abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40579592
Dag lieve mensen,

Aankomend jaar ga ik in Utrecht studeren en wil ik wellicht lid worden van een studentenvereniging. Omdat ik helaas niet bij de UIT-week kan zijn, hoop ik dat jullie me wat kunnen vertellen over de verschillende verenigingen.

Ik zoek een relaxte, homo-tolerante en gezellige vereniging (niet te ballerig enzo)
Op dit moment zit ik aan Unitas te denken, is dat wat?
Mooi hè, alles..
pi_40580160
Ex collegatje zat bij unitas, heeft het altijd naar dr zin, maar of ze homo tolerant zijn weet ik niet.
Kan me niet voorstelllen van niet.
pi_40580200
Nee
Bruin, groen en als je te hard peutert.... rood
pi_40580274
Unitas is wel homo-tolerant, ik denk niet dat er überhaupt studentenverenigingen zijn waar ze homo-intolerant zijn. Uiteraard zullen er wel mensen tussen lopen die problemen hebben met geaardheden, maar dat heb je altijd.
pi_40580297
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:24 schreef Fatality het volgende:
Unitas is wel homo-tolerant, ik denk niet dat er überhaupt studentenverenigingen zijn waar ze homo-intolerant zijn.
Nou
pi_40580338
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:25 schreef SCH het volgende:

[..]

Nou
Ik kan me niet voorstellen dat ze medeleden (domme dingen over straat lallen is wat anders, dat doet iedereen die dronken is) gaan afrekenen op hun geaardheid, bij Unitas zaten er destijds in het eerste jaar ook 2 of 3 homo's (mannen). Was geen enkel probleem.

Het is wat anders als je komt aanzetten met een tuinbroek en gemilimeterd haar.
pi_40580584
Ik weet niet of je bij club op het Janskerkhof nou zo open kunt zijn als nicht zijnde.
pi_40581763
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:34 schreef SCH het volgende:
Ik weet niet of je bij club op het Janskerkhof nou zo open kunt zijn als nicht zijnde.
Geen idee, maar als je daar dom kunt brallen, bier zuipen en andere studentikoze zaken goed kunt, zit het wel goed denk ik.
  maandag 7 augustus 2006 @ 19:12:24 #9
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_40581812
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:34 schreef SCH het volgende:
Ook dat kan, ken daar wel een aantal mensen die openlijk homo zijn.
Maar uiteraard is Unitas de betere keuze
Nulla verba sed acta
pi_40581964
Lesbies keuren ze altijd wel goed .
pi_40587026
Utrechtse vrouwelijke studenten vereeniging (UVSV)...makkelijk scoren en ruime keuzes.
pi_40597732
uvsv zitten zat lesbische meisjes

over het algemeen. als je er zelf normaal over doet doen andere mensen er ook wel normaal over.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 09:25:29 #13
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_40599922
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 04:05 schreef maertz het volgende:
uvsv zitten zat lesbische meisjes

over het algemeen. als je er zelf normaal over doet doen andere mensen er ook wel normaal over.
Er zitten bij alle verenigingen volgens mij zat lesbische meisjes, bij Unitas in elk geval ook een aantal, en daar doet niemand verder moeilijk over.
Nulla verba sed acta
pi_40609774
hangt er van af of je zin heb in een ontgroening...
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 15:47:01 #15
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_40611336
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 14:59 schreef RianneB het volgende:
hangt er van af of je zin heb in een ontgroening...
Die heb je bij alle verenigingen die hierboven genoemd worden, en ook bij veritas, dus wat dat betreft maakt het weinig uit.
Nulla verba sed acta
pi_40618948
Klopt, maar dr zijn nog wel wat meer verenigingen in utrecht, dus kan je ook altijd nog kiezen voor geen ontgroening
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 22:18:07 #17
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_40624219
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:49 schreef RianneB het volgende:
Klopt, maar dr zijn nog wel wat meer verenigingen in utrecht, dus kan je ook altijd nog kiezen voor geen ontgroening
Klopt, zullen we de ontgroeningsdiscussie gaan voeren? Zin in! .
Maar als TS aangeeft Unitas te overwegen neem ik aan dat ze ook wel weet dat daar een ontgroening bij komt kijken, en zoooo ontzettend heftig zijn die ontgroeningen nou ook weer niet.
Nulla verba sed acta
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 23:31:40 #18
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_40627084
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:25 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Er zitten bij alle verenigingen volgens mij zat lesbische meisjes, bij Unitas in elk geval ook een aantal, en daar doet niemand verder moeilijk over.
Sterker nog, kijk eens naar de praeses van de ICI (de UIT-commissie)

Je hebt daar vast wel een boekje van gekregen luisje. Ben zelf ook lid van Unitas, homo of niet homo is niet zo'n issue. Ook niet bij de andere verenigingen overigens.
Gourmetten of steengrillen?
pi_40633217
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 23:31 schreef Silenus het volgende:

[..]

Sterker nog, kijk eens naar de praeses van de ICI (de UIT-commissie)

Je hebt daar vast wel een boekje van gekregen luisje. Ben zelf ook lid van Unitas, homo of niet homo is niet zo'n issue. Ook niet bij de andere verenigingen overigens.
Oké, tof.
Wat voor 'soort' mensen is er lid van Unitas? Of kun je iedereen er treffen?
Mooi hè, alles..
  woensdag 9 augustus 2006 @ 12:03:24 #20
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_40638613
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 07:13 schreef luisje het volgende:

[..]

Oké, tof.
Wat voor 'soort' mensen is er lid van Unitas? Of kun je iedereen er treffen?
Ja ik denk dat je juist voor Unitas wel kunt zeggen dat je er iedereen kunt treffen.
Ballen, nerds, alternatievere types, en gewoon een mengelmoes daarvan.

Het is ook niet echt een 'ballerige' vereniging, hoewel het wel wat facetten daarvan heeft natuurlijk. (Ontgroening, mores etc)
pi_40724033
En en wat is het meest essentiele verschil met Veritas?
Mooi hè, alles..
pi_40724137
En UVSV, is dat niet kakkie of helemaal niet? Mmm maar gemengd is eigenlijk veel gezelliger.
Mooi hè, alles..
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 22:52:54 #23
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_40727117
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 21:11 schreef luisje het volgende:
Het grootste verschil is dat Veritas kut is en Unitas gaaf.

Hmm, Veritas is iets groter. Maar ze hebben een minder mooi pand. Vind ik zelf.
Anders kijk even op de websites, kun je ook wel een beetje een beeld krijgen.
Veritas --> www.veritas.nl
Unitas --> www.usr.nl

UVSV is idd wat meer 'kak', het is het vrouwelijke corps dus daar vind je weinig alternatieve types. Gemengd vind ik zelf ook gewoon leuker. Succes!
pi_40727198
Je ziet eruit als een unitas typje
Jupiler is goed
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 23:32:32 #25
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_40728463
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 22:55 schreef Aurelium het volgende:
Je ziet eruit als een unitas typje
Het Unitas-promotie-team komt naar je toe deze zomer .
Nee Unitas is ook gewoon leuker (en Unitariers Fokken wel )
Nulla verba sed acta
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 21:46:59 #26
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_40749174
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 21:11 schreef luisje het volgende:
Unitas is dichtgetikter en is meer in zichzelf gekeerd. Lastigere ontgroening dan Veritas. Meer verschillende mensen. Borrelcultuur.
Veritas is wat opener, groter, iets meer party. Heeft een hoog 'net-niet' gehalte, ten aanzien van het corps.
Kijk ook bij andere verenigingen zoals Triton en Histos, zit zelf bij de laatste en heb het er erg naar m'n zin gehad.
  zondag 13 augustus 2006 @ 04:02:21 #27
63774 Cogitavi
dat is Latijn
pi_40757672
Ha, het grote 'Ik wil lid worden in Utrecht maar waar moet ik in godsnaam heen' is begonnen. Dat leek wel een epidemie onder de UITlopers van vorig jaar. Zal dit jaar wel weer net zo zijn.
En dan is altijd een moeilijke vraag wat nou precies het verschil tussen Unitas SR en Veritas is. Ik denk dat Meneer Giraffe dat redelijk goed verwoord heeft (Unitas zijn ietsje meer Cafe-gangers, en Veritijnen meer de Disco-gangers, en wannabe-corps leden) , ware het niet dat ik niet precies weet wat hij onder dichtgetikt verstaat. Het wel een nogal traditionele vereniging, maar de meeste Unitariers die ik ken (ook die heel dichtgetikte) kijken met meer respect naar de buitenwereld dan mensen die ik van veel andere verenigingen ken. En dat vind ik vaak de vermoeiende kant van dichtgetikte mensen.
Of zoiets.
pi_40793941
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 17:59 schreef luisje het volgende:
Dag lieve mensen,

Aankomend jaar ga ik in Utrecht studeren en wil ik wellicht lid worden van een studentenvereniging. Omdat ik helaas niet bij de UIT-week kan zijn, hoop ik dat jullie me wat kunnen vertellen over de verschillende verenigingen.

Ik zoek een relaxte, homo-tolerante en gezellige vereniging (niet te ballerig enzo)
Op dit moment zit ik aan Unitas te denken, is dat wat?
Waarom wil je bij een studentenvereniging?
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 00:35:03 #29
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_40816582
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:56 schreef Thomzzzzz het volgende:

[..]

Je maakt het topic dood
Niemand wil alweeeer die oeverloze "wel/geen studentenvereniging"discussie voeren.
Nulla verba sed acta
pi_40820892
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 00:35 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Je maakt het topic dood
Niemand wil alweeeer die oeverloze "wel/geen studentenvereniging"discussie voeren.
Jij niet bedoel je... maar het is fijn dat je zo snel in de gaten hebt dat mijn standpunt is dat studentenverenigingen nutteloos zijn... je maakt ook genoeg vrienden en bekenden als je gewoon naar school gaat, mensen uit je klas, van je jaar en verder, je komt er meer dan genoeg tegen buiten een vereniging....

Maar... Het gaat er niet om wat ik vind, en ook niet of ze wel of niet naar een studentenvereniging moet, want het is allang duidelijk dat ze het eigenlijk wel wil... Ik wil graag weten waarom wil je bij een studentenvereniging... Er zijn namelijk bepaalde verenigingen die echt leuke dingen doen, of eigenlijk allemaal maar een beetje zitten te zuipen... (voorbeeld: DERM in Amsterdam, surf- en skatevereniging... ik kan het niet, anders had het me erg leuk geleken... toffe gasten, geen gelul met ontgroeningen etc. en 6 keer per jaar surfvakanties door heel de wereld enzo... echt heel erg de moeite waard, mits je iets wil DOEN)

Dus als we de vrij kortzichtige opmerking van Leonoorrrrrrrr even achterwege kunnen laten... Waarom wil je bij een studentenvereniging?

[ Bericht 28% gewijzigd door Thomzzzzz op 15-08-2006 08:08:43 ]
pi_40823021
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 08:02 schreef Thomzzzzz het volgende:

[..]

Jij niet bedoel je... maar het is fijn dat je zo snel in de gaten hebt dat mijn standpunt is dat studentenverenigingen nutteloos zijn... je maakt ook genoeg vrienden en bekenden als je gewoon naar school gaat, mensen uit je klas, van je jaar en verder, je komt er meer dan genoeg tegen buiten een vereniging....

Maar... Het gaat er niet om wat ik vind, en ook niet of ze wel of niet naar een studentenvereniging moet, want het is allang duidelijk dat ze het eigenlijk wel wil... Ik wil graag weten waarom wil je bij een studentenvereniging... Er zijn namelijk bepaalde verenigingen die echt leuke dingen doen, of eigenlijk allemaal maar een beetje zitten te zuipen... (voorbeeld: DERM in Amsterdam, surf- en skatevereniging... ik kan het niet, anders had het me erg leuk geleken... toffe gasten, geen gelul met ontgroeningen etc. en 6 keer per jaar surfvakanties door heel de wereld enzo... echt heel erg de moeite waard, mits je iets wil DOEN)

Dus als we de vrij kortzichtige opmerking van Leonoorrrrrrrr even achterwege kunnen laten... Waarom wil je bij een studentenvereniging?
maar maar... ik hou van zuipen en niets doen!
pi_40823131
Ga naar een kroeg, de ideale plek om te zuipen en niets te doen
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:19:59 #33
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_40823909
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 08:02 schreef Thomzzzzz het volgende:

[..]

Ik vind jou ook heel lief! Maar voor jouw bijzonder nuttige discussies over "ik maak ook wel vrienden zonder brallende gasten en hockeytrutjes om me heen" zijn er al een stuk of 358 topics, dus leef je uit!

Volgens mij gaf TS aan om te overwegen bij Unitas S.R. te gaan, en wilde ze info over vergelijkbare verenigingen. Blijkbaar is TS dus WEL geinteresseerd in een 'traditionele' vereniging. Ik zie daarom niet in waarom we hier wederom een topic moeten vullen met voornoemde discussie, terwijl eigenlijk niemand daar op zit te wachten?
Nulla verba sed acta
pi_40824094
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 11:19 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Ik vind jou ook heel lief! Maar voor jouw bijzonder nuttige discussies over "ik maak ook wel vrienden zonder brallende gasten en hockeytrutjes om me heen" zijn er al een stuk of 358 topics, dus leef je uit!

Volgens mij gaf TS aan om te overwegen bij Unitas S.R. te gaan, en wilde ze info over vergelijkbare verenigingen. Blijkbaar is TS dus WEL geinteresseerd in een 'traditionele' vereniging. Ik zie daarom niet in waarom we hier wederom een topic moeten vullen met voornoemde discussie, terwijl eigenlijk niemand daar op zit te wachten?
Je verwart je eigen mening met die van iedereen, heel irritant. Alleen omdat jij een ouwe lul bent die idd die topics al weetikhoevaak heeft langs zien komen, wil niet zeggen dat ze voor de nieuwe generatie niet net zoveel nut kunnen hebben als voor jou 7 jaar geleden. Als je het zo vervelend vindt, dan moet je je er maar gewoon buiten houden.
El duffo o muerte
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:42:12 #35
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_40824489
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 11:27 schreef EddyMR het volgende:

[..]

Je verwart je eigen mening met die van iedereen, heel irritant. Alleen omdat jij een ouwe lul bent die idd die topics al weetikhoevaak heeft langs zien komen, wil niet zeggen dat ze voor de nieuwe generatie niet net zoveel nut kunnen hebben als voor jou 7 jaar geleden. Als je het zo vervelend vindt, dan moet je je er maar gewoon buiten houden.
Het enige dat ik probeer aan te geven, maar het is blijkbaar moeilijk te bevatten voor een jonge hond als jij, is dat elk topic waarbij het woord 'studentenvereniging' in de OP voorkomt, verzandt in een "studentenverenigingen zijn voor losers"topic.

Het zal je verbazen, maar er zijn ook mensen die daadwerkelijk bij een studentenvereniging willen gaan, en het lijkt mij, persoonlijk ja, vrij overbodig, om elke keer weer, elk topic dat over dit onderwerp gaat, te laten verzanden in een dergelijk, zinloos, topic. Leg je er bij neer dat er mensen zijn die het wel leuk vinden, open je eigen topic om studentenverenigingen af te zeiken, en noem vrouwen voortaan geen 'lul' meer. Dank je wel!
Nulla verba sed acta
pi_40853006
Idd, dat gezeik is wel vrij 1993, net als 2 unlimited overigens, maar dat was wèl gaaf.
pi_40943846
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:56 schreef Thomzzzzz het volgende:

[..]

Om in een korte tijd nieuwe mensen te leren kennen.
Heb me vandaag bij Unitas ingeschreven, maar nu twijfel ik eigenlijk heel erg of ik het niet toch eerst een jaartje aanzie en kijken hoe het zonder gaat. Want wat sommigen hier al zeggen, vrienden maken kan ook prima buiten een vereniging.

Zucht.
Nog tips?
Mooi hè, alles..
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:38:44 #38
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_40944858
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 19:01 schreef luisje het volgende:

Zucht.
Nog tips?
Ja. Gewoon lid worden, novitiaat lopen, effe doorbijten en als het dan na een half jaar ofzo niet bevalt, kun je er altijd nog uitstappen.
Vrienden maak je zeker, je ontmoet ongetwijfeld mensen die de moeite waard zijn in je jaar en waarmee het een voorrecht is om de studententijd te beleven. Ja ik zeg dit nu een beetje romantisch maar zo is het wel.

Tuurlijk maak je ook vrienden buiten je studentenvereniging, dat is het punt ook helemaal niet. Maar lid zijn van 'een' studentenvereniging voegt gewoon heel veel toe aan je studententijd.
Ik zeg dit niet om je speciaal nog te ronselen ofzo, maar gewoon uit eigen ervaring. Heb het ook het eerste jaar maar aangekeken, en achteraf toch wel spijt gehad dat ik niet meteen lid ben geworden.

Conclusie: gewoon gaan!
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:11:39 #40
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_40945963
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 19:38 schreef Silenus het volgende:

[..]

Ja. Gewoon lid worden, novitiaat lopen, effe doorbijten en als het dan na een half jaar ofzo niet bevalt, kun je er altijd nog uitstappen.
Vrienden maak je zeker, je ontmoet ongetwijfeld mensen die de moeite waard zijn in je jaar en waarmee het een voorrecht is om de studententijd te beleven. Ja ik zeg dit nu een beetje romantisch maar zo is het wel.

Tuurlijk maak je ook vrienden buiten je studentenvereniging, dat is het punt ook helemaal niet. Maar lid zijn van 'een' studentenvereniging voegt gewoon heel veel toe aan je studententijd.
Ik zeg dit niet om je speciaal nog te ronselen ofzo, maar gewoon uit eigen ervaring. Heb het ook het eerste jaar maar aangekeken, en achteraf toch wel spijt gehad dat ik niet meteen lid ben geworden.

Conclusie: gewoon gaan!
Wat hij zegt. Ik kon mn 1e jaar ook niet lid worden (heb de hele zomer in bed gelegen met Pfeifer), maar het voegt wel echt iets toe. En ik heb in mijn 1e jaar ook echt wel vrienden gemaakt, het ging mij ook niet zo zeer om de 'extra vrienden' maar alles wat er omheen komt. Zoveel nieuwe dingen, nieuwe mensen,nieuwe kansen om dingen te doen!

Het is nu even 1,5 week af zien, en als het niet bevalt kun je altijdnog stoppen, maar ik ben echt heel blij dat ik het gedaan heb!
Nulla verba sed acta
pi_46667819
is heb gehoord dat Unitas iets balleriger is dan Veritas, iemand firsthand praktijk ervaring?
pi_46667827
TS, hoe bevalt het trouwens?
  zondag 25 februari 2007 @ 20:03:00 #43
110513 Asmodean
The Forsaken
pi_46668479
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:47 schreef Billy_Mack het volgende:
is heb gehoord dat Unitas iets balleriger is dan Veritas, iemand firsthand praktijk ervaring?
geen praktijk ervaring ofzo, alleen wat ik nog weet van de UIT-week, maar daaruit vond ik juist blijken dat Veritas vele malen balleriger was dan Unitas. Unitas is volgens mij veel algemener... daarom zit ik er ook over na te denken mij dit jaar in te laten schrijven
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_46726270
Ik hoor ook wel goede verhalen over biton, alleen de sfeer moet je wel aanstaan daar (iets alternatiever).
pi_46728079
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 11:29 schreef Giraffe het volgende:
Ik hoor ook wel goede verhalen over biton, alleen de sfeer moet je wel aanstaan daar (iets alternatiever).
Iets alternatiever? In mijn tijd in utrecht hadden ze een goudvis die ze aanbeden...
El duffo o muerte
  dinsdag 27 februari 2007 @ 13:36:56 #46
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_46730381
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 11:29 schreef Giraffe het volgende:
Mijn vriendin is daar lid. Soms laat ik me er wel eens mee naar toe slepen. Ik moet zeggen dat het er best gezellig is over het algemeen. Er lopen weliswaar ook echt figuren rond die echt alternatiever zijn dan Gerard Joling homo is, maar goed die kan je net zo goed negeren.
Ik, met mijn ingebouwde grafhekel tegen studenten verenigingen, vond het best leuk, gewoon gezellig beetje ouwe hoeren, muziekje aan, peukie erbij. En het is ook echt geen kras-gothic of huilie-emo verzamel plek, zoals je soms hoort, maar dat je ze er niet vind is ook dan weer niet helemaal waar.
Het is allemaal wat losser dan de andere studenten verenigingen en daar moet je van houden.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_46742444
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:47 schreef Billy_Mack het volgende:
Ben zelf Unitas-lid geweest, nu een andere vereniging. En ik ken meer ballen van Unitas dan van Veritas, maar Unitas is in mijn ogen ook diverser in soorten personen. Dus ook veel niet-ballen.
pi_46742528
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 19:08 schreef Fatality het volgende:

[..]

Ben zelf Unitas-lid geweest, nu een andere vereniging. En ik ken meer ballen van Unitas dan van Veritas, maar Unitas is in mijn ogen ook diverser in soorten personen. Dus ook veel niet-ballen.
en wat is die andere vereniging nu, en waarom ?
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
  dinsdag 27 februari 2007 @ 20:24:52 #49
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_46745912
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 19:10 schreef Asmodean het volgende:

[..]

en wat is die andere vereniging nu, en waarom ?
* Leonoor ook nieuwsgierig is
Nulla verba sed acta
pi_46749258
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 12:29 schreef EddyMR het volgende:

[..]

Iets alternatiever? In mijn tijd in utrecht hadden ze een goudvis die ze aanbeden...
Dat is toch briljant?
Gewoon gezelligheid en niet moeilijk doen, als ik nog tijd over had voor een studentenvereniging zou ik daarbij gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')