Gisteren in dagblad Trouw was er een interview met hem,
hier het interview
Sport, donderdag 10 augustus 2006
Vroemen laakt dopingbeleid van de IAAF
door Rob Velthuis
’Ik zit vanavond in een hoofdrol’ Vier jaar geleden liet Simon Vroemen zich als Europees recordhouder in de finale van de EK op de streep verrassen door Antonio David Jiménez. De Spanjaard kan ook morgen weer een gevaar vormen met zijn messcherpe eindsprint. „Ergens was ik onwijs blij met zilver”, aldus Vroemen. „Maar je kunt niet ongedwongen van een tweede plek genieten als je op het laatste moment zo wordt ingehaald.”
Ook dit keer staat Vroemen als de Europese recordhouder aan de start. Veel hinder zal hij morgen niet meer hebben van de gehavende scheenbenen waarmee hij gisteren overtuigend lopend uit de series kwam. Mogelijk baart een gevoelige achillespees wel zorgen, die werd gisteren uit voorzorg meteen in ijs verpakt.
Voor Vroemen is het de laatste kans om zijn eerste een internationale titel te winnen. Dankzij zijn volmaakte techniek bij het nemen van de hindernissen, is hij een van de weinige Europeanen die mee kan strijden met de superieure Kenianen. Maar als het op WK’s of Olympische Spelen om medailles gaat moet hij passen.
„Als ik op een WK supergoed loop en ik word vijfde, dan heb ik het heel goed gedaan. Een WK valt bij wijze van spreken altijd mee. Maar als ik op een EK tweede word, krijg ik vragen.”
„Bij een EK ben ik favoriet, de druk voelt anders aan. In een WK finale heb je op de dag van een finale een heel ander gevoel: ik zit vanavond in een hoofdrol.”
Sinds Simon Vroemen zijn ergernis over doping heeft weggestopt, maakt hij meer energie vrij om op de 3000 meter steeple te excelleren. Maar het in zijn ogen lakse beleid op dit gebied houdt hem wel degelijk bezig.
De illusie dat hij als lid van de Europese atletencommissie een stem in het geheel kan krijgen, heeft hij niet. Hij is een van de kandidaten bij de verkiezing van deze week.
Wie zijn tegenstanders zijn weet Vroemen niet en tijd om te lobbyen is er niet. „Europees kampioen worden is tien keer belangrijker.”
Met de beschuldigende vinger wijzen naar zijn tegenstanders doet de 37-jarige medaillekandidaat ook voor zijn laatste belangrijke wedstrijd niet meer. Morgenavond behoren in de finale van de 3000 meter hindernisloop in Gotenburg drie Spanjaarden tot zijn voornaamste opponenten. En in het dopingschandaal rond de Spaanse sportarts Fuentes dat de wielersport zo hard trof, zijn óók atleten betrokken. „Ik heb niet veel moeite met die drie Spaanse jongens. In een jaar dat er een heel dopinglaboratorium wordt opgerold, en nog geen tien dagen nadat de Spaanse justitie die voorraad bloedzakken heeft ingenomen, lopen zij steengoed. Maar wie ben ik om te zeggen: er is iets met hen aan de hand.”
Vroemen zegt een goed contact te hebben met de Spaanse steeplelopers, hij zit vaak uren met ze aan de eettafel. „Ik durfde zelf het onderwerp niet goed aan te roeren. Het kwam ter sprake na een grap. Blanco moest hoesten en zei, ik ga maar eens naar de dokter. Toen vroeg ik: welke dokter, Fuentes?”
„Zij denken zelf dat er atleten bij de zaak zijn betrokken. Ze verwijzen naar de tien kilometer, de marathon en ook de steeple. Kijk naar de nummer vijf van het Spaans kampioenschap, zeggen zij. Die staat er altijd, maar loopt nu geen deuk in een pakje boter. Het gaat om Luis Miguel Martín, vier jaar geleden achter mij derde op de EK en Spaans recordhouder in 8.07. Dit jaar heeft hij nog niet onder de 8.40 gelopen.”
Vroemen verwijt de mondiale federatie dat geen actie is ondernomen. „Als Fuentes zelf zegt dat er atleten bij zijn praktijk zijn betrokken, dan is het een typische IAAF-politiek om de atletiek toch vrij te pleiten. Dat klopt dus niet”
„Het is niet meer zoals vroeger dat iedereen de hand boven het hoofd wordt gehouden, ook sterren als Gatlin (Olympisch kampioen 100 meter, red.) worden gepakt. Maar er is nog veel te veel diplomatie in dopingkwesties, er worden nog steeds spelletjes gespeeld, bepaalde mensen worden gevrijwaard.”
,,Over die Spaanse zaak heb ik informatie van binnenuit. Toen deze zaak door een sportfederatie aan het rollen is gekomen, is de IAAF in een vroegtijdig stadium gevraagd Of ze mee wilde werken. Het plan was met verschillende bonden dit probleem aan te pakken. Maar de IAAF zei niet geïnteresseerd te zijn. Alleen dat al kan je haar kwalijk nemen.”
Copyright: Trouw
[ Bericht 94% gewijzigd door maril op 11-08-2006 13:01:46 ]
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."