Volgens mij wel, maar ik ben de website vergeten...quote:Op woensdag 6 september 2006 22:04 schreef AlexSp het volgende:
Zijn er voor de OAT examens misschien antwoord indicaties op internet te krijgen? mooi om te oefenen Heb overige de OAT van de afgelopen jaren doorgelezen maar die zijn niet mis..... inderdaad laag slagings%... op hoop van zegen dan maar.
Op de site van de Nivra schijnt dat ze die hebben.quote:Op zaterdag 9 september 2006 11:07 schreef Exhale_02 het volgende:
[..]
Volgens mij wel, maar ik ben de website vergeten...![]()
Zal het van de week eens vragen!
Ik werk op maandag t/m woensdag en ga op donderdag & vrijdag naar school. Het eerste half jaar verdien ik minimumloon. Het kantoor waar ik heel graag wilde werken, wil mij in eerste instantie niet meer betalen omdat ik geen ervaring heb. Heb ook op de havo geen boekhouden enzo gedaan dus daar zit wel wat inquote:Op donderdag 7 september 2006 21:00 schreef Otto215 het volgende:
[..]
Ok dan duaal.. maar hoeveel ga je dan ongeveer verdienen? Andere mensen die dat weten? En je werkt een dag in de week.. vertel vertel!
Zal waarschijnlijk zelf zoeken worden. Soms hebben de scholen wel contacten met de kantoren, en kan je dus adviseren welke kantoren duale studenten zoeken, maar daar houdt het dan ook mee op.quote:Op zondag 10 september 2006 20:31 schreef italiaan1987 het volgende:
als je duaal doet...moet je dan zelf een bedrijf zoeken ?
of heeft de school zijn cont(R)acten met bedrijven?
Een klein kantoor is veel gezelliger dan een groot kantoor. Weet je zeker dat je RA wilt worden, dan kan je beter stage lopen bij de grotere kantoren waaronder PWC, KPMG, EY, Deloitte, Mazars en AGT. De rest is niet zo interessant, tenzij je de agrarische sector in wilt. Regionale kantoren hebben vaak zowel samenstel als controle opdrachten, echter zal de controle opdrachten niet heel veel zijn, dus werk je meestal voor beiden, is ook leuk, gevarieerd werk.quote:Op dinsdag 12 september 2006 17:41 schreef Matr het volgende:
Heeft iemand ervaringen met bijv. in het 2de jaar stage lopen? [richting BE|AC]
Zo ja wat is er aan te raden
wat verdien je als vwo'er daar dan?quote:Op maandag 21 augustus 2006 11:02 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Hmmm, vreemd, niet van ze verwacht. Je kunt eventueel BDO proberen die zoeken allemaal van die VWO'ers, omdat ze lekker goedkoop zijn. Klaar met MBO zal waarschijnlijk ook moeten kunnen.
Geen idee, verwacht niet meer dan 1600 bruto. Kan misschien zelfs lager liggen.quote:Op maandag 18 september 2006 22:38 schreef ooge het volgende:
[..]
wat verdien je als vwo'er daar dan?
domme vraag waarschijnlijk maar hoeveel hou je daar aan over is daar een simpele berekening voor (schatting) 1300 euro ofzo?quote:Op maandag 18 september 2006 23:03 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Geen idee, verwacht niet meer dan 1600 bruto. Kan misschien zelfs lager liggen.
Rond de 1150 denk ik zo...quote:Op maandag 18 september 2006 23:25 schreef ooge het volgende:
[..]
domme vraag waarschijnlijk maar hoeveel hou je daar aan over is daar een simpele berekening voor (schatting) 1300 euro ofzo?
Nou dat valt mee. Je studiekosten worden waarschijnlijk 100% vergoed, 100% vergoeding reiskosten naar je studie, eventueel telefoonkosten, volledig pensioen, tijdens de colleges krijg je doorbetaald etc. Dus zo slecht is dat niet. Nu ben ik zelf wat verder, dus ik krijg voorlopig circa 4500-5000 euro terug voor mijn studiekosten, en een leuke leaseauto.quote:
nee het valt idd wel mee, hoe ben jij er gekomen en met wat?quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:35 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Nou dat valt mee. Je studiekosten worden waarschijnlijk 100% vergoed, 100% vergoeding reiskosten naar je studie, eventueel telefoonkosten, volledig pensioen, tijdens de colleges krijg je doorbetaald etc. Dus zo slecht is dat niet. Nu ben ik zelf wat verder, dus ik krijg voorlopig circa 4500-5000 euro terug voor mijn studiekosten, en een leuke leaseauto.
Ik zou zeggen iets met meer recht erbij. Maar ja, persoonlijke voorkeur he. Overigens is Hbo AC op veel Hogescholen het eerste jaar (of zelfs iets langer) samen met BE. Dan maak je na een jaar of anderhalf jaar een keuze tussen die twee.quote:Op woensdag 20 september 2006 21:01 schreef Otto215 het volgende:
Ik weet nog echt niet wat ik wil.. Accountancy, BE of toch met meer rechten erbij.
Als Recht meer jouw ding maar je wil toch de accountancy-richting op kan je ook denken aan Fiscale Economie, daar zit behooorlijk veel recht in. Ik vind het een erg leuke studie en interessant werk!quote:Op woensdag 20 september 2006 21:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik zou zeggen iets met meer recht erbij. Maar ja, persoonlijke voorkeur he. Overigens is Hbo AC op veel Hogescholen het eerste jaar (of zelfs iets langer) samen met BE. Dan maak je na een jaar of anderhalf jaar een keuze tussen die twee.
Ik doe overigens BE, dus niet iets met meer rechten erbij. Maar dat vind ik soms wel jammer.
DesiR0ck: waar zijn jullie met Recht mee bezig? Ik vond het vorig jaar goed te doen. En dit jaar ook nog wel eigenlijk, tot nu toe.
Je klint als mijn decaan op de middelbare school.quote:Op woensdag 20 september 2006 22:45 schreef Phoenixjuh het volgende:
Je moet niet gaan kijken wat je wilt gaan volgen, je moet gaan kijken wat je later wilt worden. En op basis van dat een opleiding kiezen.
We zijn nu nog beetje in een "intro-fase" ...vooral het kunnen werken met de Wetboek wordt ons geleerd....de basisregels en dergelijke...maar het is zo lastig met al die regelsquote:Op woensdag 20 september 2006 21:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik zou zeggen iets met meer recht erbij. Maar ja, persoonlijke voorkeur he. Overigens is Hbo AC op veel Hogescholen het eerste jaar (of zelfs iets langer) samen met BE. Dan maak je na een jaar of anderhalf jaar een keuze tussen die twee.
Ik doe overigens BE, dus niet iets met meer rechten erbij. Maar dat vind ik soms wel jammer.
DesiR0ck: waar zijn jullie met Recht mee bezig? Ik vond het vorig jaar goed te doen. En dit jaar ook nog wel eigenlijk, tot nu toe.
Ik ben nu ook bezig met solliciteren voor 1e stage van de co-op (nu noemen ze het weer duaal) opleiding AC. Heb van de week 3 kennismakingsgesprekken gehad, a.s. vrijdag ga ik al bij 1-tje voor een tweede gesprek. Ik ben wel bezig bij de grotere kantoren, wil de RA kant op.quote:Op dinsdag 12 september 2006 18:18 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Een klein kantoor is veel gezelliger dan een groot kantoor. Weet je zeker dat je RA wilt worden, dan kan je beter stage lopen bij de grotere kantoren waaronder PWC, KPMG, EY, Deloitte, Mazars en AGT. De rest is niet zo interessant, tenzij je de agrarische sector in wilt. Regionale kantoren hebben vaak zowel samenstel als controle opdrachten, echter zal de controle opdrachten niet heel veel zijn, dus werk je meestal voor beiden, is ook leuk, gevarieerd werk.
Tja, dat blijft lastig. Er zit namelijk weinig verschil tussen Deloitte, KPMG, E&Y en PWC. Maar als je naar de middelgrote kijkt, zoals Mazars of AGT, dan zie je meer verschil in. Als je bij de grote vier wilt gaan werken, dan kom je gewoon al snel in een vrij formele sfeer. En nu hoor je altijd mensen van de grote vier zeggen dat dat niet waar is, maar het is wel zo. De grote vier hebben een Amerikaans karakter. Veel besluiten en dergelijk lopen allemaal via het hoofdkantoor. Duidelijke functies aanwezig op kantoren (de één voelt zich dan ook beter dan de ander). Daarnaast werken er gewoon veel strebertjes. Ik hoor genoeg verhalen dat mensen worden genaaid door anderen omdat zij hogerop willen komen. Maar uiteindelijk moet het kantoor je gewoon liggen. De één mag Deloitte niet, de ander KPMG, en weer een ander E&Y.quote:Op woensdag 27 september 2006 20:37 schreef Jeroenepoen het volgende:
[..]
...
Maar ik zou niet weten voor welk bedrijf ik zou moeten kiezen als ik bij meerdere terecht kan. Hoe moet ik dat doen dan? Ik kan wel kijken naar hoe de mensen zijn waarmee ik gesprekken heb, maar waar moet ik nog meer naar kijken om goed te kunnen kiezen?
Je hebt ongetwijfeld een prima kantoor gekozen, maar ja... dus op basis van mensen met wie je wellicht nooit zult werken. Blijkbaar heeft Deloitte (vroeger werden ze toilet & douche genoemd) de leukste mensen naar voren weten te plaatsen in de werving van z'n nieuwe personeel. Ik zou me verder geen zorgen maken, hoewel weinig mensen zich er iets bij voor kunnen stellen, is/ kan de accountancy een hartstikke leuke bedrijfstak zijn. Veel plezier dusquote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:41 schreef Jeroenepoen het volgende:
Nou, bij alle kantoren heb ik meerdere gesprekken gehad. Heb van allemaal een aanbod gekregen om te komen. Dus dat was mooi, kon ik tenminste zelf kiezen.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Deloitte. Met de mensen die ik daar sprak voelde ik me het meest op mijn gemak en kon ik het beste praten. Die paar accountants die ik daar heb gesproken zijn wel mijn soort mensen. En dat had ik minder bij de andere kantoren.
Maar ik zie eind januari wel hoe ze echt zijn, of ik het goede kantoor heb gekozen. Als het tijdens de werktijd blijkt dat het echt niets is, kan ik het jaar erop een ander kantoor zoeken.
Wat vinden jullie, heb ik een goed kantoor gekozen voor een 1e werktijd van een halfjaar?
Inderdaadquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 10:47 schreef J_CDA het volgende:
Zal best af en toe saai zijn maar het is gewoon een degelijke HBO-Studie, met bijna een 100% kans op een baan. Beter dan al die kansloze vrijetijds,communicatie, circusopleidingen.
Accountancy op het MBO? MBO+ of een 'soortgelijke' opleiding (administrateur)quote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:29 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Maar de studie lijkt mij ontzettend saai, ik doe zelf dus wat anders(maar heb het wel 3 jaar gedaan op MBO).
MHBO heette dat, volledige studienaam was "MHBO Bedrijfseconomie en Accountancy", maar eigenlijk was het een verkapte administrateurscursusquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:44 schreef Maraca het volgende:
[..]
Accountancy op het MBO? MBO+ of een 'soortgelijke' opleiding (administrateur)
Tja, ik ken meerdere mensen die bij Deloitte werkt, enkelen hebben problemen met de salaris en enkelen met de werkzaamheden. Zelf heb ik daar problemen met de sfeer. Al met al heb ik daar geen positief gevoel over, maar zijn gewoon mijn ervaringen en wat ik van anderen hoor. Dus het zijn niet alleen maar positieve verhalen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 10:32 schreef bmwdevil het volgende:
Wat mij heel erg opvalt in de accountancy is dat bijna iedereen zijn eigen kantoor het beste vindt, en meent dat het daar het leukste werken is. Ik heb nog bijna niet gehoord dat iemand het niet naar zijn zin had of niet goed begeleid werd oid. Dus de keuze voor Deloitte zal je waarschijnlijk niet gaan tegenvallen. Een vriendin van mij werkt daar ook, en die is ook nog steeds superpositief over Deloitte.
Van stagelopers heb ik ook een paar mindere verhalen over Deloitte gehoord. Dat ging dan vooral over de collega's.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 20:30 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Tja, ik ken meerdere mensen die bij Deloitte werkt, enkelen hebben problemen met de salaris en enkelen met de werkzaamheden. Zelf heb ik daar problemen met de sfeer. Al met al heb ik daar geen positief gevoel over, maar zijn gewoon mijn ervaringen en wat ik van anderen hoor. Dus het zijn niet alleen maar positieve verhalen.
Je bedoelt zeker dat stagiaires, alsware als "echte" stagiaires werden behandeld. Dat heb ik namelijk vaker gehoord.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:37 schreef dramslag het volgende:
[..]
Van stagelopers heb ik ook een paar mindere verhalen over Deloitte gehoord. Dat ging dan vooral over de collega's.
En het verschilt iets van een half jaar met elkaar?quote:Op vrijdag 3 november 2006 23:05 schreef Otto215 het volgende:
Ik twijfel nog..
Ik zit nu in een examenjaar van HAVO.
Zal ik nu direct Accountancy doen op het HBO.. of toch sprint-vwo doen en dan Accountancy op de universiteit?
Als je een beetje goed bent, is je stageplaats wel binnenquote:Op vrijdag 3 november 2006 23:34 schreef Maraca het volgende:
Ik ben nu bezig om een stageplaats te regelen bij De Jong en Laan .. mijn eerste stap in de wereld van accountancy![]()
Dergelijke discussies heb ik vaker gehouden met collega's. We (ik en collega's) zijn in ieder geval met elkaar eens dat je beter eerst HBO Accountancy kunt doen. Ten eerste omdat het praktijkgerichter is dan de universiteit. En het is minder zwaar, waardoor je meer tijd overhoudt voor leuke dingen. Daarnaast duurt de studie ietsjes langer, zodat je wat meer van je jeugd kunt genieten. Accountancy is namelijk een zwaar beroep, je maakt veel overuren, en je houdt weinig tijd voor jezelf over. Uiteraard kan je kiezen om het rustig aan te doen, maar de meesten in deze business kiezen er voor om hard te werken.quote:Op vrijdag 3 november 2006 23:54 schreef dramslag het volgende:
[..]
En het verschilt iets van een half jaar met elkaar?
Misschien kan je het beste beginnen met HBO Accountancy.
Haal je je propedeuse in 1 jaar, kan je alsnog naar de universiteit gaan.
Kijk hier heb ik wat aan.. ik ben opzich wel een harde werker dus...quote:Op zaterdag 4 november 2006 00:14 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Dergelijke discussies heb ik vaker gehouden met collega's. We (ik en collega's) zijn in ieder geval met elkaar eens dat je beter eerst HBO Accountancy kunt doen. Ten eerste omdat het praktijkgerichter is dan de universiteit. En het is minder zwaar, waardoor je meer tijd overhoudt voor leuke dingen. Daarnaast duurt de studie ietsjes langer, zodat je wat meer van je jeugd kunt genieten. Accountancy is namelijk een zwaar beroep, je maakt veel overuren, en je houdt weinig tijd voor jezelf over. Uiteraard kan je kiezen om het rustig aan te doen, maar de meesten in deze business kiezen er voor om hard te werken.
Daar heb ik eigenlijk al nee tegen gezegd, omdat ik graag wel een studententijd wil hebben!quote:Op zaterdag 4 november 2006 12:37 schreef bmwdevil het volgende:
Je kunt ook na je havo eerst een jaar HBO Accountancy doen, en je Propedeuse halen, en vervolgens het Nivra-Nyenrode traject voor vwo'ers gaan volgen. Dan werk je 4 dagen in de week en ga je op vrijdag naar de studie. Die stap heb ik gemaakt. Je hebt dan niet echt een studententijd, maar je verdient wel gelijk lekker en je leert véél meer dan als je alleen een studie doet. Het is echter wel een heel zwaar traject, waar je 100% voor moet gaan.
Dat is inderdaad een keuze die je maakt!!quote:Op zaterdag 4 november 2006 12:45 schreef Otto215 het volgende:
[..]
Daar heb ik eigenlijk al nee tegen gezegd, omdat ik graag wel een studententijd wil hebben!
Dat lijkt me echt geweldigquote:Op zaterdag 4 november 2006 12:37 schreef bmwdevil het volgende:
Je kunt ook na je havo eerst een jaar HBO Accountancy doen, en je Propedeuse halen, en vervolgens het Nivra-Nyenrode traject voor vwo'ers gaan volgen. Dan werk je 4 dagen in de week en ga je op vrijdag naar de studie. Die stap heb ik gemaakt. Je hebt dan niet echt een studententijd, maar je verdient wel gelijk lekker en je leert véél meer dan als je alleen een studie doet. Het is echter wel een heel zwaar traject, waar je 100% voor moet gaan.
Helemaal niks! Ik ga ervoor!quote:
We hebben allemaal ons master (sommigen moeten het nog halen), sommige universiteiten bieden een deeltijdstudie aan om je master te halen, alleen moet je wel goed zoeken. Meeste master accountancy opleidingen zijn voltijd. Wat je ook kan doen is na je HBO naar Nivra gaan, deze is zeker deeltijd. Je volgt dan een half jaar Pre-Master, een jaar Master en twee jaren Post-Master. In totaal heb je een half jaar vertraging, maar je hebt dan ook een minder zware traject. Vertraging is overigens ook een groot woord, er zijn namelijk geen accountants die nominaal hun RA-titel halen en direct Manager/Accountant worden. Hoogste wat je op dat moment kan zijn is controleleider, daarvoor hoef je geen RA-titel voor te hebben. Echter stellen de Big 4 wel vak-eisen. Dus je moet een aantal vakken hebben gehaald voordat je controleleider kan worden.quote:Op zaterdag 4 november 2006 12:31 schreef Otto215 het volgende:
[..]
Kijk hier heb ik wat aan.. ik ben opzich wel een harde werker dus...
Maar naar HBO hebben jullie wel een master gedaan?
Oké, en hierna HBO Accountancy??quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:13 schreef Maraca het volgende:
Momenteel zit ik nog op het MBO. Administrateur niveau 4, laatste (3e) jaar![]()
Ja, maar dan verdien je minder, krijg je geen leasebak, allemaal van dat soort nadelen. En je hoort er net weer niet bij, omdat je toch niet echt in een team van een klant altijd aanwezig kan zijn. Dan kan je beter duaal doen en 3 dagen werken en 2 naar school, dan is de drukte al veel minder dan bij het nyenrode traject.quote:Op zaterdag 4 november 2006 19:03 schreef Jeroenepoen het volgende:
Als je HBO Accountancy ga doen, kijk of je ook een duale opleiding kan volgen. Doe ik ook, halfjaar school, halfjaar werken. Leer je toch weer meer van. En het halfjaar dat je naar school gaat, kun je lekker de student uithangen en het andere halfjaar lekker werken.
Ben ook via MBO, administrateur naar HBO Acc gekomen en ik kan je zeggen dat je het eerste jaar gemakkelijk kan halen, je zult waarschijnlijk je propedeuse zelfs in een halfjaartje kunnen halen. Moet je maar eens kijken hoe dat is geregeld op de school waar jij heen wilt gaan.
Afhankelijk van kantoor en leeftijd kan je rekenen op minimumloon tot maximaal het dubbele van het minimumloon. Ben je ouder dan gemiddeld, dan moet je rekenen op een loon in de richting minimumloon. Ben je gemiddeld of jong, dan meer de richting naar het dubbele. En uiteraard jaarlijks een redelijke opslag.quote:Op zondag 5 november 2006 10:56 schreef Otto215 het volgende:
Als je duaal studeert.. hoeveel verdien je dan in het begin?
Dat kan, je kunt gewoon een kennismakingsbrief sturen. Je komt dan in een soort halve sollicitatietraject. Je kan dan bijvoorbeeld een weekje, twee weken of een maand meedraaien. En als het je bevalt dan solliciteer je voor een echte baan. Voorzover ik weet doen de bekendere kantoren dat al, dus zeg maar vanaf de grootste 8-10.quote:Op zondag 5 november 2006 11:51 schreef WolfsNL het volgende:
Als je het topic even doorneemt, kom je het vanzelf tegen. Is volgens mij al iets over gezegd, dacht rond de 1100 netto p/m oid. Ik zit zelf in 5VWO en als je begint dan toch na te denken wat je gaat doen hierna. Accountancy is zeker interessant, hopelijk kan ik eens een keertje op een kantoor een soort stage lopen oid om te kijken hoe het er aan toe gaat. Lijkt me zeer leuke studie in ieder geval. Zou alleen niet weten of het beter is om via Nyenrode te gaan of HBO, of een andere Uni.
Het maakt niets uit hoe oud je bent, je hebt gewoon een functiestartsalaris, en dat krijgt iedereen die in die functie begint, ongeacht de leeftijd. Verder wil het nog weleens voorkomen dat je bij sommige kantoren meer loon krijgt als je met HBO P binnenkomt ipv met VWO 6, maar dit is bij ons niet het geval.quote:Afhankelijk van kantoor en leeftijd kan je rekenen op minimumloon tot maximaal het dubbele van het minimumloon. Ben je ouder dan gemiddeld, dan moet je rekenen op een loon in de richting minimumloon. Ben je gemiddeld of jong, dan meer de richting naar het dubbele. En uiteraard jaarlijks een redelijke opslag.
Dat zeg ik ook niet. Als je ouder bent, dan is je minimumloon hoger, het bedrag wat je dan krijgt ligt dan ook dichter bij het minimumloon.quote:Op zondag 5 november 2006 12:45 schreef bmwdevil het volgende:
[..]
Het maakt niets uit hoe oud je bent, je hebt gewoon een functiestartsalaris, en dat krijgt iedereen die in die functie begint, ongeacht de leeftijd. Verder wil het nog weleens voorkomen dat je bij sommige kantoren meer loon krijgt als je met HBO P binnenkomt ipv met VWO 6, maar dit is bij ons niet het geval.
Zo dat is dan best wel veel.quote:Op zondag 5 november 2006 13:09 schreef bmwdevil het volgende:
Ik ben rond de 17% omhoog gegaan. Maar zit nu in mijn 2e jaar van de Nivra-Nyenrode Bachelor.
op de Hanze Hogeschool is het eerste jaar gelijk voor:quote:Op woensdag 20 september 2006 21:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Overigens is Hbo AC op veel Hogescholen het eerste jaar (of zelfs iets langer) samen met BE. Dan maak je na een jaar of anderhalf jaar een keuze tussen die twee.
Ja dat had ik al gehoord. Ik ga denk ik ook naar Hanzequote:Op zondag 5 november 2006 13:21 schreef Johnns het volgende:
[..]
op de Hanze Hogeschool is het eerste jaar gelijk voor:
- Accountancy
- Financial Services Management
- Fiscale Economie
- Bedrijfseconomie
Nee, vergeleken met de andere grote kantoren niet, voor mn gevoel wel...quote:Op zondag 5 november 2006 14:27 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Absoluut toch ook? Of was je startsalaris zo laag?
Hoezo vergeleken met grote kantoren? De middelgrote kantoren verdienen echt niet minder dan bij de grote kantoren. En in het jaarlijkse beloningsonderzoek blijkt jaar op jaar dat je bij kleinere kantoren zelfs meer verdient (qua starter dan).quote:Op zondag 5 november 2006 14:29 schreef bmwdevil het volgende:
[..]
Nee, vergeleken met de andere grote kantoren niet, voor mn gevoel wel...![]()
Hoezo vergeleken met de grote kantoren? Omdat ik daar eigenlijk alleen ervaring mee heb. Ik ben niet zo into de middelgrote kantoren. Maar moet toch zeggen dat in de praktijk (lees: bij mij in de klas), de middelgrote kantoren niet beter betalen hoor. En zeker als het op de leaseauto aankomt werk ik bij het beste kantoor.quote:Op zondag 5 november 2006 14:35 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Hoezo vergeleken met grote kantoren? De middelgrote kantoren verdienen echt niet minder dan bij de grote kantoren. En in het jaarlijkse beloningsonderzoek blijkt jaar op jaar dat je bij kleinere kantoren zelfs meer verdient (qua starter dan).
Maar kreeg ik maar elk jaar 17%, dan is je salaris in 4,5 jaar verdubbeld. Maar mag nu ook niet klagen met wat ik verdien.
Jaaaa...quote:Op zondag 5 november 2006 16:00 schreef ryan_atwood het volgende:
waar werk je nu dan?
Aan welke hogeschool studeer je? Ik doe duaal aan de HAN in Arnhem, daar betekent duaal 3 dagen werken en 2 dagen school. Persoonlijk lijkt me dat veel prettiger dan een half jaar school / half jaar werken. Zeker financieel gezien, je zit altijd in hetzelfde ritme. Zit je in het eerste jaar of ben je al verder? Het lijkt mij best raar om een half jaar de student uit te hangen persoonlijk heb ik die behoefte toch al nietquote:Op zaterdag 4 november 2006 19:03 schreef Jeroenepoen het volgende:
Als je HBO Accountancy ga doen, kijk of je ook een duale opleiding kan volgen. Doe ik ook, halfjaar school, halfjaar werken. Leer je toch weer meer van. En het halfjaar dat je naar school gaat, kun je lekker de student uithangen en het andere halfjaar lekker werken.
Ben ook via MBO, administrateur naar HBO Acc gekomen en ik kan je zeggen dat je het eerste jaar gemakkelijk kan halen, je zult waarschijnlijk je propedeuse zelfs in een halfjaartje kunnen halen. Moet je maar eens kijken hoe dat is geregeld op de school waar jij heen wilt gaan.
Ik zit op AVANS Hogeschool AAFM in Breda. Daar is duaal bij accountancy, half jaar / half jaar. Bij bedrijfseconomie is duaal weer 1 kwartaal school en 3 kwartalen werken. Scheelt dus per opleiding en per school.quote:Op zondag 5 november 2006 16:50 schreef Serinde het volgende:
[..]
Aan welke hogeschool studeer je? Ik doe duaal aan de HAN in Arnhem, daar betekent duaal 3 dagen werken en 2 dagen school. Persoonlijk lijkt me dat veel prettiger dan een half jaar school / half jaar werken. Zeker financieel gezien, je zit altijd in hetzelfde ritme. Zit je in het eerste jaar of ben je al verder? Het lijkt mij best raar om een half jaar de student uit te hangen persoonlijk heb ik die behoefte toch al nieten daarna een half jaar te werken. Je ziet je collega's of klasgenoten een half jaar niet en je moet je ritme enzo aanpassen ...
EY en Deloitte hebben sowieso niet de beste leasebakken. Dus hij werkt bij KPMG of bij PWC net als jij.quote:Op zondag 5 november 2006 16:00 schreef ryan_atwood het volgende:
waar werk je nu dan?
Ik zal niet weten of je klasgenoten slechter of beter worden betaald, maar vergeet niet dat er ook secundaire voorwaarden zijn, denkend aan 13de (14de) maand, bonussen die makkelijk kunnen oplopen tot 2 maanden loon voor redelijke starters, onkostenvergoeding, studiekostenvergoeding etc. Je kunt namelijk niet op basis van maandsalaris gaan vergelijken, je zal dan echt het hele arbeidsvoorwaarden naast elkaar leggen. Zelf ben ik begonnen met een iets lagere maandsalaris als medecollega's van de grote 4, maar inmiddels zijn wij beiden controleleider, maar ik verdien per maand meer dan hun. Dus het kan zeker wel.quote:Op zondag 5 november 2006 15:05 schreef bmwdevil het volgende:
[..]
Hoezo vergeleken met de grote kantoren? Omdat ik daar eigenlijk alleen ervaring mee heb. Ik ben niet zo into de middelgrote kantoren. Maar moet toch zeggen dat in de praktijk (lees: bij mij in de klas), de middelgrote kantoren niet beter betalen hoor. En zeker als het op de leaseauto aankomt werk ik bij het beste kantoor.![]()
En nee, het draait niet allemaal om het salaris en de leasebak hoor. Anders was ik wel bij de concurrent gaan werken waar ik aanzienlijk meer zou gaan verdienen.
Dat is ook een reden waarom ik een iets kleinere kantoor heb gekozen, omdat ik me daar veel meer op mijn gemak voel.quote:Op zondag 5 november 2006 19:34 schreef bmwdevil het volgende:
Tsja, zoals ik al zei: lekker boeiend hoeveel je verdient, erg veel ontloopt het elkaar volgens mij toch niet, en het is ook prestatieafhankelijk (bij ons in ieder geval). Als je het maar super naar je zin hebt!!
je studie wordt betaald door je 'baas'? zoja, heb je na het afronden van je studie dan nog een werkverplichtig van een aantal jaar?quote:Op zondag 5 november 2006 19:34 schreef bmwdevil het volgende:
Tsja, zoals ik al zei: lekker boeiend hoeveel je verdient, erg veel ontloopt het elkaar volgens mij toch niet, en het is ook prestatieafhankelijk (bij ons in ieder geval). Als je het maar super naar je zin hebt!!
Waar moet ik dan aan denken?? Aan welke grootte??quote:Op zondag 5 november 2006 19:41 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Dat is ook een reden waarom ik een iets kleinere kantoor heb gekozen, omdat ik me daar veel meer op mijn gemak voel.
Ik heb een verplichting van 2 jaar.quote:Op zondag 5 november 2006 19:51 schreef Johnns het volgende:
[..]
je studie wordt betaald door je 'baas'? zoja, heb je na het afronden van je studie dan nog een werkverplichtig van een aantal jaar?
voordeel van duaal lijkt me vooral dat je direct de stof in praktijk bent (of uit de praktijk leert) en je niet meer met onnodige dingen bezig bent.
ik erger me op dit moment echt dood aan al die zelfreflectie zooi. daarnaast heb je zo weinig uren dat je eigenlijk makkelijk de studie in 3 jaar kan doen.
Meeste kantoren hanteren, binnen 1 jaar na je studie weg, betekend volle bedrag. Na een jaar maar binnen 2 jaar, de helft. En na 2 jaar ben je vrij. Echter, als je overstap ken ik geen kantoor die niet je studieschuld wilt betalen. Nou ja, op één kantoor van de grote 4 na.quote:Op zondag 5 november 2006 19:51 schreef Johnns het volgende:
[..]
je studie wordt betaald door je 'baas'? zoja, heb je na het afronden van je studie dan nog een werkverplichtig van een aantal jaar?
voordeel van duaal lijkt me vooral dat je direct de stof in praktijk bent (of uit de praktijk leert) en je niet meer met onnodige dingen bezig bent.
ik erger me op dit moment echt dood aan al die zelfreflectie zooi. daarnaast heb je zo weinig uren dat je eigenlijk makkelijk de studie in 3 jaar kan doen.
Ik zit bij een middelgroot organisatie en dat is dus vrij groot, alleen is het minder bureaucratisch dan de grote vier. En qua kantoor zit ik ergens met circa 50 man. Dus je merkt niet dat je bij een grote organisatie zit.quote:Op zondag 5 november 2006 19:51 schreef bmwdevil het volgende:
[..]
Waar moet ik dan aan denken?? Aan welke grootte??
Ik kan alleen maar instemmen dat hij degelijk gelijk heeft. In Nederland zijn circa 10-15 accountantskantoren waarbij zij nog veel controle klanten hebben, de rest valt in het niets. Dan moet je echt verwachten dat je zo'n 40-50% bezig bent met controleklanten en de rest samenstel of andere klanten. Die hebben dus niet echt een controleafdeling. Nu zijn wij groot genoeg dat wij gewoon controle klanten hebben, en daar bestaat mijn klantenpakket ook over. Af en toe krijg ik 1-2 adviesopdrachten van redelijk groot formaat, dus dat is dan mijn afwisseling in het werk.quote:Op zondag 5 november 2006 21:27 schreef bmwdevil het volgende:
Dat zei een docent van mij ook, die wel dikke vinger in de pap heeft bij Nyenrode, dat het verstandiger was om bij een niet al te klein kantoor te werken, ook met het oog op het aantal controleklanten dat je kan doen en moet doen. En dat de vakken makkelijker zijn als je bij groter kantoor werkt, omdat het daarop ingesteld is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |