hmm, god is zeker aanwezig op deze aardbol. sterker nog, hij is aan het werk. ik weet niet wat jij op het nieuws ziet, maar waarschijnlijk gaat dat meer over wat mensen elkaar aandoen dan god mensen aandoet. ik stel god daar niet verantwoordelijk voor. ik bedoel, hij is alwetend - maar schept dat de plicht om in te grijpen? waarom dan? geloof me, als je bij god aankomt met 'u moet dit en dat' krijg je nul op je rekest. meerdere keren komt dat terug in de bijbel. dan zegt god: 'wie denk je wel dat je bent, klein mensje?'
daarnaast heb je waarschijnlijk geen idee wat de hel nu werkelijk inhoudt. hier op aarde is hoop, in de hel niet, hier is liefde, in de hel niet, hier is leven, in de hel niet, hier is god, in de hel verkiest hij niet te zijn. deze ruwe, zondige bal in de lege ruimte is bomvol van genade, ik zeg het je. in adam is de hele mensheid gedoemd, god had meerdere malen kunnen zeggen: weet je wat, ik begin overnieuw. maar nee, god gaat door; met deze wereld en met ons, in jezus christus!
'Als je begrijpt wat ik bedoel' (O.B. Bommel)