Ook buiten de Ramadan om? Ik ken dat gebruik alleen tijdens de Ramadan (geld geven aan de minder bedeelden). Overigens, doen mensen onafhankelijk van welke religie dan ook, veel schenkingen en donaties. Ook en vooral, omdat je dat vervolgens weer mag aftrekken.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:25 schreef Chadi het volgende:
Heel veel geven die rente weg als ze het krijgen. Verder is het zo dat heel veel een soort belasting af staan buiten het reguliere belastingstelsel om. Dat is een verplichte donatie voor onder andere ondernemers en dergelijke. Donaties gaan dan meestal rechtstreeks naar minder bedeelden .
Ja eens per jaar is dat .. dat staat buiten de ramadan om en is bepaald naar vermogen. Soort vermogens belasting.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:38 schreef Tissik het volgende:
[..]
Ook buiten de Ramadan om? Ik ken dat gebruik alleen tijdens de Ramadan (geld geven aan de minder bedeelden). Overigens, doen mensen onafhankelijk van welke religie dan ook, veel schenkingen en donaties. Ook en vooral, omdat je dat vervolgens weer mag aftrekken.
Nee, het is alleen voor moslims bedoeldquote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Als dit gunstiger is, nemen niet-Moslims toch ook gewoon zo'n Bilaa-Riba hypotheek?
Dat is dan pure discriminatie !quote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:51 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Nee, het is alleen voor moslims bedoeld![]()
Niet-Moslims mogen niet geweigerd worden, dat zou in strijd met de wet zijn.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:51 schreef _Qmars_ het volgende:
Nee, het is alleen voor moslims bedoeld![]()
Vertel mij even wat ik mis. De moslims hebben een renteloze hypotheek. Met de wijziging kunnen moslims ook gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek terwijl ze geen rente betalen. Wat is hier het nut vanquote:...waardoor de hypotheekrenteaftrek ook mogelijk is bij de 'halal hypotheken'.
http://www.antenna.nl/wim.nusselder/schrijfsels/rente.html verder de bron niet echt gecheckt, maar ik geloof wel dat dit stuk waar is...quote:Gedurende het grootste deel van de menselijke geschiedenis werd het vragen van rente vrij algemeen als immoreel en onrechtvaardig beschouwd. Dit is heel begrijpelijk in maatschappijen die nog vooral op landbouw berusten. Ook de (Roomse) Kerk was in de Middeleeuwen zeer radicaal in haar afwijzing van rente of "woeker" zoals het meestal genoemd werd. Woeker noemde zij het wanneer de uitlener "voordeel probeert te behalen uit het gebruik" (door de lener) "van zaken die niet zelf vruchtbaar zijn (zoals een schaapskudde of een akker), zonder arbeid, uitgaven of risico van de kant van de uitlener" (aldus het Lateraans Concilie van 1515).
Deze afwijzing van rente was vooral gebaseerd op bijbelteksten: Lukas 6 vers 34 en 35 nam daarbij een belangrijke plaats in. Jezus zegt in dit onderdeel van de Bergrede: "Indien gij leent van hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij dan vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. Neen, ...leent zonder op vergelding te hopen". Daarmee werd dus een relatief gematigde uitleg van die bijbeltekst gegeven. Een meer radicale uitleg had er zelfs een afwijzing van het vragen om aflossing van schulden uit kunnen halen. Fundamentele islamieten wijzen rente tegenwoordig nóg (of weer) af op vergelijkbare gronden: teksten uit de Koran die ongeveer dezelfde strekking hebben als die bijbelteksten.
In de volksmond wordt het Hypotheekrenteaftrek genoemd. De regeling in de wet is echter meeromvattend, namelijk dat de kosten die te maken hebben met de geldlening (t.b.v. de Eigen Woning) aftrekbaar zijn. Bij de Halal-hypotheek betaal je dan geen rente, maar wel kosten. En die kosten worden (waarschijnlijk) aftrekbaar.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:12 schreef Mister.Ed het volgende:
[..]
Vertel mij even wat ik mis. De moslims hebben een renteloze hypotheek. Met de wijziging kunnen moslims ook gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek terwijl ze geen rente betalen. Wat is hier het nut van![]()
Niet als zodanig. het is een regeling die de hypotheekverstrekker maakt. het zou een speciale regeling zijn als de regering zou zeggen dat ze geen rente hoefde te betalen over de hypotheek. maar dat is niet het gevolg. het is dus geen speciale regeling, slechts een andere regelgeving in de halal-hypotheek zelf. Het is voor deelnemers van de hypotheek een voordeel, maar het is geen speciale regeling. in feite zijn de halal-hypotheekverstrekkers gewoonweg een tussenman. dus zeg maar zoiets:quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:19 schreef Tissik het volgende:
Pomptiedom, dan is het dus wél een speciale regeling die moslims voordeel geeft zodat ze geen rente hoeven te betalen. Zonder voordeel, valt er immers niets te versterken.
En dhr de Liefde spreekt zichzelf nogal tegen: "...zodat iedereen dezelfde fiscale voordelen kan krijgen?". Uitzonderingen in het leven roepen die een voordeel levert aan een enkele groep mensen, kun je toch niet als een financieel voordeel voor iedereen benoemen.
Ik wil ook wel wat van die financiële voordelen die voor iedereen zijn bedoeld, alleen is dat tamelijk lastig als autochtone Nederlander. Ik moet namelijk wél gewoon die rente betalen.
De cashflow gaat alsvolgt:quote:Hypotheekverstrekkers ----> Halal-hypotheekverstrekkers ----> hypotheekafsluiters
de hypotheekverstrekkers zullen niets zeggen zolang zij hun rente (en dus hun winst) maar krijgen over de hypotheek. Aangezien de halal-hypotheekverstrekkers die gewoon betalen zal er dus niets worden gezegt.quote:Hypotheekverstrekkers <----[Hypotheek + rente]----- halal-hypotheekverstrekkers
halal-hypotheekverstrekkers <----[Hypotheek]----- hypotheekafsluiters
<----[rente]----- derde partij
Dan blijft natuurlijk de vraag... waar moet dat geld dan vandaan komen ? Welke organisaties zitten hierachter?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:34 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Niet als zodanig. het is een regeling die de hypotheekverstrekker maakt. het zou een speciale regeling zijn als de regering zou zeggen dat ze geen rente hoefde te betalen over de hypotheek. maar dat is niet het gevolg. het is dus geen speciale regeling, slechts een andere regelgeving in de halal-hypotheek zelf. Het is voor deelnemers van de hypotheek een voordeel, maar het is geen speciale regeling. in feite zijn de halal-hypotheekverstrekkers gewoonweg een tussenman. dus zeg maar zoiets:
[..]
De cashflow gaat alsvolgt:
[..]
de hypotheekverstrekkers zullen niets zeggen zolang zij hun rente (en dus hun winst) maar krijgen over de hypotheek. Aangezien de halal-hypotheekverstrekkers die gewoon betalen zal er dus niets worden gezegt.
Kijk, dat zei ik dus ookal in mijn eerste reactie.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:36 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Dan blijft natuurlijk de vraag... waar moet dat geld dan vandaan komen ?
Dan is er een situatie ontstaan waarbij deze personen worden voorgetrokken op andere mede-burgers. Dit is dus discriminatie en dus mag dit niet worden toegestaan....quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:39 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Kijk, dat zei ik dus ookal in mijn eerste reactie.
Waarschijnlijk komt het meerendeel af van landen zoals Saoedie Arabie en dat is het probleem vind ik. Want in feite maakt dat de halal-hypotheekbedrijven politieke pionen die de positie van de Islam in Nederland versterken met behulp van buitenlandse bronnen.
Dat houd in dat de islam kunstmatig wordt hooggehouden en opgelegd vanuit het buitenland terwijl de Nederlandse cultuur niet de luxe heeft om dergelijke bronnen aan te roepen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |