Hoe jij je leven op aarde in de praktijk uitvoert vind ik persoonlijk veel belangrijker dan dingen zeggen. Woorden zijn luft, betekent niet zo veel. Een goed persoon zijn betekent voor mij veel meer, of god nu wel of niet bestaat heeft daar niets mee te maken.

[ Bericht 24% gewijzigd door prolsd op 23-08-2006 16:59:59 ]
Na vrh brda vrba mrda.
pi_41098637
Stel je bent geboren in Saudi Arabie. Je bent dan DUS moslim, aangezien alle andere godsdiensten verboden zijn.

Aan het einde van je leven sta je voor de - ik geloof er niet in, maar goed - Grote Schepper.

Het blijkt JHWH te zijn, de god van de Joden!

Is DAT effe balen, je gaat naar de Hel, want in je heilige boek staat dat de Joden allemaal dood moeten (ja, echt waar, stukk waar over de Umaah gesproken wordt) en daar houdt God niet van.

Maar wie is nu eigenlijk verantwoordelijk voor je tripje naar de hel?

Juist! God. Hij heeft ervoor gezorgd dat je in SA geboren werd, niet jij. Toen je op je 16e leerde dat er ook andere godsdiensten bestonden, was je al geindoctrineerd tot de Islam.

M.a.w: geografische geboorteplek is ticket naar hel/hemel. En die bepaal JIJ niet.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_41098641
Islam ( soennisme ) hiero
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_41098674
Als god bestaat, bestaat sinterklaas en zwarte piet ook.
En kabouters.
pi_41098683
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:53 schreef Mr.Spock het volgende:
Stel je bent geboren in Saudi Arabie. Je bent dan DUS moslim, aangezien alle andere godsdiensten verboden zijn.

Aan het einde van je leven sta je voor de - ik geloof er niet in, maar goed - Grote Schepper.

Het blijkt JHWH te zijn, de god van de Joden!

Is DAT effe balen, je gaat naar de Hel, want in je heilige boek staat dat de Joden allemaal dood moeten (ja, echt waar, stukk waar over de Umaah gesproken wordt) en daar houdt God niet van.

Maar wie is nu eigenlijk verantwoordelijk voor je tripje naar de hel?

Juist! God. Hij heeft ervoor gezorgd dat je in SA geboren werd, niet jij. Toen je op je 16e leerde dat er ook andere godsdiensten bestonden, was je al geindoctrineerd tot de Islam.

M.a.w: geografische geboorteplek is ticket naar hel/hemel. En die bepaal JIJ niet.
Iedereen wordt geboren als moslim. De veranderingen komen daarna. Verder weet Allah wel wat jij diep van binnen denkt etc. Verder mag je wel geloven wat je wilt in Arabië. In de Islam mag iedereen zijn eigen geloofsbelijdenis uitvoeren. Dat sommige extremisten hierover heen kijken is zeeer spijtig. Verder staat er nergens dat alle Joden dood moeten gaan. Ik wil graag dat je dat stukje post. Laat me raden hij is in het Engels ( lacht keihard_)

Verder maakt het niet uit waar je leeft. Je heb tegenwoordig acces tot alle informatie die je nodig heb om tot een geloof te komen. Als je in de rimboe ben geboren dan weetr Allah dat en kom je alsnog in de hemel aangezien je geen acces had tot de info die je tot Allah zou toeleiden. mooi he en nu stil

[ Bericht 10% gewijzigd door Burakius op 23-08-2006 17:02:13 ]
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_41098833
Moslims zijn helemaal niet tegen Joden in de Koran. Antisemitisme in de Moslimwereld is geimporteerd uit het Christendom na de stichting van Israel. Het stuk waar jij aan refereert is een passage over de oorlog met Joden die de Moslims heben uitgevochten. Hier ging het echter niet om de Joodse godsdienst. Moslims bewonderen Joden juist. Of bewonderden.
pi_41098841
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:54 schreef Burakius het volgende:

[..]

als je in Arabie geboren ben. ben je niet automatisch moslim. Verder weet Allah wel wat jij diep van binnen denkt etc. Verder mag je wel geloven wat je wilt in Arabië. In de Islam mag iedereen zijn eigen geloofsbelijdenis uitvoeren. Dat sommige extremisten hierover heen kijken is zeeer spijtig. Verder staat er nergens dat alle Joden dood moeten gaan. Ik wil graag dat je dat stukje post. Laat me raden hij is in het Engels ( lacht keihard_)

Verder maakt het niet uit waar je leeft. Je heb tegenwoordig acces tot alle informatie die je nodig heb om tot een geloof te komen. Als je in de rimboe ben geboren dan weetr Allah dat en kom je alsnog in de hemel aangezien je geen acces had tot de info die je tot Allah zou toeleiden. mooi he en nu stil
Sorry, niet waar:
quote:
Status of religious freedom
Saudi Arabia is an Islamic monarchy and the Government has declared the Qur'an and the Sunnah (tradition) of Muhammad to be the country’s Constitution. Freedom of religion is severely limited. Islam is the official religion, and all citizens must be Muslims [3]. The Government prohibits the public practice of other religions. The Government bases its legitimacy on governance according to the precepts of the rigorously conservative and strict interpretation of the Salafi or Wahhabi school of the Sunni branch of Islam and discriminates against other branches of Islam. Neither the Government nor society in general accepts the concepts of separation of religion and state, and such separation does not exist.

The legal system is based on Sharia (Islamic law), with Shari'a courts basing their judgments largely on a code derived from the Qur'an and the Sunnah. The Government permits Shi'a Muslims to use their own legal tradition to adjudicate noncriminal cases within their community.

The only national holidays observed in Saudi Arabia are the two Eids, Eid Al-Fitr at the end of Ramadan and Eid Al-Adha at the conclusion of the Hajj. Observance of the Shi'a holiday of Ashura is allowed in the eastern city of Qatif and in the southern province of Najran, though not officially stated. [3
Bron:Wikipedia

Sta je me nou een beetje voor te liegen of dacht je werkelijk dat je gelijk had? Check your facts!
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_41098917
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:54 schreef Burakius het volgende:

[..]

als je in Arabie geboren ben. ben je niet automatisch moslim. Verder weet Allah wel wat jij diep van binnen denkt etc. Verder mag je wel geloven wat je wilt in Arabië. In de Islam mag iedereen zijn eigen geloofsbelijdenis uitvoeren. Dat sommige extremisten hierover heen kijken is zeeer spijtig. Verder staat er nergens dat alle Joden dood moeten gaan. Ik wil graag dat je dat stukje post. Laat me raden hij is in het Engels ( lacht keihard_)

Dat is leuk en aardig, maar als je in een land woont waar bijna iedereen moslim is en de hele maatschappij is erop gebasseerd en je bent je hele leven geïndoctrineerd dan word je echt niet zomaar bekeerd tot een ander geloof. Dan kan je nog genoeg leren over andere geloven, maar toch zie je snel je eigen geloof als de beste. Het is dus de schuld van God als je niet in de goeie God gelooft...
Tevens zijn gelovigen niks gelukkiger dan atheïsten. Bidden werkt niet. Leven na de dood is erg onwaarschijnlijk wetenschappelijk gezien...

Oftewel, het is het meest logisch dat God niet bestaat...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')