Een echte frees van lamello is best prijsig (iets van 300 euro) die heeft echter wel heel erg veel instel mogelijkheden en verstel je ook goed haaks en gaat allemaal zeer soepel. Andere merken als bosch hebben deze frezen ook voor ongeveer een derde van de prijs. Die weken ook best aardig maar hebben minder makkelijke instelling en geen teleschopische gelagerde geleiding. Goedkope merken heb je zo;n ding tussen de 25 en 50 euro. Die zijn echter zeer lastig in het gebruik, verstellen zeer moeilijk en moet je veel moeite doen om de aanslag in alle richtingen haaks en recht te krijgen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 08:37 schreef Schimmetje het volgende:
Om dit topic toch weer omhoog te krijgen, nu maar een vraag
Ik heb gekeken naar zo lamellofrees en die zijn best wel prijzig. Wat zou jij dan als alternatief nemen, deuvels of een grote schroef? Een schroef heeft al bijkomend voordeel dat niet zoveel lijmklemmen nodig hebt.
Ha die Tnimble.quote:Op woensdag 24 januari 2007 08:57 schreef tnimble het volgende:
[..]
Een echte frees van lamello is best prijsig (iets van 300 euro) die heeft echter wel heel erg veel instel mogelijkheden en verstel je ook goed haaks en gaat allemaal zeer soepel. Andere merken als bosch hebben deze frezen ook voor ongeveer een derde van de prijs. Die weken ook best aardig maar hebben minder makkelijke instelling en geen teleschopische gelagerde geleiding. Goedkope merken heb je zo;n ding tussen de 25 en 50 euro. Die zijn echter zeer lastig in het gebruik, verstellen zeer moeilijk en moet je veel moeite doen om de aanslag in alle richtingen haaks en recht te krijgen.
Een zeer mooi ander aparaat is domino van festool. Dit werk nog precieser dan de echte lamollo en geeft een sterkere verbinding.
Voor werkbladen kun je ipv de moderne manier met lamello's (of dominos) 2 groeven frezen waar je een hardhouten veer in stopt. De veer lijm je niet maar zit alleen heel licht klem in de groef. Onafhankelijk van je methode eb je evenveel klemmen nodig. 1 klem om de 20 a 40cm.
Heb even een vraagjequote:Op woensdag 4 april 2007 22:28 schreef tnimble het volgende:
De domino is inderdaad zeer prijzig. Behalve de demo filmpjes van Festool zelf heb ik ook Marc Spagnuolo gezien da hij hem voor een Arts and Crafts table gebruikt (deel 3). Waarschijnlijk wordt de Domino wel iets goedkoper de aankomende maanden omdat hij nu niet alleen in Europa wordt verkocht maar vanaf deze maan geloof ik wereldwijd.
Zodra ik een project heb waar veel pen gat verbindingen in zitten ga ik de Domino kopen. Zels voor mijn binnenluiken project (zie mijn signature) had ik het al afgewogen omdat daar toch 48 pen gat verbindingen in zitten. En dat is best veel werk (vele uren toch al gauw).
I like things to shinequote:Op maandag 28 mei 2007 16:48 schreef Solingjan het volgende:
Tnimble toch. Is dat nou jouw werkbank of eetkamer/salontafel korrel 600??????
Jep vandaar polyurethaan ook zeer sterk en krasvast (hangt ook een beetje van het merk / serie af) maar veel sneller en makkelijker een touchup te geven.quote:Wat denk je van celluloselak?
Wordt niet veel meer gebruikt wegens bewerkelijkheid. Maar wel de mooiste resultaten.
Na.... lagen
quote:Op maandag 28 mei 2007 17:49 schreef Archont het volgende:
cliftons schaven zijn ook wel goed te doen tegenwoordig, stanleys wat minder
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |