quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 14:11 schreef Argento het volgende:[..]
Je moet toch ergens je maatstaf vandaan halen en ik zie even geen andere maatstaf voor ´afglijden´.
Oh, het CDA vast wel. Het maatschappelijk middenveld: signalen van onderwijzers, buren, hulpverleners, burgemeesters, bromsnorren etc.
quote:
[..]
Kan overheidsoptreden niet gelegen zijn in het openbaar ministerie dat krachtiger optreedt tegen opruiing en haatzaaien en dus sneller vervolgd als artikel 137c wordt overtreden (waarbij de onafhankelijke (!!) rechter vervolgens mag bepalen of dat ook zo is en of de vrijheid van meningsuiting de strafbaarheid beperkt)? Ik lees daar inderdaad niet in dat de overheid censuur wil gaan toepassen.
Opruiïng en haatzaaien zijn de gronden voor censuur. Artikel 137c gaat niet over opruiïng of haatzaaien, dat gaat over belediging. Als ze bedoeld hadden dat ze op die grond meer aan aandacht schenken aan aangiftes van overtreding hadden ze dat er wel neergezet.
Opruiïng en haatzaaien zijn de gevallen waarin de overheid als verbod eisende partij optreed, en waar een burgemeester beroep op doet bij verstoring van de openbare orde.
Dat die rechter onafhankelijk is weet ik wel - maar ik herinner me die zaak waarin Cohen met een beroep op opuiïng posters affiches of spandoeken preventief verwijderde nog wel. Achteraf kreeg hij geen gelijk van de rechter, maar het machtsvertoon pet politie en huis binnenvallen en al was al gepleegd. De overheid moet zich hierin terughoudener opstellen dan nu het geval is, niet actiever.
quote:
[..]
Ja, maar de fatsoensrakker is nu eenmaal het doorsnee electoraat van het CDA. In dat opzicht is ieder verkiezinsprogram preken voor eigen parochie. Los daarvan, wat moet een jongere zonder opleiding of baan (en dus zonder perspectief) anders dan rondhangen? Zijn dat niet de leden van de samenleving die onevenredig ontvankelijk zijn voor de criminaliteit?
Tsja. Zijn Marokkanen onevenredig ontvankelijk vor criminaliteit? Zullen we ze preventief op zwaar regiem zetten dan?
En nee, jongeren zonder opleiding of baan hoeven niet rond te hangen. Ik heb mij uitstekend vermaakt als jongere zonder perspectief, opleiding of baan. Ook zonder de gemeenschap op kosten te jagen, en zeker zonder criminaliteit. Maar ik vermoed dat het CDA me graag had opgesloten. Wat vast niet had geleid tot beter resultaat dan ik nu geboekt heb.
quote:
[..]
De privacy wordt gewaarborgd in grondwet en verdragen, maar als een regel in het leven wordt geroepen op grond waarvan het openbaar gezag een individu een alcoholverbod op kan leggen, dan is daar op zichzelf weinig mis mee. De handhaving zal wat lastig liggen zolang dat individu in zn eigen woning verkeert, want het is in dat geval de handhaving die de inbreuk op de privacy oplevert.
Dit voorstel is te weinig concreet om er echt over te kunnen discussiëren.
quote:
[..]
Tja, dat is een kwestie van interpretatie. Natuurlijk mag niemand overlast veroorzaken. Overlast is immers de gradatie van hinder die zo groot is dat deze niet meer geaccepteerd hoeft te worden en als we die gradatie bereiken, dan moet daartegen worden opgetreden? En misschien ben ik wel een fatsoensrakker, maar hoe vaak kom je op Fok niet berichtjes tegen van mensen die vragen of ze onder een boete voor balddadig gedrag kunnen uitkomen? Dan hebben ze na een nachtje biertanken weer een bushok vernield of weet ik veel wat. Ik heb aan zulk gedrag inderdaad een enorme hekel.
Tsja. Ik heb ook last van 's nachts wat lawaaiïge lui uit de kroeg, en in de vakantie jongelui op de parkeerplaats. De overlast die het CDA bedoelt lijkt me een stuk uitgebreider dan wat nu strafbaar is - anders zouden ze niet zo hameren op 'preventief' 'afglijden' 'drang' 'dwang' 'bemoeizorg' etc. Dan zouden ze hameren op naleven van de verboden die er zijn, of strenger bestraffen.