Voor Cindy niet, voor haar is het WK afstanden het belangrijkste.quote:Op zondag 29 oktober 2006 11:05 schreef Remzz het volgende:
Dat zal toch wel. Het WK allround is het belangrijkste toernooi dit jaar.
quote:Cindy Klassen neemt even pauze
**Cindy Klassen heeft besloten om tot
januari geen wedstrijden te schaatsen.
De wereldkampioene allround kampt met
motivatieproblemen en stemt haar hele
seizoen af op de WK afstanden van maart
in het Amerikaanse Salt Lake City.
"WB-zeges en de wereldtitel allround
zeggen me in dit na-olympische jaar
niets",luidde de toelichting van de
Canadese,die vorig jaar bij de Spelen
in Turijn vijf medailles in de wacht
sleepte,waaronder goud op de 1.500 m.
"Ik ben al met de voorbereiding voor de
Olympische Spelen van 2010 in Vancouver
begonnen.Het trainingsplan is klaar",zo
maakte de 27-jarige Klassen duidelijk
voorlopig niet aan stoppen te denken.
Maar ik nietquote:Op zondag 29 oktober 2006 16:00 schreef Arcee het volgende:
Hier nogmaals:
[..]
Maar in SLC staat ze er.![]()
quote:Over een professionele schaatswinter
door Bert Wagendorp (Volkskrant)
Gelegen op onze plofbank opende ik zaterdag de Voetbal International en onmiddellijk daarna werd ik getroffen door iets zwaars dat zich uit het blad had losgemaakt. Het bleek een opgevouwen poster op glanzend kwaliteitspapier te zijn, zo te zien van immense afmetingen.
Nadat ik van de schrik was bekomen, begon ik de poster open te vouwen. Ik was benieuwd wie erop zou staan. Misschien de hoofdredacteur zelf wel. Sinds een tijdje ontbreekt de foto van Johan Derksen bij zijn column achterin het prachtblad, en mogelijk werd die omissie deze week in één klap goedgemaakt door een levensgrote afbeelding van de veteraan in verleidelijke pose, voor aan de binnenkant van de kledingkast van de rijpere moderne vrouw met liefde voor de bal en zijn besprekers.
Maar het was de Essent Schaatskalender 2006-2007.
Totaal verbluft lag ik zeker vijf minuten naar de data en de schaatsevenementen te kijken.
‘Er zit een schaatskalender in de VI!’, riep ik naar mijn vrouw. ‘Ik dacht dat alles hier weer een beetje normaal was geworden, maar we zijn nog steeds finaal de weg kwijt. Waarschijnlijk sealen ze volgende week een wandelkaart mee, of een racefiets.’
‘Een schaatskalender in de VI bewijst dat schaatsen geen sport meer is van frisse jongens en meiden met appelwangen, maar een geprofessionaliseerd topsportgebeuren à la voetbal’, zei mijn vrouw.
Daar had ze gelijk in.
Een wekelijks praatprogramma waarin twee bekende schaatsanalytici onder leiding van Mart Smeets discussieerden over de toestand in het schaatsen was vermoedelijk inmiddels al onvermijdelijk geworden.
Het zou niet lang meer duren of John de Mol kwam met een miljoenenbod op de rechten en Wilfred Genee ging een handgebreide Noorse trui scoren.
Het wordt, dat staat wel vast, een revolutionaire winter.
Op de Schaatskalender staat overigens dat er op 17 en 20 januari 2007 natuurijswedstrijden zijn. Als dat geen professionalisering is van de overtreffende trap. Geen gezeur meer over vriezen of dooien, maar gewoon: natuurijswedstrijden op 17 en 20 januari. Handig voor Unox. Van zulke langetermijnvoorspellingen kunnen ze bij Meteo Consult nog heel wat leren.
Was de fusie tussen Essent en NUON rond geweest, dan hadden ze er de datum voor de Elfstedentocht ook alvast opgezet, om de geboorte van de nieuwe energiereus te vieren. Even de gezamenlijke koelcapaciteit voluit en de Bonkevaart ligt dicht.
Vrijdag, las ik op de Schaatskalender, zijn de NK Afstanden.
De laatste afschrijvingen uit Italië zijn nog niet eens binnen en toch beginnen vrijdag de NK Afstanden. Ongelooflijk. Het is een soort van overval. Je zit nog met factor twaalf in handen, blijkt het plotseling volop winter, beginnen de NK Afstanden en is het de hoogste tijd je te gaan voorbereiden op de after-race interviews met Ireen Wüst.
In Het Parool stond zaterdag een verhaal dat de steeds verdergaande professionalisering van de schaatssport nog eens bevestigde. De toeters en blazers van de dweilorkesten dreigen, las ik, te worden vervangen door optredens van Marco Borsato of andere profartiesten. Het is maar wat je professionalisering noemt. Die dweilorkesten zijn natuurlijk heel erg, maar van de gedachte aan Frans Bauer in Thialf word je ook niet vrolijk. Om maar niet te spreken van tienduizend schaatsfans die met Frans Bauer gaan meezingen. Misschien zelfs wel tíjdens de 10K, want als je een keer met zoiets begint, is er geen houden meer aan.
Volgens Arjan Bos, de directeur van schaatssponsor TVM, kan het allemaal nog véél professioneler. Zijn schaatsers hebben daarom nu ook pakken met hun naam achterop. Dat je straks weet wie van de twee Shani Davis is en wie Carl Verheijen.
Ik weet niet waarom, maar altijd als ze in een sport over ‘verdergaande professionalisering’ beginnen en mij gouden bergen beloven, krijg ik een gevoel alsof iemand mijn laarzen staat vol te pissen en mij ondertussen uitlegt dat het zo heerlijk is tegen koude voeten.
Je hebt nergens om gevraagd, maar het gebeurt en je staat toch even raar te kijken.
quote:AEGON NK AFSTANDEN
Tuitert op zoek naar zelfvertrouwen
ERFURT (ANP) - Valpartijen, een vormcrisis en een mislukt olympisch kwalificatietoernooi. Het afgelopen seizoen van Mark Tuitert werd gekenmerkt door een opeenstapeling van tegenslagen. Tijdens de NK afstanden heeft hij dan ook maar één doel: Bewijzen dat hij nog bij de wereldtop hoort. ,,Ik wil meteen die bevestiging. Bam. Ik sta er'', zegt de voormalig Europees allroundkampioen.
Terwijl vele schaatstoppers de NK afstanden in Assen benaderen als een kwalificatietoernooi (de tickets voor de WB-wedstrijden worden er verdeeld), aast de DSB-rijder op niets minder dan titels. ,,Als je weet dat je een aantal sterke rijders hebt verslagen, geeft dat rust'', zegt Tuitert. ,,Die rust heb ik nu nog niet. Ik heb deze zomer goed gereden, maar ik zal mijn zelfvertrouwen pas terug hebben wanneer ik gewonnen heb.''
Na het tegenvallende schaatsjaar - waarin het olympisch brons op de ploegachtervolging niet eens als een pleister op de wonde voelde - zocht de Holtenaar afleiding in skeelerwedstrijden. Hij deed mee aan diverse evenementen en eindigde op het Nederlands kampioenschap zelfs verdienstelijk twaalfde. Het werkte verfrissend om even niet met schaatsen bezig te zijn.
Toch kwam de grootste omslag vanzelf. Het vertrek van Erben Wennemars en Gianni Romme bij de DSB-formatie zorgde namelijk voor de grootste verandering. ,,Het is rustiger in de ploeg'', geeft Tuitert aan. ,,We móéten niet meer zo veel. Iedereen traint nog steeds snoeihard, maar de sfeer is meer ontspannen. Zonder Gianni of Erben kan ik nu echt mijn eigen pad volgen. Ik ben meer mezelf.''
Met 'rouwdouwers' als Romme en Wennemars naast zich, voelde Tuitert zich constant opgejaagd. En met het ultieme doel - de Olympische Winterspelen - in aantocht, werd de stress steeds groter. Dat verergerde toen de eerste reeks WB-wedstrijden niet goed verliep. ,,Vorig seizoen was ik vooral bezig om allemaal randvoorwaarden te scheppen'', kijkt hij terug. ,,Ik sloot me af voor alles waarvan ik dacht dat het energie zou kosten. Ik leefde bijna alleen thuis. Nu besef ik dat je van bepaalde dingen juist energie krijgt. Als ik nu een avondje wil stappen, doe ik dat gewoon.''
Hij voelt zich vrijer in zijn hoofd, zegt Tuitert. De skeelerwedstrijden die hij deze zomer afwerkte, hebben daartoe een bijdrage geleverd. ,,Ik heb veel plezier om wedstrijden te rijden. Heb dat ook nodig. Het is een uitlaatklep'', zegt de 26-jarige rijder. ,,Normaal gesproken is het 's zomers alleen maar trainen, trainen en trainen. Wanneer de eerste reeks wedstrijden knudde gaat, loop je achter de feiten aan en is het seizoen afgelopen voordat je er erg in hebt.''
Die wedstrijden op de inline-skates hadden ook een bijkomend voordeel. Omdat Tuitert toch redelijk fris aan de start wil verschijnen, deed hij het automatisch in de aanloop naar die wedstrijd wat rustiger aan. ,,Daarmee voorkwam ik dat ik me over de kop trainde. Het gaat nu al veel beter dan vorig seizoen. Ben veel stabieler in de bochten. Ik maak amper misslagen, dat lukte me vorig jaar niet.''
Kortom, de regerend Nederlands allroundkampioen is klaar voor het seizoen. Net als alle overige concurrenten. ,,Tja, want zo is het natuurlijk wel. Iedereen zal zeggen dat-ie een superzomer heeft gedraaid. In Assen zal duidelijk worden hoe de verhoudingen écht liggen.''
quote:Overweldigende belangstelling voor IJsselcup
Hoogland, 30 oktober 2006
Op zondag 3 december zal vanaf 15.00 uur de schaatswedstrijd om de IJsselcup plaatsvinden. Aanvankelijk was deze ploegenachtervolgingswedstrijd gepland op 14 oktober. Omdat veel ploegen toen in het buitenland waren, is de IJsselcup nieuwe stijl verschoven naar 3 december.
De verschuiving is - gezien het aantal inschrijvingen - met veel enthousiasme ontvangen. Bekende dames- en heren langebaan- en marathonploegen, zowel merkenteams als KNSB-teams, zullen aan de start verschijnen. Het wordt “volle bak”. Inmiddels wordt er zelfs een reservelijst aangelegd.
Deelnemers aan het evenement zijn onder meer: Team Telfort, VPZ, het KNSB OpleidingsTeam Langebaan, Jong Oranje, TNT Express met onder meer Elfstedenwinnaar Henk Angenent en de Nefitploeg met Erik Hulzebosch, Arjan Smit en Cedric Michaud. Daarnaast zullen ook Henri Ruitenberg, Miel Rozendael, Bob de Vries, Daniëlle Bekkering, Elma de Vries, Helen van Goozen en vele anderen van de partij zijn.
De IJsselcup belooft een spannend en enerverend evenement te worden, mede gezien de competitie tussen marathon- en langebaanteams. De entree is gratis.
Shirahataquote:Op maandag 30 oktober 2006 21:07 schreef I.R.Baboon het volgende:Cindy
.
Dat Veldkamp en Shirahata en Dittrich er niet bij zijn, dát is pas traumatisch.
quote:Op maandag 30 oktober 2006 23:04 schreef MiLalaa het volgende:
Jaromir RadkeFausto de Mareiro
Kuentz
![]()
De mijne ook.quote:Op maandag 30 oktober 2006 23:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..],
,
.
Ik was altijd voor Radke en Kuentz.
quote:Heideman wint marathon op schaatsijzers met dikte van 0.55 mm
Nadat afgelopen winter meerdere nationale en Olympische medailles werden gewonnen op
schaatsijzers van rond 0.9 mm in plaats van op de klassieke dikte van 1.1 mm gaat
marathonschaatser Jan Maarten Heideman (Proteq Schaatsploeg) alweer een stap verder. Op
ijzers met een dikte van maar liefst 0.55 mm won hij afgelopen zaterdag in Amsterdam de
marathon. Hiermee is de dikte van het klassieke schaatsijzer inmiddels gehalveerd.
Onderzoek van schaatser en wetenschapper Marnix ten Kortenaar vormde de basis voor de
grensverlegging. Ten Kortenaar adviseerde Heideman dit voorjaar na eigen testen en de
successen van de Nederlandse schaatstop over te stappen op de ultradunne schaatsmessen,
waarop hij het patent heeft. Een intensieve testperiode volgde op het zomerijs van
Heerenveen. En met succes. Nadat Heideman gelijk al de eerste wedstrijd van het seizoen
won op 0.75 mm was er afgelopen zaterdag de zege op schaatsijzers van 0.55 mm.
Het is vooral aan Peter van der Klok (directeur schaatsproducent Finn) te danken dat
Heideman al over zulke dunne ijzers kan beschikken, die worden geslepen in een bepaald
profiel. Doordat de ijzers zo dun zijn buigen ze sterker en moeten ze ook lager worden
gemaakt. Van der Klok voorziet Heideman van schaatsijzers van verschillende dikten.
Heideman laat zijn keuze afhangen van de omstandigheden zoals de buitentemperatuur en
ijstemperatuur. Volgens Ten Kortenaar kan het voordeel oplopen tot wel 0.3 seconde per
500 meter.
De aftrap is volgens mij donderdag aanstaande al. Mijn collega moet dan tenminste al naar de loting van de eerste dag.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:42 schreef maril het volgende:
De aftrap is op vrijdag 3/11,16.20 uur,
Nederland 1.
jongens en meiden van de teletekst pag, zijn kennelijk do; op voetbal
Blauwe stad.nl. Dezelfde sponsor waar Ritsma ook z'n marathons voor rijdt.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:54 schreef MiLalaa het volgende:
Ritsma en Gerard vVelde in 1 ploeg, sponsor blauwe-nogwat..
leuk
ik vroeg me een tijd terug ook al af waarom zij niet samen zouden gaan.
Van een andere planeet, zou Herbert zeggen.quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:25 schreef Bruce117 het volgende:
Jammer dat hij er mee stopt.
Maar misschien is het wel beter zo. Zijn beste tijd zit er toch wel op.
Maar wat was hij in 1998 en de jaren daaromheen beresterk.
Ja ik kan me ook herinneren dat hij heel snel naar de top ging en echt iedereen versloeg. Hij was ook het eerste echte succes van Mueller. Hij heeft vanaf het begin bij Mueller in het team gezeten.quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:38 schreef MiLalaa het volgende:
jammer, maar begrijpelijk. Hopelijk kan ie nu Anni goed van dienst zijn![]()
Ik weet nog een NK toen Romme zich voor het eerst in de kijker reed. Toen ie daarna werd opgenomen in de kernploegzeker? Hoe hij schaatste zag er echt niet uit zo wiebelig. Een jaar daarna was ie volgens mij al fenomenaal.
Romme in Naganoquote:Op vrijdag 3 november 2006 13:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
Van een andere planeet, zou Herbert zeggen.Romme
Dat is pas hart voor de sportquote:Op vrijdag 3 november 2006 19:01 schreef MiLalaa het volgende:
Knus he dat het seizoen weer begonnen isLeuk ook om alle fok!schaatsfans weer in de topics zien te verschijnen.
Ik denk dat ik ontslag moet gaan nemen, om net als andere jaren gewoon rustig van het schaatsen te kunnen genieten![]()
Zekersquote:Op vrijdag 3 november 2006 19:01 schreef MiLalaa het volgende:
Knus he dat het seizoen weer begonnen is![]()
jammer, maar dan is het misschien extra leuk om in het weekend van het schaatsen te genieten (ook al is Cindy er niet..)quote:Op vrijdag 3 november 2006 19:10 schreef Mirri het volgende:
Zekers![]()
Ik kreeg er een heerlijk gevoel van, jammer alleen dat ik volgende week schoolexamens heb, ik wil ook schaatsen kijken...![]()
Toe maar. Leuk hoorquote:Op vrijdag 3 november 2006 19:20 schreef ultra_ivo het volgende:
Daarnet een vlucht naar Moskou geboekt voor januari. Ik wil de nieuwe baan van Krilatskoje toch eens proberen. En eventueel nog een wedstrijdje meepikken in Rusland. Heb ik in 2000 ook gedaan, beviel me prima (alleen de plaatselijke 5000m rijders niet).
Ja natuurlijk, zaterdag EN zondag zelfs. Jij toch ook?quote:Op vrijdag 3 november 2006 19:12 schreef MiLalaa het volgende:
[..]
jammer, maar dan is het misschien extra leuk om in het weekend van het schaatsen te genieten (ook al is Cindy er niet..)
Kom je nog wel, zaterdag of zondag, naar HV?
yep! ik ga kijken of ik je herken!quote:Op vrijdag 3 november 2006 19:28 schreef Mirri het volgende:
Ja natuurlijk, zaterdag EN zondag zelfs. Jij toch ook?![]()
Wauwquote:Op vrijdag 3 november 2006 19:20 schreef ultra_ivo het volgende:
Daarnet een vlucht naar Moskou geboekt voor januari. Ik wil de nieuwe baan van Krilatskoje toch eens proberen. En eventueel nog een wedstrijdje meepikken in Rusland. Heb ik in 2000 ook gedaan, beviel me prima (alleen de plaatselijke 5000m rijders niet).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |