Graag wil ik hier even
![]()
-en op 90% van de nederlandsche automobilist.
Ter info; Ik ben 26 en heb op mijn 15e leren autorijden door mijn vader. Op m'n 18e kon ik naar 10 lessen examen doen en ben direct geslaagd. Op mijn 19e zat ik op de taxi en bestuurde een dikke benz welke ik zonder moeite door de kleinste steegjes kon sturen. Vanaf m'n 22ste kreeg ik mijn eerste lease-bak en heb er nu 3 versleten. Een ruwe schatting; ik heb zo'n 300K km gereden zonder schade. Zoals velen van zichzelf vinden zeg ik dus ook, Ik vind mezelf een goede bestuurder.
Ik ben wel iemand die van doorrijden houd. En dat is dan ook weer zo'n breed begrip. In mijn geval bedoel ik het volgende. Je zal mij nooit tegenkomen met piepende banden/slippend 70km+ binnen de kom. Dit heeft ook helemaal geen zin.. puur patsergedrag.
Ik geef gas op de snelweg.. niet altijd, maar soms als de ruimte daar is moet je gewoon naar de 180. Onverantwoord?.. misschien.. het scheelt in elk geval tijd wanneer je 100km+ moet afleggen. In mijn beleving zijn er genoeg plaatsen waar hard gereden kan worden op een veilige manier.
Ik kom nog regelmatig in duitsland.. en dan niet net de grens over maar 400km+ duitsland in. En je mag zeggen van de buren wat je wilt. Ze kunnen er wel rijden op de snelweg. En dan gaat het mij er niet om dat iedereen zit te knallen (180KM+) Maar de mensen gunnen elkaar de ruimte. Doordat er vaak veel verschil in snelheid zit op de autobahn houd men er goed rekening met elkaar.
Wanneer ik met 160 naar een vrachtwagen toe rijd en wil deze inhalen en ik zie dat er iemand met 200+ in mijn spiegel dan blijf je even achter de vrachtwagen. Je zal je verbazen maar je zal niet eens hoeven te remmen of in te houden. Voordat je het weet is de snelle automobilist jou voorbij en is er nog genoeg ruimte om achter hem de vrachtwagen te passeren.
Andersom gebeurt dit ook! er komt iemand in de buurt van een vrachtwagen en wil er langs.. maar ik kom er aan met 180+ dan gaan ze niet direct naar de linkerbaan maar wachten en desnoods zie je een remlampje om zo soepel achter je te kunnen invoegen. Er zijn tal van dit soort situaties waarin mensen op de autobahn elkaar goed de ruimte kunnen. Mede door het grote snelheidsverschil natuurlijk.
Hier in nederland is het een totaal ander plaatje. Wanneer ik met 140-150 aankom dan ben ik een aso en zal de random nederlander met 100km z'n auto er gewoon voor gooien.. ook al moet er dan eerst nog 100 meter op de linker baan gereden worden voordat we uberhaupt in de buurt komen van een langzamer voertuig (80km) waar random bob langs wou. Er word geen rekening gehouden met snelheidsverschillen omdat we het niet gewend zijn.
We zijn veeslte panisch om achter een vrachtwagen vast te komen zitten. Omdat je dan niet meer op de linkerbaan komt. We gunnen elkaar geen cm ruimte in dat geval. Ook dit is bijvoorbeeld in duitsland een ander verhaal.
Al met al is (op snelheid na) rechts inhalen mijn meest voorkomende "fout" die ik hier soms dagelijk bega. En verbaas je of niet, wanneer iemand z'n auto er voor gooit om die vrachtwagen in te halen dan ga ik naar lrechts en voor deze automobilist weer naar links zonder ook maar een beetje gas bij te hoeven geven. Met andere woorden.. ruimte/tijd zat om even te wachten voordat je je auto maar de linker baan op gooit.
Ik snap donders goed de verschillende oorzaken waarom we hier rijden zoals het gaat, maar ik zou graag willen dat de nieuwe autorijdende-fok generatie toch serieus eens goed gaat kijken hoe het er aan toe gaan op de autobahn top opzichte van hier. En dan hoef je helemaal niet hard te gaan rijden. Probeer er van te leren hoe men elkaar de ruimte geeft.
dat moest er ff uit