goede vraag: goed en kwaad? maar zeer moeilijk te beantwoorden. je kan er namelijk vanuit zoveel kanten naar kijken. om er een paar te noemen.
- een dogmatische manier: met leefregeltjes voor wat goed is en kwaad is.
- een wetenschappelijke manier: wat biedt evolutionaire voordelen voor een soort, wat niet?
- een persoonlijke manier: wat voelt het meest logische en beste aan voor mij zelf?
ik zelf denk dat in de verschillende invalshoeken 'nuttige' elementen zitten, maar het blijft een moeilijk te vatten tegenstelling (boedhisten zouden trouwens zeggen dat die er niet is...lol). ik bedoel: wat 'goed' is voor een mens, kan misschien desastreus voor de rest van de natuur.
persoonlijk vind ik dat er tegenwoordig op een veel te dualistische wijze naar dingen wordt gekeken, veel te zwart-wit (goed-slecht, zwart-blank, autochtoon-allochtoon, westen-islam etc.), ik vind de gradiaties, nuances, het grijze gebied veel belangrijker, alsmede dingen die samenbindend zijn, i.p.v. onderscheidend.
laat ik de menselijke optiek maar als voorbeeld nemen, anders word het te veel omvattend:
in mijn optiek is teveel in hokjes denken, zwart-wit denken, het wij-zij denken 'destructief', dus negatief, en zijn integrale zienswijzes, holistisch denken, respect voor gemeenschappelijke waarden 'constructief' dus positief. in de zin van: hier zijn mensen en de hele menselijke samenleving mee gebaat.