abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 augustus 2006 @ 01:35:17 #1
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_41018360
Misschien een beetje een vaag verhaal, maar misschien dat het iemand anders ook is opgevallen.

Het is mij vaak opgevallen dat sommige auto's een zacht 'tikkend' geluid maken na het uitschakelen van de motor. Dit duurt ongeveer een paar minuten. Het is mijzelf eigenlijk ook wel eens overkomen, nadat ik (ahum) 'sportief' gereden heb. Echter, alleen bij benzinemotoren. Weet iemand wat dit is?
pi_41018393
Ik zag laatst een Porsche 959 in een parkeergarage in Duitsland die dat ook had. Vroeg me ook al af wat dat is.
  maandag 21 augustus 2006 @ 01:50:36 #3
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_41018605
Vaak is dat geluid afkomstig van het uitlaatspruitstuk. De motor en andere delen zijn zeker bij "zwaar" gebruik sterk onderhevig aan thermische belasting. Oftewel worden zeer warm. Als de motor stop gezet word koelen deze delen langzaam weer af. Omdat deze delen niet allemaal van hetzelfde materiaal en grootte/dikte zijn koelen ze niet allemaal evensnel af waardoor er spanningen tussen de verschillende materialen ontstaan.
Deze spanningen uiten zicht in het specifieke tikken maar kan verder geen kwaad.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_41020631
Hoeft nog niet eens bij zware belasting, mijn Mazda Demio 1.3 doet het na elk ritje, snel of normaal, maakt niets uit
pi_41022166
jup, ik hebt ook een tikker!
(peugeot 106 1.0 '94)

Ik had het gevoel dat het kwam omdat mijn radiateur weer terug in zijn normale vorm krimpt.
pi_41022258
ik dacht altijd dat dat tikkende geluid van de kat. kwam
pi_41022272
Naar mijn weten doen alle auto's dat. Mijn auto's iig wel. Ook een scooter van een maatje van mij heeft hetzelfde

En onze CV heeft er ook last van
pi_41023115
Duh, warmte en afkoelen enzo.
I think I'm a banana tree
  maandag 21 augustus 2006 @ 10:55:34 #9
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_41023382
jezus, wat een vraag
dat weet iedereen toch?
ik heb het bij mijn diesel na sportief rijden (wel altijd eigenlijk )
pi_41023755
Je hoort toch duidelijk dat het geluid van de uitlaat afkomt.
Ik heb het ook altijd, warm, koud, sportief gereden of niet, het maakt niks uit. (Mazda 323F uit 91)
  maandag 21 augustus 2006 @ 11:11:24 #11
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_41023780
ik dacht dat het kwam omdat de motor moet afkoelen..?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_41025631
volgens mij is dat de olie die je naar beneden hoort vallen, van het blok terug de carterpan in.
pi_41026010
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 12:16 schreef matig het volgende:
volgens mij is dat de olie die je naar beneden hoort vallen, van het blok terug de carterpan in.
Ja dat geeft me toch een plons.. nee ik denk niet dat je dat zou horen door de carterpan heen.
pi_41029735
Dat heeft met het uitzetten te maken..
Als iets heet word dan gaat het uitzetten, koelt het af? Dan gaat het weer krimpen en dan gaat het dus tikken zeg maar..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 21 augustus 2006 @ 14:24:03 #15
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_41030027
Duidelijk, thanks

Toch vreemd dat ik het mijn Caddy SDI eigenlijk nooit heb horen doen... volgende keer maar eens goed luisteren.
pi_41030641
Kan best beetje merk gebonden zijn.. sommige merken laten de motor sowieso warmer worden dan anderen (vraag me niet precies welke) Onze mazda doet het ook erg snel, soms springt de koeling ook nog aan nadat je geparkeerd heb (dus zonder sleutel in het contact)
pi_41030718
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 10:05 schreef 1299 het volgende:
Naar mijn weten doen alle auto's dat. Mijn auto's iig wel. Ook een scooter van een maatje van mij heeft hetzelfde

En onze CV heeft er ook last van
Mijn metronoom ook.
feest
pi_41038553
Heeft volgens mij ook te maken met het materiaal waar je blok van gemaakt is. Nieuwe auto's hebben het imo minder/niet tov oudere auto's.
  maandag 21 augustus 2006 @ 19:51:01 #19
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_41039440
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 10:05 schreef 1299 het volgende:
Naar mijn weten doen alle auto's dat. Mijn auto's iig wel. Ook een scooter van een maatje van mij heeft hetzelfde

En onze CV heeft er ook last van
Nee, ze doen het niet allemaal, de een doet het, de ander niet, maar het kan verder geen kwaad.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_41059870
dat is warm metaal of aluminum.. of wat dan ook wat weer naar zijn normale vorm krimpt.. door warmte zet het uit.. door kou krimpt het.. dat is het tikken..
pi_41071499
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 19:51 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Nee, ze doen het niet allemaal, de een doet het, de ander niet, maar het kan verder geen kwaad.
413 CDi sprinter bakwagen: na hele dag rondknallen geen enkel tik.

Space Wagon 2 liter 16v: na een lange rit tikken: het tikt hard en duidelijk vooral als je de hele tijd serieus hebt geknald...

Komt dit nou door het verschil tussen metalen
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 14:44 schreef Robin__ het volgende:
Kan best beetje merk gebonden zijn.. sommige merken laten de motor sowieso warmer worden dan anderen (vraag me niet precies welke) Onze mazda doet het ook erg snel, soms springt de koeling ook nog aan nadat je geparkeerd heb (dus zonder sleutel in het contact)
Dit kan ik wel beantwoorden: dit heeft helemaal NIKS met merk te maken.

Het KAN wel dat iemand een thermostaat erin heeft gepleurd dat wat later opengaat (motor word dus wat warmer).

Hier geldt: motor te warm = slecht. Te koud = ook slecht. Moet gewoon goeie temp hebben, ongeveer bij 90 graden denk ik zelf.

En dat jou mazda nakoelt is gewoon omdat het een kwalitatief goede auto is , serieus dat nakoelen is super goed voor je auto, is gewoon dat je motor nog koeling heeft terwijl hij heel heet is.. (en de motor uitgeschakeld is uiteraard) Er zijn auto's die dat ook doen maar nadat je de contact omdraait (dus sleutel helemaal naar 0 positie) gaat de fan uit: alle stroom wordt namelijk uitgezet. Lekker voor je motor die super heet is.

En het beste voor een automotor is: zo snel mogelijk naar bedrijfstemperatuur (meestal 90 graden)... Hoe langzamer hoe meer slijtage voor je motor en hoe meer je gaat verbruiken (koude motor verbruikt wat meer dan een motor dat op temperatuur is)...

Reden voor langzame opwarming: (geen reden maar een voorbeeld eerder:) oude diesels (diesel warmt zowiezo behoorlijk langzaam op), kapotte thermostaat (thermostaat laat gewoon water door waardoor je heel lang moet wachten totdat je motor op temperatuur is) etc.

[ Bericht 25% gewijzigd door yup op 22-08-2006 20:19:33 ]
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:29:16 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_41072075
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 01:37 schreef tho_Omas het volgende:
Ik zag laatst een Porsche 959 in een parkeergarage in Duitsland die dat ook had. Vroeg me ook al af wat dat is.
Dat klopt, dat hoort bij 911jes. Na een beetje rondcrossen staat ie voldaan te tikken in de garage met een warm rechter voorspatbord.

Komt denk ik omdat bij de 911 de uitlaat alleen maar uit bochten en korte stukjes pijp met veel verbindingen bestaat, en er ook nog warmte wisselaars om de uitlaat zitten. Heb je mooie klankkasten en dat gecombineerd met uitzetten/krimp doorr de warmte/afkoelen gaat het gezellig liggen tikken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 23 augustus 2006 @ 08:41:28 #23
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_41084862
Het is een tijdbom!!!! rennnnnuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh


  woensdag 23 augustus 2006 @ 14:37:58 #24
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_41094392
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 12:16 schreef matig het volgende:
volgens mij is dat de olie die je naar beneden hoort vallen, van het blok terug de carterpan in.
Niet te geloven
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_41094501
Is meestal de uitlaat, remedie; uitlaat er afhalen

(Het helpt soms ook wel om na een stukje rijden de uitlaat even vast en los te draaien, kan is ie even gezet)

Maar ja dikke boeie dat tikken
De status 'bagger-user' voorbij
pi_41094654
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 20:13 schreef yup het volgende:


-Space Wagon 2 liter
-als je de hele tijd serieus hebt geknald...
I think I'm a banana tree
  zaterdag 4 juli 2009 @ 03:49:42 #27
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70634351
Ik heb een Peugeot 306 en het is alsof iemand steentjes tegen de motorkap aangooit, dacht eerst dat t aan mn auto lag maar het is dus normaal? Gelukkig
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  zaterdag 4 juli 2009 @ 03:51:20 #28
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70634356
Dit is een auto uit 98. Bij mn leasewagens heb ik t dus nooit gehoord.
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_70634363
Metaal zet uit bij warmte en krimpt bij afkoelen. Dat hoor je.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 03:57:23 #30
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_70634372
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 03:49 schreef Stefan het volgende:
Ik heb een Peugeot 306 en het is alsof iemand steentjes tegen de motorkap aangooit, dacht eerst dat t aan mn auto lag maar het is dus normaal? Gelukkig
Hier precies hetzelfde geluid. Peugeot 206 uit '99.
pi_70637592
die van mij hef het ook!, opel astra, 1996 + met smerig motorblok!
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 11:54:38 #32
87694 Robin__
letitredno
pi_70637802
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 03:53 schreef sig000 het volgende:
Metaal zet uit bij warmte en krimpt bij afkoelen. Dat hoor je.
Yep.. ene model heeft er wat meer last van als het andere.. en onderling kan dat ook nog enorm verschillen.

Maar auto's (en motorfietsen) tikken al sinds ze uitgevonden zijn, dus niets om je zorgen over te maken
pi_70637893
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 03:53 schreef sig000 het volgende:
Metaal zet uit bij warmte en krimpt bij afkoelen. Dat hoor je.
dat was nog niet 4x gezegd
pi_70641820
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 20:13 schreef yup het volgende:


Dit kan ik wel beantwoorden: dit heeft helemaal NIKS met merk te maken.

Het KAN wel dat iemand een thermostaat erin heeft gepleurd dat wat later opengaat (motor word dus wat warmer).

Hier geldt: motor te warm = slecht. Te koud = ook slecht. Moet gewoon goeie temp hebben, ongeveer bij 90 graden denk ik zelf.

En dat jou mazda nakoelt is gewoon omdat het een kwalitatief goede auto is , serieus dat nakoelen is super goed voor je auto, is gewoon dat je motor nog koeling heeft terwijl hij heel heet is.. (en de motor uitgeschakeld is uiteraard) Er zijn auto's die dat ook doen maar nadat je de contact omdraait (dus sleutel helemaal naar 0 positie) gaat de fan uit: alle stroom wordt namelijk uitgezet. Lekker voor je motor die super heet is.

En het beste voor een automotor is: zo snel mogelijk naar bedrijfstemperatuur (meestal 90 graden)... Hoe langzamer hoe meer slijtage voor je motor en hoe meer je gaat verbruiken (koude motor verbruikt wat meer dan een motor dat op temperatuur is)...

Reden voor langzame opwarming: (geen reden maar een voorbeeld eerder:) oude diesels (diesel warmt zowiezo behoorlijk langzaam op), kapotte thermostaat (thermostaat laat gewoon water door waardoor je heel lang moet wachten totdat je motor op temperatuur is) etc.
Klopt helemaal

en niet te snel naar die 90graden want dan ben je aan het trappen
pi_70641925
Hoe kun eigenlijk het beste op een verantwoorde manier naar de ± 90 graden gaan?
pi_70642038
Ik doe altijd nooit meer dan half gas en bij max 3k rpm schakelen tot mijn olie op temp is
pi_70642559
Blijven de knipperlichten ook knipperen?

Dan is het je knipperlichtrelais: Gewoon even je knipperlichtschakelaar in neutraal zetten en het getik houdt op
Signature
pi_70643418
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:07 schreef Impry het volgende:
Hoe kun eigenlijk het beste op een verantwoorde manier naar de ± 90 graden gaan?
Soepel rijden, niet te hoog in de toeren.
Maar ook niet te laag in de toeren; dat is weer slecht voor o.a. lagers en stoterstangen.
pi_70644940
Het zijn je injectors die je hoort.
pi_70645002
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:00 schreef Breaker.Faker het volgende:
Het zijn je injectors die je hoort.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 17:12:33 #41
256222 Compomotive155
Vast en zeker .
pi_70645323
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:00 schreef Breaker.Faker het volgende:
Het zijn je injectors die je hoort.
Zie hier het enige juiste antwoord
Als de motor uit is doen je injectoren niks hoor
Spring op je hoofd en noem het breakdance !!
  zaterdag 4 juli 2009 @ 17:17:01 #42
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_70645450
Hij kan ook tikken omdat er een steentje in een groef van een band vast zit. Dat hoor je denk ik beter als je nog rijdt en de motor hebt uitgezet. Doe ik altijd de laatste meters om benzine uit te sparen.
Woont TS soms in Limburg; lekker de Cauberg afdalen met het motortje uit?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_70645590
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:17 schreef Hyperdude het volgende:
Hij kan ook tikken omdat er een steentje in een groef van een band vast zit. Dat hoor je denk ik beter als je nog rijdt en de motor hebt uitgezet. Doe ik altijd de laatste meters om benzine uit te sparen.
Woont TS soms in Limburg; lekker de Cauberg afdalen met het motortje uit?

De auto staat stil en de motor staat al uit...
  zondag 5 juli 2009 @ 00:20:55 #44
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_70655747
Lekkere kick van 3 jaar trouwens..
  zondag 5 juli 2009 @ 02:06:10 #45
158491 Broekpaling
Plons is water.
pi_70657973
Doorgaans hoor je het hitteschild tikken dat om de uitlaat zit onder de auto.
0 topics op naam. 14.gif
pi_70659332
quote:
Op zondag 5 juli 2009 02:06 schreef Broekpaling het volgende:
Doorgaans hoor je het hitteschild tikken dat om de uitlaat zit onder de auto.
Een motorfiets heeft echt geen hitteschild en die tikt ook.
pi_70660674
Onze 206 doet niet aan tikken, Hij wil wel snel warm worden..(gas).
De Nubira doet het heel af en toe, maar dan moet je er echt flink mee hebben gereden..
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 5 juli 2009 @ 10:01:31 #48
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_70660779
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De auto staat stil en de motor staat al uit...
Vandaar ook mijn " "
Dat ding stond in 2006 ook al stil.
Welke mafkees kickt nou zo'n flutopic?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_70664605
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:12 schreef Compomotive155 het volgende:

[..]

Zie hier het enige juiste antwoord
Als de motor uit is doen je injectoren niks hoor
Sommige auto doen dit wel. Dat wordt geregeld in de ECU.
  zondag 5 juli 2009 @ 13:38:06 #50
158491 Broekpaling
Plons is water.
pi_70665383
quote:
Op zondag 5 juli 2009 04:23 schreef sig000 het volgende:

[..]

Een motorfiets heeft echt geen hitteschild en die tikt ook.
Bijzonder.
Bij ons is het echt het hitteschild.
Mijn auto heeft geen hitteschild en hoor je ook niet tikken, en de auto van m'n moeder had een hitteschild en sinds die weg is tikt die auto ook niet meer.
0 topics op naam. 14.gif
  zondag 5 juli 2009 @ 23:52:40 #51
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_70686748
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:01 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Welke mafkees kickt nou zo'n flutopic?
Kan alleen maar Sunnie zijn natuurlijk..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')