quote:Op maandag 7 augustus 2006 18:28 schreef Rewimo het volgende:
Het is wel te doen, ik heb in mijn keuken ook zelf getegeld. Koop in elk geval tegelkruisjes op de voegbreedte die je wilt hebben. Zet een horizontale en een verticale loodlijn uit en tegel daarlangs eerst 1 rij omhoog en 1 rij opzij. Tegel dan verder vanaf die twee rijen.
En de fantastische post van remcoharmsen:quote:Op maandag 7 augustus 2006 18:58 schreef ElisaB het volgende:
En tegel de een na onderste rij op een lat (en pas als je helemaal klaar bent naar boven toe, verwijder je de lat en tegel je de alleronderste rij). Doe je dat niet, dan zakt de hele mieterse boel in mekaar en kan je weer opnieuw beginnen
* ElisaB heeft al heel wat getegeld en vindt het errug leuk werk
quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 07:49 schreef remcoharmsen het volgende:
Ik zet de kruisjes er altijd maar met 1 pinnetje in. Dus 4 kruisjes voor een kruising van tegels zeg maar. hmm, niet duidelijk natuurlijk. ok:
ik smeer de muur in met tegellijm en kam de muur mooi strak. Daarna pak ik 1 tegel en 4 kruisjes. zet de tegel op de muur en stop 2 kruisjes onder de tegel, zodat ze als "+" teken uit de muur steken. zo hou je wel de hoogte van je kruisje aan, maar gebruik je maar 1 pinnetje. dit doe je dus links en rechts onder de tegel, zodat ie netjes op de tegel er onder blijft staan. Daarna 2 kruisjes tussen de nieuwe tegel en de tegel links ervan (of rechts als je van die kant werkt), zodat je ook daar de juiste afstand houdt.
Ik zal nog even een tekening maken, want het is niet zo makkelijk uit leggen.
nog 1 punt, wat al door ElisaB wordt genoemd:
als je vloer niet echt waterpas is, is het verstandig om niet op de onderste rij, maar 1 rij hoger te beginnen. stel: je tegels zijn 15 cm hoog, timmer dan een lat waterpas op de muur, zodat de rij die daar op komt op 14 cm hoogte begint. Zo heb je later onder die lat 1 cm speling, zodat je de onderste rij tegels later als de rest droog is netjes op de vloer kunt laten aansluiten door er het benodigde randje af te slijpen en hem er in te tegelen.
voorbeeld hoe ik de kruisjes zet en hoe je het balkje op de muur kunt zetten. De tegels zijn 15 hoog en de balk zit op 14, zodat er een tegel van 14 onder kan. Zo vlak je de vloer uit! Nog een voordeel, als we 't toch ook over budget hebben: de kruisjes trek je er na het tegelen voorzichtig weer uit!
quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:17 schreef sanger het volgende:
Voor de vloer gebruik je meestal flexibele tegellijm.
Voor de wand kun je een bouwpasta van Eurocol gebruiken.
Maar er zijn vast nog goede tips en adviezen die niet genoemd zijn. Post ze dus hier!!quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:34 schreef sanger het volgende:
[..]
Je kan wel iets opvullen sub]met tegellijm[/sub], echter loop je hiermee ook meer risico op luchtbellen onder de tegel. Als er lucht onder de tegel zit breekt hij zo doormidden.
Voor de vloer moet je de lijm heel goed opsmeren met een kam. De tegel erop leggen en aanslaan met een rubberen hamer. Als hij goed ligt moet de tegel heel blijven. Breekt de tegel zit er lucht onder, of een oneffenheid.
Met bouwpasta is het makkelijker. Omdat je de tegel plakt, en niet zet/legt, kun je makkelijker opvullen. Bij wandtegels sla je hem ook niet echt aan. Pas met dat opvullen wel op dat de laag niet te dik wordt. Dan blijft de pasta namelijk altijd zacht ipv uit te harden.
quote:Op zondag 13 augustus 2006 21:19 schreef Marsepein het volgende:
Bij grotere oppervlakten is het verstandig om je tegels iig met het zelfde kleurbatchnummer te kopen en dan onderling de dozen te mengen (Of regelmatig uit een andere doos pakken)
Muur:quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
Oja.., voegen....
Daar heb ik nog niet bij stil gestaan: hoe moet je voegen??
quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:13 schreef sanger het volgende:
[..]
Muur:
Met een voegbordje smeer je de voegen goed vol!
Dat werkt nog beter, maar met een bordje werkt het ook wel.quote:Op vrijdag 29 september 2006 22:17 schreef Solingjan het volgende:
[..]
[afbeelding]
Je bedoeld waarschijnlijk een voegenwasser
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |