abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 augustus 2006 @ 21:55:33 #1
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_41011805
Her en der lees je soms dat het volgens europese wetgeving verplicht is om 2 jaar garantie te leveren op producten. Toch zie je dat winkels en leveranciers zich daar niet aan hoduen, en gewoon 1 jaar garantie in hun voorwaarden opnemen, en bijvoorbeeld een jaar extra garantie verkopen. Het viel me weer eens op toen ik dit topic las, met daarin de regel "Garantie van 350D is zoals je ziet met 1 jaar verlengt bij aanschaf, totaal 2 jaar dus."

het volgende gaat er over:

Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen:
http://europa.eu.int/eur-(...)X:31999L0044:NL:HTML

artikel 5, punt 1:
quote:
. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering
Volgens een publicatie van het Belgische "Ondernemer & Zelfstandige" van november 2004 zou per 1 januari 2005 bovenstaande ook wettelijk zijn vastgelegd.
bron

Nu dus de vraag: wat klopt er nou van die Europese wetgeving op dat gebied? Is die er nu, of is het nog slechts een richtlijn?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_41016253
Richtlijnen wekren niet rechtstreeks tussen particulieren (HvJEG Faccini Dori), maar moeten wel geimplementeerd worden door de lidstaten in de nationale wetgeving. Verder moet het nationale recht conform de richtlijn geinterpreteerd worden. Alhoewel de 2 jaarsbepaling niet letterlijk in de Nederlandse wettekst staat, is er geen enkele discussie over mogelijk dat deze bepaling geldend Nederlands recht is.

Toevoeging: de richtlijn is inderdaad geimplementeerd (in boek 7 BW).
pi_41017621
Ik dacht overigens wel dat je na het eerste jaar in NL zelf moet aantonen dat het defect veroorzaakt wordt door een "ondeugdelijk product". Dat aantonen kan door bijvoorbeeld een onafhankelijk expert de analyse te laten doen. Dit is echter een dure grap en bij een dwarsliggende verkoper vaak nog maar het begin van het gezeik.

Overigens stopt je garantie ook niet bij 2 jaar. Volgens de officiele site www.staiksterk.nl gaat e.e.a. obv de te verwachten levensduur. Dus als een televisie na 3 jaar stuk gaat dan zijn winkelier en consument samen verantwoordelijk voor de oplossing (bijv delen reparatiekosten).

Het verlengen van je garantie is dus vaak idd een sigaar uit eigen doos maar wel eentje die een hoop gezeik voorkomt.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 augustus 2006 @ 08:49:29 #4
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_41021279
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 23:58 schreef Diederik_Duck het volgende:
Alhoewel de 2 jaarsbepaling niet letterlijk in de Nederlandse wettekst staat, is er geen enkele discussie over mogelijk dat deze bepaling geldend Nederlands recht is.

goed, dus die persoon uit het topic wat ik in de OP noem is dus redelijk genaaid, door z'n 1-jarige garantie te verlengen dmv het bijkopen van een extra jaar? Hij zou standaard gewoon 2 jaar moeten hebben.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_41021379
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 23:58 schreef Diederik_Duck het volgende:
Richtlijnen wekren niet rechtstreeks tussen particulieren (HvJEG Faccini Dori), maar moeten wel geimplementeerd worden door de lidstaten in de nationale wetgeving. Verder moet het nationale recht conform de richtlijn geinterpreteerd worden. Alhoewel de 2 jaarsbepaling niet letterlijk in de Nederlandse wettekst staat, is er geen enkele discussie over mogelijk dat deze bepaling geldend Nederlands recht is.

Met als toevoeging dat de termijn van twee jaar in Nederland verlengd is naar de 'gebruikelijke levensduur' of iets van gelijke strekking.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_41022405
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 08:49 schreef Tokus het volgende:

[..]

goed, dus die persoon uit het topic wat ik in de OP noem is dus redelijk genaaid, door z'n 1-jarige garantie te verlengen dmv het bijkopen van een extra jaar? Hij zou standaard gewoon 2 jaar moeten hebben.
Die is inderdaad genaaid. Met als kanttekening dat het je wel veel gezeik kan schelen als je verhaal komt halen bij de verkoper, die types hebben namelijk meestal geen kaas gegeten van consumentenrecht, maar een bepaling van hun eigen firma willen ze nog wel volgen.
pi_41075048
Sinds gisteren is mijn mobiel (Samsung E720) defect. Ik heb hem iets langer dan een jaar ( 12-07-05 = aankoopdatum). Vanmiddag ben ik naar The Phonehouse gegaan om te vragen of ik het kon laten repareren. Toen kreeg ik te horen dat het buiten de garantie viel, garantie was, volgens de medewerker, 12 maanden. Ik wéét dat de 2 jaarsgarantieregel bestaat. Toen mijn Xbox na 1.5 jaar kapot ging en ik de klantenservice belde van Microsoft, wees de microsoft medewerker op mijn recht dat het gratis gerepareerd mocht worden. Maar, The Phonehouse doet er blijkbaar moeilijk over. Wat moet ik doen? Direct Samsung bellen? Weer naar Phonehouse gaan en dan bedrijfsleider spreken? Met welke argumenten? Ik vind het echt vaag dat bijna niemand op de hoogte is van de 2 jaar garantie regel. Ik zie ook nergens staan "24 maanden garantie", eigenlijk neem ik ze het niet eens kwalijk.
pi_41075268
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 21:46 schreef milkingmonkey het volgende:
Sinds gisteren is mijn mobiel (Samsung E720) defect. Ik heb hem iets langer dan een jaar ( 12-07-05 = aankoopdatum). Vanmiddag ben ik naar The Phonehouse gegaan om te vragen of ik het kon laten repareren. Toen kreeg ik te horen dat het buiten de garantie viel, garantie was, volgens de medewerker, 12 maanden. Ik wéét dat de 2 jaarsgarantieregel bestaat. Toen mijn Xbox na 1.5 jaar kapot ging en ik de klantenservice belde van Microsoft, wees de microsoft medewerker op mijn recht dat het gratis gerepareerd mocht worden. Maar, The Phonehouse doet er blijkbaar moeilijk over. Wat moet ik doen? Direct Samsung bellen? Weer naar Phonehouse gaan en dan bedrijfsleider spreken? Met welke argumenten? Ik vind het echt vaag dat bijna niemand op de hoogte is van de 2 jaar garantie regel. Ik zie ook nergens staan "24 maanden garantie", eigenlijk neem ik ze het niet eens kwalijk.
Herkenbaar.
Heb vorig jaar in juli ook een telefoon+abbo gekocht bij Vodafone.
Een 2 jarig-abbo met 1 jaar garantie.
Intussen paar keer langs de service point langsgeweest waar ik het gekocht had voor een paar reparaties. Op een gegeven moment vroeg zo'n medewerkster hoelang garantie heb je eigenlijk op je toestel? Ik zeg: Hoezo? Jullie geven toch maar 1 jaar garantie?

Nee, hoor. 2 of 3 maanden nadat ik mijn toestel had gekocht besloten ze om vanaf toen 2 jaar garantie te geven op toestellen die op dat moment gekocht worden.
En daar viel mijn toestel dus buiten omdat ik het toestel 2 maanden eerder heb gekocht voordat ze die regel doorgevoerd hadden.
pi_41075532
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 21:52 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

Herkenbaar.
Heb vorig jaar in juli ook een telefoon+abbo gekocht bij Vodafone.
Een 2 jarig-abbo met 1 jaar garantie.
Intussen paar keer langs de service point langsgeweest waar ik het gekocht had voor een paar reparaties. Op een gegeven moment vroeg zo'n medewerkster hoelang garantie heb je eigenlijk op je toestel? Ik zeg: Hoezo? Jullie geven toch maar 1 jaar garantie?

Nee, hoor. 2 of 3 maanden nadat ik mijn toestel had gekocht besloten ze om vanaf toen 2 jaar garantie te geven op toestellen die op dat moment gekocht worden.
En daar viel mijn toestel dus buiten omdat ik het toestel 2 maanden eerder heb gekocht voordat ze die regel doorgevoerd hadden.
, morgen ga ik sowieso wel bellen, het probleem is alleen dat ik niet eens zeker weet dat die regel echt bestaat. Ik hoor het overal, heb het zelfs zelf meegemaakt, maar NERGENS wordt 2 jaar garantie vermeld. Het bestaat al langer dan juli vorig jaar, dus jouw mobiel had ook 2 jaar garantie moeten hebben (als we ervan uitgaan dat de 2 jaarsgarantieregel bestaat.)
pi_41075686
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:01 schreef milkingmonkey het volgende:

[..]

, morgen ga ik sowieso wel bellen, het probleem is alleen dat ik niet eens zeker weet dat die regel echt bestaat. Ik hoor het overal, heb het zelfs zelf meegemaakt, maar NERGENS wordt 2 jaar garantie vermeld. Het bestaat al langer dan juli vorig jaar, dus jouw mobiel had ook 2 jaar garantie moeten hebben (als we ervan uitgaan dat de 2 jaarsgarantieregel bestaat.)
Je begrijpt me verkeerd.
Die Europese regelgeving over 2 jaar garantie is maar een richtlijn / advies.
Ik weet dat die advies al langer bestaat, Vodafone ook. Maar ik bedoel dus dat Vodafone pas later besloot om zich aan de richtlijn te houden. Het is immers geen verplichting.
pi_41075819
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:06 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

Je begrijpt me verkeerd.
Ik weet dat die advies al langer bestaat, Vodafone ook. Maar ik bedoel dus dat Vodafone pas later besloot om zich aan de richtlijn te houden. Het is immers geen verplichting.
Maar dat vind ik dus belachelijk. Als het slechts een advies is, waarom zouden bedrijven het dan aanbieden? Omdat nagenoeg geen enkel bedrijf op welke wijze dan ook bekend maakt/ reclame maakt dat ze 2 jaar garantie geven, lijkt goodwill opbouwen mij geen goede reden. Nu levert het alleen extra kosten op.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:28:04 #12
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_41076431
quote:
Je begrijpt me verkeerd.
Vodafone moet zich aan het Nederlandse kooprecht houden, en dat kooprecht moet conform de richtlijn worden uitgelegd. Dat doet de Nederlandse rechter immers ook. Conclusie: 2 jaar wettelijke garantie is het minimum, maar omdat het Nederlandse recht meer bescherming biedt kan de wettelijke garantie nog (heel wat) langer zijn.
pi_41076624
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:11 schreef milkingmonkey het volgende:

[..]

Maar dat vind ik dus belachelijk. Als het slechts een advies is, waarom zouden bedrijven het dan aanbieden? Omdat nagenoeg geen enkel bedrijf op welke wijze dan ook bekend maakt/ reclame maakt dat ze 2 jaar garantie geven, lijkt goodwill opbouwen mij geen goede reden. Nu levert het alleen extra kosten op.
Als je echt op je 2 jaar garantie wil aanspreken zal je correct gezien op papier wel gelijk hebben. Alleen in de praktijk is het dus anders.

De enige manier om je gelijk te halen is dus blijven erop wijzen en waarschijnlijk een rechtszaak. Wat de meeste niet zullen doen.

Ik kan me nog iets over een rechtszaak herinneren tegen Dell met betrekking tot de garantie periode.
pi_41076711
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:35 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]
De enige manier om je gelijk te halen is dus blijven erop wijzen en waarschijnlijk een rechtszaak. Wat de meeste niet zullen doen.
Zover wil ik het echt niet laten gaan, volgens mij weten de medewerkers het zelf niet eens! Ik ga morgen druk zetten bij de fabrikant (samsung) en kijken wat zij vinden en dat ik moet doen. Eens kijken hoe zij een levensduur van 1 jaar en 1 maand willen rechtvaardigen.

[ Bericht 3% gewijzigd door milkingmonkey op 22-08-2006 22:45:28 ]
pi_41076742
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:28 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Vodafone moet zich aan het Nederlandse kooprecht houden, en dat kooprecht moet conform de richtlijn worden uitgelegd. Dat doet de Nederlandse rechter immers ook. Conclusie: 2 jaar wettelijke garantie is het minimum, maar omdat het Nederlandse recht meer bescherming biedt kan de wettelijke garantie nog (heel wat) langer zijn.
Dat klopt. Maar er is dus een verschil tussen gelijk hebben en je gelijk krijgen met dit soort zaken.
Al zou je het op het hoogste niveau uitvechten zal je wel je gelijk halen. Maar ja. Wie gaat er nou bijvoorbeeld een rechtszaak aanspannen over dat je mobiele telefoon 2 jaar garantie hoort te hebben?
Verschil tussen praktijk / theorie.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:47:15 #16
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_41077060
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:38 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar er is dus een verschil tussen gelijk hebben en je gelijk krijgen met dit soort zaken.
Al zou je het op het hoogste niveau uitvechten zal je wel je gelijk halen. Maar ja. Wie gaat er nou bijvoorbeeld een rechtszaak aanspannen over dat je mobiele telefoon 2 jaar garantie hoort te hebben?
Verschil tussen praktijk / theorie.
Ik heb vorige week in opdracht van een client een webshop gedagvaard voor 24 euro. Het verschil tussen praktijk en theorie is principe en ff doorzetten.
pi_41077126
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:47 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Ik heb vorige week in opdracht van een client een webshop gedagvaard voor 24 euro. Het verschil tussen praktijk en theorie is principe en ff doorzetten.
Maar geen hond die dat waagt lijkt me.
pi_41077271
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:47 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Een webshop dagen wat waarschijnlijk een 1 of 2mans zaak is, is waarschijnlijk wat anders dan Vodafone / Sony / Dell waar ze een groot juristenteam kunnen opzetten in no-time.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:57:06 #19
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_41077442
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:52 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

Een webshop dagen wat waarschijnlijk een 1 of 2mans zaak is, is waarschijnlijk wat anders dan Vodafone / Sony / Dell waar ze een groot juristenteam kunnen opzetten in no-time.
Ik heb Vofadone al eens voor de rechter gedaagd. Dat ging wel over wat anders, maar het relevante punt dan ook is dat ze geen "groot juristenteam" op een consumentenzaak gaan zetten. Alleen bij heel bijzondere zaken, en dan bedoel ik echt bijzonder, dus zaken waarmee vele euro's zijn gemoeid, zie je dat in een team van twee of drie advocaten wordt gewerkt.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:57:30 #20
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41077461
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 21:46 schreef milkingmonkey het volgende: Wat moet ik doen? Direct Samsung bellen?
In principe is de verkoper aansprakelijk niet de fabrikant.

Nu kan je altijd Samsung proberen maar aan het eind van het liedje moet je bij Phonehouse zijn.
quote:
Hmmm, zo helder is dat niet want je kan ook rechten aan een richtlijn verlenen. Een richtlijn is dan ook verplicht om in te voeren op termijn.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:00:17 #21
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_41077558
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:48 schreef milkingmonkey het volgende:

Maar geen hond die dat waagt lijkt me.
Voor een hond is het idd nogal moeilijk, dat is namelijk geen natuurlijk persoon en deze kan dan ook niet als eiser op een dagvaarding worden vermeld.
pi_41077895
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 22:52 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

Ik zou het wel willen opnemen tegen een groot juristenteam in zo'n zaak. Dat win ik met twee vingers in mijn neus.
pi_41078129
quote:

[..]

Je begrijpt me verkeerd.
Een richtlijn is zeker niet vrijblijvend, dat is incorrect. Het dient geimplementeerd te worden, veelal is er een termijn genoemd in de richtlijn. Niet tijdige implementatie: procedure EC bij HvJEG. Het is mogelijk de lidstaat aansprakelijk te stellen voor de schade: HvJEG Francovich/Dillenkofer. Verder is dit overigens niet relevant i.c., want de richtlijn is geimplementeerd.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 00:48:24 #24
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_41081036
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 23:10 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik zou het wel willen opnemen tegen een groot juristenteam in zo'n zaak. Dat win ik met twee vingers in mijn neus.
Inderdaad. Dat grote ondernemingen niet eronder zijn te krijgen is lariekoek. Zo heb ik nog niet al te lang geleden met gemak een grote energieleverancier in Brabant veroordeeld gekregen, met dwangsom.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 09:49:04 #25
128337 Eland
I'm a middle-aged kid
pi_41085910
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 00:48 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Inderdaad. Dat grote ondernemingen niet eronder zijn te krijgen is lariekoek. Zo heb ik nog niet al te lang geleden met gemak een grote energieleverancier in Brabant veroordeeld gekregen, met dwangsom.
Best interessant, heb je het dan over een schriftelijke procedure, of sta je dan ook daadwerkelijk tegenover ze in de rechtszaal?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')