abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 augustus 2006 @ 16:55:39 #1
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_40798923
Ik zit zelf met het probleem dat ik wil gaan tegelen, maar er nog geen ervaring mee heb. Nu wil ik het dus gaan leren. Ik heb inmiddels in m'n klustopic al wat tips verzameld, maar er zijn vast wel meer mensen die op zoek zijn naar tips. Vandaar dit speciale topic voor tegeltips

Even wat dingen die ik nu al weet:
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:28 schreef Rewimo het volgende:
Het is wel te doen, ik heb in mijn keuken ook zelf getegeld. Koop in elk geval tegelkruisjes op de voegbreedte die je wilt hebben. Zet een horizontale en een verticale loodlijn uit en tegel daarlangs eerst 1 rij omhoog en 1 rij opzij. Tegel dan verder vanaf die twee rijen.
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:58 schreef ElisaB het volgende:
En tegel de een na onderste rij op een lat (en pas als je helemaal klaar bent naar boven toe, verwijder je de lat en tegel je de alleronderste rij). Doe je dat niet, dan zakt de hele mieterse boel in mekaar en kan je weer opnieuw beginnen

* ElisaB heeft al heel wat getegeld en vindt het errug leuk werk
En de fantastische post van remcoharmsen:
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 07:49 schreef remcoharmsen het volgende:
Ik zet de kruisjes er altijd maar met 1 pinnetje in. Dus 4 kruisjes voor een kruising van tegels zeg maar. hmm, niet duidelijk natuurlijk. ok:

ik smeer de muur in met tegellijm en kam de muur mooi strak. Daarna pak ik 1 tegel en 4 kruisjes. zet de tegel op de muur en stop 2 kruisjes onder de tegel, zodat ze als "+" teken uit de muur steken. zo hou je wel de hoogte van je kruisje aan, maar gebruik je maar 1 pinnetje. dit doe je dus links en rechts onder de tegel, zodat ie netjes op de tegel er onder blijft staan. Daarna 2 kruisjes tussen de nieuwe tegel en de tegel links ervan (of rechts als je van die kant werkt), zodat je ook daar de juiste afstand houdt.

Ik zal nog even een tekening maken, want het is niet zo makkelijk uit leggen.

nog 1 punt, wat al door ElisaB wordt genoemd:
als je vloer niet echt waterpas is, is het verstandig om niet op de onderste rij, maar 1 rij hoger te beginnen. stel: je tegels zijn 15 cm hoog, timmer dan een lat waterpas op de muur, zodat de rij die daar op komt op 14 cm hoogte begint. Zo heb je later onder die lat 1 cm speling, zodat je de onderste rij tegels later als de rest droog is netjes op de vloer kunt laten aansluiten door er het benodigde randje af te slijpen en hem er in te tegelen.

voorbeeld hoe ik de kruisjes zet en hoe je het balkje op de muur kunt zetten. De tegels zijn 15 hoog en de balk zit op 14, zodat er een tegel van 14 onder kan. Zo vlak je de vloer uit! Nog een voordeel, als we 't toch ook over budget hebben: de kruisjes trek je er na het tegelen voorzichtig weer uit!

quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:17 schreef sanger het volgende:

Voor de vloer gebruik je meestal flexibele tegellijm.
Voor de wand kun je een bouwpasta van Eurocol gebruiken.
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Je kan wel iets opvullen sub]met tegellijm[/sub], echter loop je hiermee ook meer risico op luchtbellen onder de tegel. Als er lucht onder de tegel zit breekt hij zo doormidden.

Voor de vloer moet je de lijm heel goed opsmeren met een kam. De tegel erop leggen en aanslaan met een rubberen hamer. Als hij goed ligt moet de tegel heel blijven. Breekt de tegel zit er lucht onder, of een oneffenheid.

Met bouwpasta is het makkelijker. Omdat je de tegel plakt, en niet zet/legt, kun je makkelijker opvullen. Bij wandtegels sla je hem ook niet echt aan. Pas met dat opvullen wel op dat de laag niet te dik wordt. Dan blijft de pasta namelijk altijd zacht ipv uit te harden.
Maar er zijn vast nog goede tips en adviezen die niet genoemd zijn. Post ze dus hier!!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 14 augustus 2006 @ 16:57:58 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40799028
Gebruik een waterpas om ervoor te zorgen dat je alle rijen recht onder elkaar legt. Dit kun je ook gebruiken bij diagonaal leggen! Maar dan sla je gewoon een rij over.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 14 augustus 2006 @ 16:59:42 #3
65960 sanger
pi_40799115
Als je meerdere dozen hebt kan er kleurverschil optreden. Je kunt dit controleren aan de hand van de kleurnummers, of het bakprocesnummer, dat op de doos staat.

Buiten dat is het verstandig de dozen van te voren te mixen. Zo gaat het kleurverschil, dat onvermijdelijk is, het minste opvallen. Uiteraard kun je ook tijdens hte tegelen steeds een andere doos gebruiken om de tegels uit te pakken.

Deze stond ook al ergens, maar toch maar herhalen
  maandag 14 augustus 2006 @ 17:01:13 #4
65960 sanger
pi_40799186
Meet goed uit hoe je ongeveer gaat uitkomen. Niets is lelijker als een tegelstrookje van 1cm ofzoiets aan de zijkant. Dit kun je voorkomen door aan beide zijkanten bv een halve tegel te nemen.
pi_40799212
Ja, he, je vergeet heul mijn tip:
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 21:19 schreef Marsepein het volgende:

Bij grotere oppervlakten is het verstandig om je tegels iig met het zelfde kleurbatchnummer te kopen en dan onderling de dozen te mengen (Of regelmatig uit een andere doos pakken)
pi_40799260
Ha die A_R,
Ik heb alleen ervaring met vloeren tegelen. Mijn tips zijn dat je niet teveel lijm moet gebruiken en ik heb wel eens gelezen dat je van boven naar beneden 'moet' tegelen (maar dat is alleen uit estetische overwegingen). Op www.praxis.nl zijn handleidingen te vinden overigens. Ik gebruikte de kruisjes op dezelfde manier als remcoharmsen trouwens, dat is een goede tip (je kan ze er ook als een X inzetten als je begrijpt wat ik bedoel.)
Aldus.
  maandag 14 augustus 2006 @ 17:04:32 #7
65960 sanger
pi_40799338
Gebruik bij het leggen in lijm een rubberen moker om aan te slaan:

Smeer de lijm uit over de vloer. Kam het goed aan! Leg de tegel er met een wrijvende beweging in, om te voorkomen dat er lucht onder de tegel komt. Bepaal de voegbreedte en sla de tegel aan met de rubberen moker. Doe dit over de gehele tegel! Je slaat de tegel zo goed in de lijmlaag. Pas op dat je de tegel niet te ver doorslaat. Dan zit er geen lijm meer onder de tegel. Als de tegel breekt zit er een oneffenheid, vuiltje of lucht onder.

Bij gebrek aan een rubberen moker kun je ook het rubberen handvat van een hamer gebruiken.
pi_40799568
Voor het voegen goed de lijmresten uit de naden wegkrabben.
  maandag 14 augustus 2006 @ 17:11:00 #9
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_40799623
Oja.., voegen....
Daar heb ik nog niet bij stil gestaan: hoe moet je voegen??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 14 augustus 2006 @ 17:13:26 #10
65960 sanger
pi_40799721
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 17:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
Oja.., voegen....
Daar heb ik nog niet bij stil gestaan: hoe moet je voegen??
Muur:

Met een voegbordje smeer je de voegen goed vol! Je laat het even uitharden (niet te lang) en vervolgens met een natte spons afnemen. Bij de voegen iets meer druk zetten zodat je een mooie voeg overhoudt. Je kunt de voeg in laten liggen, of iets op laten liggen. Als je klaar bent met sponsen laten uitharden. De dag erna kun je de waas afnemen door goed te boenen.

Vloer:

Je maakt de voeg goed nat. Je kwakt het op de vloer en smeert het uit met een trekker of e.d. Je laat het even uitharden en neemt het dan af met een dweil. Na een uur of 4-6 mag je de tegels goed schoonboenen.
  vrijdag 29 september 2006 @ 20:56:55 #11
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_42242086
Vandaag ervaren;
Extra dikke tegels (zowel wand als vloer) kun je het beste slijpen. Bij de Praxis heb je voor 45,- (Kinzo) een slijptafel (incl. slijpschijf) ipv 50,- neerleggen voor een goede tegelsnijder. Mijn ervaring is dat het glazuur beter blijft zitten aan de snijranden mbv een tafel ipv een standaard handmatige tegelsnijder.
"Zelfoverschatting is het immuunsysteem van de menselijke psyche" Maassen, 2009
pi_42243638
Vloer invoegen.
Hiervoor gebruik je Zilverzand en cement.
Menging 1 cement 2 zand.1 op 1 kan ook.
Inspeciekuip goed mengen dan water bijvoegen tot je yoghurt/melk substantie krijg.
Uitkieperen en met een aftrekker over de vloer diagonaal verdelen.
Let wel: als de specie te droog is springt hij "dood". Indien de voegen na jou beoordeling goed zijn, afblijven verder.
Waar je begonnen bent, kun je al beginnen met een grote spons de cementsluier verwijderen.
Met zo'n klein schuursponsje (de sponskant) kun je voorzichtig de randen schoon maken. Telkens de spons in een emmer uitspoelen.
De volgende dag kan er nog een waas op zitten. Hoeft niet. Maar is dit het geval dan kun je met verdunde zoutzuur 1 deel zoutzuur 10 delen water, MET PROTECTIEHANDSCHOENEN de cementsluier verwijderen met sponsje. Je ziet waar cement zit het zoutzuur bruizen.
Let op met zoutzuur. Goed luchten.
pi_42243837
Tegels slijpen.
Altijd handig een haakse slijpmachine.
Grote voor het grovve werk staal en tegels
De kleinere voor het kleiner werk maar ook voor staal en tegels.
Je het hiervoor verschillende soorten slijpschijven en snijschijven.
Tegenwoordig heb je ook diamant snijschijven. Kun je heel prcies mee snijden.
Ik heb beiden, maar gebruik meestal voor tegelwerk de kleine omdat deze handzamer is.
Laat de schijf het werk doen!
Bril op en mondmasker en oordoppen gebruiken.
pi_42244386
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 17:13 schreef sanger het volgende:

[..]

Muur:

Met een voegbordje smeer je de voegen goed vol!

Je bedoeld waarschijnlijk een voegenwasser
  vrijdag 29 september 2006 @ 23:47:28 #15
65960 sanger
pi_42246947
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:17 schreef Solingjan het volgende:

[..]

[afbeelding]
Je bedoeld waarschijnlijk een voegenwasser
Dat werkt nog beter, maar met een bordje werkt het ook wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')