quote:
Op vrijdag 8 september 2006 12:51 schreef TR08 het volgende:Top van 150 is bedoeld voor windstille omstandigheden. Ik wil niet dat de wagen bij een klein beetje tegenwind ineens de 120 niet meer haalt. Het doel is om een wagen te bouwen die EN mee kan komen op de snelweg EN superzuinig is. Dan heb je bij windstilte een top van 150 wel nodig. Bij een keer flink wind tegen, zoals bij slecht weer (of het inhalen van een vrachtwagen!) heb je dat vermogens overschot wel af en toe nodig.
Verder moet de auto door iedereen te rijden zijn, dus ook een snel sprintje op vol vermogen moet gewoon kunnen zonder extra handeling, puur om redelijk normaal in te kunnen halen. Het vermogen is al beperkt, dus de acceleratie zal niet top zijn. Dan zit je ook niet te wachten op nog een extra begrenzing, tenzij het met een kickdown schakelaar is, dat kan evt weer wel. Zo lang de chauffeur zonder extra opleiding die wagen kan bedienen is het goed.
HDPE plaatwerk wil ik evt wel naar kijken hier en daar. Boven welke temperatuur wordt HDPE week?
Bij gewone wagens hangt het verbruik niet vooral af van de bestuurder (ok je kunt erg onzuinig rijden als je echt wilt) maar in eerste plaats wordt het bepaald door het ontwerp van de auto. De bestuurder bepaalt max plus of min 30%. Mijn verbruik zou min 80-90% zijn van een normale auto, dat is een heel ander verschil.
30% verschil noem jij niet veel?
Dat betekent bij mijn auto (gemiddeld 1 op 10) het verschil tussen 1 op 7 en 1 op 13
30% is bijna 1/3e daar valt het meeste winst te pakken als het klopt wat jij zegt. Helaas hoef je vrij weinig van auto's te kennen om te weten dat cruise control een MAXIMALE besparing heeft van 10% laat ik heel ruim rekenen en daar 5% bij optellen, dan is de mensenlijke invloed op het verbruik maximaal 15% in de meeste gevallen zal dit dus veel minder zijn en niet eens bij de 10% komen.
Dit komt weer heel erg in de buurt van de onderzoeken die mij bekend zijn.
Edit - toch maar ff verder gelezen in de OP (niet de rest van t topic): aardgas lijkt me lastig, de opslag hiervan is inefficient en op weinig plaatsen te krijgen.
Elektriciteit (meende ik ergen in een post gezien te hebben): accu's zijn zwaarder als een brandstof tank en motor, ook hebben ze een kleine actie radius.
Een kleine diesel (bijvoorbeeld uit een brommobiel! - 3 cilinder 500-700cc incl complete voorwielaandrijving + besturing) zou het efficienst kunnen zijn. Met als grootste nadeel het gewicht van de motor, welke zwaarder is als een vergelijkbare bezine. Ook maakt diesel de wegenbelasting duurder en het onderhoudt lastiger. Ook zal de kostprijs van een dieselmotor hoger liggen.
Ook een geschikte motor zou zijn een 3L TDI Lupo blok uit VW lupo. De 3L staat niet voor 3 liter inhoud, maar voor 3liter diesel op 100km. Dit in een gewone VW Lupo, in een licht gewicht aerodynamische auto moet dit hoger kunnen. Toch zou ik niet te hoge verwachtingen hebben.
Het zelf ontwikkelen van een motor is ook een optie, maar dit is vrijwel onmogelijk zonder veel geld en expertise.
[ Bericht 20% gewijzigd door PeuRac op 08-09-2006 22:57:10 ]