Nee, dat gaat op voor contracten voor onbepaalde tijd.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 16:19 schreef Timmy het volgende:
Normaal gesproken geldt er een wettelijke opzegtermijn van een maand, dat zal in dit geval ook wel zo zijn.
Daar was ik dus al bang voor.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 16:23 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nee, dat gaat op voor contracten voor onbepaalde tijd.
In principe is, tenzij anders afgesproken, een contract voor bepaalde tijd niet tussentijds op te zeggen.
Je kunt allicht proberen in overleg met je baas een datum af te spreken.....
Dat gaat dan wel over een "vaste baan" ergens anders, maar ik neem aan dat dat voor "een andere baan" dit ook zo is.quote:Ik heb een jaarcontract, maar kan elders een vaste baan krijgen. Kan ik mijn jaarcontract opzeggen?
In principe is het niet mogelijk een contract voor bepaalde tijd voortijdig te beëindigen, tenzij er uitdrukkelijk in het contract is opgenomen dat de arbeidsovereenkomst tussentijds opgezegd kan worden, het in de proeftijd gebeurt of wegens een dringende reden. Onder een dringende reden wordt verstaan, een reden die een ontslag op staande voet kan rechtvaardigen. De rechter bepaalt in dat geval altijd of die dringende reden inderdaad tot het ontslag van de werknemer mag leiden.
En natuurlijk kan altijd in onderling overleg worden besloten de overeenkomst te beëindigen.
Zie post boven je.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 16:25 schreef P-azz het volgende:
[..]
ik betwijfel dat, ook in een tijdelijk contract is er een opzegtermijn aanwezig.
Maarre, dat is toch eigenlijk wat je zou willen? Dat je na 22 december vrij bent om te gaan waar je wil?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 16:32 schreef vinniel83 het volgende:
Als ik nu zou laten merken dat ik ontslag wil nemen lig ik in december ook zeker buiten.
In die regel staat dus aangegeven.. dat jou "bepaalde tijd contract" zoiezo afloopt op 22 Dec. Zonder dat de werkgever jou daarvan op de hoogte zou hoeven te brengen... het is zeg maar de eindedatum van geldigheid.quote:De arbeidsovereenkomst eindigt in ieder geval, zonder dat hiertoe enige opzegging of mededeling is vereist, op 22 december 2006.
Ik heb ook eens een akkefietje gehad met mijn (inmiddels voormalige) werkgever over dat ik iets wilde wat contractueel niet mocht... Als dus niet expliciet in je contract vermeld staat datquote:Op woensdag 9 augustus 2006 16:44 schreef vinniel83 het volgende:
Ik kan het nergens terug vinden.
En de reden ik dat ik weg wil is omdat ik misschien ergens anders kan gaan werken en niet dat ik na 22 december kan gaan en staan waar ik wil
Concreet heb je nu dus eigenlijk maar twee mogelijkheden:quote:Tussentijdse opzegging
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag tussentijds worden opgezegd als dat uitdrukkelijk in het contract is vastgelegd. Voor zo'n opzegging gelden dan de normale regels van het ontslagrecht. Er is dan een ontslagvergunning vereist. Deze regels vindt u in in Uw rechten bij het einde van het werk.
Voordeel van deze passage is dat deze geschreven is voor de werkgever.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 17:02 schreef ScheleSchoenpoetser het volgende:
Zie ook onderstaande passage van *deze* site van het CWI... (de op-een-na-onderste passage)
[..]
Niet zo snel opgeven. Is er niet ergens een bepaling dat indien je je proffesioneel of financieel substancieel kunt verbeteren er wel mogelijkheden zijn om er onderuit te komen?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 17:11 schreef vinniel83 het volgende:
Jammer, toch bedankt voor alle reacties.
Als je contract nog jaaaaaaaarenlang loopt zou dat misschien kunnen ja.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 17:30 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Niet zo snel opgeven. Is er niet ergens een bepaling dat indien je je proffesioneel of financieel substancieel kunt verbeteren er wel mogelijkheden zijn om er onderuit te komen?
Stel je verdient nu ¤ 2000 en bij een ander kun je bijv ¤2500 gaan verdienen dan is dat toch wel een behoorlijke financiele verbetering die je huidige werkgever niet zomaar kan tegenhouden.
Nee, een contract voor bepaalde tijd loopt gewoon af als de werkgever je dit tijdig aangeeft. (Zelfs de laatste dag is nog mogelijk!) De werkgever heeft dan GEEN ontslagvergunning o.i.d. nodig. Die heeft ie alleen nodig als ie tussentijds wil opzeggen!quote:Op woensdag 9 augustus 2006 17:30 schreef Gompy58 het volgende:
Vergeet daarbij even niet het volgende. Ook al heb je een jaarcontract zonder genoemde opzegtermijn en je baas wil van je af. Dan moet hij ontslag voor je aanvragen. Dat krijgt hij van een kantonrechter echt wel op welke grond dan ook. Het is dan alleen een rekeningsommetje.
Maar bitter weinig rechters zullen je bij onterecht ontslag het volledige jaarcontract kwa salaris toekennen.
Dat zei ik ook niet. Ik stelde en stel dat de werkgever een vergunning moet halen en ws ook wel krijgt als hij VOOR het einde contract van je af wil.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 17:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, een contract voor bepaalde tijd loopt gewoon af als de werkgever je dit tijdig aangeeft. (Zelfs de laatste dag is nog mogelijk!) De werkgever heeft dan GEEN ontslagvergunning o.i.d. nodig. Die heeft ie alleen nodig als ie tussentijds wil opzeggen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |