FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Jaarlijkse en maandelijkse kosten auto
PauldeMunnikzaterdag 12 augustus 2006 @ 23:49
Ik wil misschien een auto voor mezelf kopen, maar ben benieuwd aan welke kosten je dan moet denken. Als iedereen dat ongeveer voor zijn/haar auto wil schatten, kan ik kijken of ik er genoeg geld voor heb!

Alvast dank!
Godtjezaterdag 12 augustus 2006 @ 23:51
Ligt nog al aan de auto he!
Als je een dikke v12 gaat kopen is niet alleen de benzine duurder maar ook de wegenbelasting en waarschijnlijk de verzekering ook.

Dus moet je eerst weten in welke klasse je zit te denken.
PauldeMunnikzaterdag 12 augustus 2006 @ 23:51
Naja de goedkope kleine auto-tjes. Ik ben niet zo goed met merken, maar je kent die kleinere autootjes wel
Godtjezaterdag 12 augustus 2006 @ 23:52
Dit is er vast eentje

www.belastingdienst.nl/reken/mrb/index.htm
PauldeMunnikzaterdag 12 augustus 2006 @ 23:57
En daar komt niks bovenop behalve de APK en de benzine? (en evt. reparaties natuurlijk)
Godtjezaterdag 12 augustus 2006 @ 23:59
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:57 schreef PauldeMunnik het volgende:
En daar komt niks bovenop behalve de APK en de benzine? (en evt. reparaties natuurlijk)
Verzekering is ook wel handig.
http://www.autoverzekering.com/

Daar kan je al een idee krijgen.
Virus3000zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:59
apk, benzine, wegenbelasting, verzekering

dat is het dan zo ongeveer
Son-Of-A-Gunzondag 13 augustus 2006 @ 00:07
Golf IV 1.8 bouwjaar 1999

100 euro per 3 maand wegenbelasting
iets in de 90 euro per maand (all-risk)

onderhoud, zowieso 150 euro per jaar voor kleine beurt met APK
towncarzondag 13 augustus 2006 @ 00:19
Ok, ik heb een Lincoln Continental Towncar uit 1977, wegenbelasting: 0,- ( auto is 30 jaar oud ). Verzekering: 84,- per jaar ( oldtimerverzekering ), brandstofkosten: zo'n 150 eurootjes per maand (LPG). Afschrijving : Onderhoud: weinig, ik hou rekening met zo'n 500 euro's per jaar, tot nu toe elk jaar daaronder gebleven...
DemonRagezondag 13 augustus 2006 @ 00:42
* DemonRage heeft een Mitsubishi Colt 1.3 uit 2001:

Wegenbelasting: ¤ 20,-/mnd
Verzekering (WA All risk/Volledig casco): ¤ 60,-/mnd
Benzine (Shell V-Power): ¤ 0,10/km

Lekker goedkoop wagentje. En 't is een Japanner... die staan bekend om betrouwbaarheid.
yupzondag 13 augustus 2006 @ 00:45
Kleine auto's zijn rete goedkoop, zelfs op LPG G3...

Een auto van 851 tot 950 kilo kost 54 euro voor benzine en maar 64 euro voor LPG G3, dan ga ik echt geen benzine rijden gas is fokking 3x zo goedkoop dan benzine man... (1,50 tegen 50 cent)

Een Corsa moet je denken aan 12-15 euro belasting per maand, 30-100 euro verzekering per maand (hangt namelijk af van je leeftijd, en opgebouwde no-claim korting) en de benzine mag je zelf gokken want dat is helemaal afhankelijk van hoeveel je van plan bent om te rijden.

Mijn 318i weegde 1050 kilo en kostte mij:

720 euro verzekering per jaar (kreeg korting via werkgever).
70 euro belasting per kwartaal (dus ong. 23 euro per maand).
Benzine was echt totaal verschillend, soms reed ik veel dan werd het al gauw bijna 300!!! per maand, maar soms reed ik weinig en was het niet eens 40 per maand...

HAngt dus echt vooral af van hoeveel je gaat rijden... Bij de weg het word steeds aantrekkelijker om met gas te rijden als de prijzen zo blijven stijgen...
Cybjezondag 13 augustus 2006 @ 00:56
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:51 schreef Godlike02 het volgende:
Ligt nog al aan de auto he!
Als je een dikke v12 gaat kopen is niet alleen de benzine duurder maar ook de wegenbelasting en waarschijnlijk de verzekering ook.

Dus moet je eerst weten in welke klasse je zit te denken.
Da's in Duitsland zo, dat de wegenbelasting afhankelijk is van je cilinderinhoud (en dus deels aantal cilinders). In Nederland is het puur afhankelijk van de brandstof en het gewicht. Alhoewel een auto waar een V12 in zit vaak wel zwaarder is dan een gewone 4 cilinder.

towncar: lekkere auto heb je trouwens
Dragonflyzondag 13 augustus 2006 @ 00:59
verzekering, brandstof, onderhoud, wegenbelasting, apk

ongeveer 300 euro per maand moet je zeker wel rekening mee houden om normaal auto te rijden
yupzondag 13 augustus 2006 @ 01:18
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 00:56 schreef Cybje het volgende:

[..]

Da's in Duitsland zo, dat de wegenbelasting afhankelijk is van je cilinderinhoud (en dus deels aantal cilinders). In Nederland is het puur afhankelijk van de brandstof en het gewicht. Alhoewel een auto waar een V12 in zit vaak wel zwaarder is dan een gewone 4 cilinder.

towncar: lekkere auto heb je trouwens
Volgens mij is de belasting in Duitsland toch aan de hand van kilowatt (dus PK's)
SpaceCanzondag 13 augustus 2006 @ 01:25
Ik heb een Honda Civicje. 79 euro wegenbelasting per kwartaal. 600 euro WA verzekering per jaar, 300 euro onderhoud per jaar en dan de brandstof nog. (Rijdt ongeveer 1 op 14).

Motor is een stuk goedkoper. Wegenbelasting 6 euro per maand, WA = 15 euro per maand en rijdt ongeveer 1 op 18.
yupzondag 13 augustus 2006 @ 01:42
Motor is serieus lachengierenbrullen.nl

150 euro per jaar verzekering voor een beginner.

54 euro per jaar belasting.

Betaal 1x 200 euro en je bent voor een jaar van je vaste lasten af, hou je allene onderhoud en benzine over.

Motor is the shit nigga
Hyperdudezondag 13 augustus 2006 @ 09:41
Hier een redelijk uitgebreide kosten tabel, wel Duits, dus vermenevuldig alles maar met 1,5.
http://www.auto-motor-und(...)entabelle.102827.htm
Consumentenbond heeft ook wel dit soort tabellen, maar deze had ik liggen.

NB Topic misschien wat minder zinloos als TS aangeeft wat voor auto ie wil gaan rijden en hoeveel kms ie denkt te gaan rijden.
killerbzondag 13 augustus 2006 @ 13:41
Verzekering: www.independer.nl - krijg je een aardige indicatie van je jaarlijkse kosten. Is het autootje ouder dan een jaar of 5 zou ik voor WA+beperkt casco gaan.
Als die ouder dan 10 jaar is zou ik voor WA gaan.
Hoe jonger je bent hoe duurder de verzekering. Kijk uit met rijden op naam van mams/paps, daar zijn genoeg mensen mee op hun bek gegaan (als in geen uitbetaling van verzekering).

Wegenbelasting is postcodeafhankelijk, ff googlen.

Benzine kun je makkelijk uitrekenen, en dat is vaak het duurste tenzij je echt weinig kms maakt.

Onderhoud moet je ook altijd een paar honderd euro voor apart hebben staan. Kun je geluk of pech mee hebben, als je het geluk zoekt koop je een nissa/toyota/mazda .
LowIQwoensdag 16 augustus 2006 @ 16:32
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 00:56 schreef Cybje het volgende:

[..]

Da's in Duitsland zo, dat de wegenbelasting afhankelijk is van je cilinderinhoud (en dus deels aantal cilinders). In Nederland is het puur afhankelijk van de brandstof en het gewicht. Alhoewel een auto waar een V12 in zit vaak wel zwaarder is dan een gewone 4 cilinder.

towncar: lekkere auto heb je trouwens
hij bedoelt waarschijnlijk dat de verzekering duurder word met een v12
en het verbruik hoger is :p
GSiwoensdag 16 augustus 2006 @ 17:01
Je kan evt. ook voor een Oldtimer gaan.

Ik rij met mijn Manta 1 op 11, betaal geen wegenbelasting en heb een oldtimerverzekering zonder kilometerbeperking voor 85 Per Jaar!

En onderdelen zijn tjiep en het lekkere simpele techniek en het gaat niet stuk bij mij voorlopig iig niet.