Als ze er wonen welquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:35 schreef Megumi het volgende:
Of Nederlanders in den vreemden de taal van een ander goed beheersen.
Net alsof het werk wat je doet jouw gedrag rechtvaardigtquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:33 schreef wise het volgende:
of we schopen ze er allemaal uit en gaan WIJ ondankbaar werk doen.
Genoeg VMBO mensen die dat kunnen doen.
de poolse mafia wel en de kruimeldieven die hier de autoradio's gappen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:36 schreef BobRooney het volgende:
Polen zijn juist crimineel man
Ja, maar de Nederlanders in Saudi Arabie spreken geen Arabisch.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:38 schreef densmee het volgende:
de nederlanders in amerika spreken wel vloeiend engels ja
toen ik in amerika was, 16 jaar oud, sprak ik wel (steenkolen)engels.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:38 schreef densmee het volgende:
de nederlanders in amerika spreken wel vloeiend engels ja
en dit weet jij omdat?quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:39 schreef BobRooney het volgende:
[..]
Ja, maar de Nederlanders in Saudi Arabie spreken geen Arabisch.
Een ex-collega van me heeft er 2 jaar gezeten met zijn ouders. Hij en zijn familie zaten daar in een soort compound.quote:
gevoelige snaar geraakt ?quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Net alsof het werk wat je doet jouw gedrag rechtvaardigt![]()
Is dat een stille hint als oplossing hier.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:42 schreef BobRooney het volgende:
[..]
Een ex-collega van me heeft er 2 jaar gezeten met zijn ouders. Hij en zijn familie zaten daar in een soort compound.
dat komt omdat die mensen daar (meestal) een aantal jaar voor hun werk zitten en daarna gewoon weer terug naar Nederland komen, of naar een ander land gaan oid. Iig niet vergelijkbaar met de allochtonen hier.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:42 schreef BobRooney het volgende:
[..]
Een ex-collega van me heeft er 2 jaar gezeten met zijn ouders. Hij en zijn familie zaten daar in een soort compound.
En ze noemen zichzelf expats...geen allochtoon.
Ja, dat dachten de Turken toendertijd ookquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:47 schreef Repeat het volgende:
[..]
dat komt omdat die mensen daar (meestal) een aantal jaar voor hun werk zitten en daarna gewoon weer terug naar Nederland komen, of naar een ander land gaan oid. Iig niet vergelijkbaar met de allochtonen hier.
ok maar als je ergens tijdelijk moet wezen voor werk is een wezenlijk verschil met emmigrantenquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:42 schreef BobRooney het volgende:
[..]
En ze noemen zichzelf expats...geen allochtoon.
wat hij zegtquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:49 schreef Litpho het volgende:
Om maar te zwijgen over autochtonen die de nederlandse taal niet beheersen...
Inderdaad ! En dan vooral lekkere jonge (anti-pnvd: 18+) Poolse meisjes !quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:31 schreef A_L_N_F het volgende:
Strontziek wordt je ervan. mensen die 40 jaar in nederland zijn en geen woord nederlands kunnen.
en nog erger is het wanneer je 2e, 3e en 4e generatie allochtonen hoort praten.
.......
whehhehe truequote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:49 schreef Litpho het volgende:
Om maar te zwijgen over autochtonen die de nederlandse taal niet beheersen...
van die kleine gozertjes die paraten of ze finnen zijn, omg the horror!!!quote:
Klagen over taalgebruik en dan zelf in de eerste zin al een taalfout maken.quote:
Ja joh, gelijk heb jequote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:31 schreef A_L_N_F het volgende:
Strontziek word je ervan. Mensen die 40 jaar in nederland zijn en geen woord Nederlands kunnen. En nog erger is het wanneer je 2e, 3e en 4e generatie allochtonen hoort praten. Zelfs zij die in Nederland zijn geboren, beheersen de Nederlandse taal niet.
Opmerkelijk is dat het altijd allochtonen zijn die ook een bepaalde godsdienst aanhangen en behoorlijk crimineel en gewelddadig zijn. Het zou dan liggen aan ons Nederlanders en de regering. Wij hebben ze gediscrimineerd en geen kansen gegeven.
Afgelopen maandag had ik dus weer een klant. Man spreekt geen Nederlands en vrouw beperkt Nederlands. Ondertussen, terwijl ik erbij sta, wel die apentaal tegen elkaar praten.![]()
En dan het contrast.
Bij ons werkt een Pools meisje op de afdeling. Komt hier in de zomer om te werken.
Dat meisje verstaat gewoon Nederlands en kan al een beetje Nederlands praten.
Dit terwijl ze nauwelijks contact heeft met Nederlandse klanten of personeel.
Ze heeft het geleerd door gewoon te luisteren tijdens het werk.
Het wordt tijd dat we de niet-Nederlandssprekende parasieten eruit schoppen en dankbare gastarbeiders, Polen, hierheen halen!
Hier heb je 5 cent, koop een leven.quote:
Hij beheerst de Nederlandse taal wel degelijk maar maakt wat kleine foutjes en gebruikt geen hoofdletters. Poe poe wat erg, en dat op een forum, stel je voor de dat Hare Majesteit meeleest.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 15:43 schreef dVTB het volgende:
Ik had ook kunnen schrijven: weet je wat nog erger is dan allochtonen die de Nederlandse taal niet beheersen? - Autochtonen die de Nederlandse taal niet beheersen.
.. maar ik vond het leuker om al zijn taalfouten maar even aan te passen...
Die je niet stap?quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 15:51 schreef dVTB het volgende:
Open dan geen topic over mensen die het Nederlands niet beheersen. Dan hoor je mij er ook niet over. Het is trouwns *juist* de houding 'poeh, poeh wat erg' en 'en dat op forum' die ik niet stap. Is het op een forum wel gerechtvaardigd om je taal te grabbel te gooien?
woei 1 spelfoutje en hoofdlettergebruik die ik op fora altijd achterwege laat.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 15:51 schreef dVTB het volgende:
Open dan geen topic over mensen die het Nederlands niet beheersen. Dan hoor je mij er ook niet over. Het is trouwns *juist* de houding 'poeh, poeh wat erg' en 'en dat op forum' die ik niet stap. Is het op een forum wel gerechtvaardigd om je taal te grabbel te gooien?
Ooh dat komt zo, je geeft commentaar op iemand maar maakt zelf wel opzichtige fouten. En waarom? Je had haast.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:04 schreef dVTB het volgende:
Je vergat 'trouwns' nog. De telefoon rinkelde, dus drukte ik iets te snel op verzenden
Maar nogmaals: ik open geen klaagtopics over gebrekkige taalbeheersing. Ik stel alleen vast dat we hier een typisch gevalletje hebben van: de pot verwijt de ketel dat -ie zwart ziet.
(jammer dat je trouwens geen antwoord geeft op mijn vraag)
Ja dat zullen de mensen in de rest van Spanje vast kunnen waarderen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:40 schreef A_L_N_F het volgende:
in spanje probeer ik catalaans te leren
Ja, gooi het maar weer op dyslexie. Meest gebruikte smoes op fora!quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:13 schreef A_L_N_F het volgende:
[..]
woei 1 spelfoutje en hoofdlettergebruik die ik op fora altijd achterwege laat.
in het openbare leven heb ik geen problemen om te communiceren met anderen.
van mensen die hier zo lang al zijn mag je beter verwachten.
ps, voor een licht dyslectici is mijn nederlands nog behoorlijk goed hoor![]()
Dit vind ik best grappig.quote:ps, voor een licht dyslectici is mijn nederlands nog behoorlijk goed hoor
Blijf vooral jezelf wijs maken dat je Nederlands behoorlijk goed is en leer vooral niets van je fouten. Hoofdlettergebruik is iets DAT je achterwege laat, niet DIE je achterwege laat... (wees getroost: je bent niet de enige Nederlander die over DIE spreekt waar DAT wordt bedoeld). Dat maakt trouwens het niet-gebruiken van hoofdletters nog niet gerechtvaardigd, maar goed... Dyslectisch of niet, je zou op z'n minst de WIL moeten hebben om het zo goed mogelijk te doen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:13 schreef A_L_N_F het volgende:
woei 1 spelfoutje en hoofdlettergebruik die ik op fora altijd achterwege laat.
in het openbare leven heb ik geen problemen om te communiceren met anderen.
van mensen die hier zo lang al zijn mag je beter verwachten.
ps, voor een licht dyslectici is mijn nederlands nog behoorlijk goed hoor![]()
tja, vroeger compenseerde ik dat doordat ik ontzettend veel las. mijn kennis van de taal was toen beter. nu lees ik voor mijn studie. en daarbij beperk ik me tot sheets en samenvattingenquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:20 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ja, gooi het maar weer op dyslexie. Meest gebruikte smoes op fora!
Ja want goede speling maakt je geloofwaardigerquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:23 schreef dVTB het volgende:
[..]
Blijf vooral jezelf wijs maken dat je Nederlands behoorlijk goed is en leer vooral niets van je fouten. Hoofdlettergebruik is iets DAT je achterwege laat, niet DIE je achterwege laat... (wees getroost: je bent niet de enige Nederlander die over DIE spreekt waar DAT wordt bedoeld). Dat maakt trouwens het niet-gebruiken van hoofdletters nog niet gerechtvaardigd, maar goed... Dyslectisch of niet, je zou op z'n minst de WIL moeten hebben om het zo goed mogelijk te doen.
Verder ben ik het inhoudelijk wel met je eens, trouwens. Maar je zou jezelf geloofwaardiger maken door zelf op z'n minst zo goed mogelijk je best te doen om zo foutloos mogelijk te schrijven.
Het is wel meegenomen als je er een klaagtopic over opent. Nu wordt het een beetje een 'pot verwijt de ketel'-verhaal.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:34 schreef PeZu het volgende:
[..]
Ja want goede speling spelling maakt je geloofwaardiger
nee hoor helemaal, dat maken jullie ervan....quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 17:00 schreef Everett het volgende:
[..]
Het is wel meegenomen als je er een klaagtopic over opent. Nu wordt het een beetje een 'pot verwijt de ketel'-verhaal.
Ik ook meestal. Spelling is niet altijd even belangrijk. Maar als die kneus van een TS een klaagtopic over taalgebruik opent, en dan zelf op aap-niveau schrijft, daar krijg ik zo de slappe lach van dat ik het helaas niet meer voor elkaar krijg die kneuzentekst nog te ontcijferen ook.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:34 schreef PeZu het volgende:
[..]
Ja want goede speling maakt je geloofwaardiger
Als je iemand minder geloofwaardig acht omdat hij niet geheel correct spelt, kom op zeg hee, als het verhaal klopt, lees ik, vooral op fora, wel door eventuele kleine fouten heen.
waar woon jij dan ijsland?quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 17:42 schreef Dickbride het volgende:
Wat ben ik blij dat ik die mensen nooit tegenkom
Ik ben het 100 procent met je eens, ware het niet dat taalbeheersing hier het onderwerp van gesprek is...quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:34 schreef PeZu het volgende:
Ja want goede speling maakt je geloofwaardiger
Als je iemand minder geloofwaardig acht omdat hij niet geheel correct spelt, kom op zeg hee, als het verhaal klopt, lees ik, vooral op fora, wel door eventuele kleine fouten heen.
Wat is daar mis mee? Mijn ouders zijn vanaf hun 10e hier in Nederland. Beide spreken vlekkeloos nederlands, echter word er thuis 2talig gepraat.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 14:38 schreef pekel het volgende:
Nog erger vind ik dat ouders tegen hun jonge kinderen in het buitenlands praten..
quote:Armando - Spreek Nederlands
[Chorus]
Spreek Nederlands, Spreek Nederlands kom doe mij een lol
Spreek Nederlands, Spreek Nederlands want de maat is vol
Spreek Nederlands, Spreek Nederlands want de maat is vol vol vol
Rinus stond op een steiger en Allach zijn werkmaat
viel door hem naar beneden en werd ontzettend kwaad
Maar Allach stond te klooien omdat hij niets verstond
zo vallen er dus dooien, of je raakt gewond
[Chorus]
Ik wilde met de taxi naar de euromast
maar ik werd bij de standplaats onaangenaam verrast
De man die aan het stuur zat, was niet te verstaan
en als ik zijn cultuur had, deed ik er wat aan
[Chorus]
Er zijn in Holland scholen daar kijkt men niet zo nauw
ze lopen met pistolen en messen in gebouw
ze staan stijf van de pillen, XTC en wiet
een rare taal te gillen, je verstaan ze niet
[Chorus]
Laat alle allochtonen naar taalcursus gaan
Ze willen hier toch wonen en een goede baan?
Dus wie er straks het laatst lacht, dat is de partij
Met politieke daadkracht, nu rechts is dat voor mij
[Chorus]
Hier spreekt Michiel Smit
' We hadden ooit een leider, wijs en assertief
Hij was een waar proffessor, vele hadden hem lief
Hij vocht voor het kleine landje, aan de Noorderzee
Maar nu kijkt hij van boven, hoofdschuddend naar benee
En zegt:'
Spreek Nederlands, Spreek Nederlands want de maat is vol