quote:
,,Geweldig dat m’n vader het avontuur in Liverpool mag meebeleven”
DROMEN VOOR TWEE
„Iedereen bij de club geeft me het gevoel dat ze heel blij met me zijn en zoiets werkt goed bij mij”
LIVERPOOL, zaterdag
Van John Lennon, de vermoorde ex-Beatle, wint Dirk Kuyt het uiteraard niet op Liverpool John Lennon Airport. Echter vanuit de kiosk op de luchthaven lacht de Katwijkse visserszoon met zijn Kick Wilstraachtige uitstraling de reizigers vanuit alle hoeken toe. De deal van 18 miljoen euro haalt met gemak de voorpagina’s. Het is duidelijk dat Dirk, aan de boorden van de Mersey, bij de succesrijkste club uit de Engelse voetbalhistorie, als ‘iemand’ binnenkomt. ,,Aan deze stap was ik toe, maar ik heb wel eens getwijfeld of het er van zou komen. Omdat het om zoveel geld ging. Ik heb me vastgehouden aan de woorden van bondscoach Marco van Basten. Als ze je ècht goed vinden en ècht willen hebben, komen ze uiteindelijk toch met het geld over de brug. Hoeveel het ook is. Gelukkig had Van Basten gelijk.”
De transfer stond op losse schroeven. Helemaal toen spits Djibril Cissé zijn been brak en er geen geld voor Kuyt loskwam. ,,Hoewel ik voor het WK wist van de interesse van Liverpool, de contacten warm waren, was er even nauwelijks contact. Voor jezelf gaat het dan al snel te lang duren. Mijn ex-trainer Ruud Gullit gaf me toen in een column in Sportweek het advies om een breuk te forceren. Maar zo wilde ik geen afscheid ne- men van Feyenoord; zo zit ik niet in elkaar en daarvoor was de relatie met de club en de mensen bij Feyenoord me te dierbaar. Vanuit Liverpool is ook nooit een suggestie in die richting gedaan. Ruud ervaart in het profvoetbal vaak spelletjes die worden gespeeld over de ruggen van spelers, maar dat gevoel heeft Feyenoord me nooit gegeven. Vooral door m’n band met Sjaak Troost. Ik ben altijd open en eerlijk naar hem geweest en hij naar mij.”
Kuyt vertelde trainer Erwin Koeman wel dat hij niet op Kuyt moest rekenen bij de seizoensopening tegen FC Groningen. De leiding van de Rotterdammers drukte hij bij de hernieuwde interesse op het hart dat hij dolgraag naar Liverpool, z’n droomclub, wilde. ,,Dat ze eruit wilde halen, wat erin zat, viel te begrijpen. Maar dat mocht een transfer niet dwarsbomen. Uiteindelijk kwam Liverpool met het gewenste transferbedrag over de brug. Dat luchtte echt op. Ik heb het er best moeilijk mee gehad. Een volle Kuip die me toezong om te blijven, gaf me een gaaf gevoel, maar als mensen me persoonlijk vroegen, of soms zelfs smeekten te blijven, dat viel me zwaar. Ik kon het antwoord op die vraag niet met ze delen.”
Nu zit Kuyt met vrouw Gertrude en dochter Noëlle in een mooi appartement in Liverpool en zijn de Kuyts op zoek naar een huis. ,,Het liefst centraal gelegen tussen het stadion, het trainingsveld en het vliegveld. Met een tuin, waar die kleine kan spelen. Het is een echte buitenmeid.”
Deze week waren Kuyts ouders en schoonouders over en kon zoonlief zijn familie een rondleiding geven op Anfield Road en trainingscomplex Mellwood. ,,Heel indrukwekkend. Zelfs in een leeg stadion kreeg ik al kippenvel. Laat staan als het vol zit. Overigens zijn de Europese avondwedstrijden pas echt bijzonder. Tenminste, volgens m’n ploeggenoten. Dat schijnt een belevenis te zijn. Buitenstaanders zijn vaak onder de indruk van wat zich afspeelt in een stadion, maar als topspelers zoiets onafhankelijk van elkaar vertellen dan moet het wel heel bijzonder zijn.”
Bij de rondtrip liet Kuyt de hele historie van de club aan zich voorbij trekken. ,,De successen, maar bijvoorbeeld ook de ramp op Hillsborough in 1989, waarbij liefst 96 Liverpool-fans de dood vonden. Zoiets tekent een club, het is een litteken, maar het brengt de mensen ook dichter bij elkaar. Voor de Liverpool-supporters is de club een religie. Hoewel de club natuurlijk groots is, heeft het een familiair karakter. Waarin ik vanaf de eerste minuut met warmte ben opgenomen.”
Om een andere reden was de rondgang op Anfield Road ook bijzonder emotioneel voor Dirk Kuyt. ,,Vooral vanwege de aanwezigheid van m’n vader. Hij is ernstig ziek. Het gaat nu goed met hem, maar je weet nooit voor hoe lang. Het vervulde me daarom van trots om daar zo met hem te lopen. Eigenlijk kwam van ons allebei een droom uit. Fantastisch dat hij erbij is.”
De ziekte van z’n vader is voor Dirk Kuyt nooit een reden geweest om een buitenlands avontuur op de lange baan te schuiven. Integendeel, zei hij wel eens. ,,Nu kan m’n vader het nog meemaken. Ik zie dat hij er intens van geniet. Het is geen man van veel woorden, maar een gevoelsmens. Eigenlijk hebben we nauwelijks over deze stap gesproken in de trant van: moet ik nu wel of niet gaan. Toen ik het vertelde, zag ik dat het goed was. Hij vindt het fantastisch om me vandaag m’n debuut te zien maken voor Liverpool tegen West Ham United. Als ik had nagelaten m’n droom achterna te gaan, had ik ook zijn droom verwoest.”
Tot dusver loopt alles op rolletjes en ontwikkelt het avontuur zich zoals verwacht. Van heimwee is ook geen sprake. ,,Hoewel we uiteindelijk zullen terugkeren naar Katwijk. Het gezin is toe aan deze uitdaging en we hebben er naar toe kunnen leven.” Liverpool doet alles om de familie Kuyt het zo veel mogelijk naar de zin te maken. Een echtpaar staat 24 uur per dag klaar, heeft ze wegwijs gemaakt in de Engelse havenstad, zelfs leren links autorijden, maar inmiddels gaan de Kuytjes al hun eigen weg. ,,Naar de bank, naar de supermarkt, de dagelijkse dingetjes.”
Op de club, in de spelersgroep is het al niet anders. Waarbij de aanwezigheid van Boudewijn Zenden, Jan Kromkamp en de Nederlands sprekende Poolse doelman Jerzy Dudek en Finse verdediger Sami Hyypiä het acclimatiseren vereenvoudigt. ,,Die maken me wegwijs. Iedereen bij de club geeft me het gevoel dat ze heel blij met me zijn en zoiets werkt goed bij mij. Zo heeft coach Rafael Benitez ook indruk op mij gemaakt.” Vandaar wilde Kuyt wachten op Liverpool hoewel andere grote kapitaalkrachtige clubs naar zijn diensten dongen. ,,De keus ging tussen Liverpool en Feyenoord. Kies je voor een club als Chelsea dan word je onderdeel van een roulatiesysteem. Kijk, als ik kwalitatief tekort kom op mijn concurrenten heb ik vrede met een plaats op de bank, maar van nature ben ik niet iemand voor de reservebank.”
Bij Liverpool lopen met Robbie Fowler, Peter Crouch en Craig Bellamy een aantal topspitsen rond. Het maakt Kuyt niet zenuwachtig. ,,Concurrentie is juist goed voor me. Die heb ik nodig om beter te worden. Op de training moet ik nu meer uit mezelf halen. Het niveau ligt hoger dan bij Feyenoord, maar dat is niet zo verwonderlijk. Overigens lopen er geen vedettes met sterallures rond. Zo iemand als Steven Gerard is zelfs eerder een wat teruggetrokken jongen.”
Vandaag volgt het debuut en Kuyt kijkt er reikhalzend naar uit. Druk voelt hij niet. ,,Nooit gevoeld ook. Bij Feyenoord liepen wel eens spelers rond als Elmander en Lurling, die op het trainingsveld alles konden, maar blokkeerden in De Kuip. Ik kan niet wachten via dat kleine karakteristieke gangetje het veld op te gaan. Maar eerst natuurlijk even de hand leggen op het schild boven de tunnel met het embleem van Liverpool daarop. Mooi, zulke rituelen. En vervolgens evenals bij Feyenoord keihard werken en dan zien we wel wat de wedstrijd tegen West Ham United brengt.”
Daarna volgen nog zeker twee bewogen dagen met het afscheid van het legioen van Feyenoord en de Gouden Schoen op het voetbalgala. ,,Het zullen allemaal indrukwekkende ervaringen zijn. Ik wil de fans van Feyenoord graag nog een keer bedanken. Drie jaar lang hebben we lief en leed gedeeld en dan ben ik niet iemand die de deur achter zich dicht trekt en niets meer van zich laat horen. Al blijft het jammer dat we geen prijzen hebben gewonnen. Daar hoop ik bij Liverpool verandering in te brengen.”
,,De Gouden Schoen wil zeggen dat we zelfs zonder hoofdprijs een rol van betekenis hebben gespeeld afgelopen competitie. De play-offs zijn op een drama uitgelopen, maar we moeten niet vergeten dat we met Feyenoord een goed seizoen hebben gedraaid. M’n tweede Gouden Schoen zie ik als bewijs daarvan. Persoonlijk vind ik het mooi om de Gouden Schoen nu zowel bij FC Utrecht als Feyenoord te hebben gewonnen. Het is een mooie afsluiting van m’n Nederlandse tijd. M’n droom Liverpool is de volgende uitdaging. Mijn Feyenoord-periode evenaren zal nauwelijks mogelijk zijn, maar ik ga er wel voor.”