abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 september 2006 @ 11:07:43 #101
28451 Exhale_02
Laffe borrelaar!
pi_41642915
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:04 schreef AlexSp het volgende:
Zijn er voor de OAT examens misschien antwoord indicaties op internet te krijgen? mooi om te oefenen Heb overige de OAT van de afgelopen jaren doorgelezen maar die zijn niet mis..... inderdaad laag slagings%... op hoop van zegen dan maar.
Volgens mij wel, maar ik ben de website vergeten...

Zal het van de week eens vragen!
pi_41645191
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 11:07 schreef Exhale_02 het volgende:

[..]

Volgens mij wel, maar ik ben de website vergeten...

Zal het van de week eens vragen!
Op de site van de Nivra schijnt dat ze die hebben.
pi_41660100
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:00 schreef Otto215 het volgende:

[..]

Ok dan duaal.. maar hoeveel ga je dan ongeveer verdienen? Andere mensen die dat weten? En je werkt een dag in de week.. vertel vertel !
Ik werk op maandag t/m woensdag en ga op donderdag & vrijdag naar school. Het eerste half jaar verdien ik minimumloon. Het kantoor waar ik heel graag wilde werken, wil mij in eerste instantie niet meer betalen omdat ik geen ervaring heb. Heb ook op de havo geen boekhouden enzo gedaan dus daar zit wel wat in
Er staat wel tegenover dat ze 'gewoon' mijn collegegeld & boeken betalen

Voor duaal moet je ook bij de school eerst een intakegesprek doen (althans, bij de HAN wel en volgens mij is dat overal zo). Niet iedereen wordt zonder meer toegelaten.
pi_41686064
als je duaal doet...moet je dan zelf een bedrijf zoeken ?
of heeft de school zijn cont(R)acten met bedrijven?
bier
pi_41693747
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:31 schreef italiaan1987 het volgende:
als je duaal doet...moet je dan zelf een bedrijf zoeken ?
of heeft de school zijn cont(R)acten met bedrijven?
Zal waarschijnlijk zelf zoeken worden. Soms hebben de scholen wel contacten met de kantoren, en kan je dus adviseren welke kantoren duale studenten zoeken, maar daar houdt het dan ook mee op.
pi_41741899
Heeft iemand ervaringen met bijv. in het 2de jaar stage lopen? [richting BE|AC]
Zo ja wat is er aan te raden
pi_41743123
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:41 schreef Matr het volgende:
Heeft iemand ervaringen met bijv. in het 2de jaar stage lopen? [richting BE|AC]
Zo ja wat is er aan te raden
Een klein kantoor is veel gezelliger dan een groot kantoor. Weet je zeker dat je RA wilt worden, dan kan je beter stage lopen bij de grotere kantoren waaronder PWC, KPMG, EY, Deloitte, Mazars en AGT. De rest is niet zo interessant, tenzij je de agrarische sector in wilt. Regionale kantoren hebben vaak zowel samenstel als controle opdrachten, echter zal de controle opdrachten niet heel veel zijn, dus werk je meestal voor beiden, is ook leuk, gevarieerd werk.
  maandag 18 september 2006 @ 22:13:55 #108
156180 DesiR0ck
Desi Rocks It ! !
pi_41934386
zoo, Recht is lastig.... BEA gaat opzich nog wel een beetje...is nog wel redelijk te volgen
pi_41935492
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 11:02 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Hmmm, vreemd, niet van ze verwacht. Je kunt eventueel BDO proberen die zoeken allemaal van die VWO'ers, omdat ze lekker goedkoop zijn. Klaar met MBO zal waarschijnlijk ook moeten kunnen.
wat verdien je als vwo'er daar dan?
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_41936395
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:38 schreef ooge het volgende:

[..]

wat verdien je als vwo'er daar dan?
Geen idee, verwacht niet meer dan 1600 bruto. Kan misschien zelfs lager liggen.
pi_41937227
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:03 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Geen idee, verwacht niet meer dan 1600 bruto. Kan misschien zelfs lager liggen.
domme vraag waarschijnlijk maar hoeveel hou je daar aan over is daar een simpele berekening voor (schatting) 1300 euro ofzo?
  dinsdag 19 september 2006 @ 18:07:09 #112
28451 Exhale_02
Laffe borrelaar!
pi_41957128
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:25 schreef ooge het volgende:

[..]

domme vraag waarschijnlijk maar hoeveel hou je daar aan over is daar een simpele berekening voor (schatting) 1300 euro ofzo?
Rond de 1150 denk ik zo...
pi_41959246
Netto denk ik zoals Exhale_02 zei, rond de 1150-1200 euro en in mei krijg je dan weer een bedragje terug van de belastingdienst van een paar honderd euro.
pi_41960454
das de rotmoeite
pi_41961824
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 19:56 schreef ooge het volgende:
das de rotmoeite
Nou dat valt mee. Je studiekosten worden waarschijnlijk 100% vergoed, 100% vergoeding reiskosten naar je studie, eventueel telefoonkosten, volledig pensioen, tijdens de colleges krijg je doorbetaald etc. Dus zo slecht is dat niet. Nu ben ik zelf wat verder, dus ik krijg voorlopig circa 4500-5000 euro terug voor mijn studiekosten, en een leuke leaseauto.
pi_41966438
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:35 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Nou dat valt mee. Je studiekosten worden waarschijnlijk 100% vergoed, 100% vergoeding reiskosten naar je studie, eventueel telefoonkosten, volledig pensioen, tijdens de colleges krijg je doorbetaald etc. Dus zo slecht is dat niet. Nu ben ik zelf wat verder, dus ik krijg voorlopig circa 4500-5000 euro terug voor mijn studiekosten, en een leuke leaseauto.
nee het valt idd wel mee, hoe ben jij er gekomen en met wat?

ik zelf ben nu 22 heb vwo diploma en propedeuse werktuigbouwkunde en ict (bijde een jaartje voltijd gedaan) Nu anderhalfjaar fulltime werkzaam op een klein administratiekantoor en toch weer van plan verder te leren in AC of spd dan maar. Probleem is dat ik op een dorp woon en deeltijd naar school betekent dus heel veel in de auto zitten. Dan is een groter kantoor in de stad opzoeken dus een slimmere keuze, betekent wel op mezelf wonen en of ik dat red met 1100 euro in de maand is de vraag. Heb ik überhaupt een kans bij dat (of een soortgelijk) bedrijf?
pi_41969525
Ik had destijds gewoon gesolliciteerd maar wel met een HEAO Accountancy en WO Accountancy als achtergrond, dus dat ging dan ook niet al te moeilijk.

Nu weet ik niet waar jij precies woon, maar zoals het er dan uit ziet kan je of HEAO volgen, dan heb je avondlessen, of je gaat naar de Nivra (wordt op verschillende steden gegeven). In jouw situatie is het verstandig om AA te doen ipv RA, daarvoor ben je dan te oud voor. 22 jaar en dan nog zo'n 7 jaar moeten studeren is gewoon te veel. De meesten redden het namelijk ook niet in die 7 jaar.

Met 1100 euro moet je het inprincipe makkelijk redden. Je huurt dan een kamer van circa 350 euro inclusief. Voor je werk krijg je redelijk veel vergoed, maar hou rekening mee dat je zo 50-100 euro per maand kwijt bent voor je werk, denk aan niet volledig vergoeden van bepaalde reiskosten, of gedeeltelijke telefoonkosten etc. De rest hou je gewoon over voor jezelf. Een groot deel van je tijd werk je, dus dan heb je ook geen tijd om geld uit te geven. Per maand betaal je circa paar honderd euro aan eten. Dus als je zuinig bent en niks koop, dan hou je per maand gewoon paar honderd euro over. Daarmee kan je makkelijk overige spullen kopen. Hou alleen rekening mee dat je ook heel wat moet investeren in een kamer, denk aan bureau, bed etc.

BDO zoekt wel veel VWO'ers, maar leuk werken lijkt me daar niet. Ze zijn metname gericht op de agrarische sector. Ik denk dat wanneer je voor AA kiest dat je wel redelijk wat kans maakt, het is dan wel een paar jaar doorbijten omdat je dan nog enkele jaren door moet studeren. RA zal ook wel kunnen, hangt echt af bij welk kantoor je solliciteer. Er zijn kantoren waar gewoonweg tekort aan accountants zijn, dan willen ze wel eens buiten de regeltjes werken en mensen aannemen die normaalgewijs niet in het profiel passen. Ik zal je overigens adviseren om bij een kleinere kantoor te solliciteren dan de grote 4. BDO zal ik dus overslaan, dan kom je terecht bij Mazars en kleiner, zoals Berk, Accon, AGT etc. of nog kleiner. De eisen bij de grote 4 zijn namelijk hoger, dus de kans dat je wordt aangenomen is dan ook kleiner.
  woensdag 20 september 2006 @ 20:34:42 #118
156180 DesiR0ck
Desi Rocks It ! !
pi_41993997
Toch slim van mij he om een AC-topic te starten
pi_41995037
Ik weet nog echt niet wat ik wil.. Accountancy, BE of toch met meer rechten erbij.
Denk dat ik eerst maar sprint vwo ga doen...
jammer
  woensdag 20 september 2006 @ 21:15:34 #120
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_41995520
quote:
Op woensdag 20 september 2006 21:01 schreef Otto215 het volgende:
Ik weet nog echt niet wat ik wil.. Accountancy, BE of toch met meer rechten erbij.
Ik zou zeggen iets met meer recht erbij. Maar ja, persoonlijke voorkeur he. Overigens is Hbo AC op veel Hogescholen het eerste jaar (of zelfs iets langer) samen met BE. Dan maak je na een jaar of anderhalf jaar een keuze tussen die twee.

Ik doe overigens BE, dus niet iets met meer rechten erbij. Maar dat vind ik soms wel jammer.

DesiR0ck: waar zijn jullie met Recht mee bezig? Ik vond het vorig jaar goed te doen. En dit jaar ook nog wel eigenlijk, tot nu toe.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_41997970
quote:
Op woensdag 20 september 2006 21:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ik zou zeggen iets met meer recht erbij. Maar ja, persoonlijke voorkeur he. Overigens is Hbo AC op veel Hogescholen het eerste jaar (of zelfs iets langer) samen met BE. Dan maak je na een jaar of anderhalf jaar een keuze tussen die twee.

Ik doe overigens BE, dus niet iets met meer rechten erbij. Maar dat vind ik soms wel jammer.

DesiR0ck: waar zijn jullie met Recht mee bezig? Ik vond het vorig jaar goed te doen. En dit jaar ook nog wel eigenlijk, tot nu toe.
Als Recht meer jouw ding maar je wil toch de accountancy-richting op kan je ook denken aan Fiscale Economie, daar zit behooorlijk veel recht in. Ik vind het een erg leuke studie en interessant werk!
  woensdag 20 september 2006 @ 22:11:39 #122
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_41998402
Ik wil niet de AC-kant op. Ik zit ook in de BE klas (hoewel de opleiding voor AC en BE momenteel bij ons nog hetzelfde is, de eerste 2 periodes van dit jaar ofzo, hebben ze BE en AC wel alvast apart ingedeeld). Ik zit er meer aan te denken om mijn differentiatieminor te gebruiken om wat arbeidsrecht ofzo te gaan doen. En misschien dat ik na deze studie nog wel iets (deeltijd) ga doen.
pi_42000226
Je moet niet gaan kijken wat je wilt gaan volgen, je moet gaan kijken wat je later wilt worden. En op basis van dat een opleiding kiezen.
  woensdag 20 september 2006 @ 23:07:05 #124
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_42001226
quote:
Op woensdag 20 september 2006 22:45 schreef Phoenixjuh het volgende:
Je moet niet gaan kijken wat je wilt gaan volgen, je moet gaan kijken wat je later wilt worden. En op basis van dat een opleiding kiezen.
Je klint als mijn decaan op de middelbare school.
  donderdag 21 september 2006 @ 22:57:17 #125
156180 DesiR0ck
Desi Rocks It ! !
pi_42032342
quote:

[..]

We zijn nu nog beetje in een "intro-fase" ...vooral het kunnen werken met de Wetboek wordt ons geleerd....de basisregels en dergelijke...maar het is zo lastig met al die regels ...we zijn nu bezig met de Maatschap en VOF, hoe de winst/verlies erbij verdeeld moet worden enzo...
pi_42051676
Het enige wat je moet kennen is Titel 9 BW 2. De rest mag direct de prullenbak in
pi_42179288
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 18:18 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Een klein kantoor is veel gezelliger dan een groot kantoor. Weet je zeker dat je RA wilt worden, dan kan je beter stage lopen bij de grotere kantoren waaronder PWC, KPMG, EY, Deloitte, Mazars en AGT. De rest is niet zo interessant, tenzij je de agrarische sector in wilt. Regionale kantoren hebben vaak zowel samenstel als controle opdrachten, echter zal de controle opdrachten niet heel veel zijn, dus werk je meestal voor beiden, is ook leuk, gevarieerd werk.
Ik ben nu ook bezig met solliciteren voor 1e stage van de co-op (nu noemen ze het weer duaal) opleiding AC. Heb van de week 3 kennismakingsgesprekken gehad, a.s. vrijdag ga ik al bij 1-tje voor een tweede gesprek. Ik ben wel bezig bij de grotere kantoren, wil de RA kant op.

Maar ik zou niet weten voor welk bedrijf ik zou moeten kiezen als ik bij meerdere terecht kan. Hoe moet ik dat doen dan? Ik kan wel kijken naar hoe de mensen zijn waarmee ik gesprekken heb, maar waar moet ik nog meer naar kijken om goed te kunnen kiezen?
pi_42181577
quote:
Op woensdag 27 september 2006 20:37 schreef Jeroenepoen het volgende:

[..]

...

Maar ik zou niet weten voor welk bedrijf ik zou moeten kiezen als ik bij meerdere terecht kan. Hoe moet ik dat doen dan? Ik kan wel kijken naar hoe de mensen zijn waarmee ik gesprekken heb, maar waar moet ik nog meer naar kijken om goed te kunnen kiezen?
Tja, dat blijft lastig. Er zit namelijk weinig verschil tussen Deloitte, KPMG, E&Y en PWC. Maar als je naar de middelgrote kijkt, zoals Mazars of AGT, dan zie je meer verschil in. Als je bij de grote vier wilt gaan werken, dan kom je gewoon al snel in een vrij formele sfeer. En nu hoor je altijd mensen van de grote vier zeggen dat dat niet waar is, maar het is wel zo. De grote vier hebben een Amerikaans karakter. Veel besluiten en dergelijk lopen allemaal via het hoofdkantoor. Duidelijke functies aanwezig op kantoren (de één voelt zich dan ook beter dan de ander). Daarnaast werken er gewoon veel strebertjes. Ik hoor genoeg verhalen dat mensen worden genaaid door anderen omdat zij hogerop willen komen. Maar uiteindelijk moet het kantoor je gewoon liggen. De één mag Deloitte niet, de ander KPMG, en weer een ander E&Y.

Ik heb zowel contacten gehad met de grote, middelgrote en kleine regionale kantoren. Als je er eenmaal hebt gewerkt, dan merk je gewoon dat de sfeer bij middelgrote en kleine regionale kantoren veel beter zijn. In jou geval zal ik je eerder adviseren om bij Mazars of AGT te werken. Maar ja, het is jouw keus. Als één van de grote vier jou ligt, dan moet je uiteraard daar voor gaan. Maar onderling is er tussen die 4 heel weinig verschil. Als ik toch iets over die 4 moet zeggen, dan vind ik persoonlijk KPMG en PWC heel formeel. E&Y en Deloitte hebben een vrij slechte sfeer. Maar dat zijn mijn ervaringen.

Als je uiteindelijk toch besluit om bij de grote 4 te gaan dan moet je meer kijken naar de ligging van de kantoren en misschien het gebouw zelf. Persoonlijk vind ik het prettig om in een mooi kantoor te zitten. Werkt gewoon prettiger dan wanneer je in een oud gebouw werkt. Daarnaast heb je al snel te maken met files. Een kantoor waar de infrastructuur goed is, verdient ook extra aandacht.
pi_42183724
Bedankt voor de punten die je aangeeft. Maar ik zal nog eens wat navraag proberen te doen hoe andere mensen ook erover denken. Een formele organisatie vind ik op zich niet erg, maar wel eentje waar men elkaar op een verkeerde manier naait.
Ben bezig met solliciteren bij PwC, EY en Deloitte. De mensen die ik heb gesproken tijdens bedrijvendagen en tijdens gesprekken, van de laatste twee, die gaven me wel een goede indruk.

Maar je hebt gelijk, het moet me gewoon liggen. Hopelijk kan ik de goede keuze maken voor mijzelf...

Eerst nog maar een paar gesprekken, kijken wat daar uitkomt.
  donderdag 28 september 2006 @ 13:31:33 #130
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_42197582
Jongen, vergeet je de gezelligste van de vier... Hehe...
pi_42204632
Heeft iemand ervaring met BDO ?
pi_42212102
Indruk tijdens bedrijfsdagen komen vaak niet overeen met de werkelijkheid. Ze zetten meestal gezellige mensen daar neer. Bij het kantoor waar ik stage liep waren toevallig de gezelligste 2 die altijd bij verschillende evenementen komen opdagen. De rest zijn allemaal saaie gasten.

Of een formele organisatie bij je past is echt persoonsafhankelijk. Vroeger dacht ik ook dat het niet uitmaakt, maar wanneer je een jaartje bij een sfeerloos kantoortje hebt gewerkt, dan wil je er zo snel mogelijk weer weg. Misschien dat jij het wel naar je zin hebt, dus veel succes in ieder geval.
pi_42594001
Nou, bij alle kantoren heb ik meerdere gesprekken gehad. Heb van allemaal een aanbod gekregen om te komen. Dus dat was mooi, kon ik tenminste zelf kiezen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor Deloitte. Met de mensen die ik daar sprak voelde ik me het meest op mijn gemak en kon ik het beste praten. Die paar accountants die ik daar heb gesproken zijn wel mijn soort mensen. En dat had ik minder bij de andere kantoren.

Maar ik zie eind januari wel hoe ze echt zijn, of ik het goede kantoor heb gekozen. Als het tijdens de werktijd blijkt dat het echt niets is, kan ik het jaar erop een ander kantoor zoeken.

Wat vinden jullie, heb ik een goed kantoor gekozen voor een 1e werktijd van een halfjaar?
pi_42599238
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 22:41 schreef Jeroenepoen het volgende:
Nou, bij alle kantoren heb ik meerdere gesprekken gehad. Heb van allemaal een aanbod gekregen om te komen. Dus dat was mooi, kon ik tenminste zelf kiezen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor Deloitte. Met de mensen die ik daar sprak voelde ik me het meest op mijn gemak en kon ik het beste praten. Die paar accountants die ik daar heb gesproken zijn wel mijn soort mensen. En dat had ik minder bij de andere kantoren.

Maar ik zie eind januari wel hoe ze echt zijn, of ik het goede kantoor heb gekozen. Als het tijdens de werktijd blijkt dat het echt niets is, kan ik het jaar erop een ander kantoor zoeken.

Wat vinden jullie, heb ik een goed kantoor gekozen voor een 1e werktijd van een halfjaar?
Je hebt ongetwijfeld een prima kantoor gekozen, maar ja... dus op basis van mensen met wie je wellicht nooit zult werken. Blijkbaar heeft Deloitte (vroeger werden ze toilet & douche genoemd) de leukste mensen naar voren weten te plaatsen in de werving van z'n nieuwe personeel. Ik zou me verder geen zorgen maken, hoewel weinig mensen zich er iets bij voor kunnen stellen, is/ kan de accountancy een hartstikke leuke bedrijfstak zijn. Veel plezier dus
  donderdag 12 oktober 2006 @ 10:32:50 #135
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_42603562
Wat mij heel erg opvalt in de accountancy is dat bijna iedereen zijn eigen kantoor het beste vindt, en meent dat het daar het leukste werken is. Ik heb nog bijna niet gehoord dat iemand het niet naar zijn zin had of niet goed begeleid werd oid. Dus de keuze voor Deloitte zal je waarschijnlijk niet gaan tegenvallen. Een vriendin van mij werkt daar ook, en die is ook nog steeds superpositief over Deloitte.
pi_42604993
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 10:47 schreef J_CDA het volgende:
Zal best af en toe saai zijn maar het is gewoon een degelijke HBO-Studie, met bijna een 100% kans op een baan. Beter dan al die kansloze vrijetijds,communicatie, circusopleidingen.
Inderdaad .
Als je eenmaal afgestudeerd bent heb je zo een baan (vaak al via stage) en er is altijd werk in te vinden. Sterker nog, hoe groter de werkloosheid (ervan uitgaande dat de economie dan ook slecht is), des te meer kans heeft een accountant op een baan. Immers zitten bedrijven dan ook in een crisis en juist dan hebben bedrijven accountants nodig . (voor advies; wel/niet investeren, wel/geen personeel ontslaan, etc)

Maar de studie lijkt mij ontzettend saai, ik doe zelf dus wat anders (maar heb het wel 3 jaar gedaan op MBO).

[ Bericht 4% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2006 11:34:41 ]
  donderdag 12 oktober 2006 @ 16:44:02 #137
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_42614064
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 11:29 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Maar de studie lijkt mij ontzettend saai, ik doe zelf dus wat anders (maar heb het wel 3 jaar gedaan op MBO).
Accountancy op het MBO? MBO+ of een 'soortgelijke' opleiding (administrateur)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_42614386
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 16:44 schreef Maraca het volgende:

[..]

Accountancy op het MBO? MBO+ of een 'soortgelijke' opleiding (administrateur)
MHBO heette dat, volledige studienaam was "MHBO Bedrijfseconomie en Accountancy", maar eigenlijk was het een verkapte administrateurscursus .
pi_42620943
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:32 schreef bmwdevil het volgende:
Wat mij heel erg opvalt in de accountancy is dat bijna iedereen zijn eigen kantoor het beste vindt, en meent dat het daar het leukste werken is. Ik heb nog bijna niet gehoord dat iemand het niet naar zijn zin had of niet goed begeleid werd oid. Dus de keuze voor Deloitte zal je waarschijnlijk niet gaan tegenvallen. Een vriendin van mij werkt daar ook, en die is ook nog steeds superpositief over Deloitte.
Tja, ik ken meerdere mensen die bij Deloitte werkt, enkelen hebben problemen met de salaris en enkelen met de werkzaamheden. Zelf heb ik daar problemen met de sfeer. Al met al heb ik daar geen positief gevoel over, maar zijn gewoon mijn ervaringen en wat ik van anderen hoor. Dus het zijn niet alleen maar positieve verhalen.
pi_42623320
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 20:30 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Tja, ik ken meerdere mensen die bij Deloitte werkt, enkelen hebben problemen met de salaris en enkelen met de werkzaamheden. Zelf heb ik daar problemen met de sfeer. Al met al heb ik daar geen positief gevoel over, maar zijn gewoon mijn ervaringen en wat ik van anderen hoor. Dus het zijn niet alleen maar positieve verhalen.
Van stagelopers heb ik ook een paar mindere verhalen over Deloitte gehoord. Dat ging dan vooral over de collega's.
Meedoen is belangrijker dan winnen!
pi_42623795
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 21:37 schreef dramslag het volgende:

[..]

Van stagelopers heb ik ook een paar mindere verhalen over Deloitte gehoord. Dat ging dan vooral over de collega's.
Je bedoelt zeker dat stagiaires, alsware als "echte" stagiaires werden behandeld. Dat heb ik namelijk vaker gehoord.
pi_42624297
Heb zelf stage gelopen bij Deloitte maar heb juist een leuke en leerzame tijd daar gehad. De sfeer sfeer spreekt me juist aan. Maar dat is natuurlijk vrij persoonlijk en ook wel branche / regio afhankelijk.
pi_42626129
Goh, soms is accountancy net als het normale leven... Kortom op elk kantoor loopt wel een randdebiel rond. Dit heeft volgens mij helemaal niets te maken met het merk (Deloitte, E&Y, PWC, KPMG, om de grote 4 ff te noemen), maar dit heeft dus echt te maken met mensen. Kies je kantoor (en vooral: sluit de mkb-kantoren niet uit!!) en zorg dat je je er thuis gaat voelen. Bij elk kantoor zul je hard moeten werken, als het goed is. De één zal z'n draai vinden bij Deloitte, de ander bij KPMG... tsja, het zal wel liggen aan de kandidaat en aan het kantoor op zichzelf wat er uiteindelijk uit gaat komen.

Kom je als grijze muis bij een dynamisch kantoor, dan zul je je draai niet vinden. Kom je als vlotte toekomstig accountant bij een saai, grijze muizenkantoor zul je je draai ook niet vinden. Je zult dus je draai moeten vinden in de juiste omgeving en geloof mij: in de accountancy is alles mogelijk, je vindt dus uiteindelijk de voor jou geschikte omgeving.
  vrijdag 3 november 2006 @ 22:56:43 #144
156180 DesiR0ck
Desi Rocks It ! !
pi_43219186
dit topic verdwijnt......hoe gaat het met de AC'ers?
pi_43219546
Ik twijfel nog..

Ik zit nu in een examenjaar van HAVO.
Zal ik nu direct Accountancy doen op het HBO.. of toch sprint-vwo doen en dan Accountancy op de universiteit?
jammer
  vrijdag 3 november 2006 @ 23:34:58 #146
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_43220660
Ik ben nu bezig om een stageplaats te regelen bij De Jong en Laan .. mijn eerste stap in de wereld van accountancy
  vrijdag 3 november 2006 @ 23:54:13 #147
101791 dramslag
Beijing 2008
pi_43221260
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 23:05 schreef Otto215 het volgende:
Ik twijfel nog..

Ik zit nu in een examenjaar van HAVO.
Zal ik nu direct Accountancy doen op het HBO.. of toch sprint-vwo doen en dan Accountancy op de universiteit?
En het verschilt iets van een half jaar met elkaar?
Misschien kan je het beste beginnen met HBO Accountancy.
Haal je je propedeuse in 1 jaar, kan je alsnog naar de universiteit gaan.
  vrijdag 3 november 2006 @ 23:54:50 #148
101791 dramslag
Beijing 2008
pi_43221289
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 23:34 schreef Maraca het volgende:
Ik ben nu bezig om een stageplaats te regelen bij De Jong en Laan .. mijn eerste stap in de wereld van accountancy
Als je een beetje goed bent, is je stageplaats wel binnen
pi_43221890
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 23:54 schreef dramslag het volgende:

[..]

En het verschilt iets van een half jaar met elkaar?
Misschien kan je het beste beginnen met HBO Accountancy.
Haal je je propedeuse in 1 jaar, kan je alsnog naar de universiteit gaan.
Dergelijke discussies heb ik vaker gehouden met collega's. We (ik en collega's) zijn in ieder geval met elkaar eens dat je beter eerst HBO Accountancy kunt doen. Ten eerste omdat het praktijkgerichter is dan de universiteit. En het is minder zwaar, waardoor je meer tijd overhoudt voor leuke dingen. Daarnaast duurt de studie ietsjes langer, zodat je wat meer van je jeugd kunt genieten. Accountancy is namelijk een zwaar beroep, je maakt veel overuren, en je houdt weinig tijd voor jezelf over. Uiteraard kan je kiezen om het rustig aan te doen, maar de meesten in deze business kiezen er voor om hard te werken.
pi_43229590
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 00:14 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Dergelijke discussies heb ik vaker gehouden met collega's. We (ik en collega's) zijn in ieder geval met elkaar eens dat je beter eerst HBO Accountancy kunt doen. Ten eerste omdat het praktijkgerichter is dan de universiteit. En het is minder zwaar, waardoor je meer tijd overhoudt voor leuke dingen. Daarnaast duurt de studie ietsjes langer, zodat je wat meer van je jeugd kunt genieten. Accountancy is namelijk een zwaar beroep, je maakt veel overuren, en je houdt weinig tijd voor jezelf over. Uiteraard kan je kiezen om het rustig aan te doen, maar de meesten in deze business kiezen er voor om hard te werken.
Kijk hier heb ik wat aan.. ik ben opzich wel een harde werker dus...
Maar naar HBO hebben jullie wel een master gedaan?
jammer
  zaterdag 4 november 2006 @ 12:37:36 #151
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43229729
Je kunt ook na je havo eerst een jaar HBO Accountancy doen, en je Propedeuse halen, en vervolgens het Nivra-Nyenrode traject voor vwo'ers gaan volgen. Dan werk je 4 dagen in de week en ga je op vrijdag naar de studie. Die stap heb ik gemaakt. Je hebt dan niet echt een studententijd, maar je verdient wel gelijk lekker en je leert véél meer dan als je alleen een studie doet. Het is echter wel een heel zwaar traject, waar je 100% voor moet gaan.
pi_43229958
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 12:37 schreef bmwdevil het volgende:
Je kunt ook na je havo eerst een jaar HBO Accountancy doen, en je Propedeuse halen, en vervolgens het Nivra-Nyenrode traject voor vwo'ers gaan volgen. Dan werk je 4 dagen in de week en ga je op vrijdag naar de studie. Die stap heb ik gemaakt. Je hebt dan niet echt een studententijd, maar je verdient wel gelijk lekker en je leert véél meer dan als je alleen een studie doet. Het is echter wel een heel zwaar traject, waar je 100% voor moet gaan.
Daar heb ik eigenlijk al nee tegen gezegd, omdat ik graag wel een studententijd wil hebben!
jammer
  zaterdag 4 november 2006 @ 12:53:39 #153
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43230158
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 12:45 schreef Otto215 het volgende:

[..]

Daar heb ik eigenlijk al nee tegen gezegd, omdat ik graag wel een studententijd wil hebben!
Dat is inderdaad een keuze die je maakt!!
  zaterdag 4 november 2006 @ 13:36:35 #154
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_43231236
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 12:37 schreef bmwdevil het volgende:
Dat lijkt me echt geweldig
  zaterdag 4 november 2006 @ 13:48:40 #155
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43231515
quote:
Dat lijkt me echt geweldig
Wat houdt je tegen??
  zaterdag 4 november 2006 @ 13:53:08 #156
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_43231621
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 13:48 schreef bmwdevil het volgende:

[..]

Wat houdt je tegen??
Helemaal niks! Ik ga ervoor!
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:22:29 #157
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43232223
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 13:53 schreef Maraca het volgende:

[..]

Helemaal niks! Ik ga ervoor!
Zo mag ik het horen!!

Mag ik vragen wat je momenteel doet?? En als je vragen hebt..
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:13:15 #158
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_43233275
Momenteel zit ik nog op het MBO. Administrateur niveau 4, laatste (3e) jaar
pi_43233564
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 12:31 schreef Otto215 het volgende:

[..]

Kijk hier heb ik wat aan.. ik ben opzich wel een harde werker dus...
Maar naar HBO hebben jullie wel een master gedaan?
We hebben allemaal ons master (sommigen moeten het nog halen), sommige universiteiten bieden een deeltijdstudie aan om je master te halen, alleen moet je wel goed zoeken. Meeste master accountancy opleidingen zijn voltijd. Wat je ook kan doen is na je HBO naar Nivra gaan, deze is zeker deeltijd. Je volgt dan een half jaar Pre-Master, een jaar Master en twee jaren Post-Master. In totaal heb je een half jaar vertraging, maar je hebt dan ook een minder zware traject. Vertraging is overigens ook een groot woord, er zijn namelijk geen accountants die nominaal hun RA-titel halen en direct Manager/Accountant worden. Hoogste wat je op dat moment kan zijn is controleleider, daarvoor hoef je geen RA-titel voor te hebben. Echter stellen de Big 4 wel vak-eisen. Dus je moet een aantal vakken hebben gehaald voordat je controleleider kan worden.
  zaterdag 4 november 2006 @ 17:07:55 #160
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43236218
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:13 schreef Maraca het volgende:
Momenteel zit ik nog op het MBO. Administrateur niveau 4, laatste (3e) jaar
Oké, en hierna HBO Accountancy??
pi_43239493
Als je HBO Accountancy ga doen, kijk of je ook een duale opleiding kan volgen. Doe ik ook, halfjaar school, halfjaar werken. Leer je toch weer meer van. En het halfjaar dat je naar school gaat, kun je lekker de student uithangen en het andere halfjaar lekker werken.
Ben ook via MBO, administrateur naar HBO Acc gekomen en ik kan je zeggen dat je het eerste jaar gemakkelijk kan halen, je zult waarschijnlijk je propedeuse zelfs in een halfjaartje kunnen halen. Moet je maar eens kijken hoe dat is geregeld op de school waar jij heen wilt gaan.
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:14:32 #162
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43239813
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:03 schreef Jeroenepoen het volgende:
Als je HBO Accountancy ga doen, kijk of je ook een duale opleiding kan volgen. Doe ik ook, halfjaar school, halfjaar werken. Leer je toch weer meer van. En het halfjaar dat je naar school gaat, kun je lekker de student uithangen en het andere halfjaar lekker werken.
Ben ook via MBO, administrateur naar HBO Acc gekomen en ik kan je zeggen dat je het eerste jaar gemakkelijk kan halen, je zult waarschijnlijk je propedeuse zelfs in een halfjaartje kunnen halen. Moet je maar eens kijken hoe dat is geregeld op de school waar jij heen wilt gaan.
Ja, maar dan verdien je minder, krijg je geen leasebak, allemaal van dat soort nadelen. En je hoort er net weer niet bij, omdat je toch niet echt in een team van een klant altijd aanwezig kan zijn. Dan kan je beter duaal doen en 3 dagen werken en 2 naar school, dan is de drukte al veel minder dan bij het nyenrode traject.
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:41:01 #163
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_43240692
Ik wil proberen om in het eerste jaar op het HBO mijn P te behalen om vervolgens het Nivra-Nyenrode traject te gaan volgen. Dus het eerste jaar voltijd en dan duaal..
  zaterdag 4 november 2006 @ 20:11:12 #164
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43241688
Goed plan!! Als je nog een leuke werkgever wilt, heb ik nog wel goede tip voor je hoor!! Hehe..
  zondag 5 november 2006 @ 10:45:27 #165
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_43253811
E-mail adres staat in mijn profiel
  zondag 5 november 2006 @ 10:56:05 #166
136816 Otto215
I am Lite!
pi_43253989
Als je duaal studeert.. hoeveel verdien je dan in het begin?
jammer
pi_43254968
Als je het topic even doorneemt, kom je het vanzelf tegen. Is volgens mij al iets over gezegd, dacht rond de 1100 netto p/m oid. Ik zit zelf in 5VWO en als je begint dan toch na te denken wat je gaat doen hierna. Accountancy is zeker interessant, hopelijk kan ik eens een keertje op een kantoor een soort stage lopen oid om te kijken hoe het er aan toe gaat. Lijkt me zeer leuke studie in ieder geval. Zou alleen niet weten of het beter is om via Nyenrode te gaan of HBO, of een andere Uni .
pi_43255581
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:56 schreef Otto215 het volgende:
Als je duaal studeert.. hoeveel verdien je dan in het begin?
Afhankelijk van kantoor en leeftijd kan je rekenen op minimumloon tot maximaal het dubbele van het minimumloon. Ben je ouder dan gemiddeld, dan moet je rekenen op een loon in de richting minimumloon. Ben je gemiddeld of jong, dan meer de richting naar het dubbele. En uiteraard jaarlijks een redelijke opslag.
pi_43255689
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:51 schreef WolfsNL het volgende:
Als je het topic even doorneemt, kom je het vanzelf tegen. Is volgens mij al iets over gezegd, dacht rond de 1100 netto p/m oid. Ik zit zelf in 5VWO en als je begint dan toch na te denken wat je gaat doen hierna. Accountancy is zeker interessant, hopelijk kan ik eens een keertje op een kantoor een soort stage lopen oid om te kijken hoe het er aan toe gaat. Lijkt me zeer leuke studie in ieder geval. Zou alleen niet weten of het beter is om via Nyenrode te gaan of HBO, of een andere Uni .
Dat kan, je kunt gewoon een kennismakingsbrief sturen. Je komt dan in een soort halve sollicitatietraject. Je kan dan bijvoorbeeld een weekje, twee weken of een maand meedraaien. En als het je bevalt dan solliciteer je voor een echte baan. Voorzover ik weet doen de bekendere kantoren dat al, dus zeg maar vanaf de grootste 8-10.
  zondag 5 november 2006 @ 12:45:19 #170
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43256238
quote:
Afhankelijk van kantoor en leeftijd kan je rekenen op minimumloon tot maximaal het dubbele van het minimumloon. Ben je ouder dan gemiddeld, dan moet je rekenen op een loon in de richting minimumloon. Ben je gemiddeld of jong, dan meer de richting naar het dubbele. En uiteraard jaarlijks een redelijke opslag.
Het maakt niets uit hoe oud je bent, je hebt gewoon een functiestartsalaris, en dat krijgt iedereen die in die functie begint, ongeacht de leeftijd. Verder wil het nog weleens voorkomen dat je bij sommige kantoren meer loon krijgt als je met HBO P binnenkomt ipv met VWO 6, maar dit is bij ons niet het geval.
pi_43256324
quote:
Op zondag 5 november 2006 12:45 schreef bmwdevil het volgende:

[..]

Het maakt niets uit hoe oud je bent, je hebt gewoon een functiestartsalaris, en dat krijgt iedereen die in die functie begint, ongeacht de leeftijd. Verder wil het nog weleens voorkomen dat je bij sommige kantoren meer loon krijgt als je met HBO P binnenkomt ipv met VWO 6, maar dit is bij ons niet het geval.
Dat zeg ik ook niet. Als je ouder bent, dan is je minimumloon hoger, het bedrag wat je dan krijgt ligt dan ook dichter bij het minimumloon.

Stel ze geven 1.000 euro. Iemand van 22 heeft een minimumloon van rond dat bedrag, maar iemand van 19 zit al een stuk lager. Ik zeg dus niet dat het afhankelijk van je leeftijd wat je krijgt, maar afhankelijk van je leeftijd hoe ver je van je minimumloon af zit. Kortom, voor een 22 jarige is dat misschien het minimumloon, maar voor iemand van 18 is dat het dubbele van het minimumloon (heb overigens niet nagezocht wat het exacte minimumloon is, dus even uit de lucht gehaald).
  zondag 5 november 2006 @ 12:54:18 #172
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43256433
Ow, op die manier. Zeg dát dan gewoon!!
pi_43256667
Ah, dus jij werkt ook in de accountancy. Ik ben trouwens benieuwd wat jouw opslag ongeveer is geweest van dit jaar. Ik heb zelf iets meer dan 10% erbij gekregen. (functie controleleider / supervisor / leidinggevende accountant, hoe je het maar ook noemt) Overigens is mijn secundaire voorwaarden ook een stuk beter geworden, maar dat terzijde.
  zondag 5 november 2006 @ 13:09:14 #174
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43256732
Ik ben rond de 17% omhoog gegaan. Maar zit nu in mijn 2e jaar van de Nivra-Nyenrode Bachelor.
pi_43256911
quote:
Op zondag 5 november 2006 13:09 schreef bmwdevil het volgende:
Ik ben rond de 17% omhoog gegaan. Maar zit nu in mijn 2e jaar van de Nivra-Nyenrode Bachelor.
Zo dat is dan best wel veel.
pi_43257045
quote:

[..]
Overigens is Hbo AC op veel Hogescholen het eerste jaar (of zelfs iets langer) samen met BE. Dan maak je na een jaar of anderhalf jaar een keuze tussen die twee.
op de Hanze Hogeschool is het eerste jaar gelijk voor:

- Accountancy
- Financial Services Management
- Fiscale Economie
- Bedrijfseconomie
you and I ain't done Zeke!
  zondag 5 november 2006 @ 13:58:03 #177
136816 Otto215
I am Lite!
pi_43258020
quote:
Op zondag 5 november 2006 13:21 schreef Johnns het volgende:

[..]

op de Hanze Hogeschool is het eerste jaar gelijk voor:

- Accountancy
- Financial Services Management
- Fiscale Economie
- Bedrijfseconomie
Ja dat had ik al gehoord. Ik ga denk ik ook naar Hanze . Op Windesheim, Zwolle is het nog weer anders. Daar krijg je nog meer andere vakken het eerste half jaar voor mensen die niet weten wat ze willen doen .

Ik denk dat ik maar HBO ga doen ipv sprint vwo hehe heb er nu wel zin in, nu ik zo alles hoor!
Ik heb nog een gesprek met m'n decaan.. ^^
jammer
  zondag 5 november 2006 @ 14:12:11 #178
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43258417
quote:
Op zondag 5 november 2006 13:16 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Zo dat is dan best wel veel.
Procentueel gezien wel ja..
pi_43258776
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:12 schreef bmwdevil het volgende:

[..]

Procentueel gezien wel ja..
Absoluut toch ook? Of was je startsalaris zo laag?
  zondag 5 november 2006 @ 14:29:01 #180
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43258831
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:27 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Absoluut toch ook? Of was je startsalaris zo laag?
Nee, vergeleken met de andere grote kantoren niet, voor mn gevoel wel...
pi_43259006
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:29 schreef bmwdevil het volgende:

[..]

Nee, vergeleken met de andere grote kantoren niet, voor mn gevoel wel...
Hoezo vergeleken met grote kantoren? De middelgrote kantoren verdienen echt niet minder dan bij de grote kantoren. En in het jaarlijkse beloningsonderzoek blijkt jaar op jaar dat je bij kleinere kantoren zelfs meer verdient (qua starter dan).

Maar kreeg ik maar elk jaar 17%, dan is je salaris in 4,5 jaar verdubbeld. Maar mag nu ook niet klagen met wat ik verdien.
  zondag 5 november 2006 @ 15:05:04 #182
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43259881
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:35 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Hoezo vergeleken met grote kantoren? De middelgrote kantoren verdienen echt niet minder dan bij de grote kantoren. En in het jaarlijkse beloningsonderzoek blijkt jaar op jaar dat je bij kleinere kantoren zelfs meer verdient (qua starter dan).

Maar kreeg ik maar elk jaar 17%, dan is je salaris in 4,5 jaar verdubbeld. Maar mag nu ook niet klagen met wat ik verdien.
Hoezo vergeleken met de grote kantoren? Omdat ik daar eigenlijk alleen ervaring mee heb. Ik ben niet zo into de middelgrote kantoren. Maar moet toch zeggen dat in de praktijk (lees: bij mij in de klas), de middelgrote kantoren niet beter betalen hoor. En zeker als het op de leaseauto aankomt werk ik bij het beste kantoor.

En nee, het draait niet allemaal om het salaris en de leasebak hoor. Anders was ik wel bij de concurrent gaan werken waar ik aanzienlijk meer zou gaan verdienen.
pi_43261700
waar werk je nu dan?
  zondag 5 november 2006 @ 16:10:44 #184
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43262130
quote:
Op zondag 5 november 2006 16:00 schreef ryan_atwood het volgende:
waar werk je nu dan?
Jaaaa...
pi_43263541
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:03 schreef Jeroenepoen het volgende:
Aan welke hogeschool studeer je? Ik doe duaal aan de HAN in Arnhem, daar betekent duaal 3 dagen werken en 2 dagen school. Persoonlijk lijkt me dat veel prettiger dan een half jaar school / half jaar werken. Zeker financieel gezien, je zit altijd in hetzelfde ritme. Zit je in het eerste jaar of ben je al verder? Het lijkt mij best raar om een half jaar de student uit te hangen persoonlijk heb ik die behoefte toch al niet en daarna een half jaar te werken. Je ziet je collega's of klasgenoten een half jaar niet en je moet je ritme enzo aanpassen ...
pi_43264237
Zo te lezen, studeert toch het overgrote deel van de accountancy duaal. Lijkt mij ook wel wat, maar je hoort vaak dat het zwaar is, maar hoe is dit in de praktijk?

@bmwdevil,
Je doet bachelor nivra, heb je hiervoor VWO gedaan of HBO P.? Hoe is de overgang van het vwo geweest en bevalt de studie ?
  zondag 5 november 2006 @ 17:26:22 #187
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43264569
Ik heb eerst mn MAVO gedaan, vervolgens rustig aan mn HAVO, en daarna pas serieus geworden en mn HBO P. Accountancy gehaald in 1 jaar. Vervolgens ben ik begonnen aan het 2e jaar, gewoon als voltijd student, omdat het eerste jaar zo supergezellig was. Maar op een of andere manier was de chemie in de klas weg. En toen ook nog bleek dat mn beste vriendinnetje uit de klas ermee wilde stoppen, heb ik besloten om duaal te gaan doen. En toen ging ik liever het Nyenrode traject doen dan duaal op de HES (HVA).

De studie bevalt heel erg, al moet ik zeggen dat ik het wel erg onderschat heb in het begin. Niveau ligt wel degelijk hoger dan op het HBO, vooral omdat je zo weinig tijd hebt voor je studie. Op de HBO heb je meestal week van tevoren vrij, en kan je lekker leren. Nu moet je gewoon werken, en kan je als je geluk hebt een paar dagen vrij nemen (zoals ik deze week). Het is een kwestie van discipline, vooral om alles bij te houden. Alles op het laatste moment werkt niet meer. Verder ook een erg leuke klas, en het is ook leuk om ervaringen uit te wisselen hoe het er bij het ene en het andere kantoor aan toe gaat. Verder altijd toch wel een leuke concurrentiestrijd over wie nou bij het beste kantoor werkt, want iedereen heeft het over het algemeen het best bij zijn werkgever volgens hem of haar.

Al met al dus nog steeds 100% tevreden. De overstap is ook goed gegaan en vooral in het begin zwaar omdat alles nieuw is. Als ik het over mocht doen, zou ik het weer doen.
pi_43266864
quote:
Op zondag 5 november 2006 16:50 schreef Serinde het volgende:

[..]

Aan welke hogeschool studeer je? Ik doe duaal aan de HAN in Arnhem, daar betekent duaal 3 dagen werken en 2 dagen school. Persoonlijk lijkt me dat veel prettiger dan een half jaar school / half jaar werken. Zeker financieel gezien, je zit altijd in hetzelfde ritme. Zit je in het eerste jaar of ben je al verder? Het lijkt mij best raar om een half jaar de student uit te hangen persoonlijk heb ik die behoefte toch al niet en daarna een half jaar te werken. Je ziet je collega's of klasgenoten een half jaar niet en je moet je ritme enzo aanpassen ...
Ik zit op AVANS Hogeschool AAFM in Breda. Daar is duaal bij accountancy, half jaar / half jaar. Bij bedrijfseconomie is duaal weer 1 kwartaal school en 3 kwartalen werken. Scheelt dus per opleiding en per school.
Ik zelf zit nu in het 2e jaar, dus pas in januari begin ik met werken. Maar ik doe het zo omdat ik het wel lekker vind om een half jaartje te werken en dan weer een poosje naar school. Wat meer afwisseling zo. Maar ik geef je gelijk, zoals jij het doet heb je er meer aan en je hebt een beter ritme ja.
pi_43267550
quote:
Op zondag 5 november 2006 16:00 schreef ryan_atwood het volgende:
waar werk je nu dan?
EY en Deloitte hebben sowieso niet de beste leasebakken. Dus hij werkt bij KPMG of bij PWC net als jij.
pi_43267873
quote:
Op zondag 5 november 2006 15:05 schreef bmwdevil het volgende:

[..]

Hoezo vergeleken met de grote kantoren? Omdat ik daar eigenlijk alleen ervaring mee heb. Ik ben niet zo into de middelgrote kantoren. Maar moet toch zeggen dat in de praktijk (lees: bij mij in de klas), de middelgrote kantoren niet beter betalen hoor. En zeker als het op de leaseauto aankomt werk ik bij het beste kantoor.

En nee, het draait niet allemaal om het salaris en de leasebak hoor. Anders was ik wel bij de concurrent gaan werken waar ik aanzienlijk meer zou gaan verdienen.
Ik zal niet weten of je klasgenoten slechter of beter worden betaald, maar vergeet niet dat er ook secundaire voorwaarden zijn, denkend aan 13de (14de) maand, bonussen die makkelijk kunnen oplopen tot 2 maanden loon voor redelijke starters, onkostenvergoeding, studiekostenvergoeding etc. Je kunt namelijk niet op basis van maandsalaris gaan vergelijken, je zal dan echt het hele arbeidsvoorwaarden naast elkaar leggen. Zelf ben ik begonnen met een iets lagere maandsalaris als medecollega's van de grote 4, maar inmiddels zijn wij beiden controleleider, maar ik verdien per maand meer dan hun. Dus het kan zeker wel.

Qua leaseauto rij ik nu minder luxe, maar het blijft een grote bak . Persoonlijk hoef ik ook niet in duurdere leaseauto te rijden, de eigen bijdrage tikt namelijk flink aan.
  zondag 5 november 2006 @ 19:34:36 #191
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43268317
Tsja, zoals ik al zei: lekker boeiend hoeveel je verdient, erg veel ontloopt het elkaar volgens mij toch niet, en het is ook prestatieafhankelijk (bij ons in ieder geval). Als je het maar super naar je zin hebt!!
pi_43268533
quote:
Op zondag 5 november 2006 19:34 schreef bmwdevil het volgende:
Tsja, zoals ik al zei: lekker boeiend hoeveel je verdient, erg veel ontloopt het elkaar volgens mij toch niet, en het is ook prestatieafhankelijk (bij ons in ieder geval). Als je het maar super naar je zin hebt!!
Dat is ook een reden waarom ik een iets kleinere kantoor heb gekozen, omdat ik me daar veel meer op mijn gemak voel.
pi_43268891
quote:
Op zondag 5 november 2006 19:34 schreef bmwdevil het volgende:
je studie wordt betaald door je 'baas'? zoja, heb je na het afronden van je studie dan nog een werkverplichtig van een aantal jaar?

voordeel van duaal lijkt me vooral dat je direct de stof in praktijk bent (of uit de praktijk leert) en je niet meer met onnodige dingen bezig bent.

ik erger me op dit moment echt dood aan al die zelfreflectie zooi. daarnaast heb je zo weinig uren dat je eigenlijk makkelijk de studie in 3 jaar kan doen.
you and I ain't done Zeke!
  zondag 5 november 2006 @ 19:51:55 #194
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43268897
quote:
Op zondag 5 november 2006 19:41 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Dat is ook een reden waarom ik een iets kleinere kantoor heb gekozen, omdat ik me daar veel meer op mijn gemak voel.
Waar moet ik dan aan denken?? Aan welke grootte??
pi_43269126
quote:
Op zondag 5 november 2006 19:51 schreef Johnns het volgende:

[..]

je studie wordt betaald door je 'baas'? zoja, heb je na het afronden van je studie dan nog een werkverplichtig van een aantal jaar?

voordeel van duaal lijkt me vooral dat je direct de stof in praktijk bent (of uit de praktijk leert) en je niet meer met onnodige dingen bezig bent.

ik erger me op dit moment echt dood aan al die zelfreflectie zooi. daarnaast heb je zo weinig uren dat je eigenlijk makkelijk de studie in 3 jaar kan doen.
Ik heb een verplichting van 2 jaar.

Reflectie heb je bij duaal ook nog. Het eerste jaar meer dan bij voltijd denk ik zelfs. Moet ook wel want in het eerste jaar verdien je de helft van je studiepunten op je werkplek en school moet daar wel goed over kunnen oordelen.
  zondag 5 november 2006 @ 20:04:49 #196
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43269372
Je hebt niet overal een werkverplichting, bij ons bouw je geen studieschuld op..
pi_43271538
quote:
Op zondag 5 november 2006 19:51 schreef Johnns het volgende:

[..]

Meeste kantoren hanteren, binnen 1 jaar na je studie weg, betekend volle bedrag. Na een jaar maar binnen 2 jaar, de helft. En na 2 jaar ben je vrij. Echter, als je overstap ken ik geen kantoor die niet je studieschuld wilt betalen. Nou ja, op één kantoor van de grote 4 na.
pi_43271628
quote:
Op zondag 5 november 2006 19:51 schreef bmwdevil het volgende:

[..]

Waar moet ik dan aan denken?? Aan welke grootte??
Ik zit bij een middelgroot organisatie en dat is dus vrij groot, alleen is het minder bureaucratisch dan de grote vier. En qua kantoor zit ik ergens met circa 50 man. Dus je merkt niet dat je bij een grote organisatie zit.

Maar dit is ook vaak het probleem wanneer je voor registeraccountant kies, de keuzes zijn beperkt tot groot, middelgroot, en in het lagere segment van middelgroot.
  zondag 5 november 2006 @ 21:27:59 #199
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_43272805
Dat zei een docent van mij ook, die wel dikke vinger in de pap heeft bij Nyenrode, dat het verstandiger was om bij een niet al te klein kantoor te werken, ook met het oog op het aantal controleklanten dat je kan doen en moet doen. En dat de vakken makkelijker zijn als je bij groter kantoor werkt, omdat het daarop ingesteld is.
pi_43273536
quote:
Op zondag 5 november 2006 21:27 schreef bmwdevil het volgende:
Dat zei een docent van mij ook, die wel dikke vinger in de pap heeft bij Nyenrode, dat het verstandiger was om bij een niet al te klein kantoor te werken, ook met het oog op het aantal controleklanten dat je kan doen en moet doen. En dat de vakken makkelijker zijn als je bij groter kantoor werkt, omdat het daarop ingesteld is.
Ik kan alleen maar instemmen dat hij degelijk gelijk heeft. In Nederland zijn circa 10-15 accountantskantoren waarbij zij nog veel controle klanten hebben, de rest valt in het niets. Dan moet je echt verwachten dat je zo'n 40-50% bezig bent met controleklanten en de rest samenstel of andere klanten. Die hebben dus niet echt een controleafdeling. Nu zijn wij groot genoeg dat wij gewoon controle klanten hebben, en daar bestaat mijn klantenpakket ook over. Af en toe krijg ik 1-2 adviesopdrachten van redelijk groot formaat, dus dat is dan mijn afwisseling in het werk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')