abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40617895
Ik ben me aan het oriėnteren op HD dvd en Blu-ray aangezien ik in de toekomst waarschijnlijk een speler voor HD dvd of Blu-ray wil kopen. Nu vraag ik me af waar ik het beste voor zou kunnen kiezen en waarom, ik weet dat de schijfjes van Blu-ray meer opslagruimte bieden maar geeft het daarbij ook betere beeldkwaliteit? En hoe zit het met de zekerheid dat beide systemen zullen voortbestaan als er een sterker wordt dan de concurrentie, het zou erg zonde zijn als je zo'n duur systeem hebt gekocht en niet meer kunt gebruiken.

Rem22
pi_40617966
Diegene die out-of-the-box h264 kan decoderen.
Waarschijnlijk gaat enkel bluray dit doen.

Kwestie van de hdtv-scenereleases niet te hoeven missen.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 19:22:36 #3
154722 045casual
045 Crew Casuals
pi_40618004
ik zou voor blue ray gaan, heb het zelf mogen aanschouwen in parijs op een beurs, super kwaliteit, zelfs nog beter dan HD
When youre good no one remembers, when youre bad no one forgets
pi_40618006
Er komen op dit moment nog altijd meer HD-DVD's uit.
pi_40618077
Hoe zit het trouwens met de tv's, overal zijn nu HD tv's te koop maar kunnen die ook overweg met Blu-ray?
pi_40618133
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:22 schreef 045casual het volgende:
ik zou voor blue ray gaan, heb het zelf mogen aanschouwen in parijs op een beurs, super kwaliteit, zelfs nog beter dan HD
Klets niet.

Het beeldmateriaal gaat beiden tot 1920x1080 en de maximale bitrate die nog enigsinds vlotjes gedecode kan worden ligt voor 2uur films nog ver beneden de opslagcapaciteit van blu-ray schijfjes.

Kortom, kwaliteitsverschil in films zul je niet zien.
pi_40620176
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:24 schreef rem22 het volgende:
Hoe zit het trouwens met de tv's, overal zijn nu HD tv's te koop maar kunnen die ook overweg met Blu-ray?
Beetje onjuiste vraagstelling. Een HD Ready TV (want daar heb je het over, niet over een echte HD TV die een native resolutie van 1920x1080 zou moeten hebben) moet voorzien zijn van een HDMI ingang die HDCP ondersteunt. En op die aansluiting kun je een Blu-ray of HD-DVD speler aansluiten. Het korte antwoord is dus: ja.

Overigens is het maar de vraag of HD-DVD en/of Blu-Ray echt zullen doorbreken, ik zou er zelf nog geen geld insteken. Om te beginnen is een doorbraak kansloos zolang HDTV hier in Europa nog niet van de grond is gekomen. Dan heb je de "format war" tussen HD-DVD en Blu-Ray en die strijd zou wel eens alleen maar verliezers op kunnen leveren. Ook de sterke content-encryptie zal niet bijdragen aan de populariteit. De DVD is als medium mede doorgebroken doordat CSS al snel werd gekraakt, maar SACD en DVD-Audio (ook beiden met sterke encryptie) zijn ook jaren na introductie nog steeds niet echt doorgebroken. Ook hierbij speelt de strijd tussen de twee concurrerende formaten trouwens een rol bij het uitblijven van een doorbraak.

En tenslotte is de kans groot dat Blu-Ray en HD-DVD c.q. HDTV technologisch alweer verouderd zullen zijn nog voordat ze goed en wel zijn doorgebroken. De Japanse publieke omroep NHK heeft al een aantal demonstraties gegeven met een nieuw Ultra High Definition TV systeem met een resolutie van 7680x4320, dat is een 16 maal zo hoge resolutie als HDTV met 1920x1080. Vanzelfsprekend zijn de opslagcapaciteiten van HD-DVD en Blu-Ray volkomen ontoereikend voor deze ultrahoge resolutie beelden, maar er wordt al gewerkt aan holografische opslagtechnieken. Bron.
pi_40620267
Kei-onduidelijk allemaal en de consument wordt er de dupe van. Heel veel mensen zitten straks opgescheept met een dure speler die strijd zal verliezen.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 20:37:28 #9
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_40620716
Er is inderdaad geen verschil in kwaliteit van het beeldmateriaal tussen een film op een BluRay disc, of een film op een HD-DVD disc, althans theoretisch. Beide zijn in 1920x1080 en 1080i.

Je hebt trouwens verder niet zoveel aan een BluRay of HD-DVD speler als je niet ook een HDTV hebt die minstens 1080i aankan.

Op dit moment lijkt in Amerika de HD-DVD voor te liggen in de markt, voornamelijk omdat de spelers eerder beschikbaar waren en er meer films op HD-DVD worden (werden) gelanceerd.

Het verschil tussen HD-DVD en BluRay is dat op een HD-DVD 15 en 30 Gb past (enkellaags of dubbellaags) en op een BluRay schijf 25 en 50 Gb past. Maar groter blijkt niet altijd beter.... want omdat de putjes dichter op elkaar staan op een BluRay disc, blijkt de BluRay disc ook gevoeliger voor leesfouten. (Ter vergelijking, een normale DVD is 4.7 Gb in het enkellaagsformaat, en 9 Gb in het dubbellaagsformaat).

1 uur HDTV materiaal staat ongeveer gelijk aan 5Gb aan data. Een film van 2 uur pas dus makkelijk op beide schijven in het enkellaags formaat, plus ruimte voor extra's. De meeste HD-DVD's en BluRay schijven worden in dubbellaags uitgebracht, net als de meeste normale DVD's in dubbellaags worden uitgebracht.

Op een HD-DVD past dus ongeveer: 3 of 6 uur HDTV materiaal, of 15 of 30 uur normale DVD kwaliteit materiaal.
Op een Blu-Ray schijf past ongeveer: 5 of 10 uur HDTV materiaal, of 25 of 50 uur normale DVD materiaal.

Er zijn een aantal tests recentelijk uitgevoerd met films die zowel op HD-DVD als Blu-Ray zijn uitgebracht: http://www.highdefdigest.(...)firstcomparison.html

Drie films die zowel op HD-DVD als Blu-Ray werden uitgebracht werden bekeken, getest op video en audio kwaliteit en nog wat factoren, en in alle 3 gevallen werd de HD-DVD als de winnaar verklaard.

Van Slashdot.org het volgende:

"With today's release of three movies on Blu-ray, Warner Home Video has become the first studio to release movie titles on both high-def formats, making it finally possible to do an apples-to-apples comparison of the same titles on both formats . High-Def Digest has just posted reviews of all three titles — 'Training Day,' 'Kiss Kiss Bang Bang' and 'Rumor Has It' — comparing video, audio and extras to the previous HD DVD releases. Their verdict? Due to issues with image cropping, audio selection and supplemental features on the Blu-ray discs, the HD DVD versions win this first face-off."

Tja.... het is weer een rondje boxen tussen VHS en BetaMax. Op dit moment is de eerste ronde gewonnen door HD-DVD, maar het gevecht is nog lang niet over.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 20:40:46 #10
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_40620838
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:24 schreef rem22 het volgende:
TV Maakt niet veel uit.... je kunt op je oude TV ook nog een Betamax en Video2000 apparaat aansluiten, en je krijgt gewoon beeld. Je kunt een BluRay / HD-DVD speler ook gewoon aansluiten op een normaal toestel (niet HDTV dus), alleen word de beeldkwaliteit er dan niet beter op dan een gewone DVD. Maar als je al een speler wilt kopen, maar nog even wachten wil met de aanschaf van een nieuwe TV, dan kan dat dus.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_40621814
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:37 schreef maartena het volgende:

Je hebt trouwens verder niet zoveel aan een BluRay of HD-DVD speler als je niet ook een HDTV hebt die minstens 1080i aankan.
Ja, daar heb je een punt dat de meeste consumenten zich niet schijnen te realiseren. Overigens hebben de omroepen in Europa nog steeds geen definitieve keuze gemaakt tussen 720p en 1080i. Dat zal subjectief trouwens ook niet zoveel verschil maken, omdat de interlacing afbreuk doet aan de kwaliteit en daardoor de positieve effecten van de hogere resolutie weer deels teniet doet. Interlacing is een relict uit het analoge tijdperk waar we eigenlijk zo snel mogelijk vanaf zouden moeten, en dat pleit dus tegen 1080i. Bron.
quote:
1 uur HDTV materiaal staat ongeveer gelijk aan 5Gb aan data. Een film van 2 uur pas dus makkelijk op beide schijven in het enkellaags formaat, plus ruimte voor extra's. De meeste HD-DVD's en BluRay schijven worden in dubbellaags uitgebracht, net als de meeste normale DVD's in dubbellaags worden uitgebracht.
Dit verbaast me wel een beetje. Ik kan met mijn huidige DVD/harddisk recorder opnemen in verschillende kwaliteiten, en in de hoogste kwaliteit (HQ) past er 60 minuten normale PAL TV op een enkellaags schijfje, en in de HSP en SP standen is dat resp. 90 en 120 minuten. Maar ik kan op mijn 'gewone' CRT TV toch echt kwaliteitsverschil zien tussen HQ en SP, dus ik kan me niet voorstellen dat je recht doet aan het potentieel van HDTV als je een uur HDTV materiaal gaat comprimeren tot 5 GB (of het compressiealgoritme moet een stuk efficienter zijn dan bij DVD, maar dat is dacht ik niet het geval).
quote:
Van Slashdot.org het volgende:

"With today's release of three movies on Blu-ray, Warner Home Video has become the first studio to release movie titles on both high-def formats, making it finally possible to do an apples-to-apples comparison of the same titles on both formats . High-Def Digest has just posted reviews of all three titles — 'Training Day,' 'Kiss Kiss Bang Bang' and 'Rumor Has It' — comparing video, audio and extras to the previous HD DVD releases. Their verdict? Due to issues with image cropping, audio selection and supplemental features on the Blu-ray discs, the HD DVD versions win this first face-off."
Ok. Maar het lijkt er eerder op dat de Blu-ray disc niet optimaal was gemasterd, en om daarom de HD-DVD als winnaar uit te roepen is wat kort door de bocht.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 21:38:04 #12
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_40622788
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 21:08 schreef Riparius het volgende:
Dit verbaast me wel een beetje. Ik kan met mijn huidige DVD/harddisk recorder opnemen in verschillende kwaliteiten, en in de hoogste kwaliteit (HQ) past er 60 minuten normale PAL TV op een enkellaags schijfje, en in de HSP en SP standen is dat resp. 90 en 120 minuten. Maar ik kan op mijn 'gewone' CRT TV toch echt kwaliteitsverschil zien tussen HQ en SP, dus ik kan me niet voorstellen dat je recht doet aan het potentieel van HDTV als je een uur HDTV materiaal gaat comprimeren tot 5 GB (of het compressiealgoritme moet een stuk efficienter zijn dan bij DVD, maar dat is dacht ik niet het geval).
Het ligt er dus ook aan wat voor compressietechnieken er worden gebruikt. Bij het nazoeken kwam ik op ongeveer 9 Gb per uur in de hoogste kwaliteit voor HDTV, dus een 15 Gb HD-DVD zou iets meer dan anderhalf uur kunnen bevatten, en de dubbellaags HD-DVD kan dus meer dan 3 uur bevatten.

De Dubbellaags 30 Gb schijven zijn trouwens de gangbare voor de huidige film releases in HD-DVD, en voor Blu-Ray releases word doorgaans de 25 Gb enkellaags schijf gebruikt.

Op: http://www.highdefdigest.com/ - kun je releases bekijken van zowel HD-DVD als BluRay films, en voor verreweg de meeste films geldt dus de bovenstaande statement.

Als ik op dit moment zou moeten gokken, dan zou ik een HD-DVD speler kopen. Microsoft is momenteel driftig bezig HD-DVD spelers voor de XBox 360 op de markt te brengen, en beloofd voor kerstmis al 200 game titels op HD-DVD, welke uiteraard in HDTV formaat gespeeld kunnen worden.

Persoonlijk wacht ik echter liever tot er wat meer duidelijkheid is. Een aantal bedrijven hebben al aangekondigd te komen met een dual-player, die dus beide formaten kunnen afspelen. En tja... dat is natuurlijk technisch gezien een heel stuk makkelijker te realiseren dan een apparaat met een Betamax en een VHS kop. En de schijfjes zijn fysiek van hetzelfde formaat.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')