Bron: De Telegraafquote:Loopbaan hangt af van veelschrijverij
Agent houdt 'bonnendag'
ZOETERMEER - Agenten lassen geregeld 'bonnendagen' in om hun loopbaan veilig te stellen. Op deze dagen bekeuren zij iedereen die ze kunnen betrappen.
Beoordeling
De bonnendagen zijn nodig om een slechte beoordeling te voorkomen. Dat stelt de Nederlandse Politiebond (NPB).
Het persoonlijke bonnenquotum leidt tot veel klachten, zegt bondsvoorzitter Hans van Duijn. Agenten die eerder 'uitstekend' of 'goed' functioneerden worden volgens de NPB zonder pardon in de mindere categorie 'naar behoren' gezet.
"Zelfs agenten die enkele bonnen te weinig schrijven merken het", stelt Van Duijn. "Een agent schreef 226 bonnen in plaats van 250 en werd afgewaardeerd, terwijl hij op alle andere punten uitstekend scoorde." De politiebond stelt dat de bonnenjacht niet ten einde is. Ook al maakte het kabinet onlangs bekend dat korpsen bij hun financiering niet langer worden afgerekend op het aantal bekeuringen, " voldoende bonnen is voor leidinggevenden een belangrijke en meetbare norm geworden".
Normaal
Volgens de NPB zijn de 'bonnendagen' inmiddels tot een begrip uitgegroeid. Agenten gaan op die dagen over tot een bonnenjacht, waarbij zelfs de kleinste overtreding tot een bekeuring leidt. Alleen zo kan volgens agenten op andere dagen tenminste "normaal worden gewerkt".
De Raad van Hoofdcommissarissen stelt dat agenten op meer dan alleen bonnenproductie worden beoordeeld. "Maar bonnen zijn inderdaad belangrijk. Handhaven is een van onze kerntaken. Als je geen fouten ziet, moet je naar de oogarts of weg bij de politie. Als je één bekeuring per dag moet halen, dan moet je wel blind zijn als je geen enkele overtreding ziet", aldus woordvoerder Cees den Bakker.
Er staat toch echt:quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 08:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:
s dat de kwantiteit in dit geval nooit de maat mag zijn, maar de overheid legt het helaas wel op.
Er is ook goed nieuws het boetequotum wordt per 1 januari gelukkig afgeschaft.
quote:De politiebond stelt dat de bonnenjacht niet ten einde is. Ook al maakte het kabinet onlangs bekend dat korpsen bij hun financiering niet langer worden afgerekend op het aantal bekeuringen, " voldoende bonnen is voor leidinggevenden een belangrijke en meetbare norm geworden".
Mijn glazen bol moet worden gerepareerd dus ik kan niet zien of de bond gelijk heeft, maar kennelijk kunnen zij wel de toekomst voorspellen.quote:
Er bestaat ook nog zoiets als een waarschuwing geven bij een niet ernstige overtreding.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 09:03 schreef bxie het volgende:
wat maakt het uit, een overtreding = een overtreding en een agent hoort daar een bon voor te geven.
Die agenten laten zelf al merken dat ze het dus niet doen en daarom bonnendagen moeten houden.
Blijkbaar is het nodig dat ze targets halen want anders zou niemand meer zn werk volledig doen.
Weet iemand sinds wanneer dit bestaat?Of waarom het ooit ingevoerd is?Ik denk namelijk dat hetjuist hierom ooit is ingevoerd.
Ik heb ook een hekel aan agenten en hun bonnen maar zo werkt het nou eenmaal.
Jij een fout, jij een bon.klaar.
Of een bon terecht is is een andere vraag.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 09:03 schreef bxie het volgende:
wat maakt het uit, een overtreding = een overtreding en een agent hoort daar een bon voor te geven.
Die agenten laten zelf al merken dat ze het dus niet doen en daarom bonnendagen moeten houden.
Blijkbaar is het nodig dat ze targets halen want anders zou niemand meer zn werk volledig doen.
Weet iemand sinds wanneer dit bestaat?Of waarom het ooit ingevoerd is?Ik denk namelijk dat hetjuist hierom ooit is ingevoerd.
hou toch op zeg, het probleem ligt in de wijze waarop de politiek de doelstellingen, en het korps haar prioriteiten vaststelt. Los van het te behalen quota is het natuurlijk een stuk makkelijk scoren met flitspalen, mensen die niet over het zebrapad oversteken, de nutteloze ID plicht, etc, terwijl veel grotere problemen niet aangepakt worden. De inzetbaarheid van politie is relatief natuurlijkquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 09:03 schreef bxie het volgende:
Ken jij het begrip 'Geest van de wet'?quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 09:03 schreef bxie het volgende:
De wet heeft ook een letter.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 09:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ken jij het begrip 'Geest van de wet'?
Het is onbenullig omdat de wereld niet zo zwart-wit is. Een diender behoort enige nuance te betrachten. De wet is er niet omdat de politie deze ALTIJD toe moet passen, maar wanneer dit nodig is. Die nuance is verdwenen met de invoer van de prestatiecontracten.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 09:17 schreef bxie het volgende:
@ ikbeneenkiwi, ..-._---_-.-, nikky
ff serieus, regels zijn toch regels?
Of je ze nou onbenullig vind of niet, je hoort toch gewoon over het zebrapad over te steken??
Waarom is het onbenullig?Het is toch een regel?
Doe je het niet ( ik zelf dus ook ) en je krijgt een bon dan moetje niet huilen vind ik.
Jij nam het risico en je bent gepakt.
Natuurlijk zijn er erger dingen op de wereld, maar dat neemt niet weg dat jij een regel overtreed.
Een agent hoort daar gewoon op te letten.
Vanwege die bonnendagen worden mensen juist soms onterecht op de bon geslingerd omdat ze die dag op bonnenjacht zijn.Als al die agenten gewoon hun bonnen zouden doen zou dat niet hoeven.
En ja wat is het zielig voor ze hoor die werkdruk, nou sorry maar volgens mij heeft IEDEREEN op zn werk wel iets wat niet leuk vind dus waarom is dit zielig voor die agentjes? ze maken er ons probleem van door bonnendagen te gaan houden, doe gewoon je werk zoals elk ander mens dat doet.
ik moet nu werken maar ik kom hier zeker op terugquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 09:21 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Het is onbenullig omdat de wereld niet zo zwart-wit is. Een diender behoort enige nuance te betrachten. De wet is er niet omdat de politie deze ALTIJD toe moet passen, maar wanneer dit nodig is. Die nuance is verdwenen met de invoer van de prestatiecontracten.
"u reedt te hard meneertje!"quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 08:38 schreef aloa het volgende:
[..]
Bron: De Telegraaf
Belachelijk dat je wordt beoordeeld op het aantal bonnen.
Graagquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 09:23 schreef bxie het volgende:
[..]
ik moet nu werken maar ik kom hier zeker op terug
quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 17:12 schreef Mwanatabu het volgende:
Een overtreding is -mits in de geest van de wet passend- een bon. Maarrr als ze de rest van de maand/het jaar dan "normaal" (lees: niet) gaan handhaven en optreden, dan klopt er dus iets niet. Zoals iemand hierboven opmerkt: zolang je voor Jan Lul aangifte gaat doen van een beroving nota bene terwijl wildplassen op een bonnendag ineens wél binnen het takenpakket valt, hoeft de politie dus niet te rekenen op mijn sympathie.
Het lijkt er idd op dat bonnen belangrijker zijn dan boeven vangenquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 16:56 schreef aloa het volgende:
Het beeld van politieagent wordt op deze manier niet echt positief in beeld gebracht.
Op deze manier wordt het een bon geven omdat het moet. Dan lijkt het werk van de politie meer op dat van een parkeerwachter. En dat is niet de bedoeling, lijkt me.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |