abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41738026
quote:
op dinsdag 12 september 2006 15:37 schreef mariatrepp het volgende:
het echte dualisme/ manicheisme probeert een absolute scheiding aan te brengen tussen goed en kwaad. dat is heel gevaarlijk omdat alles wat leeft doordrongen is van zowel goed alsook kwaad. dualisme betekent reductie tot zwart/wit. reductie is altijd slecht . niet in de zin van kwaad, maar in de zin van minder. een kleurrijk leven is fijner, rijker, meer.
volgens het dualisme valt een kleurrijker leven ook onder goed en kwaad dus alsnog niet zo kleurrijk als je zou willen he!
  woensdag 13 september 2006 @ 13:10:40 #77
156812 treez
Yes, yes, yes!
pi_41767720
quote:
op dinsdag 12 september 2006 15:37 schreef mariatrepp het volgende:
het echte dualisme/ manicheisme probeert een absolute scheiding aan te brengen tussen goed en kwaad. dat is heel gevaarlijk omdat alles wat leeft doordrongen is van zowel goed alsook kwaad. dualisme betekent reductie tot zwart/wit. reductie is altijd slecht . niet in de zin van kwaad, maar in de zin van minder. een kleurrijk leven is fijner, rijker, meer.
reductie tot zwart/wit geeft een minder kleurrijk leven. geniale beeldspraak. toch ben ik het inhoudelijk daarover niet met je eens. het meer reduceren tot zwart/wit betekend meer duidelijkheid over wat wel en niet te doen. meer duidelijkheid geeft minder chaos, minder discussie en dus meer tijd voor andere kwesties.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  woensdag 13 september 2006 @ 14:18:52 #78
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_41769706
quote:
op woensdag 13 september 2006 13:10 schreef treez het volgende:

[..]

reductie tot zwart/wit geeft een minder kleurrijk leven. geniale beeldspraak. toch ben ik het inhoudelijk daarover niet met je eens. het meer reduceren tot zwart/wit betekend meer duidelijkheid over wat wel en niet te doen. meer duidelijkheid geeft minder chaos, minder discussie en dus meer tijd voor andere kwesties.
als reductie maar één stap van velen is, dan is reductie absoluut noodzakelijk- bijvoorbeeld om tot handelen te komen . het punt is, je moet afwisselen tussen reductie en complexiteit. dus soms even alles zwart/wit maken, en dan, zodra je weer tijd hebt voor reflectie het kleuren- en diepte-zien weer invoeren.
afwisselen in de strategie- dat is pas kwaliteit.
pi_41868932
goede vraag: goed en kwaad? maar zeer moeilijk te beantwoorden. je kan er namelijk vanuit zoveel kanten naar kijken. om er een paar te noemen.

- een dogmatische manier: met leefregeltjes voor wat goed is en kwaad is.
- een wetenschappelijke manier: wat biedt evolutionaire voordelen voor een soort, wat niet?
- een persoonlijke manier: wat voelt het meest logische en beste aan voor mij zelf?

ik zelf denk dat in de verschillende invalshoeken 'nuttige' elementen zitten, maar het blijft een moeilijk te vatten tegenstelling (boedhisten zouden trouwens zeggen dat die er niet is...lol). ik bedoel: wat 'goed' is voor een mens, kan misschien desastreus voor de rest van de natuur.

persoonlijk vind ik dat er tegenwoordig op een veel te dualistische wijze naar dingen wordt gekeken, veel te zwart-wit (goed-slecht, zwart-blank, autochtoon-allochtoon, westen-islam etc.), ik vind de gradiaties, nuances, het grijze gebied veel belangrijker, alsmede dingen die samenbindend zijn, i.p.v. onderscheidend.

laat ik de menselijke optiek maar als voorbeeld nemen, anders word het te veel omvattend:
in mijn optiek is teveel in hokjes denken, zwart-wit denken, het wij-zij denken 'destructief', dus negatief, en zijn integrale zienswijzes, holistisch denken, respect voor gemeenschappelijke waarden 'constructief' dus positief. in de zin van: hier zijn mensen en de hele menselijke samenleving mee gebaat.
  zaterdag 16 september 2006 @ 22:26:07 #80
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_41872705
met dit soort dingen is het altijd dat er geen zwart of wit is, alleen verschillende kleuren grijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')