abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 augustus 2006 @ 14:29:29 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40794606
quote:
DEN HAAG - Jonge huizenbezitters met een laag inkomen profiteren veel meer van de hypotheekrenteaftrek dan de rijken. Deze opvallende conclusie trekken drie onderzoekers in het economenvakblad ESB van deze week.

Voor de politiek zet dit nieuwe feit de discussie over het afschaffen van de hypotheekaftrek op zijn kop. Al jaren zeggen voorstanders van afschaffing dat deze belastingaftrek een subsidie voor de rijken zou zijn.

De drie economen hebben evenwel berekend dat het tegendeel waar is. Lagere inkomens met een eigen huis krijgen, relatief gezien, meer terug van de fiscus dan huizenbezitters met hoge inkomens.

''Ze wonen in huizen die ten opzichte van hun inkomen duur zijn. Daardoor kunnen ze relatief gezien meer aftrekken bij de belastingdienst,'' aldus de economen.

Een enquête van de Vereniging Eigen Huis onderstreept dit nieuwe gegeven: het verzet tegen afschaffing van de aftrek is groter bij lagere inkomens. Slechts dertien procent van de jongeren is voor beperking, terwijl liefst 45 procent van de rijken voor vermindering is.

De aftrek wordt een belangrijk onderwerp van de verkiezingen dit najaar. CDA en VVD zijn voor behoud, de oppositie wil erin snoeien.

Nu blijkt evenwel dat jongeren met een laag inkomen vaak een hogere hypotheek hebben, waar nog maar weinig van is afgelost. Rijkere ouderen hebben minder fiscaal voordeel, omdat ze gemiddeld lagere hypotheken hebben, die soms al grotendeels zijn afgelost.

© Het Parool, 14-08-2006, 11:45 uur
Vreemd dat juist de linksen voorstander zijn van afschaffing van de hypotheekrente aftrek .
Terecht overigens
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 14 augustus 2006 @ 14:38:40 #2
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_40794802
het bezwaar tegen HRA is ook niet dat de paupers er rijker van worden maar dat mensen die al rijk zijn er nog rijker van worden.

HRA afschaffen is dan ook vaak niet het plan (GL/pvda/sp) maar beperken. Roven tbv van de kleintjes zonder eigen zwembad van de rijken die het maar met een kleiner zwembad en geen eigen golfbaan moeten doen.
If at first you fail, re-define your objective.
  maandag 14 augustus 2006 @ 14:59:59 #3
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40795199
het bezwaar tegen HRA is imo veel principieeler: waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan de lening die jij aangaat voor een huis waar jij in woont?

dan WIL je gewoon inefficientie creeeren in de markt
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_40795622
Ja, ammehoela... hoezo open deur. Natuurlijk hebben mensen met een laag inkomen relatief meer baat bij hypotheekrenteaftrek. Dat kan ik zo ook nog wel bedenken. Het gaat er alleen om dat middel zijn doel voorbij is gestreefd. Van al het geld dat aan hypotheekrenteaftrek wordt uitgegeven verdwijnt 42 procent in de zakken van de 7 procent rijkste mensen in ons land.

Dat ik als modaal-verdiener binnenkort de hypotheekrente-aftrek harder nodig heb dan één of andere patser met een villa van 1 miljoen euro en een inkomen dat 6 keer hoger is als het mijne, tja... Dat is niet meer dan logisch.

De gedachte van de gedeeltelijke afschaffing is dan ook vooral gericht op het hoogste deel van de hypotheek. Niet op de eerste - zeg- 300.000-400.000 euro.
pi_40796656
tja open deur inderdaad.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_40796938
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 14:59 schreef pmb_rug het volgende:
het bezwaar tegen HRA is imo veel principieeler: waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan de lening die jij aangaat voor een huis waar jij in woont?

Eh, ik dacht dat het oorspronkelijke idee was dat Nederland er als geheel op vooruit gaat als meer mensen willen investeren in een eigen huis.

Maar volgens mij is het doel allang bereikt - men wil massaal investeren in een eigen huis.
Het belangrijkste effect van subsidie in een markt met schaarste is prijsopdrijving. Men kan iets hoger bieden, en doet dat dus.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40797911
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 16:06 schreef sigme het volgende:

Eh, ik dacht dat het oorspronkelijke idee was dat Nederland er als geheel op vooruit gaat als meer mensen willen investeren in een eigen huis. Maar volgens mij is het doel allang bereikt - men wil massaal investeren in een eigen huis. Het belangrijkste effect van subsidie in een markt met schaarste is prijsopdrijving. Men kan iets hoger bieden, en doet dat dus.
Precies En dat maakt dus JUIST weer dat de huizenprijzen duurder worden en daarmee voor meer starters onbereikbaar zijn. Het middel (de HRA) schiet dus zijn doel voorbij, inmiddels. Daarom is stapsgewijze afschaffing uiterst gewenst.
pi_40798054
quote:

Omdat de belastingbetaler ook voordeel geniet van de overdrachtsbelasting die de huizenkoper betaalt
  maandag 14 augustus 2006 @ 16:39:00 #9
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_40798261
quote:
Een enquête van de Vereniging Eigen Huis onderstreept dit nieuwe gegeven: het verzet tegen afschaffing van de aftrek is groter bij lagere inkomens. Slechts dertien procent van de jongeren is voor beperking, terwijl liefst 45 procent van de rijken voor vermindering is.
Dat vind ik dan wel weer een opmerkelijk gegeven, vooral die 13 procent bij de jongeren. Ik vraag me dan toch af onder wie dat onderzoek is uitgevoerd. Onder alle jongeren van Nederland, onder jongeren die een huis bezitten of onder jongeren die lid zijn van Eigen Huis.

In de laatste twee gevallen is het lage percentage wel verklaarbaar natuurlijk, die jongeren hebben net de barrierre overwonnen die de HRA opwerpt en willen er nu van profiteren. Als het echt onder alle jongeren van Nederland is uitgevoerd snap ik weinig van die 13 procent eigenlijk.
pi_40800974
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 16:30 schreef dVTB het volgende:

[..]

Precies En dat maakt dus JUIST weer dat de huizenprijzen duurder worden en daarmee voor meer starters onbereikbaar zijn. Het middel (de HRA) schiet dus zijn doel voorbij, inmiddels. Daarom is stapsgewijze afschaffing uiterst gewenst.
Typisch geval van een overheid met goede bedoelingen die een markt grondig verneukt.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_40810486
HRA moet weg, maar daarvoor in de plaats moeten de belastingen omlaag; gerealiseerd door cadeautjes voor werkschuw tuig ook af te schaffen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 14 augustus 2006 @ 23:06:38 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40812707
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 22:22 schreef Neuralnet het volgende:
HRA moet weg, maar daarvoor in de plaats moeten de belastingen omlaag; gerealiseerd door cadeautjes voor werkschuw tuig ook af te schaffen.
Idd, belastingstelsel op de schop en richting een flat tax
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 14 augustus 2006 @ 23:24:23 #13
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40813718
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 23:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, belastingstelsel op de schop en richting een flat tax
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_40821017
"De drie economen hebben evenwel berekend dat het tegendeel waar is. Lagere inkomens met een eigen huis krijgen, relatief gezien, meer terug van de fiscus dan huizenbezitters met hoge inkomens."

de crux zit hem in het woordje 'relatief' : duh!

als ik in een huis woon van 200.000 euro en betaal 5% rente betaal ik 10.000 per jaar. Blijft na aftrek dan ongeveer 6800 over bij 38% aftrek. is dus 566 euro per maand.

Mijn baas woont in hetzelfde soort huis en betaald bij 42% aftrek 483 euro per maand bij hetzelfde rentepercentage.

Zijn baas zou dan op 416 euro per maand komen. Hij betaald dan per maand 150 euro minder dan ik voor hetzelfde huis met dezelfde hypotheekrente.

Relatief heb ik dan inderdaad de meeste aftrek, maar waarom zouden zij doordat ze meer verdienen meer subsidie krijgen van de staat?

afschaffen die handel!

BS
pi_40821117
Wat een nieuws zeg, je hoeft er geen econoom voor te zijn om zoiets te bedenken.

Tip voor Albert Heijn, om mensen met een lager inkomen naar de winkel te krijgen:
"Lagere inkomens profiteren relatief meer van onze prijsverlagingen dan de hogere! "
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_40821705
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 14:38 schreef abraham het volgende:
het bezwaar tegen HRA is ook niet dat de paupers er rijker van worden maar dat mensen die al rijk zijn er nog rijker van worden.
Rijke mensen betalen bakken met geld aan belasting. Terecht dat ze daar iets van terugkrijgen alhoewel afschaffen van deze idioterie het beste is natuurlijk.
quote:
HRA afschaffen is dan ook vaak niet het plan (GL/pvda/sp) maar beperken. Roven tbv van de kleintjes zonder eigen zwembad van de rijken die het maar met een kleiner zwembad en geen eigen golfbaan moeten doen.
Stel je voor zeg. Mensen zouden materieel succes nastreven. Schande!
pi_40821735
quote:

In veel gevallen is belastingbetaler de lener. Het is echter allemaal veel simpeler. Waarom eerst geld naar de overheid brengen om het vervolgens terug te krijgen in de vorm van huursubsidie of een hypotheekaftrek. Vestzak-broekzak waar alleen talentloze ambtenaren en politici mee gebaat zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')