abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 september 2006 @ 07:26:10 #26
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41573916
Binnenkort heb ik een afspraak met een prof op mijn faculteit die veel bezig is met (micro) turbines. Hij vond het leuk dat ik erover wilde praten, dus er zijn waarschijnlijk/hopelijk toch mogelijkheden om zoiets handig te implementeren in een auto.

Mocht iemand voor volgende week vrijdag nog tips/artikelen hebben dan hou ik me aanbevolen, ik breng na die meeting zsm verslag uit.
pi_41667286
Effe gekeken naar de RC turbines.

Nadelen, zonder de intensive onderhoudsbeurten mee te tellen.

35-125K rpm. Stel dat je er ergens tussenin gaat zitten voor het optimate toerental. Dan zit je op 80K rpm . dan heb je een dubbeltraps reductie nodig, die als je planetair gaat, een efficiencie haalt van 95%.

Prijskaartje +/- ¤3500 per stuk.

Maar ze zijn wel lekker licht.

Verbruik, 360 ml/min. Toch lekker 21.6L / uur
Love, nothing more than sugarcoated hate
  zondag 10 september 2006 @ 10:20:19 #28
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41668271
RC turbines halen een rendement van ehm ja....weinig. Die zijn vooral gebouwd om voortstuwing te geven en niet voor asvermogen.
pi_41670983
quote:
Op zondag 10 september 2006 10:20 schreef TR08 het volgende:
RC turbines halen een rendement van ehm ja....weinig. Die zijn vooral gebouwd om voortstuwing te geven en niet voor asvermogen.
Kleinere motoren (rc-spul enzo) hebben al niet zo'n hoog rendement. Of het gewoon op de as is aangedreven of door stuwing.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41697121
Ridocar, het hangt er van af welke motoren in welke tak van het RC gebeuren gebruikt worden.

Mijn Malankaia Baba Jaga heeft een 75W 18 gram lichte 3faze motor, die tot 94% efficient is. maar da's ook de meest gegeerde motor in onze afdeling- antweights, 150 gram lichte Robot Wars machines-

Deze motoren kan je ook vinden in pico helicoptertjes enzo. Overal waar laag gewicht noodzakelijk is.

Maar kleine gasturbines zijn volgens mij niet de optie om efficient een generator in een hybride aan te drijven.

Ik blijf erbij, een Stirling motor heeft volgens mij de meeste kansen, in een hybride wagen. http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine

Wat helemaal grappig is, En van het nadeel van een stirling motor een voordeel zou maken, is het feit dat ie niet gemakkelijk van poweroutput veranderd.
Je rijd naar huis, sluit de aardgas aan, steekt de stekker in, en laat de wagen je electriciteit leveren.
Op zijn minst handig om de basisbehoeften van een moderne woning te leveren.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_41697910
Hahahaha Stirling? Ja daar zit ruim voldoende koppel in voor een auto!
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  maandag 11 september 2006 @ 10:21:29 #32
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41699563
Voor hybride is een hoogtoerige motor (weet niet of stirling dat is) op zich best handig. Als hij maar genoeg vermogen bij een goed rendement en beperkt gewicht levert
pi_41700400
quote:
Op maandag 11 september 2006 10:21 schreef TR08 het volgende:
Voor hybride is een hoogtoerige motor (weet niet of stirling dat is) op zich best handig. Als hij maar genoeg vermogen bij een goed rendement en beperkt gewicht levert
Dan valt de stirling waarschijnlijk af, maar je zou het kunnen proberen.
Zo'n motor is niet hoogtoerig, en gewicht/koppel-verhouding is ook niet zo best.
Ze hebben wel een hoog rendement, echter bij een vast toerental.
Je zou misschien een generator aan kunnen sluiten en de aandrijving via een elektromotor doen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41700499
zonder even het topic te lezen... je kan van een turbo (die op zuiger motoren zitten) ook een turbine motor maken door de turbine kamer met de compressor kamer te verbinen.
http://www.asciimation.co.nz/turbine/
If things don't go right, turn left!
pi_41727443
Een moderne stirling met Helium als werkmedium kan best hoogtoerig zijn.
Maar als generatormotor voor een Hybride wagen is ie prima geschikt volgens mij.
In deze toepassing is het vaste toerental een pluspunt, evenals de mogelijkheid de warmte van elke bron dan ook vandaan te halen.
Wil je op zware stookolie rijden, geen probleem. Waterstofgas, daar gaan we. Biogas, al dan niet zelf geproduceerd na een nachtje chili con carne...
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_41731997
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 02:42 schreef Blackheart het volgende:
Een moderne stirling met Helium als werkmedium kan best hoogtoerig zijn.
Maar als generatormotor voor een Hybride wagen is ie prima geschikt volgens mij.
In deze toepassing is het vaste toerental een pluspunt, evenals de mogelijkheid de warmte van elke bron dan ook vandaan te halen.
Wil je op zware stookolie rijden, geen probleem. Waterstofgas, daar gaan we. Biogas, al dan niet zelf geproduceerd na een nachtje chili con carne...
Ik weet ook niet zoveel van Stirling-motoren af.
Hoeveel toeren draait zo'n helium-stirling? En hoeveel koppel geeft zoiets?
Ik kon niks vinden op google, vandaar.
Ik dacht dat een gewone stirling maximaal 2000 rpm kon halen ofzo.

Over de chili con carne gestookte machine, daar zou ik niet achter willen rijden...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 12 september 2006 @ 11:40:25 #37
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41732065
Verbrande scheten ruik je niet
pi_41732105
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 11:40 schreef TR08 het volgende:
Verbrande scheten ruik je niet
Al is het voor het idee, iemands verbrande kontadem inademen.
Als het goed is ruik je er idd niks van.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41815973
quote:
Op maandag 11 september 2006 08:10 schreef geelhoed het volgende:
Hahahaha Stirling? Ja daar zit ruim voldoende koppel in voor een auto!
Lees de draad voor je blaat...
Ik steek je moeder in de fik!
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:42:09 #40
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41830077
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 02:42 schreef Blackheart het volgende:
Een moderne stirling met Helium als werkmedium kan best hoogtoerig zijn.
Maar als generatormotor voor een Hybride wagen is ie prima geschikt volgens mij.
In deze toepassing is het vaste toerental een pluspunt, evenals de mogelijkheid de warmte van elke bron dan ook vandaan te halen.
Wil je op zware stookolie rijden, geen probleem. Waterstofgas, daar gaan we. Biogas, al dan niet zelf geproduceerd na een nachtje chili con carne...
Weet je een voorbeeld van zo'n ding dat geschikt is en ik off the shelf zou kunnen kopen?
pi_41830312
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_41830416
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:53:38 #43
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41830443
1000Watt per 35 kg, dat gaat hem niet worden. Voor 15kW heb je dan ruim 500kg aan de motor alleen. Die 2e is net zoiets.
pi_41832885
daarom geef ik je de link ook!
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  vrijdag 15 september 2006 @ 14:55:04 #45
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41834918
Nou je wordt bedankt

Het gasturbines gesprek was leuk net trouwens. Commerciele turbines zijn wel duur, maar er is denk ik wel een en ander te hobbyen, qua rendement moet het goed komen en mogelijk vloeit er uit dit gesprek een baan voort

Gasturbines gaan dus zeer zeker verder onderzocht worden, helemaal als ik bij een gasturbine bedrijf werk krijg
  donderdag 21 september 2006 @ 08:41:32 #46
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42006814
Ik lees net dat Hammond uit Top Gear verongelukt is met een auto met een gasturbine, ik laat me daardoor niet van mijn plannen afbrengen mocht iemand dat denken
  dinsdag 21 november 2006 @ 16:06:39 #47
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43751203
Even een linkje erbij
Deze pagina heeft nog meer interessante links onderin.
http://www.rcdon.com/html/gr-5_turboshaft_engine_project.html
pi_43752603
zoiets? http://www.marineturbine.com/motorsports.asp

Je kan zo'n motor kopen daar de turbine uitslopen en dan in je eigen bak plakken
pi_43752635
kijk alleen ff niet naar de prijs onderaan de pagina
  dinsdag 21 november 2006 @ 16:48:45 #50
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43752717
Wat wordt eigenlijk de beoogde prijs van de uiteindelijke 'auto'?

Als ik 6k zie staan voor een motor, wordt dat niet echt een budget-apparaat...

Of wordt dat gezien als ontwikkelingskosten...?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')