abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 augustus 2006 @ 22:34:13 #51
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_40919033
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:31 schreef Dagonet het volgende:
Blitzkrieg, nog steeds de beste, niet te verdedigen aanvalsmethode.
Onzin. Een Blitzkrieg is uitstekend te verdedigen mits er oa genoeg achterland aanwezig is. Wanneer de verdediging z'n frontlijn sneller terugtrekt dan de aanvallende pantserspitsen kunnen aanvallen, is de Blitzkrieg snel z'n lucht kwijt en liggen de flanken van de aanvallers open voor een tegenaanval.
quote:
Zolang je blijft aanvallen, tijdens een ver(r)assingsaanval duw je de troepen terug en terug en terug
De definitie van een Blitzkrieg is juist dat de verdediging wordt doorbroken dmv massa's artillerie, tanks, luchtoverwicht en gevolgd door gemotoriseerde infanterie. Wanneer aan een van deze voorwaarden niet wordt voldaan, spreken we niet meer van een Blitzkrieg.
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
pi_40927907
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:17 schreef Napalm het volgende:

[..]

Daar staat dat blauw de navo troepen zijn. Dan zal geel wel de Polen zijn?
Dat klopt toch niet. De veronderstelling dat ze blijven stilzitten terwijl de vijand eraankomt... En dan dat de Polen tot achter de troepen in Drenthe mogen komen...
Gebruikelijke manier op aanvalsplannen om de tegenstanders in kaart te brengen.
Uiteindelijk zou veel afhangen van de commandanten ter plekke, zeker omdat ik aanneem dat als het Oostblok met kernwapens gaat gooien, de NAVO ondertussen ook wel kernwapens op tactische doelen in het Oostblok gaat droppen en daar wss ook een flink deel van de bevelsstructuur uitschakeld.
Geen enkel aanvalsplan overleeft het contact met de vijand.
pi_40927939
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:34 schreef csar het volgende:

[..]

Onzin. Een Blitzkrieg is uitstekend te verdedigen mits er oa genoeg achterland aanwezig is. Wanneer de verdediging z'n frontlijn sneller terugtrekt dan de aanvallende pantserspitsen kunnen aanvallen, is de Blitzkrieg snel z'n lucht kwijt en liggen de flanken van de aanvallers open voor een tegenaanval.
[..]

De definitie van een Blitzkrieg is juist dat de verdediging wordt doorbroken dmv massa's artillerie, tanks, luchtoverwicht en gevolgd door gemotoriseerde infanterie. Wanneer aan een van deze voorwaarden niet wordt voldaan, spreken we niet meer van een Blitzkrieg.
Idd. Typische Blitzkrieg is snel doorbreken van de eerste verdedigingslinie door gerichte aanvallen en daarna snel oprukken en de communicatielijnen doorsnijden, waarbij je confrontaties met de hoofdmacht van de vijand probeert te vermijden. Je flanken worden uitermate kwetsbaar. Een Blitzkrieg moet ook een duidelijk anker(/eind)punt hebben.

Eigenlijk is er in de geschiedenis maar één echt voorbeeld van Blitzkrieg en dat is de duitse aanval op Frankrijk in mei 1940. Doel was Het Kanaal bereiken om de communicatie tussen fransen en engelsen te verstoren en door de snelle opmars de geallieerde bevelstructuur te ontregelen. En dat lukte.
Had ook makkelijk mis kunnen gaan (en dat ging het ook bijna door een engelse tegenaanval in Arras, maar omdat de fransen daar niet aan meededen liep het voor de duitsers gunstig af). Maar dat is allemaal nogal offtopic eigenlijk
De duitse veldtocht in Rusland in WO2 was in feite niets anders dan de traditionele duitse 'Kessleschlacht' met modernere middelen gevoerd, niet meer een typische Blitzkrieg, want het ankerpunt miste.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2006 07:58:52 ]
pi_40940370
Interessant dit. Vooral een betere foto van de kaart zou welkom zijn
pi_40953840
Aanvullend op dit stuk (of wellicht een nieuw topic?) is de uitzending van 2 vandaag gisteravond. Hierin was een stuk over de opgraving van de IJssellinie. Dit was een plan uitgedacht in jaren 50. Bij een russische aanval zouden de waal en nederrijn afgedamd worden waardoor de ijsselvallei onder water liep om zo de opkomende russen af re remmen.
quote:
Opgravingen IJssellinie
In de jaren vijftig is in het geheim de IJssellinie aangelegd om bij een aanval van de Russen grote delen van Oost-Nederland onder water te zetten. Als de bunkers nog in goede staat verkeren, worden ze opengesteld voor het publiek. TweeVandaag was bij de opgravingen aanwezig en daalde af in een van de bunkers.
Link: http://2vandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=30953

Meer info over de IJssellinie op htp://www.ijssellinie.info
Eehm...
pi_41263275
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 16:31 schreef dfens het volgende:
Interessant dit. Vooral een betere foto van de kaart zou welkom zijn
Heb wel een ander kaartje voor:

Save a mouse, eat a pussy.
  maandag 28 augustus 2006 @ 18:16:10 #57
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_41263321
van stukken langs de maas en IJssel zou niets meer overblijven.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_41265606
Klopt. Ik heb toendertijd eens een berekening gemaakt voor Zuid-Limburg. Maar op deze kaart blijkt dat voor Maastricht de Cannerberg van een zwaardere bom voorzien zou worden dan ik toen dacht.
pi_41266618
Vreemd dat ze in 1969 niet wisten waar vliegbasis Twenthe lag.
  maandag 28 augustus 2006 @ 20:01:25 #60
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_41266894
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 19:54 schreef nerd4sale het volgende:
Vreemd dat ze in 1969 niet wisten waar vliegbasis Twenthe lag.
Misschien hadden ze die zelf nog nodig
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 01:27:01 #61
67385 ROG
Go on, say it.
pi_41279255
Tvp
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 01:56:09 #62
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_41279800
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 19:27 schreef ultra_ivo het volgende:
Klopt. Ik heb toendertijd eens een berekening gemaakt voor Zuid-Limburg. Maar op deze kaart blijkt dat voor Maastricht de Cannerberg van een zwaardere bom voorzien zou worden dan ik toen dacht.
de cannerberg daar zit dat flight-centrum van de navo of zit ik nu helemaal verkeerd.
pi_41282515
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 01:56 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

de cannerberg daar zit dat flight-centrum van de navo of zit ik nu helemaal verkeerd.
Nee, da's ff verderop in België.
In de Cannerberg zat een commandobunker.
pi_41282585
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 20:01 schreef sanger het volgende:

[..]

Misschien hadden ze die zelf nog nodig
En daarom gooien ze een bom 50 km te zuidelijk?
For great justice!
pi_41285645
Stond vandaag ook een stuk over in Trouw.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:27:04 #66
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41286346
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 18:14 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Heb wel een ander kaartje voor:

[afbeelding]
Wat is de bron van dit kaartje?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41288410
Ik zou ook de grootst mogelijke bom op Maastricht gooien
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:03:01 #68
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_41291017
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 07:12 schreef Q. het volgende:

[..]

En daarom gooien ze een bom 50 km te zuidelijk?
Je hoeft je er toch geen zorgen over te maken datd ze niet weten dmv satellietbeelden waar een vliegveld ligt
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 06:55 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Nee, da's ff verderop in België.
In de Cannerberg zat een commandobunker.
Maar hoe ze dit weten begrijp ik dan niet. Was dat gewoon algemeen bekend
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:07:04 #69
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41291175
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 14:03 schreef PLAE@ het volgende:

ja hoor.. niks geheims aan
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:08:06 #70
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_41291206
das toch dom.
pi_41298049
Zowat iedereen in Limburg wist de locatie van de Cannerberg. En het controlecentrum even verderop is ook redelijk bekend.
pi_41300475
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:58 schreef PLAE@ het volgende:

Tussen Zwolle en Apeldoorn zit zo'n beetje alles op militair gebied dat we hebben. Weet niet of dat toen veel anders was.
Klopt en volgens mij was er ook nog de IJssellinie oid.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_41305397
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 14:03 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Je hoeft je er toch geen zorgen over te maken datd ze niet weten dmv satellietbeelden waar een vliegveld ligt
[..]

dit is een NL kaart mat schattingen waar de atoombom zou vallen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:36:22 #74
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_41308985
ah ok. waarom Alkmaar?
pi_41309453
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:36 schreef PLAE@ het volgende:

ah ok. waarom Alkmaar?
Zal wel een of ander strategisch punt zitten. Is maar een klein bommetje daar .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:56:25 #76
17548 Dr.Death
Your Doctor has arrived..
pi_41309822
Interessant artikel en kaart!
I'll try being nicer if you'll try being smarter.
stupid people shouldn't breed
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:49:27 #77
67385 ROG
Go on, say it.
pi_41312138
quote:

ah ok. waarom Alkmaar?
Eerstvolgende stronghold van/naar Den Helder volgens mij.
pi_41320394
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 23:49 schreef ROG het volgende:

[..]

Eerstvolgende stronghold van/naar Den Helder volgens mij.
kaasmarkt wat anders
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 1 september 2006 @ 14:55:29 #79
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_41394339
Waarom gooien ze een bom voor Twente in de Achterhoek?
Nicht ärgern, nur wundern!
  vrijdag 1 september 2006 @ 19:49:45 #80
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_41403483
quote:
ah ok. waarom Alkmaar?
Ik weet niet of het van strategisch belang is, maar ergens rondom Alkmaar ligt tegenwoordig een bunker waar een of ander bedrijf data tapes en computer apperatuur opslaat voor grote bedrijven. Containers met complete mainframes etc, als bijvoorbeeld het hoofdkantoor van een bedrijf instort dat ze met behulp van zo'n backup container binnen 48 uur ofzo weer een werkende "serverruimte" kunnen hebben om de 300 winkels die ze hebben door te laten werken ofzo....

Ik weet alleen niet of die bunker er in 1969 ook al lag. Het zou kunnen dat dat wel het geval was, en dat deze destijds voor militaire doeleinden werd gebruikt.....en dat een bedrijf die bunker later heeft overgenomen voor off-site backup zaken.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 1 september 2006 @ 19:54:00 #81
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_41403636
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:58 schreef PLAE@ het volgende:

Tussen Zwolle en Apeldoorn zit zo'n beetje alles op militair gebied dat we hebben. Weet niet of dat toen veel anders was.
En er is de natuurlijke barriere van de Veluwe, waar de Duitsers in 1940 ook op stukliepen en waar de Nederlanders voor het eerst enig verzet konden bieden aan de Duitse overmacht. In 1969 was het Nederlands leger relatief modern, zaten er Amerikanen in Nederland bij Soesterberg en andere plekken, en is de kans groot dat terugtrekkende Britten en Amerikanen uit Duitsland over de gehele Veluwe stelling zouden nemen om de Russen tegen te houden.

Een bommetje op Amersfoort om het hele gebied goed te verzieken zou dan wel makkelijk zijn.... en aangezien de Polen toch als kannonevlees dienden konde twee stralingszieke legers het daar uitvechten en de volgende divisies walsen er vervolgens overheen.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 1 september 2006 @ 21:02:07 #82
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_41405511
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:31 schreef Dagonet het volgende:
Enige methode om een blitzkrieg te verslaan zie je nu in Irak.
Dat is niet het verslaan van de blitzkrieg, maar het bevechten van een bezetting. Dat is dus iets anders. Het verzet in de Tweede Wereldoorlog, met name in Frankrijk in de dagen NA de invasie, opereerde op een vergelijkbare wijze om de versterkingen die de Duitsers richting Normandië stuurden zoveel mogelijk te vertragen.

De Irakezen hebben de blitzkrieg van de Amerikanen geen moment tot stilstaan weten te dwingen, binnen 3 weken was het hele land veroverd en werden de standbeelden van Saddam van hun sokkels getrokken.
-
  vrijdag 1 september 2006 @ 22:43:13 #83
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_41408645
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 19:54 schreef maartena het volgende:
En er is de natuurlijke barriere van de Veluwe, waar de Duitsers in 1940 ook op stukliepen en waar de Nederlanders voor het eerst enig verzet konden bieden aan de Duitse overmacht.
Wat zuig jij uit een grote duim

Het eerste serieuze verzet wat enigzins op stoppen begon te lijken was op de grebbelinie en bij Kornwederzand. Ok ook bij moerdijk ging t redelijk maar in de rest van het zuiden klapte de peel/raamstelling etc in elkaar dus de aansluiting daar was slechts een kwestie van tijd. Over serieus verzet op de veluwe heb ik nooit gelezen

edit : Wat betreft de ijssellinie die zeg maar net voor de veluwe lag, daar hield men de bruggen wel voor t grootste gedeelte in handen. Maar dat was dan ook wel het minste wat ze moesten bereiken.

[ Bericht 5% gewijzigd door PLAE@ op 01-09-2006 22:49:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')