abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 augustus 2006 @ 10:33:47 #26
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_41022832
Even een snelle vraag tussendoor.. (niet bedoeld als topic-kaap) Geldt dit alles ook voor eiken..? Hebben hier een gelakt eiken bed staan wat we ook hoogglans willen verven. Zelfde werkwijze..? St. Marc, 2 keer gronden, hierna hoogglans en eventueel transp. aflaklaag?
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
  maandag 21 augustus 2006 @ 20:40:00 #27
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_41041135
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 10:16 schreef imago het volgende:
Die tafel gaat me nog een hoop tijd en geld kosten zo... Maar we hebben 'em gehad van schoonmama, dus ik kan het niet maken om het ding weg te gooien en er gewoon een goedkope ikea prul neer te zetten. Tips over hoe ik de tafel "per ongeluk" onherstelbaar kan beschadigen zodat ik "helaas" geen andere keuze heb dan een nieuwe tafel te kopen zijn dus ook welkom
Flink nat met thinner schoonpoetsen (buiten graag) en gelijk daarna met de verfafbrander erop
Klaar?
Ik niet!
pi_41056325
Ik ben op dit moment de tafel van de was aan het ontdoen. Wat een rotklus zeg! Denk dat dit projectje over een jaar ofzo wel klaar is
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 5 november 2006 @ 13:54:45 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_43257932
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 20:40 schreef Foo_niks het volgende:
Flink nat met thinner schoonpoetsen (buiten graag) en gelijk daarna met de verfafbrander erop
Briljant .

Inmiddels ga ik zelf ook proberen een tafel zelf te verven. Na weken van meubelzaken aflopen voor een goedkope eettafel die ook nog eens 1.20m is en in koloniale houtkleur, hebben we toch maar besloten zelf een goedkoop ikea tafeltje te kopen en te verven.

Kan iemand bevestigen dat dit ongeveer de goede volgorde is?

-Ammoniak eroverheen
-Schuren
-Verven met koloniale beits
-Glitsa erop.

Misschien is het allemaal niet het beste, maar het moest vooral een beetje goedkoop en toch een redelijk resultaat geven.

En klopt het dat je na elke verflaag weer opnieuw moet schuren? Schuur je dan de verf er niet vanaf?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_43262151
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 10:52 schreef Marsepein het volgende:
Ergens staat me bij dat het vergelen van witte verf juist daar gebeurt waar minder licht komt. Dus hoe meer (dag)licht er op je wit geschilderde object komt, hoe minder het vergeelt.
Grapje: Destijds toen ik mijn dakkapellen aan de binnenkant geschilderd had met alkydverf verkleurden deze na enige tijd.
Toen ik de verleverancier er bij haalde vertelde hij mij dat dit kwam door de hars die in het hout zit Hahahahaha
Toen moest ik heel hard lachen. En mijn cv leidingen dan??? Ja. uh ahem eh.. Meneer u krijgt van ons nieuwe verf.
Bij navraag kwam er het volgende uit.
Syntheitsche lak (wit) wordt zo gemaakt dat er pigment in zit die door zonnestralen UV witter wordt/wit blijft. Vandaar ook dat wit buiten wit blijft. Voor binnen nam men vroeger dus geen wit maar net een tint donkerder. Als het dan verkleurde dan zag je dat niet zo. Kijk naar oude woningen die wit geschilderd waren vroeger. Alles is verkleurd.
Ik heb toen mijn dakkapellen en ook alle deuren en kozijnen binnen met A...t verf geschilderd. Alles bleef mooi wit.
Kom er alleen niet met je vingers aan want die vetvlekken krijg je er nooit meer uit.
Inmiddels alles in hoogglans alkydverf van SPS Sigma tint 3329B
Dat verkleurt/vergeelt natuurlijk ook, alleen valt dat niet op.
pi_43262508
quote:
Op zondag 5 november 2006 13:54 schreef speknek het volgende:

[..]

Briljant .

Inmiddels ga ik zelf ook proberen een tafel zelf te verven. Na weken van meubelzaken aflopen voor een goedkope eettafel die ook nog eens 1.20m is en in koloniale houtkleur, hebben we toch maar besloten zelf een goedkoop ikea tafeltje te kopen en te verven.

Kan iemand bevestigen dat dit ongeveer de goede volgorde is?

-Ammoniak eroverheen
-Schuren
-Verven met koloniale beits
-Glitsa erop.

Misschien is het allemaal niet het beste, maar het moest vooral een beetje goedkoop en toch een redelijk resultaat geven.

En klopt het dat je na elke verflaag weer opnieuw moet schuren? Schuur je dan de verf er niet vanaf?
In een emmertje lauw water (2 liter is genoeg) met een scheut amoniak.
Waterproof schuurpapier gebruiken
Je voelt met de muis van je hand dat het glad wordt
Als je klaar bent met schuren met een theedoek(zul je ruzie krijgen met moeders) schoon en droogtrekken. Alleen trekken niet wrijven.
Daarna met een oud laken, wasbenzine het restant stof er af trekken( Tot maken scheutje wasbenzine erop)
Trekken dus niet heen en weer wrijven. Niet meer met je vingers aan komen.
Beitsen
en aflakken.

Na elke laag moet je schuren.
A. om de eventuele oneffenheden weg te schuren
B. Om de verflaag op te ruwen zodat de nieuwe laag hecht.
Je maakt dan allemaal groefjes waar de werf mooi tussen gaat zitten.

Eerste keer waterproof papier 120
Na de beits laag ligt opschuren met 120
Dan laklaag
Opschuren met 180
Laklaag
Opschuren met 240
Hoe meer lagen hoe fijner papier
pi_43264300
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 10:16 schreef imago het volgende:
Tips over hoe ik de tafel "per ongeluk" onherstelbaar kan beschadigen zodat ik "helaas" geen andere keuze heb dan een nieuwe tafel te kopen zijn dus ook welkom
http://www.designyourownlife.nl/

Juist spullen die je gehad heb zijn de spullen die je het eerst mag verwijderen, vraag anders of ze de tafel terug wilt hebben.
Dit omdat je je huis opnieuw aan het inrichten bent en die tafel daar niet meer inpast.

Ik heb zelf in het verleden ook zat spullen gekregen van mijn ouders of schoonouders, maar als ze nu iets willen geven, dan vragen ze wat ik wil hebben, omdat ze weten dat ik het anders toch niet gebruikt of neerzet in huis.
Dat soort dingen gaat meestal het snelste naar albanie toe, komt het toch nog goed terecht.
(via een stichting wat spullen inzamelt voor een weeshuis in albanie)
pi_43289217
Ook wij hebben een op zich aardige tafel van de ikea en die willen we graag wit laten spuiten. Ja, ik weet dat je met veel geduld en vakmanschap een heel eind komt, maar dat zit er voor ons niet in. Weet iemand een goed adres voor het spuiten van meubels in de buurt van Eindhoven?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')