Mijn uitwerking:
Het land gaat
Azymia heten. Het wordt eerst een keizerrijk waarin ik mijzelf uiteraard uitroep tot keizer met absolute macht.
Officiele taal: Engels
(Reserve) currency: Euro
1e, 2e en 3e decennium: (verstedelijking, populatiegroei, economie opbouw)
- Grondwet opstellen. Simpel en eenvouding, rekening houdend met universele rechten van de mens.
- Als eerste zal ik het geld tot mijn beschikking gebruiken om door buitenlandse bedrijven de eerste stad te laten bouwen. New Byzantium. Dit wordt tevens de hoofdstad en ligt lekker aan het strand in delta van een rivier. Bovendien heeft het daarmee een aardige afstand tot syldavie. Mensen uit andere landen die intresse hebben om mee te helpen in de ontwikkeling van een nieuw land moeten via verschillende campagnes overgehaald worden te immigreren. Kleine delen van het aanwezige bos zullen moeten worden gepakt voor grondstoffen en verkoop.
- Om een aanvoer van staal en steen te waarborgen zal ik een stad laten stichten in het noorden tegen de bergketen aan. Het wordt een kleine stad en er zal een weg direct van hier naar de hoofdstad worden getrokken.
- Vliegveld aangeleggen wat handel en reizen makkelijker maakt.
- Haven gemaakt die gebruikt wordt voor vissers en ook vervoer naar andere landen mogelijk maakt.
- Contact zoeken met bordurie om handelsovereenkomsten af te spreken.
- Onderwijs instellingen opgezetten. Kinderen vanaf 4 tot 16 zijn verplicht om onderwijs te genieten. De stammen in het zuiden krijgen tot noch toe vrijstelling van deze regels.
- Onderwijs is een staatsgeregelde aangelegenheid en zal slechts godsdienstige elementen aanstippen als studieonderwerp. De nadruk ligt op exacte vakken, kunsten of talen.
- Loonsbelasting wordt iets van 25% wat dit land een aantrekkelijke vestigingsplaats maakt voor bedrijven en uiteraard ook nieuwe mensen aantrekt om hier naartoe te komen.
- Wetten opstellen, rechters selecteren.
- Politiemacht opzetten.
- Landbouw stimuleren door dorpsgroei.
Syldavie zal uiteraard meerdere malen proberen te infiltreren en aan te vallen maar dankzij VN steun blijven ze netjes op hun plek.
Verwachte populatie aan het einde van het 3e decennium is ong. 5 miljoen mensen. Het ziet er dan ong. zo uit:
4e en 5e decennium: (Millitairisering, identiteitsgevoel, democratisering, tourisme)
- Leger bouwen. Dienstplicht instellen voor alle fit bevonden personen tussen de 18 en 24 die niet aan het studeren zijn.
- Frontlinies opzetten in het westen op strategische plekken.
- Een nieuw democratisch politiek systeem opzetten wat pluriformiteit toestaat maar wat rationalisme en secularisme handhaaft boven alles. Trias politica. Ik blijf echter aan het hoofd.
- Eenheidsgevoel creeeren bij de bevolking. Immigranten tijdens naturalisatie goed inleiden in wat het betekend om hier te wonen.
- Grootste eiland een stad stichten die zich voornamelijk bezig houd met tourisme.
- Loonsbelasting verhogen naar 30%
- Sociale voorzieningen aanscherpen naar Nederlands voorbeeld.
- Stammen in het zuiden eigen reservaat geven met veel autonomie.
- Meer steden stichten.
6e en 7e decennium: (Militaire grootmacht, economie, technologie, ruimteprogramma)
- Op militair niveau de grensen met syldavie domineren tijdens te terugtrekking van het VN personeel.
- Economie stimuleren door infrastructuur verder op te bouwen en goed te onderhouden.
- Staal productie op volle toeren laten draaien voor de aankomende oorlog.
- Dorpen groeien langzaam uit tot kleine steden.
Erna: (Volledige democratisering)
- Na een eventuele en gewonnen oorlog het land overgeven aan de partijen die tot dan toe alleen maar advies recht hadden.
- Zelf een partij nalaten die de nadruk legt op mijn politieke standpunten.
- Rustig sterven.
![]()
Zoiets. En ja. Ik verveel me.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. -
https://www.healthinharmony.org/