Zucht... ik ben er nog steeds niet uit, vind het zo moeilijk kiezen tussen de Nikon D50 en de Fuji S9500.... Ze hebben voor mij beide een aantal voor- en nadelen die elkaar in evenwicht houden.
Aan de ene kant trekken de extra opties van de D50 me, aan de andere kant ook weer niet omdat er zoveel bij komt kijken en je allerlei dingen los aan moet/kunt schaffen. Dan is de S9500 is een stuk eenvoudiger, met een standaard 28-300 mm lens en verder klaar.
Verder weet ik nog steeds niet welke camera betere foto's maakt, overdag en qua nacht/macro fotografie. Volgens mij kan de S9500 standaard alles aan, terwijl de D50 diverse lenzen etc. nodig heeft. De foto kwaliteit is ongeveer hetzelfde toch? Ook tijdens nachtfotografie? De instelmogelijkheden ben ik neutraal over. Aan de ene kant wil ik het wel kunnen instellen, aan de andere kant ben ik ook weer bang voor té veel instellingen, en waarschijnlijk zal ik toch grotendeels automatisch fotograveren.
Maar de S9500 werkt weer op batterijen, waar D50 een accu heeft. Ik heb duidelijk voorkeur voor de laatste. Daarentegen kan de D50 (en elke dSLR camera zo heb ik begrepen) weer geen foto's via LCD-scherm maken, erg zonde vind ik want dat is toch wel erg handig bij compactcamera's. Verder heb ik nog steeds het idee dat de D50 'ingewikkeld' is, en dat je er moeilijker mooie foto's mee kunt maken. (en het is weer lensafhankelijk)
Qua prijs is de S9500 ook wat voordeliger, maar goed dat is niet zo van belang. Ik wil met name gewoon echt mooie foto's kunnen maken. Maar dat kunnen ze allebei heb ik begrepen. Op basis waarvan moet ik nou een keuze gaan maken dan? Ik pieker er nu al 2 weken over ofzo. En dan komt over 1,5 maand ook nog eens de S9600, en de D70S wordt ook steeds goedkoper.... zucht.
sorry ik dacht even hardop