Ik verander wel eens van mening op basis van een internetdiscussie, danwel ik vorm een mening waar ik die nog niet had. En verder wat Lyrbird zegt.
Bovendien is schriftelijk discussiëren een goede schrijfoefening, een goede oefening in rethoriek, argumenteren en propaganda.
Tekst is geduldig - ik kan terugkomen op wat ik of een ander eerder heeft betoogd al is de discussie al een andere richting in geslagen of al een tijdje bekoeld. Dat kan in een gesprek veel minder.
En, ook niet onbelangrijk, als je een gesprek zou voeren over zaken waarover de mingen echt verdeeld zijn is het a) onmogelijk dat met zovelen te doen, dus je zult minder standpunten en argumenten horen, b) hebben mensen de neiging in werkelijkheid zich te omringen met niet te zeer afwijkende visies c) kunnen mensen door volume en overwicht wat bedeesdere types het zwijgen opleggen d) kan je onzin veel moeilijker gewoon negeren.
In een gesprek hebben klinken dingen ook vaak een stuk logischer, kloppender, dan wanneer je deze op papier moet zetten. En als je iemand erbij ziet ben je erg geneigd iemand die er wat dommig uitziet voor dom te verslijten.
Schriftelijk discussieren heeft ook het voordeel dat het allemaal bewaard blijft. Daardoor is het veel makkelijker om nadat de discussie is gevoerd deze achteraf nog te analyseren. Omdat vaak dezelfde onderwerpen nog wel terugkomen, of zijdeling in een andere discussie relevant kan zijn, en dan kan je een ander wijzen op wat elders, eerder gezegd is, je kan goed gelukte verwoordingen knippen en plakken etc. Dat scheelt tijd, maar vooral, je kan op die manier een niveautje hoger klimmen omdat je niet alles steeds vanaf de grond hoeft op te bouwen.
Voor internetdiscussies in het bijzonder geldt dat het plaatsonafhankelijk is. In het echte leven is het vanzelf zo dat je gspreksgenoten zich beperken tot lokaal aanwezigen, en daarnaast zullen ze tot je sociale kring behoren. Internet verruimt het aantal mogelijke gesprekspartners. Mensen die op basis van leeftijd, sociale status, uiterlijk of woonplaats nóóit tot mijn mogelijke gesprekspartners zouden behoren doen dat nu wel. Daarmee tref ik nieuwe medestanders en betere tegenstanders.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt