abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42676176
moet de pc een linux bak zijn? er is namelijk voor windows veel meer te vinden.

Mijn computer heeft ook windows xp ( onder de 20 sec, na bios ) en gebruik daar een hele leuke frontend voor
Who is it?
pi_42676201
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 18:38 schreef 907 het volgende:
moet de pc een linux bak zijn? er is namelijk voor windows veel meer te vinden.

Mijn computer heeft ook windows xp ( onder de 20 sec, na bios ) en gebruik daar een hele leuke frontend voor
Persoonlijk crash ik liever met RealtimeTux aan m'n stuur, dan met Billy boy
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:36:29 #203
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42677634
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 18:38 schreef 907 het volgende:
moet de pc een linux bak zijn? er is namelijk voor windows veel meer te vinden.

Mijn computer heeft ook windows xp ( onder de 20 sec, na bios ) en gebruik daar een hele leuke frontend voor
Niet per se, mijn versie wordt dat wel
Ik vind het persoonlijk fijner om dingen te programmeren in linux. Verder is linux makkelijker geschikt te maken/houden voor beperkte hardware en hoef ik het niet aan te schaffen om gegarandeerd te zijn van updates. Verder is linux bij mij tot nog toe alleen instabiel geweest bij brakke hardware, iets dat ik van windows niet kan zeggen. Ten slotte is het makkelijker om via wireless lan en een geencrypte verbinding data over te sturen tussen linux bakken dan tussen windows machines.

Kortom: Mijn versie wordt linux, wat iemand anders op zijn computer wil knallen moet ie zelf weten
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:01:05 #204
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_42732550
Sorry, maar bij die 1 op 80 willen rijden in een zelfgebouwde auto haakte ik af
Denk je niet dat alle aardse autofabrikanten dat zouden maken als het ze zou lukken?
censuur :O
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 11:37:42 #205
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42735889
Het is niet echt een auto.
Meer een lichte 2 persoons overdekte motor/3 wieler
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 12:01:58 #206
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42736492
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 09:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Sorry, maar bij die 1 op 80 willen rijden in een zelfgebouwde auto haakte ik af
Denk je niet dat alle aardse autofabrikanten dat zouden maken als het ze zou lukken?
Het is volkswagen gelukt om 1 op 100 te rijden. Een zuinige auto bouwen is prima te doen, het hangt er alleen van af wat voor eisen je stelt. Bij een autofabrikant liggen die zodanig dat ze met honderdduizenden tegelijk verkocht kunnen worden, bij mijn auto zal dat niet zo zijn. Dat is waarom ik wel die auto maak en een autofabrikant niet.

Een autofabrikant zou het wel kunnen, maar ze kunnen hem niet in grote volumes verkopen. Daarom doen ze het niet. Delftse studenten maken met wat hobbywerk een auto die 1 op 560 rijdt (ok op lage snelheid, maar toch). Dat hun dat lukt ligt puur aan de ontwerp keuzes, niet aan het budget. Zo ongeveer iedereen kan zo'n wagen nabouwen voor 2000-3000 euro.

@daNpy: Exacly, maar het beestje moest een naam hebben Ik heb er maar auto van gemaakt toen ik iets moest verzinnen.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 13:51:26 #207
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42739497
Ben je inmiddels nog gevorderd?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:09:52 #208
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42740078
Inmiddels heb ik leuke banden gevonden (vanmorgen), een transmissie gevonden die eigenlijk perfect is voor dit project, binnenkort ga ik spreken met iemand die mogelijk composieten kan leveren en er zijn wat heeeele grove 3D tekeningen.
Verder heb ik wat energie opwekkingsconcepten doorgerekend, een turbine op LPG laten lopen ziet er veelbelovend uit voor stroom opwekking. Als ik voor een turbine wieltjes kan gebruiken van een standaard auto turbo dan ga ik zo'n ding wel kunnen bouwen. Die wieltjes zijn het moeilijkste deel namelijk om te ontwerpen.

Dus er zijn wat voorzichtige vorderingen. Niet vreselijk veel, maar dat had ik ook niet verwacht
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:27:35 #209
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42740564
Meer details natuurlijk, zo weet ik nog niets
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:33:31 #210
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42740720
Wat wil je precies weten? Ik heb nog geen onderdelen gekocht als je je dat afvraagt.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:38:28 #211
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42740868
quote:
Inmiddels heb ik leuke banden gevonden (vanmorgen), een transmissie gevonden die eigenlijk perfect is voor dit project, binnenkort ga ik spreken met iemand die mogelijk composieten kan leveren en er zijn wat heeeele grove 3D tekeningen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:51:23 #212
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42741307
3D tekeningen post ik nog niet (veel moeite + niet genoeg te zien om die moeite te doen), transmissie is zoals eerder in dit topic gepost de CVT van een Suzuki Burgman 650. Met deze transmissie heb ik gelijk ook de achterbrug en zo, dus de hele achterwiel ophanging + rem installatie is dus eigenlijk ook al klaar. Mogelijk neem ik ook de voorremmen van dat ding over, evt met aangepaste schijven voor het toegenomen gewicht. Als dat er haalbaar uit ziet heb ik ineens ook het hele remsysteem incl ABS voor elkaar



  dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:14:51 #213
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42741898
Netjes
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:21:52 #214
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42742113
Banden worden trouwens waarschijnlijk deze:

Of de INDIA 145/80 R10 69T (heb ik geen plaatje van), deze wordt gemaakt door Dunlop, daar heb ik nog wel vertrouwen in

Achterband moet ik nog een motorband voor zoeken, ik ga voorlopig uit van de band die Suzuki standaard levert bij die motor, tenzij ik een kleinere velg vind die ook om de remklauw past. Gezien de plaatjes op Suzuki.nl verwacht ik niet dat dat gaat lukken.
pi_42744020
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 15:21 schreef TR08 het volgende:
Banden worden trouwens waarschijnlijk deze:
[afbeelding]
Of de INDIA 145/80 R10 69T (heb ik geen plaatje van), deze wordt gemaakt door Dunlop, daar heb ik nog wel vertrouwen in

Achterband moet ik nog een motorband voor zoeken, ik ga voorlopig uit van de band die Suzuki standaard levert bij die motor, tenzij ik een kleinere velg vind die ook om de remklauw past. Gezien de plaatjes op Suzuki.nl verwacht ik niet dat dat gaat lukken.
Je wilt de velg van die motorscooter gebruiken? Hou er dan wel rekening mee dat ze waarschijnlijk de velg en de lagers (en de rest) alleen berekend hebben op radiale krachten op de as. Bij een auto heb je ook axiale krachten. (scooter gaat scheef in de bocht, auto niet )
De status 'bagger-user' voorbij
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:10:19 #216
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42745039
Als je de OP leest weet je dat de body mee moet kantelen in de bocht. Die specifieke motor CVT heb ik niet voor niets gekozen
pi_42745702
Is het nu een omgekeerde driewieler? Je zegt dat je nog een achterband zoekt...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:39:55 #218
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42745819
Hoezo omgekeerd, hij wordt met 2 wielen voor en 1 achter als je dat bedoelt. Dat scheelt waarschijnlijk nogal in het verbruik tov de oplossing die Carver genomen heeft.
Volkswagen had dit ook door bij het bouwen van hun 1 liter auto:


Ik zie nu ik beter kijk dat deze waarschijnlijk 4 wielen heeft, het is me niet precies duidelijk.
Wat je in elk geval wel ziet is dat de achterkant iets smaller is dan voor.
pi_42757686
Hoe komt het nu dat dit sneller is dan 1 wiel voor? Je hebt hiermee toch een veel groter (initieel) raakvlak. Of ik het juist het prettige dat je het grootste vlak eerst plaatst voor betere stroomlijning?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  woensdag 18 oktober 2006 @ 07:16:56 #220
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42762002
De achterkant geeft altijd veel zuiging. Het is heel moeilijk hier iets tegen te doen. Uiteindelijk red je je dan aardig als je het oppervlak van de achterkant zo klein mogelijk maakt.
Aan de voorkant heb je veel druk op zich, maar daar is vrij eenvoudig mee om te gaan door af te ronden.

Voor het kleiner maken van de achterkant moet je heel voorzichtig te werk gaan. Als je dat te steil doet laat de lucht los neemt de weerstand enorm toe.
Zie het plaatje hieronder voor een truck:

Het rode oppervlak heeft hoge druk, de gelere lage druk. Alle oppervlakken die niet loodrecht op de stroming staan hebben duidelijk lagere druk.

Bij de Volkswagen 1 liter auto is vrij duidelijk te zien dat de nues toch best nog wat frontaal oppervlak heeft waar de neus loodrecht op de stoming staat. Als ze dat hadden weten te voorkomen hadden ze met een iets hogere snelheid nog steeds 1 op 100 kunnen rijden.
pi_42777596
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:10 schreef TR08 het volgende:
Als je de OP leest weet je dat de body mee moet kantelen in de bocht. Die specifieke motor CVT heb ik niet voor niets gekozen
okee dan is het goed. Leek me erg onwaarschijnlijk dat je dat inderdaad ging doen
De status 'bagger-user' voorbij
  maandag 30 oktober 2006 @ 09:11:42 #222
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43058389
Ik heb een rekensommetje gemaakt voor de grootte van de energie buffer trouwens voor het geval er een pakket supercaps gebruikt gaat worden.
Supercaps doen ongeveer 2.5Wh/kg. Als ik in de stad rijd en als dat lijkt op de Europese stadscyclus voor brandstof testen gebruikt de wagen gemiddeld 250Watt om te rijden, regeneratief remmen niet meegerekend. Als ik dan een buffer wil van 10 minuten is dat ongeveer 42 Watt uur. Dat kun je oplossen met 16-17kg supercaps dus zeg een pakket van 20kg als je wat marge neemt voor verpakking e.d.
De klimaatbeheersing gaat iets meer energie vragen, regeneratief remmen lost weer een en ander op. Al met al denk ik dat een pakket van orde grootte 20kg supercaps het moet kunnen gaan doen

De cyclus die ik gebruikt heb is deze trouwens, die heb ik in een spreadsheet geknald en daaruit kun je dan heel snel een en ander afleiden.


[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 30-10-2006 09:16:57 ]
pi_43059478
Wil je in de remmen zelf een dynamo-achtige constructie bouwen? Het lijkt me niet echt bevoordelijk om de stationair draaiende motor steeds te stoppen als je even op je rem hangt.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43062281
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 10:17 schreef Skinkie het volgende:
Wil je in de remmen zelf een dynamo-achtige constructie bouwen? Het lijkt me niet echt bevoordelijk om de stationair draaiende motor steeds te stoppen als je even op je rem hangt.
de motor staat los van de wielen. De wielen worden aangedreven door een elektromotor. Wanneer het gas los gelaten wordt/geremd wordt, drijven de wielen de motor aan. De motor gaat vervolgens werken als een generator.
Zo kan een systeem ontwikkeld worden dat door het intrappen van het rempedaal, het magnetisch veld beinvloed wordt en zo de mate van recuperatief remmen. (je kan je voorstellen dat je niet alle energie wil/kan terug winnen. Dat zou inhouden dat je met je snavel tegen de voorruit geplakt wordt. )
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  maandag 30 oktober 2006 @ 12:23:32 #225
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43062445
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 10:17 schreef Skinkie het volgende:
Wil je in de remmen zelf een dynamo-achtige constructie bouwen? Het lijkt me niet echt bevoordelijk om de stationair draaiende motor steeds te stoppen als je even op je rem hangt.
Als er hybride gereden wordt (en daar lijkt het wel op) staat de verbrandingsmotor zowiezo maar 10%-20% van de tijd aan denk ik. De accu moet in de stad steeds zo vol zijn dat de energie van 50km/u naar nul remmen er nog bij kan. Voor de rest is het verbruik dusdanig laag dat je maar heel af en toe bij hoeft te laden.

De motor expliciet uit zetten bij elke rempoging is niet nodig. Het kan wel handig zijn om dat te gaan doen voor als je bijvoorbeeld richting een stoplicht remt en de accu al half vol is.

@Vlad: Het is hier voor de leken misschien handig om apart elektromotor en verbrandingsmotor te noemen ipv gewoon "de motor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')