quote:
Brandts durft avontuur in Iran wel aan
SCHIPHOL - Ex-international Ernie Brandts verrast door trainer te worden van een club in Iran. Hij was er in het geheim al een week op bezoek. ,,Ze wisten alles van me.’’
Ernie Brandts begint woensdag aan het grootste avontuur in zijn trainerscarrière. De man die als speler met Oranje de WK-finale haalde, wordt vanmiddag in Iran gepresenteerd als de nieuwe coach van een van de grootste clubs in de hoofdstad Teheran. Hij wordt trainer van Rah-Ahan en is ook een belangrijke kandidaat om in de nabije toekomst bondscoach van het land te worden.
In Iran, dat al weken het brandpunt van de wereld is en op CNN tot de dood van Michael Jackson elke dag de opening van het nieuws vormde, zet Brandts een stap die slechts weinigen op dit moment durven te zetten.
Maar de in Brabant woonachtige oefenmeester, tot vorig jaar coach van NAC, dat hij naar de hoogste plek (derde) in de historie van de Brabantse club leidde, treedt welbewust en goed voorbereid zijn nieuwe wereld tegemoet. In alle stilte was hij eerder deze maand bijna een week op bezoek in Iran om zich een beeld te vormen van de plek waar hij de komende twaalf maanden zou kunnen gaan werken.
Brandts nam gisteren op Schiphol het vliegtuig met zijn zaakwaarnemer Ger Lagendijk, die als FIFA-agent in de voorbije jaren veel ervaring heeft gehad met coaches in verre oorden. De 53-jarige trainer werd uitgezwaaid door zijn echtgenote Amy, die later deze zomer met hun zoon ook verhuist naar Iran.
Volgens Lagendijk gaat Brandts geen hachelijk avontuur tegemoet. ,,Niemand is zo goed voorbereid als Ernie. Wat hij heeft gedaan en heeft geëist van de mensen in Teheran is heel verstandig geweest. Hij wilde eerst ervaring opdoen in het land en in de stad om zo zelf te ontdekken of dit een goede club, een goede omgeving en een goed land voor hem zou zijn,’’ zegt Lagendijk op Schiphol.
Brandts komt zelf meteen met anekdotes en ervaringen die hij al heeft verzameld. Iran heeft hij in een kleine week al aardig leren kennen en zodoende durft hij het avontuur wel aan. ,,Ik had natuurlijk ook de verhalen gehoord over de gevaren, over de politieke situatie en over de protestmarsen. Maar ik was zelf in Teheran en heb gewoon over straat kunnen lopen. Zonder angst en zonder problemen. Als buitenlander heb ik me er niet onveilig gevoeld.’’
Omdat hij al zo veel buitenlandse zaken op zijn pad had gekregen en niet opnieuw een ‘net-niet-verhaal’ wilde aanhoren, hield Brandts zijn bezoek geheim.
Niet vanwege de politieke situatie. ,,Sport verbroedert. Ik ga naar Teheran om een voetbalclub te leiden en niet om me met politiek bezig te houden,’’ zegt hij.
Brandts viel in Iran van de ene verbazing in de andere. ,,De club komt uit in de Pro League van het land en wil graag naar de Champions League van de Aziatische zone. Er is heel veel mogelijk.
,,Ik kan een Nederlandse assistent-coach aantrekken, ik mag spelers halen, maar ik wil daar natuurlijk niet in een keer met een hele Nederlandse enclave neerstrijken. ,,Ik moet toch gaan werken met de mensen uit dat land en met de spelers die ze daar hebben.’’
De grote baas van de club is Mohammed Hassan, zelf een oud-voetballer van de nationale ploeg van Iran. Brandts: ,,Hij kende mij van het WK in 1978 in Argentinië. Wij zaten daar in dezelfde groep als Iran in de eerste ronde. Wij haalden de finale en kennelijk maakt dat toch wel indruk.
,,Ze wisten alles al van me. Ook over de goals die ik voor Oranje heb gemaakt.’’
Mohammed Hassan nam Brandts overal mee naar toe. ,,Teheran is een stad met 13 miljoen inwoners. Net zo groot als Londen en de club heeft een schitterend trainingscomplex in het noorden van de stad. Voor mijn zoon is er een schitterende internationale school. Hij staat al te popelen om daar naar toe te gaan en mijn vrouw staat ook helemaal achter dit buitenlandse avontuur.’’
Brandts kent de vooroordelen over de status van de vrouw in Azië. ,,Maar dit is Iran, hè,’’ lacht hij. ,,Daar heeft de vrouw veel meer te vertellen.’’ ,,Mooi zo,’’ zegt Amy bij het vertrek uit Amsterdam. ,,Stel je voor, zeg.’’
Om vier uur ’smiddags vertrekt de vlucht van Brandts naar Iran en neemt hij voorlopig even afscheid van zijn echtgenote.
Lagendijk zorgt ervoor dat hij binnen 24 uur een dik contract op zak heeft met keiharde garanties volgens de FIFA-regels. ,,De eerste keer dat de mensen contact met Ernie opnamen, wilden ze al dat hij meteen zou overkomen en zou blijven. Geen denken aan, zeiden we. Laat eerst maar eens zien hoe het er allemaal uitziet en of alles kan worden waar gemaakt. Binnen een paar dagen was zijn eerste trip geregeld.’’
Het is niet uitgesloten dat er nog meer Nederlandse coaches zullen volgen. De Hollandse school, zo zegt Lagendijk, doet het voortreffelijk over de hele wereld.
,,In Iran is veel bewondering voor wat er allemaal gebeurt. Ze kennen elke trainer die als speler of coach in Europa wat heeft gepresteerd. De uitnodiging om over de structuur rond de nationale ploeg te praten is er al.’’
Brandts zou daarin op korte termijn een flinke rol in kunnen gaan vertolken. Maar hij wil niet vooruitlopen op zijn werk in Teheran. ,,Ik wil eerst
,, iets moois neerzetten bij de club. Ik heb allemaal Iraniërs en één Nigeriaan in mijn selectie. Maar het is wel duidelijk de Hollanders op dit moment het voetbal iets meegeven over de hele wereld.’’
Een echte avonturier die Brandts, eerst met z'n waterkoelers en nu naar Iran.