abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 augustus 2006 @ 10:19:36 #1
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_40859294
"'Halal' hypotheek zonder rente

UTRECHT - 16/08/06 - (Novum) - De eerste islamitische financiële instelling in Nederland heeft zich in Leiden gevestigd. Een woordvoerder van de instelling Bilaa-Riba zegt woensdag in de Volkskrant dat er veel interesse is voor een islamitisch verantwoorde 'halal' hypotheek. "We wachten nog met het verstrekken van deze hypotheken totdat de wet is veranderd, maar we hebben al meer dan tweeduizend aanvragen binnen."

Halal bankieren betekent dat de financiële dienstverlening voldoet aan de wetten die de koran stelt; volgens de islam is rente een onaanvaardbare vorm van vermogensvermeerdering. De Haagse gemeenteraadsfracties van de VVD en de Islam Democraten willen volgens de krant zo snel mogelijk een wetswijziging, waardoor de hypotheekrenteaftrek ook mogelijk is bij de 'halal hypotheken'.

VVD-raadslid Bart de Liefde noemt het in de krant opvallend dat er onder allochtonen relatief weinig huizenbezitters zijn. "En dat zou voor een deel aan het islamitische verbod op rente kunnen liggen", meent hij. "Dus waarom zouden we dat instrument niet aanpassen, zodat iedereen dezelfde fiscale voordelen kan krijgen?" De Liefde gelooft dat de leefbaarheid in de wijken daardoor kan worden verbeterd.

Als de wetswijziging wordt doorgevoerd, kan Bilaa-Riba, dat letterlijk 'zonder rente' betekent, in opdracht van een klant een huis kopen, het een paar dagen in eigen bezit houden, en vervolgens met winst verkopen aan de opdrachtgever. "Het is namelijk geen zonde om winst te maken, maar wel om die op te strijken door gewoon achterover te leunen en op de rente te wachten", verklaart de woordvoerder van de instelling. Die winst moet volgens de VVD en de Islam Democraten aftrekbaar zijn. "Het is dus niet zo dat 'die moslims' lekker geen rente hoeven te betalen", licht De Liefde toe.

© Tiscali/Novum"

Ik snap er geen fluit van, maar als moslims geen rente meer hoeven te betalen en de winst kunnen aftrekken, klinkt mij toch in de oren als dat zij dan "lekker geen rente hoeven te betalen" (zoals dhr De Liefde ontkent). Zouden moslims in Nederland ook geen bankrekening hebben ivm dat verbod op rente? Dan toch zeker iig geen spaarrekening! Of geldt dat verbod alleen als het niet zo goed uitkomt?

Misschien moet ik de Bijbel maar eens goed doorspitten op jacht naar een tekst die rente of belasting verbied?
pi_40859334
Die bestaat in de bijbel ook. Rente vragen binnen de katholieke kerk is volgens de bijbel verboden..
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_40859435
Heel veel geven die rente weg als ze het krijgen. Verder is het zo dat heel veel een soort belasting af staan buiten het reguliere belastingstelsel om. Dat is een verplichte donatie voor onder andere ondernemers en dergelijke. Donaties gaan dan meestal rechtstreeks naar minder bedeelden .
  woensdag 16 augustus 2006 @ 10:38:57 #4
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_40859803
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 10:25 schreef Chadi het volgende:
Heel veel geven die rente weg als ze het krijgen. Verder is het zo dat heel veel een soort belasting af staan buiten het reguliere belastingstelsel om. Dat is een verplichte donatie voor onder andere ondernemers en dergelijke. Donaties gaan dan meestal rechtstreeks naar minder bedeelden .
Ook buiten de Ramadan om? Ik ken dat gebruik alleen tijdens de Ramadan (geld geven aan de minder bedeelden). Overigens, doen mensen onafhankelijk van welke religie dan ook, veel schenkingen en donaties. Ook en vooral, omdat je dat vervolgens weer mag aftrekken.
pi_40859934
Als moslims op deze manier worden overgehaald om geld te investeren in ons land, en daarmee verder te integreren, lijkt me dit prima. Voorwaarde is natuurlijk dat er geen ongelijkheid mag bestaan en dat die stichting onder (strenge) overheidscontrole moet komen. Eventuele extra kosten, indien significant, moeten dan ook verhaald worden.
Jesus saves but death prevails.
pi_40859940
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 10:38 schreef Tissik het volgende:

[..]

Ook buiten de Ramadan om? Ik ken dat gebruik alleen tijdens de Ramadan (geld geven aan de minder bedeelden). Overigens, doen mensen onafhankelijk van welke religie dan ook, veel schenkingen en donaties. Ook en vooral, omdat je dat vervolgens weer mag aftrekken.
Ja eens per jaar is dat .. dat staat buiten de ramadan om en is bepaald naar vermogen. Soort vermogens belasting.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 10:47:00 #7
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40860031
Als dit gunstiger is, nemen niet-Moslims toch ook gewoon zo'n Bilaa-Riba hypotheek?
pi_40860170
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 10:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Als dit gunstiger is, nemen niet-Moslims toch ook gewoon zo'n Bilaa-Riba hypotheek?
Nee, het is alleen voor moslims bedoeld
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 10:52:43 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40860203
Volgens de huidige wetgeving is het toch verboden geld te verlenen zonder daarvoor rente te vragen?! Dan zou het discriminatie zijn.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 10:54:12 #10
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_40860252
Mgoed, ik hoor de meeste moslims steeds maar klagen dat ze zelf juist minder bedeeld zijn, want ze worden zo vreselijk gediscrimineerd En als je dan ook nog in je huurflat 7 kinderen moet grootbrengen en je familie in Marokko of Turkije in levensonderhoud moet voorzien, kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt in het betalen van rente. Je moet immers wel met het "boesje" eens per jaar flink op vakantie kunnen gaan...
Stel je voor dat al die vakanties worden betaald vanuit een spaarrekening met flinke rente? Neeeej, dat zal vast niet, dat mag niet volgens de Koran.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 10:56:46 #11
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_40860321
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 10:51 schreef _Qmars_ het volgende:

[..]

Dat is dan pure discriminatie !
  woensdag 16 augustus 2006 @ 10:56:51 #12
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40860328
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 10:51 schreef _Qmars_ het volgende:
Niet-Moslims mogen niet geweigerd worden, dat zou in strijd met de wet zijn.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 11:03:41 #13
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_40860492
Deze hypotheek is niet geheel zoals sommige mensen denken. het is geen speciale regeling die Moslims voordeel geeft zodat ze geen rente meer over hun hypotheek hoeven te betalen.

Hoewel de individuele Moslim geen rente hoeft te betalen moet het bedrijf wat de halal-hypotheek verstrekt dat wel doen. Ofwel, een Moslim sluit een hypotheek af voor 100.000 euro en hoeft dus alleen dit bedrag terug te betalen aan de halal-hypotheek, maar de hala-hypotheek moet de bank 100.000 euro betalen plus de rente. Een halal-hypotheek is dus een verliesdraaiende hypotheek die zijn inkomsten elders van heeft om de rente te kunnen betalen.

belangrijk is dus om te kijken of er misbruik van wordt gemaakt en waar die externe geldstroom vanaf komt. iets zegt me dat de externe geldstroom van landen zoals Soadie-Arabie afkomt wat dus betekend dat Moslims weldegelijk worden voorgetrokken in Nederland aangezien het geld afkomstig is van Islamitische landen met als doel het versterken van de Islamitische positie in de westerse samenleving. Kijk, en dat is nou een motief waar ik een hekel aan heb en dat is reden genoeg voor mij om tegen de Halal-hypotheek te zijn. ik moet invloed van de VS op Europa niet, en invloed vanuit het Midden-Oosten op Europa moet ik nog minder.
I mean no harm
pi_40860679
Klik

Zit ook een streaming linkje bij, erg helder uitgelegd.
ijs_beer fan!
pi_40860695
kanker mot niet gekker worden in dit land....

moeten we alles aanpassen of kunnen ze niet gewoon onze regels respecteren....

Moskeen bouwen enzo heb ik geen moeite mee maar dit gaat wel heel ver
pi_40860746
quote:
...waardoor de hypotheekrenteaftrek ook mogelijk is bij de 'halal hypotheken'.
Vertel mij even wat ik mis. De moslims hebben een renteloze hypotheek. Met de wijziging kunnen moslims ook gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek terwijl ze geen rente betalen. Wat is hier het nut van
  woensdag 16 augustus 2006 @ 11:19:38 #17
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_40861010
Pomptiedom, dan is het dus wél een speciale regeling die moslims voordeel geeft zodat ze geen rente hoeven te betalen. Zonder voordeel, valt er immers niets te versterken.

En dhr de Liefde spreekt zichzelf nogal tegen: "...zodat iedereen dezelfde fiscale voordelen kan krijgen?". Uitzonderingen in het leven roepen die een voordeel levert aan een enkele groep mensen, kun je toch niet als een financieel voordeel voor iedereen benoemen.

Ik wil ook wel wat van die financiële voordelen die voor iedereen zijn bedoeld, alleen is dat tamelijk lastig als autochtone Nederlander. Ik moet namelijk wél gewoon die rente betalen.
pi_40861108
De christenen hebben rente ook een tijd verboden...
quote:
Gedurende het grootste deel van de menselijke geschiedenis werd het vragen van rente vrij algemeen als immoreel en onrechtvaardig beschouwd. Dit is heel begrijpelijk in maatschappijen die nog vooral op landbouw berusten. Ook de (Roomse) Kerk was in de Middeleeuwen zeer radicaal in haar afwijzing van rente of "woeker" zoals het meestal genoemd werd. Woeker noemde zij het wanneer de uitlener "voordeel probeert te behalen uit het gebruik" (door de lener) "van zaken die niet zelf vruchtbaar zijn (zoals een schaapskudde of een akker), zonder arbeid, uitgaven of risico van de kant van de uitlener" (aldus het Lateraans Concilie van 1515).

Deze afwijzing van rente was vooral gebaseerd op bijbelteksten: Lukas 6 vers 34 en 35 nam daarbij een belangrijke plaats in. Jezus zegt in dit onderdeel van de Bergrede: "Indien gij leent van hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij dan vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. Neen, ...leent zonder op vergelding te hopen". Daarmee werd dus een relatief gematigde uitleg van die bijbeltekst gegeven. Een meer radicale uitleg had er zelfs een afwijzing van het vragen om aflossing van schulden uit kunnen halen. Fundamentele islamieten wijzen rente tegenwoordig nóg (of weer) af op vergelijkbare gronden: teksten uit de Koran die ongeveer dezelfde strekking hebben als die bijbelteksten.
http://www.antenna.nl/wim.nusselder/schrijfsels/rente.html verder de bron niet echt gecheckt, maar ik geloof wel dat dit stuk waar is...

Het is in ieder geval een behoorlijk linkse site ...
  woensdag 16 augustus 2006 @ 11:23:25 #19
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40861143
Vergelijk het met streng Gereformeerden. Die mogen geen autoverzekering, maar betalen in plaats daarvan een bepaald bedrag aan een of andere club. Op het moment dat ze een ongeluk veroorzaken, betaalt die club de schade.
pi_40861161
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 11:12 schreef Mister.Ed het volgende:

[..]

Vertel mij even wat ik mis. De moslims hebben een renteloze hypotheek. Met de wijziging kunnen moslims ook gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek terwijl ze geen rente betalen. Wat is hier het nut van
In de volksmond wordt het Hypotheekrenteaftrek genoemd. De regeling in de wet is echter meeromvattend, namelijk dat de kosten die te maken hebben met de geldlening (t.b.v. de Eigen Woning) aftrekbaar zijn. Bij de Halal-hypotheek betaal je dan geen rente, maar wel kosten. En die kosten worden (waarschijnlijk) aftrekbaar.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 11:34:14 #21
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_40861496
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 11:19 schreef Tissik het volgende:
Pomptiedom, dan is het dus wél een speciale regeling die moslims voordeel geeft zodat ze geen rente hoeven te betalen. Zonder voordeel, valt er immers niets te versterken.

En dhr de Liefde spreekt zichzelf nogal tegen: "...zodat iedereen dezelfde fiscale voordelen kan krijgen?". Uitzonderingen in het leven roepen die een voordeel levert aan een enkele groep mensen, kun je toch niet als een financieel voordeel voor iedereen benoemen.

Ik wil ook wel wat van die financiële voordelen die voor iedereen zijn bedoeld, alleen is dat tamelijk lastig als autochtone Nederlander. Ik moet namelijk wél gewoon die rente betalen.
Niet als zodanig. het is een regeling die de hypotheekverstrekker maakt. het zou een speciale regeling zijn als de regering zou zeggen dat ze geen rente hoefde te betalen over de hypotheek. maar dat is niet het gevolg. het is dus geen speciale regeling, slechts een andere regelgeving in de halal-hypotheek zelf. Het is voor deelnemers van de hypotheek een voordeel, maar het is geen speciale regeling. in feite zijn de halal-hypotheekverstrekkers gewoonweg een tussenman. dus zeg maar zoiets:
quote:
Hypotheekverstrekkers ----> Halal-hypotheekverstrekkers ----> hypotheekafsluiters
De cashflow gaat alsvolgt:
quote:
Hypotheekverstrekkers <----[Hypotheek + rente]----- halal-hypotheekverstrekkers

halal-hypotheekverstrekkers <----[Hypotheek]----- hypotheekafsluiters
<----[rente]----- derde partij
de hypotheekverstrekkers zullen niets zeggen zolang zij hun rente (en dus hun winst) maar krijgen over de hypotheek. Aangezien de halal-hypotheekverstrekkers die gewoon betalen zal er dus niets worden gezegt.
I mean no harm
pi_40861577
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 11:34 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Niet als zodanig. het is een regeling die de hypotheekverstrekker maakt. het zou een speciale regeling zijn als de regering zou zeggen dat ze geen rente hoefde te betalen over de hypotheek. maar dat is niet het gevolg. het is dus geen speciale regeling, slechts een andere regelgeving in de halal-hypotheek zelf. Het is voor deelnemers van de hypotheek een voordeel, maar het is geen speciale regeling. in feite zijn de halal-hypotheekverstrekkers gewoonweg een tussenman. dus zeg maar zoiets:
[..]

De cashflow gaat alsvolgt:
[..]

de hypotheekverstrekkers zullen niets zeggen zolang zij hun rente (en dus hun winst) maar krijgen over de hypotheek. Aangezien de halal-hypotheekverstrekkers die gewoon betalen zal er dus niets worden gezegt.
Dan blijft natuurlijk de vraag... waar moet dat geld dan vandaan komen ? Welke organisaties zitten hierachter?
pi_40861618
-dubbel-
  woensdag 16 augustus 2006 @ 11:39:19 #24
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_40861656
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 11:36 schreef _Qmars_ het volgende:

[..]

Dan blijft natuurlijk de vraag... waar moet dat geld dan vandaan komen ?
Kijk, dat zei ik dus ookal in mijn eerste reactie.

Waarschijnlijk komt het meerendeel af van landen zoals Saoedie Arabie en dat is het probleem vind ik. Want in feite maakt dat de halal-hypotheekbedrijven politieke pionen die de positie van de Islam in Nederland versterken met behulp van buitenlandse bronnen.

Dat houd in dat de islam kunstmatig wordt hooggehouden en opgelegd vanuit het buitenland terwijl de Nederlandse cultuur niet de luxe heeft om dergelijke bronnen aan te roepen.

/edit; Het is in feite een soort geforceerde bekering tot de islam van de cultuur die gebruik maakt van gaten in de democratische regelgeving. Soort van legale religieuze opdringing.
I mean no harm
pi_40861721
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 11:39 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Kijk, dat zei ik dus ookal in mijn eerste reactie.

Waarschijnlijk komt het meerendeel af van landen zoals Saoedie Arabie en dat is het probleem vind ik. Want in feite maakt dat de halal-hypotheekbedrijven politieke pionen die de positie van de Islam in Nederland versterken met behulp van buitenlandse bronnen.

Dat houd in dat de islam kunstmatig wordt hooggehouden en opgelegd vanuit het buitenland terwijl de Nederlandse cultuur niet de luxe heeft om dergelijke bronnen aan te roepen.
Dan is er een situatie ontstaan waarbij deze personen worden voorgetrokken op andere mede-burgers. Dit is dus discriminatie en dus mag dit niet worden toegestaan....
Want ik weet zeker dat ik begrepen heb dat dit alleen bedoeld is voor onze moslim-medeburgers..

En ik ben even douchen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')