abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40588818
Eerdere twee topic's over dit onderwerp
Utrecht #1
Utrecht #2

Ik woon ik Utrecht, mijn hele leven al. Gisteravond hoorde ik veel sirenes, niks ongewoons, dacht er niet verder overna. Ik moest gisteravond naar mijn werk en kwam op mijn fiest tussen 22.15 en 22.30 langs het Neude. Daar werd net een soort van triage plek uitgeruimdt. Er was niet veel te zien.

In de stad hing een sfeer van berusting, erg raar. Het leek als of er een moordaanslag was gepleegd, maar zonder de beroering.

Nu ken ik die trap, het is een erg lange versie, +/- 18 treden, van de vele houten trappen in Utrecht. Een bij komend iets, deze trap veert erg op en neer. Het is voor veel jongeren die de tent onder het stadhuis bezoeken soms de sport om hem te laten wiebelen als ze staan te wachten tot ze naarbinnen kunnen. Het is tevends een oude trap. Stammend uit een tijd dat het niet gebruikelijk was voor Utrecht om grote feesten te organiseren op de Stadhuisbrug, uit een tijd dat er niet zulke harde muziek werd gedraaid met een harde beat. Die het publiek makkelijk massal kan mee dansen.

Ik heb altijd een hekel gehad aan specifiek die trap, sinds ik zelf een keer in de rij stand te wachten. Wat me verder tegenstond is dat de kademuur op die plek bijzonder hoog is, en rond loopt.

Zover ik weet, worden die trappen deskundig gemaakt en geplaast in de gemeentelijke werkplaatsen, in opdracht van de gemeente Utrecht. Verder is het beheer, tijdens de horeca openingstijden, van die trappen als openbarenruimten toegewezen aan de uitbaters van die horeca.

Verder is zo'n trap niet bestand tegen dansende mensen, denk maar aan de Mythe Busters met de hang brug.

Een springend mens weegt ongeveer een keer zo zwaar. Laten we de mensen op de trap 70kg wegen is dus * 2 is 140kg. Als de trap volstond, 2 personen per tree, wordt dat 18 treden * 2 personen * 140kg pp max belasting = 5040 kg ongeveer 5 autos die in het ritme van de muziek de trap belast en ontlast. Dat is slechts een kwestie van tijd.
  maandag 7 augustus 2006 @ 22:23:12 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_40589687
Die OP
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  maandag 7 augustus 2006 @ 22:24:03 #3
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_40589724
Ik ben zelf geboren en getogen in Utrecht. Ik had dit wel zien aankomen een keer ja
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  maandag 7 augustus 2006 @ 22:26:28 #4
147235 Bombardier
The artillery man
pi_40589844
Wat een gejammer over niks zeg.

Duidelijk weer komkommertijd.
Gerasimenko: Task received. Destroy target 60-65 with missile fire, accept control of fighter from Smyrnykh.
Kornukov: Carry out the task, destroy it!
  † In Memoriam † maandag 7 augustus 2006 @ 22:36:45 #5
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_40590288
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:05 schreef decock het volgende:

In de stad hing een sfeer van berusting, erg raar. Het leek als of er een moordaanslag was gepleegd, maar zonder de beroering.

Nu ken ik die trap, het is een erg lange versie, +/- 18 treden, van de vele houten trappen in Utrecht. Een bij komend iets, deze trap veert erg op en neer. Het is voor veel jongeren die de tent onder het stadhuis bezoeken soms de sport om hem te laten wiebelen als ze staan te wachten tot ze naarbinnen kunnen. Het is tevends een oude trap. Stammend uit een tijd dat het niet gebruikelijk was voor Utrecht om grote feesten te organiseren op de Stadhuisbrug, uit een tijd dat er niet zulke harde muziek werd gedraaid met een harde beat. Die het publiek makkelijk massal kan mee dansen.

Ik heb altijd een hekel gehad aan specifiek die trap, sinds ik zelf een keer in de rij stand te wachten. Wat me verder tegenstond is dat de kademuur op die plek bijzonder hoog is, en rond loopt.
Kun jij voortaanniet bij elk nieuwstopic hier zo'n melodramatische OP schrijven?
pi_40590421
wat een gejammer over een trap en wat gewonden
  maandag 7 augustus 2006 @ 22:56:29 #7
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
  maandag 7 augustus 2006 @ 22:57:43 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40591149
Wel 'grappig' dat de loco-burgemeester vastberaden riep op zoek te zijn naar de eigenaar van de trap, wat later gewoon de gemeente bleek te zijn...
  maandag 7 augustus 2006 @ 23:12:48 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40591725
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:39 schreef Grimli het volgende:
wat een gejammer over een trap en wat gewonden
Er zijn wel een hoop gewonden bij gevallen waaronder een zwaar gewonde
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40592284
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wel 'grappig' dat de loco-burgemeester vastberaden riep op zoek te zijn naar de eigenaar van de trap, wat later gewoon de gemeente bleek te zijn...
Als ik eigenaar van die trap was geweest, had ik de schade verhaalt op de levenden en de dooien.
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
pi_40592371
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 23:25 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:

[..]

Als ik eigenaar van die trap was geweest, had ik de schade verhaalt op de levenden en de dooien.
Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt.
Gelukkig zijn er geen dooien gevallen, maar wel veel gewonden.
Dat zal ze leren om met andermans eigendom zo onvewrantwoord om te gaan.
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
pi_40599216
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ja, weet je wat het is. Ik ben een stem gerechtigde inwoner van Utreg.
Als de gemeente Utreg verantwoordelijk blijkt te zijn, ben ik dat ook.

Zeg maar dat alle Vollendammers verantwoordelijk zijn voor de brand in het Hemeltje.
-edit-

[ Bericht 9% gewijzigd door decock op 08-08-2006 09:00:40 ]
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 09:20:37 #13
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40599842
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 08:38 schreef decock het volgende:

[..]

Ja, weet je wat het is. Ik ben een stem gerechtigde inwoner van Utreg.
Als de gemeente Utreg verantwoordelijk blijkt te zijn, ben ik dat ook.

Zeg maar dat alle Vollendammers verantwoordelijk zijn voor de brand in het Hemeltje.
-edit-
Want?

Het Hemeltje was niet van de gemeente Volendam, dus dit lijkt me een typisch geval van
met vergelijken...
pi_40599991
Volgens mij willen ze helemaal niet ontkennen dat die trap van de gemeente is; maar zijn ze gewoon nog niet zeker van wie die is. Dat moet je zeker weten om zo goed mogelijk het ongeluk te kunnen onderzoeken.

De gemeente heeft soweiso schuld; dat lijkt me logisch. Men probeert gewoon van een mug een olifant te maken door te doen alsof de gemeente probeert de schuld te ontlopen.

Waar je veel minder over hoort is over hoe goed de hulpdiensten gewerkt hebben en hoe fantastisch de mensen hebben geholpen tijdens het ongeval. Ook de loco-burgemeester heeft snel actie ondernomen en Brouwer is onmiddelijk terug gekomen van vakantie.

Utrecht
pi_40600111
De gemeente Volendam had de eigenaar van het hemeltje niet goed genoeg gewezen op bv het vrijhouden van de branddeur. Dit lakse gedrag van de gemeente was voort gekomen uit de wens van de Volendammers die zich niet zo graag regels laten lezen. Ze hadden er bij de gemeente op aan kunnen dringen dat de gemeente strenger zou toezien op het volgen van de brand voorschriften.

Nu ik ben stemgerechtigd in Utrecht, bepaal dus mede het beleid, waaraan de gemeente het geld aan uitgeeft. Zouden ze bijvoorbeeld kunnen uitgeven aan het tijdiger vervangen van de muurankers van die trappen.
pi_40601110
Als stemgerechtigde bepaal je enkel wie het beleid bepaalt; meer niet

En het verstevigen van die muurankers heeft geen zin volgens mij; er hadden gewoon niet zoveel mensen op die trap moeten staan springen. De enige trap die zoiets wel kan houden is die van beton; maar zeg nou zelf; dat staat toch niet zo mooi als die houten trappen?
pi_40604651
Alweer deeltje 3

Het was gister niet eens voorpagina nieuws in de Telegraaf, het stond pas op de droevige pagina 3.

Gelukkig was dit niet zo'n dramatische persconferentie als bij de nijmeegse 4 daagse. Toen maakte die decadente Cherry-drinker Guusje Ter Horst er zowat een nationale ramp van.
(zij dacht ook even te kunnen scoren met een nationale ramp in haar stad waar ze zich normaliter alleen maar bezig houden met de SUV's in de binnenstad )
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_40605710
Vin dat een leuk mens die loco
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
pi_40612074
Wat een ophef om een trap Schandalig dat we nu moeten gaan kijken wie verantwoordelijk is
Alsof een trap gemaakt is om 100de feestende en dansende mensen te houden!
pi_40617157
Volgensmij stond er laten we aan nemen dat de trap 18 treden had en dat er op elke tree twee mensen stonden.
Voor iedereen die dit gejammer vindt, tien mensen in een doodsstrijd teroverstaan van 6 á 7000 mensen?
En JohnDope niet iedereen zit in de politiek.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 19:01:27 #21
141482 Q.
JurassiQ
pi_40617334
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 16:09 schreef _The_General_ het volgende:
Wat een ophef om een trap Schandalig dat we nu moeten gaan kijken wie verantwoordelijk is
Alsof een trap gemaakt is om 100de feestende en dansende mensen te houden!
.
For great justice!
pi_40617423
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 12:19 schreef JohnDope het volgende:
Alweer deeltje 3

Het was gister niet eens voorpagina nieuws in de Telegraaf, het stond pas op de droevige pagina 3.

Gelukkig was dit niet zo'n dramatische persconferentie als bij de nijmeegse 4 daagse. Toen maakte die decadente Cherry-drinker Guusje Ter Horst er zowat een nationale ramp van.
(zij dacht ook even te kunnen scoren met een nationale ramp in haar stad waar ze zich normaliter alleen maar bezig houden met de SUV's in de binnenstad )
Het was een culturele zondag.
pi_40622939
vlgs mij w8 men met verantwoordleijkheid nemen als het duidelijk is of de ene zwaargewonde het zal overleven.... het is ernstig stil aan t worden...ben er bang voor...
pi_40624775
gemeente verantwoorelijk bullshit bij normaal gebruik valt of breekt een trap nooit af.
Maar als er meer dan honderd mensen op staan ja dan kan het wel natuurlijk en springen ze er ook nog bij .
Dan kan je daar de gemeente niet verantwoordelijk voor stellen je bent dan ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR
pi_40624884
n ee nee nee, er was een vergunning dat er een beveiligingsbedrijf voor verantwoordelijk is.
want de mensen die achter oof onder een trap zitten, of zelfs op een bootje staan zijn niet verantwoordelijk voor dikke pech
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 22:35:46 #26
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40624939
Maar je kan een beveilingsbedrijf hier ook niet verantwoordelijk voor stellen lijkt me. Zij hebben die trap er niet neer gezet...
pi_40625197
Goh, er gebeurt ook een keer wat in het dorp
Bismillahi rahmani rahim
Alhamdu lillahi rabbi al-'alamien
Arahmani rahim
Maliki yawmi-din
pi_40627100
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 22:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Maar je kan een beveilingsbedrijf hier ook niet verantwoordelijk voor stellen lijkt me. Zij hebben die trap er niet neer gezet...
als zij conform de vergunning verantwoordelijk zijn wel voor de doorloop op de trap.

en als je dan dit leest: http://www.ad.nl/utrecht/article524461.ece

Ook Mark de Rijk uit IJsselstein was aanwezig op het fale concert: 'Er was ruimschoots security aanwezig om de boel in goeie banen te leiden. Ik heb meerdere malen kunnen observeren dat zij onderling grapjes maakten over aanwezige dames. Observatievermogen was er dus wel maar alleen voor vrouwelijk schoon. Een vriend van mij en ik zelf heb de security rond kwart over 8 gewaarschuwd dat er teveel mensen op die trap stonden. De security verzekerde ons dat dat wel goed kwam. Zienderogen kwamen er steeds meer mensen bij op de trap.Kort samenvattend, dit had voorkomen kunnen worden als 1 van de 9 getelde security mensen bij de trap had gestaan om deze vrij van mensen te houden. Dit is ook door mij aangedragen maar weggehoond door de security mensen.''
pi_40627333
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 23:31 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

als zij conform de vergunning verantwoordelijk zijn wel voor de doorloop op de trap.

en als je dan dit leest: http://www.ad.nl/utrecht/article524461.ece

Ook Mark de Rijk uit IJsselstein was aanwezig op het fale concert: 'Er was ruimschoots security aanwezig om de boel in goeie banen te leiden. Ik heb meerdere malen kunnen observeren dat zij onderling grapjes maakten over aanwezige dames. Observatievermogen was er dus wel maar alleen voor vrouwelijk schoon. Een vriend van mij en ik zelf heb de security rond kwart over 8 gewaarschuwd dat er teveel mensen op die trap stonden. De security verzekerde ons dat dat wel goed kwam. Zienderogen kwamen er steeds meer mensen bij op de trap.Kort samenvattend, dit had voorkomen kunnen worden als 1 van de 9 getelde security mensen bij de trap had gestaan om deze vrij van mensen te houden. Dit is ook door mij aangedragen maar weggehoond door de security mensen.''
Altijd makkelijk he, achteraf lullen.
Dit soort dingen gebeurt gewoon 1 keer in de zoveel tijd, moet je ook niet moeilijker maken dan t is.
Bismillahi rahmani rahim
Arahmani rahim
Maliki yawmi-din
pi_40627395
nee, maar er moet niet gezegd worden dat t ieder eigen verantwoordelijkheid is....dit kan een kleuter bedenken dat dit had kunnen gebeuren en de orde handhavers hadden zich aan de regels moeten houden en daar de recreeerende medemensch op moeten attenderen.
Uiteindelijk zal dit 1 dode en ruim 20 ziekenhuisgewonden op gaan leveren...
pi_40628019
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 23:39 schreef Babbelzz het volgende:
nee, maar er moet niet gezegd worden dat t ieder eigen verantwoordelijkheid is....dit kan een kleuter bedenken dat dit had kunnen gebeuren en de orde handhavers hadden zich aan de regels moeten houden en daar de recreeerende medemensch op moeten attenderen.
Uiteindelijk zal dit 1 dode en ruim 20 ziekenhuisgewonden op gaan leveren...
Mja eerlijk gezegd kan ik weinig medelijden hebben met die jostis op die trap. En dat komt omdat ik Wel t gevoel heb dat je ook hersens in je eigen hoofd hebt en je gezond verstand moet gebruiken. Zelfde logica als dat je niet om 3am op de Zeedijk in Amsterdam gaat wandelen, enz.
Bismillahi rahmani rahim
Arahmani rahim
Maliki yawmi-din
pi_40628178
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 23:58 schreef OldSchoolFool het volgende:

[..]

Mja eerlijk gezegd kan ik weinig medelijden hebben met die jostis op die trap. En dat komt omdat ik Wel t gevoel heb dat je ook hersens in je eigen hoofd hebt en je gezond verstand moet gebruiken. Zelfde logica als dat je niet om 3am op de Zeedijk in Amsterdam gaat wandelen, enz.
toch lullig als je, dankzij anderen en slecht functionerende beveiliging, door toe doen door anderen die trap op je kop hebt gekregen en je nu geen hoofd meer hebt, en alleen nog maar hersenletsel en kunstmatig in leven wordt gehouden.

jij zou er stil van zijn geworden...voor altijd
pi_40628343
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 00:03 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

toch lullig als je, dankzij anderen en slecht functionerende beveiliging, door toe doen door anderen die trap op je kop hebt gekregen en je nu geen hoofd meer hebt, en alleen nog maar hersenletsel en kunstmatig in leven wordt gehouden.

jij zou er stil van zijn geworden...voor altijd
Toch wel dom dat je op of onder een houten trapje gaat staan met 50 springende mensen erop.
Bismillahi rahmani rahim
Arahmani rahim
Maliki yawmi-din
  woensdag 9 augustus 2006 @ 00:28:47 #34
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_40628891
Is dit nu die trap naar wat vroegah de Axl was?
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_40631466
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 00:09 schreef OldSchoolFool het volgende:

[..]

Toch wel dom dat je op of onder een houten trapje gaat staan met 50 springende mensen erop.
onder trap niet snugger
als je op een bootje zit.....verwacht je dit niet... die jongen kan mooi ws niet verder leven dus heb wat meer respect!
pi_40631475
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 00:28 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Is dit nu die trap naar wat vroegah de Axl was?
axl zat toch onder stadhuis? in dat geval is antwoord nee

als vroegere winkel van sinkel axl was, is antwoord ja
pi_40631498
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 02:01 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

onder trap niet snugger
als je op een bootje zit.....verwacht je dit niet... die jongen kan mooi ws niet verder leven dus heb wat meer respect!
Jij maakt zeker niet veel mee in Utrecht he..
Bismillahi rahmani rahim
Arahmani rahim
Maliki yawmi-din
pi_40631517
fap fap fap in old school zeker
pi_40631555
Boerinnetje
Bismillahi rahmani rahim
Arahmani rahim
Maliki yawmi-din
pi_40631605
rot toch op
en heb wat meer respect voor de gewonden
de overledene die er gaat komen
en zijn nabestaanden
pi_40631660
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 02:02 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

axl zat toch onder stadhuis? in dat geval is antwoord nee

als vroegere winkel van sinkel axl was, is antwoord ja
AXL heet nu City Hall geloof ik. En nee, dat is niet die trap. Wat een domme opmerking van je voorganger ook. Die heeft waarschijnlijk de krant (nooit?) opengeslagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2006 02:13:29 ]
pi_40631673
ik neem aan dat je old school bedoelt?
pi_40631683
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 02:09 schreef Babbelzz het volgende:
rot toch op
en heb wat meer respect voor de gewonden
de overledene die er gaat komen
en zijn nabestaanden
Lekker boeie, een dooie op een grachtje.
Ik wil niet denigrerend overkomen hoor, maar ik zie genoeg dooien en gewonden hier in Amsterdam door de tijd heen, weinig bijzonders, zeker hier in West.
Ik kan me drukker maken over de 1100 doden in Libanon, maar ja, jij miept liever over een trapje he.
Bismillahi rahmani rahim
Arahmani rahim
Maliki yawmi-din
pi_40631721
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 02:13 schreef Babbelzz het volgende:
ik neem aan dat je old school bedoelt?
Goed gezien.

En dat die gast zich druk maakt om Libanon! Er gaan dagelijks duizenden mensen dood aan Aids! En dat er weer mensen zijn die zich druk maken om Aids! Er gaan dagelijks meer mensen dood aan hart- en vaatziekten. Etc. etc.. Van die trieste vergelijkingen ook altijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2006 02:16:47 ]
pi_40631770
neej old school, jij vult erg selectief in, je hebt mij uberhaupt niet gevraagd wat ik van libanon vind en dat is ook volkomen offtopic.
Daarnaast Adam of Utrecht, tsja de liquidaties in Adam, is wat anders, maar als er een trap vol homo's ingestort was met de gaypride, had je wel anders gejankt!

Weet je fap fap fap old school met al je levens ervaring teiltje open gewoon een topic met de dingen waar je t over wil hebben en blijf ff lekker ontopic open een topic adam west, adam, libanon, ik verbeterdewereld.nl, ik rijdnooit harderdan90km.nl etc en voel je niet zo'n ordinaire verheven adammer.... zo toch, post dan hier ff wat:http://forum.fok.nl/topic/883271
pi_40631812
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 02:16 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Goed gezien.

En dat die gast zich druk maakt om Libanon! Er gaan dagelijks duizenden mensen dood aan Aids! En dat er weer mensen zijn die zich druk maken om Aids! Er gaan dagelijks meer mensen dood aan hart- en vaatziekten. Etc. etc.. Van die trieste vergelijkingen ook altijd.
volkomen ongepast hier

er ligt iemand op sterven en t hadden er meer kunnen zijn.

rot op old school en keer back als het monument op de dam instort

pi_40631838
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 02:23 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

volkomen ongepast hier

er ligt iemand op sterven en t hadden er meer kunnen zijn.

rot op old school en keer back als het monument op de dam instort

Iemand heeft problemen in dr hoofdddddddddd.
Bismillahi rahmani rahim
Arahmani rahim
Maliki yawmi-din
  woensdag 9 augustus 2006 @ 04:49:10 #48
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_40632907
Snap niet dat ze zulke trappen niet van te voren in orde maken, maar goed, zo is veel niet in orde te noemen. Die trappen hadden 10 jaar geleden al steviger moeten zijn.

Maar meestal gaan ze pas achter de oren krabben als er een ongeluk is gebeurt.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_40639525
Ik kan het woord "trap" en "Cyclon 103" niet meer horen, zou het soms een publiciteitsstunt zijn van ze
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 9 augustus 2006 @ 12:39:08 #50
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_40639811
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:31 schreef JohnDope het volgende:
Ik kan het woord "trap" en "Cyclon 103" niet meer horen, zou het soms een publiciteitsstunt zijn van ze
Wie ??

Hoorde maandag trouwens dat de advocate die mij ooit geholpen heeft in het gezonken bootje zat...2 minuten daarvoor zat ze nog onder die trap gelukkig had ze zelf weinig, schram op haar been maar een vriend van haar ligt nog in het ziekenhuis
To infinity…and beyond!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')