Nou per maand zijn er niet zoveel die daar aan komen hoorquote:Op zondag 13 augustus 2006 10:59 schreef Lauder-Frost het volgende:
Wat is een modal salaris? Ong 28.000 euro per maand?
Dan verdien ik zwaar onder modaal,...quote:Op zondag 13 augustus 2006 10:59 schreef Lauder-Frost het volgende:
Dan zit ik zwaar onder modaalquote:Op zondag 13 augustus 2006 10:59 schreef Lauder-Frost het volgende:
iddquote:Op zondag 13 augustus 2006 17:36 schreef Nyx96 het volgende:
29.000 / 13 = ¤ 2.120,- p.m.
Ik hoop dat ik daarmee mag beginnen.
Ik ben afgestudeerdquote:
Volgens mij is jouw rekenmachine stuk.quote:Op zondag 13 augustus 2006 17:36 schreef Nyx96 het volgende:
29.000 / 13 = ¤ 2.120,- p.m.
Ik hoop dat ik daarmee mag beginnen.
*berekend opnieuw*quote:Op zondag 13 augustus 2006 20:07 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Volgens mij is jouw rekenmachine stuk.
Maar zoveel is dat nou ook weer niet toch? Ik zit met mijn startsalaris toch vrij over modaal heen, en daarnaast nog een leasebak, maar vind het nog steeds weinig![]()
Je bruto jaarsalaris is standaard: maandsalaris x 12 + 8% vakantiegeld. En die 8% is zeg maar 0,96 maandsalaris. Simpel gezegd, dus 13 maanden. Een 13e maand (dus niet de vakantiegeld), vaste bonussen, vaste winstdeling, vaste kostenvergoeding moeten er nog bij op, maar gezien dat niet overal wordt gegeven, reken je dat standaard er niet bij.quote:Op maandag 14 augustus 2006 01:30 schreef Gompy58 het volgende:
uhm, waarom gedeeld door 13? is die 13e het vakantiegeld? Ik ga er steeds van uit dat als je je bruto jaar sallaris wilt weten je het met 12 vermenigvuldigd. Dwz als je het per kalendermaand krijgt. Bij periode is het idd 13 periodes van 4 weken.
Met of zonder bijtelling?quote:Op zondag 13 augustus 2006 20:07 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Volgens mij is jouw rekenmachine stuk.
Maar zoveel is dat nou ook weer niet toch? Ik zit met mijn startsalaris toch vrij over modaal heen, en daarnaast nog een leasebak, maar vind het nog steeds weinig![]()
Er zijn zoveel gezinnen die niet op vakantie kunnen gaan, je MOET niet op vakantie he.quote:Op maandag 14 augustus 2006 01:59 schreef woooohaa het volgende:
Ok, het wordt tijd om me af te vragen waar ik mee bezig ben. Ik verdien dus ongeveer 2x modaal, heb m'n mobiel, m'n auto, internet en andere fijne dingen vd zaak, woon hartje A'Dam aan het Vondelpark, ben alleen en houd dus werkelijk geen cent over (ok, ik ga duur op vakantie). Van de helft bruto moeten dus hele gezinnen rond komen die ook nog op vakantie moeten en hun kinderen een kans moeten geven om zich te ontwikkelen... Ik ga maar eens op zoek naar een wat aangepastere lifestyle![]()
![]()
Helaas met, dus hou niet super veel overquote:
Ik snap wat je bedoel, ik zit nu iets boven modaal, maar ben gelukkig nog jong, dus genoeg kans om nog veel te verdienen. Ik hou elke maand wel wat over, maar om nou te zeggen dat ik daar super blij van word. Nu wil ik nog een huisje kopen, maar met een bedrag rond modaal kan je het wel schudden. Met 2x modaal heb je net genoeg om een degelijke woning te kopen, maar dan gaat een groot deel weg naar je hypotheek, resultaat: je houdt weer niks over. O ja, mijn huidige situatie is dus singel, jong, woon op kamersquote:Op maandag 14 augustus 2006 01:59 schreef woooohaa het volgende:
Ok, het wordt tijd om me af te vragen waar ik mee bezig ben. Ik verdien dus ongeveer 2x modaal, heb m'n mobiel, m'n auto, internet en andere fijne dingen vd zaak, woon hartje A'Dam aan het Vondelpark, ben alleen en houd dus werkelijk geen cent over (ok, ik ga duur op vakantie). Van de helft bruto moeten dus hele gezinnen rond komen die ook nog op vakantie moeten en hun kinderen een kans moeten geven om zich te ontwikkelen... Ik ga maar eens op zoek naar een wat aangepastere lifestyle![]()
![]()
Dat vind ik eigenlijk echt idioot in Nederland. Als je als starter gewoon modaal verdient kan je net een schoenendoos kopen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 02:13 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Helaas met, dus hou niet super veel over, heb overigens wel een premievrij pensioen, scheelt een hoop.
[..]
Ik snap wat je bedoel, ik zit nu iets boven modaal, maar ben gelukkig nog jong, dus genoeg kans om nog veel te verdienen. Ik hou elke maand wel wat over, maar om nou te zeggen dat ik daar super blij van word. Nu wil ik nog een huisje kopen, maar met een bedrag rond modaal kan je het wel schudden. Met 2x modaal heb je net genoeg om een degelijke woning te kopen, maar dan gaat een groot deel weg naar je hypotheek, resultaat: je houdt weer niks over. O ja, mijn huidige situatie is dus singel, jong, woon op kamers, weinig uitgaves.
Maar inderdaad, verdien op mijn leeftijd best veel. Zeker gezien anderen met hetzelfde inkomen een heel gezin moet onderhouden. Dus eerlijk gezegd mag ik niet klagen, maar ik klaag toch.
Ja, dat kan ik bevestigen. Daarom dacht ik ook dat ik vast flink benedenmodaal verdiende, gezien de dingen die ik kan kopen. Maar goed ik zit dus blijkbaar gewoon op modaal dus ik ga echt niet meer klagen, da's lullig tegenover al die buschauffeurs en schoonmakers e.d.quote:Op maandag 14 augustus 2006 02:16 schreef Stansfield het volgende:
Dat vind ik eigenlijk echt idioot in Nederland. Als je als starter gewoon modaal verdient kan je net een schoenendoos kopen.
Helemaal mee eensch! Eerst 3 - weetikhethoeveel kinderen werpen, dan vervolgens gaan zeuren dat ze de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopenquote:Op maandag 14 augustus 2006 02:28 schreef tho_Omas het volgende:
Eigenlijk is dit prima propaganda om mensen over te halen geen kinderen te nemen.
Ligt er ook aan waar je woont hoor! In het oosten en noorden kun je van een modaal inkomen een keurig huis kopen hoor!quote:Op maandag 14 augustus 2006 02:16 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dat vind ik eigenlijk echt idioot in Nederland. Als je als starter gewoon modaal verdient kan je net een schoenendoos kopen.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 09:26 schreef Bicks het volgende:
[..]
Ligt er ook aan waar je woont hoor! In het oosten en noorden kun je van een modaal inkomen een keurig huis kopen hoor!
Wat bedoel je?quote:Op maandag 14 augustus 2006 09:27 schreef Bicks het volgende:
[..]
KUT... wat loop ik te klotuh vanmorgen!
Ik schrok er ook van toen ik er pas achter kwam hoeveel modaal was. Nu ben ik absoluut niet rijk geboren hoor, mijn ouders hebben beiden lange tijd op het minimum geleeft, maar mijn man verdient best wel behoorlijk veel dan eigenlijk. En dat docentenloon valt ook best wel mee.quote:Op maandag 14 augustus 2006 02:11 schreef thaleia het volgende:
Ik had gedacht dat het een stuk hoger zou liggen. Ik ga vanaf nu nooit meer klagen dat ik zo arm ben.
Inderdaad, dat is precies wat ik bedoel. Maar van de anderkant heeft de man onder mij ook gelijk. Met een modaal inkomen zou je ook kinderen moeten kunnen onderhouden.quote:Op maandag 14 augustus 2006 08:18 schreef Punjab het volgende:
[..]
Helemaal mee eensch! Eerst 3 - weetikhethoeveel kinderen werpen, dan vervolgens gaan zeuren dat ze de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopenKinderen krijgen is een mooi iets, maar hou het dan bij 1 of 2
of helemaal geen als je allebei in de WW of WIA zit
![]()
Yep er zijn mensen die 2/3 van modaal verdienen en daarvan 2-3 kinderen onderhouden en alles netjes kunnen regelen. Je moet alleen accepteren dat je niet alles kunt kopen en vaak de goedkopere dingen/oplossingen zult moeten zoeken. Kan prima zoals bewezen door vele, dus met modaal moet het helemaal kunnen!!!quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:32 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is precies wat ik bedoel. Maar van de anderkant heeft de man onder mij ook gelijk. Met een modaal inkomen zou je ook kinderen moeten kunnen onderhouden.
Wat een onzin..quote:Op maandag 14 augustus 2006 02:39 schreef woooohaa het volgende:
Goed, we gaan dus accepteren dat iemand die in dit land een gemiddeld inkomen (van EUR 29K) verdient dus geen eigen woning kan financieren, zich geen vakantie kan permiteren (al helemaal niet als er een gezin is) en bij elk pechgeval (autoreparatie, nieuwe wasmachine, etc.) dus een half jaar krom moet liggen om het weer in te halen. Nou gefeliciteerd Nederland, dat hebben we toch maar mooi voor elkaar.
Onzin. Ik heb vorig jaar een prima huis gekocht. Goed onderhouden eengezinswoning, erg goede wijk en op mijn salaris van nog onder modaal. Je moet als starter niet meteen alles willen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 02:16 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dat vind ik dus best wel idioot. Ik snap ook wel dat een grachtenpand in hartje centrum er niet inzit maar gewoon een appartementje in het midden van het land (amersfoort, Utrecht) dat wordt al vrij lastig, terwijl ik wel in deze regio wil blijven wonen aangezien ik hier alles heb.quote:Op maandag 14 augustus 2006 09:26 schreef Bicks het volgende:
[..]
Ligt er ook aan waar je woont hoor! In het oosten en noorden kun je van een modaal inkomen een keurig huis kopen hoor!
Is dat in je eentje gefinancierd of met zijn 2en?? Alleen kun je bijna niks kopen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 11:15 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Onzin. Ik heb vorig jaar een prima huis gekocht. Goed onderhouden eengezinswoning, erg goede wijk en op mijn salaris van nog onder modaal. Je moet als starter niet meteen alles willen.
In ons huisje kunnen we prima 1 of 2 kleine kinderen hebben. En over een paar jaar als de kids naar de kleuterschool gaan en mijn vriendin aan haar carriere begint dan verhuizen we naar een vet grote villa(Of eerder al als we beide gaan part-timen.)
Oh, ik hoef ook echt niet meteen alles hoor. Ik zou me de koning te rijk voelen als ik zoiets voor elkaar zou kunnen krijgenquote:Op maandag 14 augustus 2006 11:15 schreef _Flash_ het volgende:
Onzin. Ik heb vorig jaar een prima huis gekocht. Goed onderhouden eengezinswoning, erg goede wijk en op mijn salaris van nog onder modaal. Je moet als starter niet meteen alles willen.
quote:
Ben wel benieuwd naar de plaats, prijs van je huis en je salaris dan.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:39 schreef _Flash_ het volgende:
Zoals ik zei op mijn salaris. Mijn vriendin studeert en heeft geen bijbaan ofzo.
Dat is vast top secretquote:Op maandag 14 augustus 2006 12:47 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar de plaats, prijs van je huis en je salaris dan.
Ga jij eens snel naar POLquote:Op maandag 14 augustus 2006 12:57 schreef draaijer het volgende:
Weet je wat ook ruk is: 52% belasting betalen over je top..
Dan krijg je er nog bij dat Wouter Bos het nog zwaarder zou willen belasten. Dit terwijl deze klasse ALTIJD buiten alle soorten van subsidie vallen. Ja hoor Bos, jaag de mensen maar weg..
Als er mensen zijn die met een modaal salaris niet rond kunnen komen, dan denk ik dat het inderdaad te maken heeft met prioriteiten stellen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:51 schreef thaleia het volgende:
Ah hij woont in Enschede. Ik ken daar wel wat wijken, en zie op Funda inderdaad eengezinswoningen in een leuke straten en dito wijken voor ver onder de 150,000. Appartementjes in het centrum zijn minstens 30,000 goedkoper dan hier in Nijmegen. Nu kan ik wel snappen dat het op 1 modaal salaris wel lukt
Maar dan hebben ze weer 30.000KM meer per jaar in hun lease bakquote:Op maandag 14 augustus 2006 12:59 schreef draaijer het volgende:
[..]
Als er mensen zijn die met een modaal salaris niet rond kunnen komen, dan denk ik dat het inderdaad te maken heeft met prioriteiten stellen.
Als je b.v. in een dure gemeente wilt wonen, moet je maar genoegen nemen met iets heel kleins, hoe goedkoper de gemeente, des te meer ruimte heb je
quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:00 schreef Punjab het volgende:
[..]
Maar dan hebben ze weer 30.000KM meer per jaar in hun lease bakHebben ze alsnog wat te zeuren
![]()
Das niet aan de ordequote:
Nopequote:
Neuh, maar ik noem liever geen exacte bedragen ivm privacy.quote:
Ah maar daar wringt de schoen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:59 schreef draaijer het volgende:
[..]
Als er mensen zijn die met een modaal salaris niet rond kunnen komen, dan denk ik dat het inderdaad te maken heeft met prioriteiten stellen.
Als je b.v. in een dure gemeente wilt wonen, moet je maar genoegen nemen met iets heel kleins, hoe goedkoper de gemeente, des te meer ruimte heb je
Elke bank/geldverstrekker rekent weer anders, sommige zelfs met een compleet eigen calculatie waardoor je met NHG op erg verschillende bedragen uitkomt...quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:47 schreef Stansfield het volgende:
Doe je netjes. Als ik op de sites van de banken kijk naar hoeveel hypotheek je kan krijgen bij een modaal salaris dan is dat rond de 130.000 euro. Dus dat doe je netjes dan.
Het ging in deze post niet om de hoogte van het jaarsalaris/hypotheek, maar om de verschillen in de bedragen die je krijgt voorgeschoteld met dezelfde hypotheeksvorm en voorwaarden. Je kan dus met een Modaal inkomen best een leuk huis kopen, je moet gewoon slim zijn in het kiezen van de locatie + het kiezen van de geldverstrekker/hypothekerquote:Op maandag 14 augustus 2006 14:03 schreef Lienekien het volgende:
36.000 bruto per jaar is volgens mij toch een stukje boven modaal.
Dit sites zijn meestal erg conservatief. (Anders krijg je klanten die je niet zo'n hoog bedrag wilt lenen en dan zeggen: "Ja... Maar, die berekenmodule op jullie site...") Ze gaan meestal uit van 6 procent toetsrente van NHG ofzo.quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:47 schreef Stansfield het volgende:
Doe je netjes. Als ik op de sites van de banken kijk naar hoeveel hypotheek je kan krijgen bij een modaal salaris dan is dat rond de 130.000 euro. Dus dat doe je netjes dan.
Je hoeft ook niet meteen naar Friesland te verhuizen toch?quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:15 schreef thaleia het volgende:
Nah, niet helemaal mee eens. Niet iedereen heeft de optie om in Friesland te gaan zitten. En om met een modaal salaris iets te kopen moet je behoorlijk aan je maximum gaan zitten en er gaat ook weleens een wasmachine kapot of de kinderen moeten nieuwe schoenen he
Ik vind niet dat het in dit land met een modaal salaris goed te doen is. De vraag is of dat nodig is. Het is op zich geen ramp als niet elke Jan met de pet zich een koopwoning kan veroorloven. Bijbouwen van huurwoningen in de sociale sector lijkt me dan echter wel een noodzaak.
Ok in zo'n geval snap ik de beperkingen en kosten die het met zich meebrengt, maar als we naar modaal kijken ( het gemiddelde ) dan heeft de gemiddelde nederlander geen lichamelijke beperkingen, wel een rijbewijs & 9/10 keer ook een auto... Daarbij hebben ze nog eens de pech dat er slechte voorzieningen zijn in het openbaar vervoer in de plaats waar ze zijn gaan wonen. Niet echt slimme huisvesting dus gezien de situatie.quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:37 schreef thaleia het volgende:
Ja, maar verkijk je niet op de kosten die dat met zich meebrengt hoor. Vrienden van me wonen in zo'n gemeente omdat ze daar gemakkelijker een huis konden krijgen dan in Nijmegen (huur overigens, want kopen was ook daar niet haalbaar). Door het uiterst gebrekkige openbaar vervoer en nog wat lichamelijke omstandigheden was een auto noodzakelijk. Terwijl ze hier in Nijmegen altijd alles met bus & fiets deden. Da's duur hoor, een auto! Vooral ook omdat er eerst een rijbewijs gehaald diende te worden (eentje, want twee zit er financieel sowieso niet in)
Nee, Schiedam is niet per definitie het walhalla alleen maar omdat de huizenprijzen er ietsje lager liggen. Ik blijf erbij: met een modaal inkomen kom je niet ver, huiskopenderwijs. Maar de vraag blijft of het per se nodig is dat iedereen maar kan kopen, natuurlijk.
Ja, slim zeg! Verdiep je er maar eens in, ga maar eens kijken wat je dan per maand betaald en denk dan ook nog even aan de extra kosten die je krijgt en het onderhoud van je huis dat jaarlijks ook al een paar duizend euro is. Nou, dan ben je dus echt stom als je teveel geld gaat lenen. Je komt maar zonder baan te zitten en je bent in 1 keer alles kwijtquote:Op maandag 14 augustus 2006 14:11 schreef Punjab het volgende:
Je kan dus met een Modaal inkomen best een leuk huis kopen, je moet gewoon slim zijn in het kiezen van de locatie + het kiezen van de geldverstrekker/hypotheker
Onder slim versta ik natuurlijk niet dat je een lening moet afsluiten waarbij je de maandlasten niet kunt dragen. Dat vind ik eerder stom dan slim. Er zitten altijd risico's aan verbonden bij het kopen van een huis. Slim kopen houdt wel meer in dan alleen een voor jouw situatie passende hypotheek vinden en een leuke locatie.... Ik snap je reactie wel een beetje, maar je doet net alsof het onmogelijk is, dat is het niet!quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:24 schreef broodje_poep het volgende:
[..]
Ja, slim zeg! Verdiep je er maar eens in, ga maar eens kijken wat je dan per maand betaald en denk dan ook nog even aan de extra kosten die je krijgt en het onderhoud van je huis dat jaarlijks ook al een paar duizend euro is. Nou, dan ben je dus echt stom als je teveel geld gaat lenen. Je komt maar zonder baan te zitten en je bent in 1 keer alles kwijt![]()
Damn, dat is een hoop werk geweest.quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:51 schreef Punjab het volgende:
[..]
Elke bank/geldverstrekker rekent weer anders, sommige zelfs met een compleet eigen calculatie waardoor je met NHG op erg verschillende bedragen uitkomt...
Dit lijstje is vorige week opgesteld; ( gebaseerd op 36.000,- bruto p/j )
Nationale Nederlanden - 140.000 Max. Hypotheek | 127.000 Max. Koopsom
Rabobank - 157.300 Max. Hypotheek
ABN Amro - 144.000 Max. Hypotheek
Postbank - 156.500 Max. Hypotheek
Hypotheker - 167.964 Max. Hypotheek | 155.500 Max. Koopsom
Hypotheekshop - 167.000 Max. Hypotheek | 152.000 Max. Met NHG
Hypotheekvisie - 194.000 Max. Hypotheek | 176.600 Max. Koopsom
Obvion - 139.000 Max. Hypotheek | 135.000 Max. Met NHG
Moneyou - 135.000 Max. Met NHG | 125.000 Max. Koopsom
Bouwfonds - 135.000 Max. Hypotheek
Woonfonds - 166.000 Max. Hypotheek | 135.000 Max. Met NHG
CVB Bank - 160.000 Max. Hypotheek | 145.000 Max. Met NHG
De Goudse - 198.000 Max. Hypotheek
Fortisbank - 162.000 Max. Hypotheek | 144.000 Max. Koopsom
Je kan je verzekeren en als je onder NHG blijft, dan krijg je ook hulp als je plots zonder baan zit.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:24 schreef broodje_poep het volgende:
[..]
Ja, slim zeg! Verdiep je er maar eens in, ga maar eens kijken wat je dan per maand betaald en denk dan ook nog even aan de extra kosten die je krijgt en het onderhoud van je huis dat jaarlijks ook al een paar duizend euro is. Nou, dan ben je dus echt stom als je teveel geld gaat lenen. Je komt maar zonder baan te zitten en je bent in 1 keer alles kwijt![]()
Toch schijnt het dat de rabobank wat betreft rente per filiaal verschilt! Vreemd!quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:40 schreef draaijer het volgende:
[..]
Damn, dat is een hoop werk geweest.
Wel een mooi lijstje... Bij de Rabobank zijn wij erg goed geholpen. Ik denk de volgende keer weer. Het is toch de grootste Hypotheek verstrekker van NL
Dat zou kunnen. Er is geen enkele bank of geld verstrekker niet NIET commercieel...quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:48 schreef Bicks het volgende:
[..]
Toch schijnt het dat de rabobank wat betreft rente per filiaal verschilt! Vreemd!
Heb jij wel een modaal inkomen dan?quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:29 schreef thaleia het volgende:
Ik vond het ook een te groot risico. Met wat er hier maandelijks netto binnenkomt zou ik NET m'n hypotheek en bijkomende heffingen e.d. en m'n eten kunnen betalen en dan moeten er geen apparaten stuk gaan oid. Ik geloof er dus ook geen bal van dat iemand met een modaal inkomen naast een huisje ook nog een auto kan betalen.
En omdat ik ook wel eens een vriendin in Berlijn wil opzoeken en drumlessen wil kunnen betalen, heb ik maar besloten goedkoop te blijven huren. Op een eenkamerflatje zitten is niet ideaal, maar geen kant meer op kunnen omdat alles in het teken staat van het aflossen van je hypotheek nog minder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |